3" Putki ja DP og-satkuun
Mulla oli ensimmäisessä turbossa ~3,5" (89 mm) haponkestävästä tehty putki yhdellä jokkisvaimentimella. Äänet oli ihan siedettävät, kyllähän turbo jo aika paljon noita ääniä vaimentaa. Tuli se myytyä pois joku aika sitten, ja en tiedä onko ostaja saanut putken jo autoonsa kiinni.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Komea putki. Ois pitäny itekkin 3.5" tehdä alusta loppuun...alkuun meinasinkin, mutta otin sitten sitä 3" kun käissä sain tuota 3.5" pyöritellä...kyllä se ehkä vähän liiottelua on näillä tehoillahewidero kirjoitti:Mulla oli ensimmäisessä turbossa ~3,5" (89 mm) haponkestävästä tehty putki yhdellä jokkisvaimentimella. Äänet oli ihan siedettävät, kyllähän turbo jo aika paljon noita ääniä vaimentaa. Tuli se myytyä pois joku aika sitten, ja en tiedä onko ostaja saanut putken jo autoonsa kiinni.

96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Noniin nyt on kaikki rojut tulossa pitkin maailmaa, putken tekoon...ja sen voi ainakin sanoa, ettei se nyt hirmu paljon halvemmaksi käy, kun putken osto kaupasta. Suunnilleen saman maksaa, kun JT putki ilman DP osiota...
No onhan siinä se tekemisen/onnistumisen ilo ja eihän se JT ole rosteria.
No onhan siinä se tekemisen/onnistumisen ilo ja eihän se JT ole rosteria.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: 3" Putki ja DP og-satkuun
Nostellaampas aihetta...
Eli nyt on putki paikallaan autossa ja hyvin pelittää. Tässä kuvia

http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=12
DP

http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=13
Takapöntöstä taakseppäin. Loppuosa on 3.5" putkea

http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=14
Simonssin takapönttö paikallaan. Pakoputken kannattimet tekasin itse ja kiinnitin ne itse tehtyihin pantoihin, jotka kiristyy sitten pulteilla pöntön ympärille. On kätevä ratkasu, kun pöntön paikkaa pystyy muuttelemaan miten tahtoo...nostamaan/laskemaan/siirtämään. Kaikki rosteria. Amis tuning, Simonssin teksti jäi ylöspäin

http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=15
DP, lambdat jo paikallaan

http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=16
Taka-akselin ylitys. Oli melkeimpä tarkempi tehdä, kun DP. Määräsi aika paljon koko putken asentoa jne. No hyvin onnistu, kun ei kolise.

http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=17

http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=18

http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=11
putki takaapäin (3.5" ulostulo)
Oli kyllä hirveä urakka tehdä ja maksoikin paljon, mutta kyllä se vaan on pirun hyvä.
Tuntuu jotenkin potkivan paremmin, tai sitten vaan mieli sanoo niin
Äänet on normaaliajossa hiljasemmat, kuin ennen...mitään kuminoita ei ole tietyillä kierrosalueilla eikä muuta, mikä haittaisi.
Sitten kun antaa kaasua ja nostaa kierrokset tuonne päälle 3500rpm, niin rupeaa mukavasti räyhäämään...joskin tosi vaimealla äänellä...voisi pitää enemmänkin meteliä
Mutta sivistynyt ratkasu...Ainakin kuskin paikalla kuunnellessa...sitä en tiedä onko takana sitten metakkaa
Kaikki paitsi lambdan mutterit on putkessa rosterista tehty. Takapönttö on n.1.5cm alempana, kuin vakio, mutta en vielä ole saanut kolisemaan. Istuu yllättävän hyvin itsetehdyksi, kun ei kolise minnekkään(toisin kun vakioputki).
Kyllä se parempi on kun JT
Eli nyt on putki paikallaan autossa ja hyvin pelittää. Tässä kuvia
http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=12
DP
http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=13
Takapöntöstä taakseppäin. Loppuosa on 3.5" putkea

http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=14
Simonssin takapönttö paikallaan. Pakoputken kannattimet tekasin itse ja kiinnitin ne itse tehtyihin pantoihin, jotka kiristyy sitten pulteilla pöntön ympärille. On kätevä ratkasu, kun pöntön paikkaa pystyy muuttelemaan miten tahtoo...nostamaan/laskemaan/siirtämään. Kaikki rosteria. Amis tuning, Simonssin teksti jäi ylöspäin

http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=15
DP, lambdat jo paikallaan
http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=16
Taka-akselin ylitys. Oli melkeimpä tarkempi tehdä, kun DP. Määräsi aika paljon koko putken asentoa jne. No hyvin onnistu, kun ei kolise.
http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=17
http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=18
http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=11
putki takaapäin (3.5" ulostulo)
Oli kyllä hirveä urakka tehdä ja maksoikin paljon, mutta kyllä se vaan on pirun hyvä.
Tuntuu jotenkin potkivan paremmin, tai sitten vaan mieli sanoo niin

Äänet on normaaliajossa hiljasemmat, kuin ennen...mitään kuminoita ei ole tietyillä kierrosalueilla eikä muuta, mikä haittaisi.
Sitten kun antaa kaasua ja nostaa kierrokset tuonne päälle 3500rpm, niin rupeaa mukavasti räyhäämään...joskin tosi vaimealla äänellä...voisi pitää enemmänkin meteliä

Mutta sivistynyt ratkasu...Ainakin kuskin paikalla kuunnellessa...sitä en tiedä onko takana sitten metakkaa

Kaikki paitsi lambdan mutterit on putkessa rosterista tehty. Takapönttö on n.1.5cm alempana, kuin vakio, mutta en vielä ole saanut kolisemaan. Istuu yllättävän hyvin itsetehdyksi, kun ei kolise minnekkään(toisin kun vakioputki).
Kyllä se parempi on kun JT

96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: 3" Putki ja DP og-satkuun
Ompa komeeta jälkee!
Miten tuossa on tuo dp:n jälkeen tuleva pitkän suoran jälkeinen osuus tehty?
45 asteen mutka ja sitten vaimennin vai? Omassa autossani on nyt rosterista DP mutta taidan tehdä ihan bilteman putkesta tuon lopun....jollen ny jostain saa edukkaasti rosteria..
Miten tuossa on tuo dp:n jälkeen tuleva pitkän suoran jälkeinen osuus tehty?
45 asteen mutka ja sitten vaimennin vai? Omassa autossani on nyt rosterista DP mutta taidan tehdä ihan bilteman putkesta tuon lopun....jollen ny jostain saa edukkaasti rosteria..
Saab 900S Combicoupe
Re: 3" Putki ja DP og-satkuun
Tack.
Joo 45" mutka rälläköitynä sopivaksi...ei ihan suoraan mennyt.
Rosteriahan saa kyselemällä....nimittäin en maksanut €uroakaan putkista ja mutkista
Edit:niin ja tosiaan mitään rosteriputken rämisevää peltistä ääntä, en itse ole ainakaan merkille laittanu...äänet on sävyltään pehmeät. Tuo pönttö se varmaan vaikuttaa eniten, mitä siellä on.
Joo 45" mutka rälläköitynä sopivaksi...ei ihan suoraan mennyt.
Rosteriahan saa kyselemällä....nimittäin en maksanut €uroakaan putkista ja mutkista

Edit:niin ja tosiaan mitään rosteriputken rämisevää peltistä ääntä, en itse ole ainakaan merkille laittanu...äänet on sävyltään pehmeät. Tuo pönttö se varmaan vaikuttaa eniten, mitä siellä on.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: 3" Putki ja DP og-satkuun
No huh! Ilmaiseksi tarpeet putkeen. Tommosen pakoputkiston pelkät rosterit maksaa äkkiä 300euroa, kun lähtee ostelemaan nuita mutkia jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 3" Putki ja DP og-satkuun
Niimpä...muuten olisi varmaan jääny tekemättä.Mertmi kirjoitti:No huh! Ilmaiseksi tarpeet putkeen. Tommosen pakoputkiston pelkät rosterit maksaa äkkiä 300euroa, kun lähtee ostelemaan nuita mutkia jne.
Kannattaa tiedustella sitten, metalliromuttamoilta, jos ostamaan joutuu.
Myyvät paljon edullisemmin, kun kaupassa ja rosteriputkihan ei käytössä mene miksikään.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: 3" Putki ja DP og-satkuun
komea on!
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 3" Putki ja DP og-satkuun
Hienoa käsityötä!
Varmasti kestää pitkään tuollainen putki.
Valitettavasti rosteri on kallista tavaraa, jos joutuu itse ostamaan
.
Varmasti kestää pitkään tuollainen putki.
Valitettavasti rosteri on kallista tavaraa, jos joutuu itse ostamaan

900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Re: 3" Putki ja DP og-satkuun
Siis miksi maksoi paljon, jos ainekset oli ilmaisia?, teetitkö jossain?? jos tuntipalkkaa pitää maksaa niin kyllähän tuossa helposti pari päivää kulahtaa, vaikka olisi hyvät kalutkin.
Kunnon ränniä on juu, puolivälissä on ilmeisesti avattava tuplamuhvi ?, saako etuosan/ takaosan kokonaisena pujotettua?
En huomannut muuta kannakointia kuin nuo peräpään vakiokohdat, originaalia vaihdelaatikon kylkeen kiinnitystä ei lie siis ole laitettu? Se kyllä olisi suotava, koska kone rytkii noin pitkällä varrella raskasta putkea, niin saattaapi turbon laippa väsähtää moisesta retkutuksesta ( kuumahoitoakin kun samanaikaisesti saa). Kannakointi kandee kans säätää siten, jotta se on mahdollisimman ystävällinen lämpölaajenemiselle, joka rosterilla on muistaakseni n. tupla mustaan rautaan verrattuna, säästää kumeja.
Pikkasen ihmetyttää kans tuo 3,5 tuumaiseksi suurennettu takapää, helpompi olisi tehdä samasta 3 " rööristä koko matka, koska takapään liikevarat kolinoille ovat pienemmät kuten mainittiinkin. ja kaasuhan jäähtyy ja supistuu takapäätä kohden muutenkin.
Lemmarit ovat isotöisiä TI- linjalla, olen käyttänyt hydrauliikan happoisia lemmareita kuten myös turbon ilmaputkissa.
Säteilysuoja kiiltävästä alumiinilevystä DP:n lähellä piuhoille , puhaltimelle yms muoviosille olisi hyvä olla.
Kunnon ränniä on juu, puolivälissä on ilmeisesti avattava tuplamuhvi ?, saako etuosan/ takaosan kokonaisena pujotettua?
En huomannut muuta kannakointia kuin nuo peräpään vakiokohdat, originaalia vaihdelaatikon kylkeen kiinnitystä ei lie siis ole laitettu? Se kyllä olisi suotava, koska kone rytkii noin pitkällä varrella raskasta putkea, niin saattaapi turbon laippa väsähtää moisesta retkutuksesta ( kuumahoitoakin kun samanaikaisesti saa). Kannakointi kandee kans säätää siten, jotta se on mahdollisimman ystävällinen lämpölaajenemiselle, joka rosterilla on muistaakseni n. tupla mustaan rautaan verrattuna, säästää kumeja.
Pikkasen ihmetyttää kans tuo 3,5 tuumaiseksi suurennettu takapää, helpompi olisi tehdä samasta 3 " rööristä koko matka, koska takapään liikevarat kolinoille ovat pienemmät kuten mainittiinkin. ja kaasuhan jäähtyy ja supistuu takapäätä kohden muutenkin.
Lemmarit ovat isotöisiä TI- linjalla, olen käyttänyt hydrauliikan happoisia lemmareita kuten myös turbon ilmaputkissa.
Säteilysuoja kiiltävästä alumiinilevystä DP:n lähellä piuhoille , puhaltimelle yms muoviosille olisi hyvä olla.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 3" Putki ja DP og-satkuun
Itse tein putken alusta loppuun, mutta maksaahan siinä pönttö, klemmarit, muhvi, laippa, hitsipuikot(älyttömän kalliita nykyään rosterille) jne. jne.stara kirjoitti:Siis miksi maksoi paljon, jos ainekset oli ilmaisia?, teetitkö jossain?? jos tuntipalkkaa pitää maksaa niin kyllähän tuossa helposti pari päivää kulahtaa, vaikka olisi hyvät kalutkin.
Kunnon ränniä on juu, puolivälissä on ilmeisesti avattava tuplamuhvi ?, saako etuosan/ takaosan kokonaisena pujotettua?
En huomannut muuta kannakointia kuin nuo peräpään vakiokohdat, originaalia vaihdelaatikon kylkeen kiinnitystä ei lie siis ole laitettu? Se kyllä olisi suotava, koska kone rytkii noin pitkällä varrella raskasta putkea, niin saattaapi turbon laippa väsähtää moisesta retkutuksesta ( kuumahoitoakin kun samanaikaisesti saa). Kannakointi kandee kans säätää siten, jotta se on mahdollisimman ystävällinen lämpölaajenemiselle, joka rosterilla on muistaakseni n. tupla mustaan rautaan verrattuna, säästää kumeja.
Pikkasen ihmetyttää kans tuo 3,5 tuumaiseksi suurennettu takapää, helpompi olisi tehdä samasta 3 " rööristä koko matka, koska takapään liikevarat kolinoille ovat pienemmät kuten mainittiinkin. ja kaasuhan jäähtyy ja supistuu takapäätä kohden muutenkin.
Lemmarit ovat isotöisiä TI- linjalla, olen käyttänyt hydrauliikan happoisia lemmareita kuten myös turbon ilmaputkissa.
Säteilysuoja kiiltävästä alumiinilevystä DP:n lähellä piuhoille , puhaltimelle yms muoviosille olisi hyvä olla.
Opiskelija, kun tukijaisrahoista säästää, niin käy kalliiksi.
Joo tulossa se kiinnike lootan kylkeen...loppu sunnuntaina aika kesken, piti lähteä kaupunkiin töihin takasin. Ensi viikonloppuun jos kestäs kasassa niin olisi hyvä.
Jep muhvi on...kaikki mahtuu hyvin purkaantumaan...aika mahdoton olisi tuo paketti paikallaan hitsailla

