Hetkellinen kulutus Tids/TTiD
Hetkellinen kulutus Tids/TTiD
Onko mitään konstia, millä tuohon 2008 9-3:seen saisi hetkellisen kulutuksen näytön. Nythän sitä ei siinä ole, ja se voisi tarjota "arvokasta" tietoa, esim. millä vaihteella kannattaa milläkin nopeudella ajaa jne. Kaikki tarvittava tietohan on SIDin saatavilla, mutta silti siinä ei kyseistä näyttöä ole, mikä on ainakin mun mielestä aika omituista nykypäivän autossa.
Nyt näyttää ainakin Tidsin osalta, että esim 80-90km/h kannattaisi polttoaineen kulutuksen kannalta ajella vitosella, ja kutosella vasta sitten yli 100 vauhteja.
Nyt näyttää ainakin Tidsin osalta, että esim 80-90km/h kannattaisi polttoaineen kulutuksen kannalta ajella vitosella, ja kutosella vasta sitten yli 100 vauhteja.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Re: Hetkellinen kulutus Tids/TTiD
Omasta mielestäni hetkellisen kulutuksen puuttuminen on hieman outoa tosiaan nykypäivänä, mutta toisaalta, hetkellistä kulutusta saa leikittyä samalla tavalla kaiketi kuin nykyisessä CD-tontussani eli resetoimalla keskikulutusmittaria ja seuraamalla sitä. Se kun nimittäin resetoinnin jälkeen näyttää jonkin aikaa hetkellistä kulutusta kuitenkin ja jos ajaa tasaisesti, se kertoo hyvinkin tarkkaan sen hetkisen "hetkellisen" kulutuksen. Vanhemassa tonnarissa tuota joutuu resetoimaan vastaavasti jos haluaa tarkempaa lukemaa kuin 0, 9 tai 22l/sataselle.Janne T kirjoitti:Onko mitään konstia, millä tuohon 2008 9-3:seen saisi hetkellisen kulutuksen näytön. Nythän sitä ei siinä ole, ja se voisi tarjota "arvokasta" tietoa, esim. millä vaihteella kannattaa milläkin nopeudella ajaa jne. Kaikki tarvittava tietohan on SIDin saatavilla, mutta silti siinä ei kyseistä näyttöä ole, mikä on ainakin mun mielestä aika omituista nykypäivän autossa.
Nyt näyttää ainakin Tidsin osalta, että esim 80-90km/h kannattaisi polttoaineen kulutuksen kannalta ajella vitosella, ja kutosella vasta sitten yli 100 vauhteja.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Re: Hetkellinen kulutus Tids/TTiD
Joo, tuo on aivan totta, ja suuntaa toki antaa se DTE näyttökin, mutta silti ne on enemmän ja vähemmän kikkailua. Harmittaa vain kun kaikki tarvittava data on sillä vehkeellä, mutta tietoa ei kerro ulos, mikä on kummallista.fatal kirjoitti:Omasta mielestäni hetkellisen kulutuksen puuttuminen on hieman outoa tosiaan nykypäivänä, mutta toisaalta, hetkellistä kulutusta saa leikittyä samalla tavalla kaiketi kuin nykyisessä CD-tontussani eli resetoimalla keskikulutusmittaria ja seuraamalla sitä. Se kun nimittäin resetoinnin jälkeen näyttää jonkin aikaa hetkellistä kulutusta kuitenkin ja jos ajaa tasaisesti, se kertoo hyvinkin tarkkaan sen hetkisen "hetkellisen" kulutuksen. Vanhemassa tonnarissa tuota joutuu resetoimaan vastaavasti jos haluaa tarkempaa lukemaa kuin 0, 9 tai 22l/sataselle.Janne T kirjoitti:Onko mitään konstia, millä tuohon 2008 9-3:seen saisi hetkellisen kulutuksen näytön. Nythän sitä ei siinä ole, ja se voisi tarjota "arvokasta" tietoa, esim. millä vaihteella kannattaa milläkin nopeudella ajaa jne. Kaikki tarvittava tietohan on SIDin saatavilla, mutta silti siinä ei kyseistä näyttöä ole, mikä on ainakin mun mielestä aika omituista nykypäivän autossa.
Nyt näyttää ainakin Tidsin osalta, että esim 80-90km/h kannattaisi polttoaineen kulutuksen kannalta ajella vitosella, ja kutosella vasta sitten yli 100 vauhteja.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Re: Hetkellinen kulutus Tids/TTiD
No, jonkun vaihteen sopivimman käytön rajatapauksissa saa tietty katsottua, mutta kyllä keskikulutus on se mikä ratkaisee. Hetkellinen vaihtuu kuitenkin kokoajan, joten käytännön hyöty jää aika ohueksi. Tankatessa ei kukaan tee enää hetkellisillä kulutustiedoilla yhtään mitään. Ajamalla saman pätkän eri nopeuksilla esim työmatkalla on helppo verrata nopeuden vaikutusta, kun nollaa mittarin.
Re: Hetkellinen kulutus Tids/TTiD
Onkos kukaan tietoinen, vaikuttaako tuossa TTid koneessa A6 laatikolla se sport-toiminto mitään siihen kulutukseen? Jos ajaa matkaa esim. yli 100 km/h, niin eikös se käytä isointa vaihdetta ja sillä selvä. Kaupunkiajossa on ymmärrettävää, että kulutus saattaa nousta tuon toiminnan käytöllä.
