Ruiskusuuttimen ohjaaminen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Tremolo
"Turbo"

Ruiskusuuttimen ohjaaminen

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Neuvokaa tietämätöntä! Ruiskusuuttimien toiminnassa puhutaan aina aukioloajoista (pulssinleveys) joka on millisekunneissa. Onko tuo aika aina suhteutettu yhteen moottorin kierrokseen vai mikä on homman nimi? Haluaisin tehdä itse mikrokontrollerilla toimivan yksinkertaisen ahtorikastimen joka lukee kierroslukua ja ahtopainetta. Näiden tietojen perusteella laite hakisi esiohjelmoidusta kartasta sopivan aukiolotiedon suuttimelle. En vain oikein ymmärrä esim. megaruutan pulssitaajuuslaskuja. Vinkkejä!
Jope
-
Viesti:

Re: Ruiskusuuttimen ohjaaminen

Viesti Kirjoittaja Jope »

Yleensä ne taitaa ampua neljä kertaa kierroksessa.

Voit tehdä niin, tai sitten sovellat itse.. Sehän tässä on parasta. :-)

Lähtisin varmaan kaikesta huolimatta tuohon 4x per kierros.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Tremolo
"Turbo"

Ok, pitää alkaa miettimään toteutusta tolle ruutan ohjaukselle. Paineanturin toteuttaminen onkin aika yksinkertaista.
Tremolo
"Turbo"

Kuinkas pitkään ruutalle uskaltaisi antaa tasajännitettä, eli duty cycle olisi 100%? Eikös megassakin korkeaohmisille suuttimille laiteta rajaksi tuo 100%.

Tässä mun systeemissä on vain yksi lisäsuutin ja sekin ennen kaasuläppää, joten tasaiseen seokseen riittäisi varmaan myös alle 4 suihkutusta per koneen kierros. Olisiko kenelläkään kokemuksia?
e0000333
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Valitettavasti tarkkaa tietoa ei ole, enkä itsekkään megaprojektin aikana löytänyt valmistajan suositusta, kun halusin mittailla tuottoa ja varmistaa, että käytettynä ostetut 9-5 aeron sumuttimet toimivat moitteetta. Mutta jokatapauksessa omani kestivät huoletta sen noin minuutin tuottotestin. Tässä ajassa kiihdytettäessä satkusta loppuukin jo välitykset... :lol: Voithan kiertää ongelmaa hankkimalla yhden ronskimman ruutan tai jos elektroniikka on hallussa niin laitta 2 kpl ruiskuja sykkimään vuorotellen/yhtäaikaa niin pääsee halvemmilla suuttimilla. Jotain 100eur kieppeillä maksoin 4kpl 390cc/min@3bar suuttimista aikoinaan. Minkä kokoista olet nyt ajatellut ja paljonko olet hakemassa rikastusprosentiksi?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
Tremolo
"Turbo"

Nyt olis rikastinlaitteen piirilevy valmis, sit vain juottamaan osia kiinni. Ohjelmakin alkaa olemaan kunnossa. Laitteeseen tulee nyt kaksi pulssiohjausta, joista toinen ohjaa lisäruuttaa ja toinen magneettiventtiiliä, eli ahtojen säätökin olisi mahdollista.

Laitteeseen tulee myös ulkoinen näyttölaatikko jossa on napit joilla voi vahtaa näytön esittämää mittausarvoa (kiekat, paine ja suuttimen aukiolo). Napeilla pääsee myös säätämään bensakarttaa ja ahtopaineen pulssiasetuksia.

Toteuksesta sen verran, että nyt suutin sykkii kaksi kertaa koneen kierroksen aikana. Saa nähdä miten toimii, sen voi vielä muuttaa oman maun mukaan ohjelmaa muokkaamalla. Suutin on 750cc/min, mutta antaa kyllä enemmän kun polttoaineen paine on toi k-jetin 5,5 bar.
Jope
-
Viesti:

Kiehtova systeemi, meinaatko julkaista kun saat valmiiksi?

