900i etupään tärinä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900i etupään tärinä?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onkos saabissasi siellä ylötukivarren kiinnityksen alla paljonkin niitä säätö levyjä?

oletko varma ettei autoosi ole asennettu viallista pallo niveltä?

olen kerran törmännyt saabin nivelissä sekunda niveleen jossa kiinnitys reijät aivan väärissä kohdissa. oli vaikea asentaa ja loppu tuloksena kulmat ihan pielessä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 900i etupään tärinä?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

En nyt enää muista että onko OG:n etujousen alalautanen symmetrinen kiinnityskohdiltaan tukivarteen molemmin puolin, vaikka niitä kyllä aikanaan jouduin vaihtelemaan.

Jos se lautanen on epäsymmetrinen ja sillä on väliä mitenpäin se on asennettu niin sehän selittäisi ainakin mittaeron renkaasta lautaseen.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900i etupään tärinä?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Soitin kaverille jolla tämä ollut 92-07 ajan, entinen työkaveri. Hänen ostohetkellä noin 125tkm ajettu.
Vasen ja oikea alapallo vaihdettu, vasen ulompi raidetangonpää (km ei muistikuvaa), maljat ja tripoidit (noin 180tkm), kaikki jarrulevyt ja iskarit (noin 260tkm), kytkin remontti (ei muistanut km) hänen aikanaan uusittu. Sitä aikaisemmista ei tietoa.
Keneltä ostin oli ajanut vain noin 800km koko aikana, tosin hänellä 18v poika joka oli lainaillut saabia. Ei ollut tehnyt muuta kuin katsastanut josta läpi kerralla. Seissyt niin että yli puolen vuoden aikana 500km ajoa.
Nyt 367tkm mittarissa.
Säätölevyjä ei ole katsottu kun en ole tietänyt sellaisista. Kulmien säätäjä ei sanonut koko asiasta kun kysyin onko kaikki kuten pitää (olisi pitänyt viedä Nasselle), sanoi vain ettei meinannut raidetangonpultin tiukkuuden takia saada kierrettyä säätöä.. Se puoli jolle vaihdettu osia mun aikana on kauempana lautasesta.
Jousilautaset mun tietääkseni alkuperäiset joten hhmm ei kai voi olla väärinkään.

Kiitos kaikista ajatuksista, kaikki ovat todella hyviä.
Olen oppinut uutta:
- lautasen kelluvan rakenteen
- tukivarren säätölevyt
- jousilautasen mahdollisuus laittaa käänteisesti
- vetarinmaljat ja tripoidit
- Jousenpään molemman pään kiinnityksen
- viallisen sekundapallon kiinnikkeet

Pyörä näyttääkin edestä katsottuna olevan ylälaidasta sisällepäin enemmän kallellaan vasemmalla.

Haluaako joku kohtuulliseen hintaan varaosa saabin? Kohta vituttaa sen verran ettei jää edes varaosia koko vehkeestä.
Vietiin juuri -77 mallinen ht corolla vuoden ulkona seisomisen jälkeen pihalta tallille 12km matkaa, kävi kuin enkeli ja kaikki toimi kuten pitääkin. Ei pompota, täristä ja koneja enemmän kuin mulla saabissa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900i etupään tärinä?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Hyvä Minuteman.
Lautaset ovat eriasennoissa. Pelkääjänpuolella jousen alapää on perää kohti ja kuskinpuolella keulaa kohti. Ilmeisesti kuskinpuoli sitten väärin kun rako pienempi.
Kukahan vaihtanut ja milloin?
Käännetään lautanen ja katsotaan miten käy.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 900i etupään tärinä?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Hakuammuntaa, mutta voisiko mitenkään olla lähtöisin moottorista? Bensanpaineet esimerkiksi... täristääkö vapaalla rullatessa?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900i etupään tärinä?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jep nyt lautanen katsottu. Lautanen on oikeinpäin ja jousen alta kivasti jo hapettunut mutta hela se on paskana ja syönyt jo pulttiakin. Antanut periksi ja jousi painaa ulkolaitaan päin lautasta.
Ylätukivarren prikat ok ja kiinnitys ehjä, molemmat pallot oikeilla kiinnityksillä.