Sisäänajovaihe vielä menossa, niin en ole vielä kauheasti cabbelle kenkää antanut, joten kulutus on aika inhimillistä, tuossa 10 litran pintaan seka-ajossa.
Sisäänajovaihe vielä menossa, niin en ole vielä kauheasti cabbelle kenkää antanut, joten kulutus on aika inhimillistä, tuossa 10 litran pintaan seka-ajossa.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Re: Hetkellinen kulutus Tids/TTiD
Saabel kirjoitti:Onkos kukaan tietoinen, vaikuttaako tuossa TTid koneessa A6 laatikolla se sport-toiminto mitään siihen kulutukseen? Jos ajaa matkaa esim. yli 100 km/h, niin eikös se käytä isointa vaihdetta ja sillä selvä. Kaupunkiajossa on ymmärrettävää, että kulutus saattaa nousta tuon toiminnan käytöllä.
Sisäänajovaihe vielä menossa, niin en ole vielä kauheasti cabbelle kenkää antanut, joten kulutus on aika inhimillistä, tuossa 10 litran pintaan seka-ajossa.
Tuota en ole vielä kokeilemalla kokeillut. Tänään täytyy testata, 100+ mittariin, vakkari ja sportti päälle... Ihan vaan mielenkiinnosta, pitääkö se 5 vai 6 vaihteen.
Yksi vähän kiusallinen, mutta pieni ja korjattavissa oleva asia on tullut huomattua tällä automaatilla ajellessa 50km/h alueella. Kuulun niihin ihmisiin, jotka ajavat 60 mittarissa 50 alueella ja käytän vakkaria lähes aina, ihan sen helppouden vuoksi.
60 kun lyö mittariin pitää vaihteisto vähän turhan korkealla kierroksia, abauttiarallaa n 1800rpm ja kun lisää pari kilsaa yli 60 mittariin, vaihtuu vaihde ns. optimikierroksille eli sinne 1500rpm. Kuitenkin tässä tapauksessa luulen, että se sakkoraja saattaa ylittyä riippuen poliisin päivästä. Homma hoituu kuitenkin sillä että näpäyttää pari kertaa vakkaria ja nopeus laskee taas sinne 60 hujakoille, mutta vaihde pysyy samana, saattaa jopa kierrokset laskea sinne 1400rpm.
Turbo²
Re: Hetkellinen kulutus Tids/TTiD
Nopeuden vaikus on kyllä selvillä, mutta se mikä ei aina ole selvillä, on vaihteen vaikutus kulutukseen. Ja muutenkin tuolla tienpäällä ajetaan vähintään sitä suurinta sallittua, joten nopeudella ei juuri pelata.KN/Lieto kirjoitti:No, jonkun vaihteen sopivimman käytön rajatapauksissa saa tietty katsottua, mutta kyllä keskikulutus on se mikä ratkaisee. Hetkellinen vaihtuu kuitenkin kokoajan, joten käytännön hyöty jää aika ohueksi. Tankatessa ei kukaan tee enää hetkellisillä kulutustiedoilla yhtään mitään. Ajamalla saman pätkän eri nopeuksilla esim työmatkalla on helppo verrata nopeuden vaikutusta, kun nollaa mittarin.

Aivan yhtälailla turha on se DTE näyttökin, sekin kun vaihtaa näyttämää melko lyhyen välin kulutuksen perusteella, mutta silti se vain SIDissä on mukana, vaikka melko turha onkin.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Re: Hetkellinen kulutus Tids/TTiD
Tasan kuuskymmentä mittarissa, niin kierroksia on jotain 1700+ D:llä ajettaessa. Laatikosta nelonen päällä. Jos laittaa manuaalivalinnalla vitosen päälle, niin kierrokset tippuu n. 1300rpm paikkeille. Alkaa koneen jyrinä kuulua ja tuntua sisään. Mun mielestä ihan perusteltua nuo softan tekemät vaihdot. Tuskin on kulutuksessakaan montaa millilitraa eroa verrattuna, josko seuraava isompi vaihde ois jossain tilanteessa taloudellinen. Juuri 80kmh mittari tasanopeudessa tulee sama tilanne, manuaalilla voi heittää jo kutosen ja se pelaa ihan ok, mutta en usko kulutuksessa olevan juuri merkittävää eroa.60 kun lyö mittariin pitää vaihteisto vähän turhan korkealla kierroksia, abauttiarallaa n 1800rpm ja kun lisää pari kilsaa yli 60 mittariin, vaihtuu vaihde ns. optimikierroksille eli sinne 1500rpm.
Sanoisin, että mielestäni tuo laatikko softineen osaa kyllä valita erittäin hyvin tilanteeseen sopivan vaihteen, ja vielä ymmärtää että jos on esim mäestä johtuen pudottanut 6->5 niin ei heti lykkää jälleen kutosta, josko maasto jatkuukin epätasaisena. Tämä vaivasi joskus aikojen alussa automaatteja. Kun sattuu mäkiselle seudulle niin laatikko pelas omaa juupas-eipäs peliä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red