Tuo suutin voi olla aika iso noilla bensanpaineilla, saatkohan duty cyclen riittävän pieneksi?

Mitä sulla on akseleina siinä DC-kartassa? Kiekat ja paine?
Ville Jouppi #1780
Tremolo
"Turbo"

Akseleina on kiekat ja paine, se on oikeastaan ainut tapa miten mä olen sen nähnyt toteutettavan. Onkos muita ehdotuksia, otan mielellään vastaan :D

Kyllähän ton voisi julkaista, olisin meinaan itse tarvinnut juuri tuollaista vehjettä viritystä aloitellessani. Vanhoja saabeja ajatellen tuossa on melko riittävät ominaisuudet, jos haluaa tehdä hommat simppelisti. Megaruutta onkin sitten aivan oma lukunsa.

Ahtopaineen ohjausta olen yrittänyt toteuttaa samalla tavalla miten se on apc-boksissakin, tietysti ilman että paine putoaa yläkierroksilla. Eli jos jollain on tietämystä sen tarkasta toiminnasta, niin voisi laittaa linkkiä tai teoriaa mulle päin :wink:
alustar
"Turbo"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Oletko miettinyt valmista, jo olemassa olevaa systeemiä, esim. proboost (kallis)? Paljonko osat kustantaa sinun paketissa?
SAAB 99 -83 GL
Tremolo
"Turbo"

Googletin ton proboostin hintaa, löysin 170e. En sitten tiedä oliko ilman johtosarjoja. Tää mun projekti on johtoineen alle satasen. Suunnittelutyötähän tää vaatii perhanasti.

Oman systeemin etu on siinä, että ominaisuudet voi tehdä oman maun mukaan (bensaruisku, vesiruisku, ahtopaine...). Ja onhan tällaisen systeemin tekeminen aina mukavaa ja opettavaista. Ja mitäs sitä ei tekis oman saabin hyväksi?

Tällä hetkellä satkun lisäruiskua ohjailee Microdynamicsin pic-5. Se säätää itseään vain kierrosluvun mukaan, eli seokset pitää säätää täysille ahdoille. Jos haluaa kiihdyttää pienemmällä paineella, niin seokset on liian rikkaalla.
alustar
"Turbo"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Aivan, kyllähän tuollaisen kokonaisuuden rakentaminen alusta loppuun vaatii tosiaankin työtä ja paljon. Tässä mietiskelen omaan satkuunkin lisärikastusta, mutta eipä sitä taida ilman järkevää ohjausta saada toimimaan, eli siis odotamme saatko paketteja sarjatuotantoon vai mille aletaan :).
SAAB 99 -83 GL
Tremolo
"Turbo"

Tänään pitää aloittaa komponenttien juottaminen piirilevylle. Voisin yrittää laittaa jotain kuvaa esille tänne netin puolelle.
Jope
-
Viesti:

Tremolo kirjoitti:Ahtopaineen ohjausta olen yrittänyt toteuttaa samalla tavalla miten se on apc-boksissakin, tietysti ilman että paine putoaa yläkierroksilla. Eli jos jollain on tietämystä sen tarkasta toiminnasta, niin voisi laittaa linkkiä tai teoriaa mulle päin :wink:
http://www.900aero.com/main/tech_main_apcteo.htm
Ville Jouppi #1780
Tremolo
"Turbo"

jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mikäs mikrokontrolleri sulla tuossa on? Joku pikku-atmeli? Se ahtosäätö kannattaa tehdä PID-säätimellä mikrokontrollerin PWM:n ohjaamana. APC kuuluu analogisena museoon eli sitä ei kannata matkia.

Satkun orkkisvenan PWM:n taajuus APC:n perässä on 12Hz, sitten käytännössä kontrolleriisi riittäisi jos saa säädettävän default DC taulukon kierrosluvun funktiona ja PID-säädin (PI riittänee) jonka parametreja voi säätää. MAP-anturilta saat tietysti imusarjan paineen jota verrata asetusarvoon.

Tuossa yksi tapa toteuttaa asia.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin