Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 548
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Kyselin tuossa Westerlundilta hintaa turbon vaihdolle. Hän kuulemma vaihtaa vaan Saabilta ostettuja uusia turboja, eli ei itse hankittuja turboja. Hintaa kuulemma turbolla noin 1050e ja päälle tiivisteet ym ja puoli päivää työtä, eli menee sinne lähemmäs paria tonnia :(
Hänellä oli just työn alla joku 9-3 joka odotti turboa. Oli kuulemma menneet turbon kautta vedet ja öljyt sekaisin.

Laitoin kyselyä Länsiautoon (siellä samaa hintaluokkaa alennuksineen) ja Turbotekniikkaan, katsotaan mitä sieltä vastataan.

Aika kallista on GM-Saabin pito :(

Seuraavaks menee varmaan bensapumppu jne jne jne jne jne jne.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

saabistinet kirjoitti:Kyselin tuossa Westerlundilta hintaa turbon vaihdolle. Hän kuulemma vaihtaa vaan Saabilta ostettuja uusia turboja, eli ei itse hankittuja turboja. Hintaa kuulemma turbolla noin 1050e ja päälle tiivisteet ym ja puoli päivää työtä, eli menee sinne lähemmäs paria tonnia :(
Hänellä oli just työn alla joku 9-3 joka odotti turboa. Oli kuulemma menneet turbon kautta vedet ja öljyt sekaisin.

Laitoin kyselyä Länsiautoon (siellä samaa hintaluokkaa alennuksineen) ja Turbotekniikkaan, katsotaan mitä sieltä vastataan.

Aika kallista on GM-Saabin pito :(

Seuraavaks menee varmaan bensapumppu jne jne jne jne jne jne.

TERO
Halvemmaksi taitaa tulla vaikka ajaa Turkuun, ostaa itse mitsu ruotsista ja antaa täällä jonkun saabistin vaihtaa se :lol:

Itse tosiaan ostin aeron mitsun 400e, letkuja ja banjoja lannattaa hakea hydroscandilta (~50€) ja vaihtoon menee aikaa 3-4 tuntia kaljataukoineen eikä ole paha homma. Onnistuu vaikka miltä jobbarilta kunhan saa autoa sen verta ylös että mahtuu alakautta turbolle koplaamaan.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Miksi ei voisi ostaa Biltemasta sitä tehdasuutta ahdinta hintaan 435e, jos ehdottomasti haluaa sellaisen pienen orkkismallisen? Onko kenelläkään näistä kokemuksia, ja mahtavatko olla alkuperäisiä Garretin ahtimia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja Jorma »

9-3 SC 1.8t -06
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 548
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Voiko mistään päätellä kuinka pian pitäisi ahdin uusia ?

Kuten tuo R. Westerlund mainitsi, että hänellä yks 9-3 odottaa turboa jossa turbo oli päästänyt vedet ja öljyt sekaisin ja oli mennyt todella nopeasti siihen kuntoon eikä yhtään äännellyt.

Omassani on oireena seuraavat:
- kylmänä käynnistettäessä pöllyttää hetken sinertävää kuten linkin videossani.
- Öljyt ovat öljyä ja vedet vettä, ei näkyvää sekoittumista. Öljyn vähenemistä ei ehditty vielä havaita, ajettu öljynvaihdon jälkeen vasta niin vähän.
- Turbo pitää pientä vihellystä tyhjäkäynnillä kuormitettaessa ovi auki kuunnellessa, samanlaista ääntä kun kaikki minulla olleet turbo-Saabit joissa ei missään ollut ahdinvikaa aikanani.

Onko jotain hyvää neuvoa missä vaiheessa vasta kannattaa tehdä asialle jotain vai joko pölläytys viittaa siihen, että ylimääräiset ajot seis ja pikapuoliin turbohuoltoon ?