Hommaan uudet helat ja lautaset molemmin puolin kun ei niin pahan hintaisetkaan, turbon jouset ja iskarit samalla kertaa niin eiköhän jokin parane.

Moottori pelaa muuten hyvin mutta seokset vähän laihalla. Mulla varattuna jo bosch-huoltoon säätöaika 18.6 niin saa pakokaasulapun katsastusta varten samalla. Tärisee vapaalla rullatessa, veto päällä, kytkinpohjassa jne mutta tulee alustasta, ei koneesta, kytkimestä eikä laatikosta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: 900i etupään tärinä?

Viesti Kirjoittaja himmee »

Hetkonen kuullostaa tutulta vialta, joka löytyy munki autosta. En ole vain löytänyt vieläkään vikaa. Tärisöö vain 110km/t jälkeen.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900i etupään tärinä?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

No nii:
Oli vakiojouset edessä, kuoleentuneet ihan kivasti ja vasen pahempi.
ensin vaihdettu vasen lautasenpusla pultteineen ja lautanen
- ero hieman suureni mutta edelleen pienempi kuin oikealla

uusi vakiojousi vasemmalle
- vasen puoli nousi 3cm ja on nyt noin 1cm oikeata korkeammalla.

Tärinä on vaimentunut eikä pyörä maassa ota enää kiinni käännettäessä lautaseen. Edelleen lievempää resonointia mutta voi jo 100km tunnissa ainakin Imatran motarilla ajaa ilman amalgaamien putoamista.

Ajelen viikonloppuna ja testaan miten nyt muuten toimii eri tien pinnoilla ja maanantaina oikealle uusi jousi alle ja näkee sen vaikutuksen.

Pe 13 on aina ollut mun onnenpäivä, oikein hyvää viikonloppua kaikille :wink:
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 900i etupään tärinä?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No hyvä että muistini näköjään pelaa edes pätkittäin, kuten tässä jousilautas- asiassa :lol:

Mutta nyt lautasten ollessa oikein siis pyörä on edelleen toisella puolella lähempänä lautasta ja silminnähden camberiltaan vinossa vaikka edelliseltä sivulta luin että mitatut camberit olivat oikein? -0.27-0.27?

Onko tämä mittaustulos edellisen omistajan mittauttama vaiko nyt tämän mysteerin kanssa painiessa mitattu?

Ajatelmia nämä vain, mutta ettei olisi koko olkatuki/napa-asetelma vääntynyt, ei omaan järkeen muuten ainakaan sovi tämänlainen oire, edellyttäen että alatukivarret ovat vielä korissa kiinni eli vetaritunnelit sekä koko alaetuaisat kunnossa ja yhtä peltiä?

Jos jompikumpi puoli on laho ja tukivarret käytännössä irti niin ainakin se voisi selittää ravistelua ja tärinää. En tiedä kyseisen auton katsastustilanteesta tai muusta kunnosta eli siksi kyselenkin ehkä tyhmiä, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta että auto olisi hiljattainkin katsastettu käytännössä hengenvaarallisella etupäällä. Kantapään kautta tämäkin kokemus on...


Ja jos siellä etupäässä on todella jotakin vääntynyt jostakin tärskystä tai hypystä niin todennäköisin syy on:
Kupari kirjoitti:...tosin hänellä 18v poika joka oli lainaillut saabia.
Mitenkään nyt yleistämättä ja halveeraamatta koko nuorisoa, eikä tätäkään yksilöä mikäli osoittautuu että syy ei olekaan hänessä. (Pakollinen Disclaimer ettei tule herjaussyytettä nykyisen nettikäytännön mukaisesti) :lol:
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900i etupään tärinä?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