Kannakointi on omasta mielestä hyvä.
Loppupää on 3.5" pitihän sitä amis tuuninkia olla

On hyvä noin...ei kolise.
Jep.
En varmaan tee levyä. Ajattelin kietasta lämpöeristematot päälle. Katsoo nyt mihin päädyn.
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ke Joulu 02, 2015 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: 3" Putki ja DP og-satkuun
eristematto ei saisi olla palavaa/ käryävän haisevaa..., yleensä kun ovat sitä.
Me duunattiin ihan simppelisti vaan isohko alulevy kaarelle sinne etukulmaan, sen taakse jäi pihoja ja pissapojan letkua yms muovisälää. muutamalla peltiruuvilla kiinni.
Me duunattiin ihan simppelisti vaan isohko alulevy kaarelle sinne etukulmaan, sen taakse jäi pihoja ja pissapojan letkua yms muovisälää. muutamalla peltiruuvilla kiinni.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 3" Putki ja DP og-satkuun
Aivan......pitää pohtia.stara kirjoitti:eristematto ei saisi olla palavaa/ käryävän haisevaa..., yleensä kun ovat sitä.
Me duunattiin ihan simppelisti vaan isohko alulevy kaarelle sinne etukulmaan, sen taakse jäi pihoja ja pissapojan letkua yms muovisälää. muutamalla peltiruuvilla kiinni.
Onhan ne sammutuspeitteitäkin laittanut

96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: 3" Putki ja DP og-satkuun
Hyvinhän se putki pörisee! Näin meinaa samanlaisen saabin varkaudessa 5 min sitten teboilin lähistöllä, jossain liikenneympyrässä
Näyttää ne 16" peltivanteet melkein paremmilta mitä kuvissa
Komee on!

Näyttää ne 16" peltivanteet melkein paremmilta mitä kuvissa
Komee on!
Saab 900S Combicoupe