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kokeile ottaa välijäähdyttimeltä lähtevä letku irti siitä välijäähyn vaasemmasta päästä, ja tunkkaat oikeaa puolta ylöspäin, jos jäähystä tulee muutama desi öljyä niin lienee aika selvä tapaus.
Eikait ahtimenvaihto voi mietenkään töineenkään maksaa paria tonnia. Uusi/tehdaskorjattu Mitsun ahdin esim stcs:n ostoilmoituksen kautta 3000-4000kr (+postikulut jotain 300kr), ja asennustyö vaikkapa 150e + vesikanaviin isommat messinkiprikat jostain Hi-flexiltä tms. muutaman euron. Tai sitten teettää toiseen vesiputkeen joustavan punosletkun (jossa oikeankokoiset benjot), ja toisen vain tiivistäää isommilla prikoilla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja masas »

Mulla on sellanen muistikuva, että "länkkäri" velottaa 8h, ahtimen vaihdosta.
Eli 8*80+824(9-5T:n hinta), tuo työn hinta taitaa olla jo 87€/h, siihen uudet öljyt, sudari ja jäähdytin nesteet, niin hintaa on jo sopivasti.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Varmaan kannattaisi käsin kokeilla onko ahtimessa pitkittäisvälystä (jos on niin menee vaihtoon), ja onko kuinka hurjasti pystyvälystä. Videon pölläytys näytti ihan samanlaiselta kuin meidän ex9-5:n orkkisahtimen päästämä, jolla oli ajettu 225tkm.
Siinä oli pitkittäisvälystäkin havaittavissa.

Tarkista että se huohotuspuoli on varmasti auki (ettei ole mitenkään onnistuttu laittamaan sitä monimutkaista uutta huohotusjärjestelmää väärin, tämä tuli mieleen kun kirjoitit että pölläyttely alkoi vasta huohotinpäivityksen jälkeen).

Eikö sen koko huohotuspöntön voisi heipata mäelle, ja laittaa huohotus toimimaan kuten vanhemmissakin?
Itse tein mod2:n modifioituna sitäkin avarammaksi (isommat kumiletkut, ja isompi porausaukko siihen pönttöön, ja siihen ohueen nippaan, eli kait siis takaiskuvenaan), olisi ollut ehkä viisaampaa jättää koko pönikkä pois.

Itse en luottaisi siihen maailmanlopun mustekala-lonkerohirvitykseen, joka on uusin versio huohotussysteemistä, liian monimutkainen ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja Termos »

ng900aero kirjoitti:Varmaan kannattaisi käsin kokeilla onko ahtimessa pitkittäisvälystä (jos on niin menee vaihtoon), ja onko kuinka hurjasti pystyvälystä.
Justiinsa näin. Downpipe irti ahtimesta (3 mutteria auki) ja akselia ravistamaan. Onnistuu, ellei satu omaamaan Mauno Koiviston kaltaisia, lentopallomailaa muistuttavia tartuntaelimiä, joita käsiksikin kutsutaan :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mulla oli pitkittäis välystä reilusti vanhassa ahtimessa, poikittais välystä tuskin ollenkaan. eli vaihtoon meni....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 548
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Mistä uusi ahdin 9-5 2.0t:hen?

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

ng900aero kirjoitti: Tarkista että se huohotuspuoli on varmasti auki (ettei ole mitenkään onnistuttu laittamaan sitä monimutkaista uutta huohotusjärjestelmää väärin, tämä tuli mieleen kun kirjoitit että pölläyttely alkoi vasta huohotinpäivityksen jälkeen).
No siis itseasiassa epäilen että alkoi sen jälkeen, mutta eihän sitä varmaksi voi sanoa, muistaakseni ajoin autolla oston jälkeen 150km ennenkuin päivitys ja öljyjenvaihdot tehtiin Westerlundilla ;) Päivityssarja ostettiin Magneetista.

Koko autolla ehtinyt ajaa jo hurjat 950km 26.4 jälkeen (normaaliajoni noin 100km/kk) Uudet öljyt olleet sisällä noin 800km eikä vielä havaittu mittatikussa vähenemistä.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
Vastaa Viestiin