Aktuaattorin vaihtoprobleema

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Aktuaattorin vaihtoprobleema

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No nyt on sitten meikäläisen autossa kiinni stydimällä jousella varustettu aktuaattori. Perusahtopaine on noin 0,6 bar. Kun ajelin autolla ekaa kertaa tuon aktuaattorin vaihdon jälkeen, huomasin että ahdot ei enää nouse niin äkkiä kuin aikaisemmin. Ennen ahdot nousivat vähän yli 2000 rpm:ssä lähes tappiin saakka, nyt vaaditaan noin +3000 rpm, jotta ahdot nousevat tappiin saakka.

Eli kysymys kuuluu, onko muilla aktuaattorin vaihtaneilla ollut samoja ongelmia ja kuinka ahdot saisi nousemaan kuten ennen (ja onkohan se ylipäätänsä enää mahdollista tuolla uudella kireämmän jousen aktuaattorilla)?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aktuaattorin vaihtoprobleema

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Turbo Sensonic kirjoitti:No nyt on sitten meikäläisen autossa kiinni stydimällä jousella varustettu aktuaattori. Perusahtopaine on noin 0,6 bar. Kun ajelin autolla ekaa kertaa tuon aktuaattorin vaihdon jälkeen, huomasin että ahdot ei enää nouse niin äkkiä kuin aikaisemmin. Ennen ahdot nousivat vähän yli 2000 rpm:ssä lähes tappiin saakka, nyt vaaditaan noin +3000 rpm, jotta ahdot nousevat tappiin saakka.
Akun ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla ahtojen nousuherkkyyteen, koska hukkaportti on täysin kiinni tuossa vaiheessa(ahtojen nousuvaiheessa)... tai siis pitäisi olla... eli tarkistappas ensiksi ettei tangon pituus ole säädetty virheellisesti ja hukkaportti hieman raollaan koko ajan.

[offtopic]
Ja miksi ihmiset ostavat kalliita jäykempiä aktuaattoreita kun jäykistämiseen olisi halpa ja luotettava kotikonstikin..?
Kuva
Sopivan jousen saa esim. og900 kytkinpolkimen palautusjousesta, n.2cm esijännitettynä sillä nousee peruspaineet n.0.2bar alkuperäisestä...
[/offtopic]
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Maptunin Fredrik antoi sellaisen vinkin, että pitäisi avata lukitusmutteri ja säätää tangon pituutta kierroksen verran pienemmäksi, jotta aktuaattori esijännittyisi kunnolla. Fredrik epäili, että aktuaattorissa ei ole tällä hetkellä lainkaan esijännitystä ja siksi ahdot heräävät vasta +3000 rpm:ssä.

Täytyy siis kokeilla. Mitenkäs te, jotka olette vaihtaneet aktuaattorin autoihinne, niin oletteko ropanneet sitä auton alta vai ihan päältä päin? Meinaan vaan sitä, että kummasta suunnasta on helpompi poistaa tuo aktuaattorin työntötangon sokka? Tyhmiä kysymyksiä, mutta kysytään silti :oops:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ja miksi ihmiset ostavat kalliita jäykempiä aktuaattoreita kun jäykistämiseen olisi halpa ja luotettava kotikonstikin..?
LOL. :lol: Kai se on sitä tuuninkia.. :wink:
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:
Ja miksi ihmiset ostavat kalliita jäykempiä aktuaattoreita kun jäykistämiseen olisi halpa ja luotettava kotikonstikin..?
LOL. :lol: Kai se on sitä tuuninkia.. :wink:
Sama kai se on että onko jousi ulko vai sisäpuolella, vaikutus on sama kunhan toteutusta ei ryssi rautalangalla.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niin niin. Ulkopuolista jousta mä ite käytän mutta tuning-miehien on pakko saada "jäykempi aktuaattori" katu-uskottavuuden takia. :D Nojoo nojoo..
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:Niin niin. Ulkopuolista jousta mä ite käytän mutta tuning-miehien on pakko saada "jäykempi aktuaattori" katu-uskottavuuden takia. :D Nojoo nojoo..
Ulkopuolista minäkin käytän, eikä se ole minun mielestä merkki "sikavirittelystä" kunhan se kuuluisa rautalanka tosiaan puuttuu.. ennemminkin osoitus siitä että ei olla ihan kädetön ja ymmärretään mitä tehdään taikka sitten olla laiska.. ;)

Joo, valmiita käyttävät, ei herneitä nenään.. myrkky-setä taas pätee kaljapäissään.. :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mitäs tosta sitten olisi hyötyä esim mun tapauksessa :?:
Ahdot nyt kun kiihdyttää (automaatti) 1,2vaihteella (0,8bar) 3lopussa nousee (1bar) ja pysyy siellä aika koviin nopeuksiin.
Tyhmääkin tyhmenpi saapisti :?
9-3.1972
Vastaa Viestiin