On mun teettämä säätö heti ostohetken jälkeen kun oikeanpuolen hajonneet osat vaihdettu.
Kaikki muu nyt täsmää, camber näköjään silmämääräisesti parani mutta lautanen edelleen lähempänä pyörää. Mitattiin sekin ettei navassa ole eroa. Ei kai tähän ole erilaisia olkatuki/napoja?
Sehän tässä onkin kun mikään ei kolise eikä ylimääräisiä ääniä tule mistään. Kaikki pultit tiukat, tukivarsien helat hyvät.
Tukivarsien kiinnikkeet ehjät joten tuo vääntyminen on oikeastaan järkeenkäypä vaihtoehto, mutta kumpi ja mistä?
Edelliset omistajat nykyään noin 50v ja työkaverilla vielä koira mukana siviilissä joten ei ole heiltä kenkää saanut.
Konehuoneen ja alustan palkit oli hiekkaa ja kiviä täynnä joten onko ajettu "pikataipaleita" tai hiekkakuopalla "ajoharjoittelua" jossain vaiheessa. Etuvanteet oli solmussa ja siksi hommasin tonnarin vanteet.
Oli tosiaan ajettu 6kk ja 500 km mut mä työntänyt tällä jo 7,5tkm joten voinut joku paikka väsyä pikkuhiljaa.

Ptänee ajella kaupungilla niin näkee mitä ajossa tekee.
Tämä jousien vaihto, muuttaako kulmia?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900i etupään tärinä?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

vähän saattaa muuttaa kulmia mutta ei kovin ratkaisevasti.

jos vanne oli väärässä niin joskus autolla on ajettu johonkin kiinni jolloin joku paikka olisi vääntynyt.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900i etupään tärinä?

Viesti Kirjoittaja stara »

iskarin yläkiinnitys jää helposti löysäksi, koska pahassa paikassa. samoin jos toinen iskari menee jumiin niin varmaan täristää. Tosin tämä ei selitä mittaeroja. renkaitakin kandee vaihtaa jos syntyy jotain eroa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900i etupään tärinä?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

No nyt ajeltu.
Yksi ajaessa aika hyväkin ja menee suht suoraan, tärinä pienentynyt ja tuntuu nyt tulevan oikealta enemmän. Toinen kyydissä oikea puoli täristää vielä enemmän, kallellaan enemmän sinne ja kampeaa ohjaustakin oikealle. Kun säätivät aikaisemmin kulmat niin ilmeisesti se säätö nyt vääräänpäin kun alempi puoli nyt ylempänä.
Vaihdan viikolla ton oikean etujousen ja etuiskarit. Yritän saada Nasselle kulmiensäätöajan, tosin voi olla 2 viikon jono.
Vanteet ja renkaat tarkastettu tasapainotuksen ja heittojen varalta, takanta vaihettu eteen mutta ei auttanut ja vaihdettu takasin kun mä pidän paremmat renkaat edessä.
Iskarin yläkiinnitykset ovat tiukat, löysätty ja vedetty pulttikoneella kiinni eikä vaikutusta.Kuten aikaisemmin kirjoitin niin oikea etuiskari vaimentaa mutta suhahtaa joten ei varmaan priimakunnossa. Alapultit kyllä vähän pelottaa miten aukeaa katkeamatta, laitan irrotussprytä jo etukäteen jos auttas jotain.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900i etupään tärinä?

Viesti Kirjoittaja stara »

iskarin alapään näkyvä ryytynyt kierreosa kandee porakoneella ja pyöröteräsharjalla nuukasti putsata. Tappi on vielä hienokierre ja ihan paskarautaa niin jää herkästi kännyyn.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900i etupään tärinä?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Hienosti irtosi etuiskareitten alapäät. Pumpattu iskareita paikallaan ja toimivat moitteetta niin en vaihtanut niitä vielä. Jousilautanen ihan riittävän ehjä joten sekin sai jäädä.
Jousi kun oikealta edestä otettiin pois niin oli ihmettelemistä. Reikä johon ylhäällä kumikakkaran pää laitetaan on muuta kuin reikä. Hyvin epämääräisen muotoinen soikio ja painunut pelti vähän muodottomaksi, yritetty joskus naputella jäljistä päätellen.
Mutta pikaisen testailun jälkeen:
Ajettavuus parani, tärinä väheni ja menee nätisti tien epätasaisuuksissa sekä mutkissa. Kulmat aika ok kun menee suoraan käsi irti ratista. Jännä että vaihteetkin menevät paremmin päälle kepistä, luulisi ettei mitään tekemistä toistensa kanssa.
Raot jousilautasten ja renkaan välillä riittävät.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin