9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
RTuning
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 17:48

9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

Viesti Kirjoittaja RTuning »

Selailin, jotta löytyiskö vastaavaa ketjua, mutten yhtäkkiä löytänyt.

Mitkähän mahtaa olla ko. auton

1. Kiihtyvyys 0-100 km/h: ?
2. Huippunopeus: ?

3. Vääntömonentti vakiona: ?
4. Ahtopaine vakiona: ?

5. Mitkä suuttimet vakiona:?

Ja viripotentiaali

Joidenkin lähteiden mukaan saisi pelkällä ohjelmalla +50-60 hv?
Kuulostaa aika kovalta.

6. Paljonko saa pelkällä ohjelmalla (ei putken ja suuttimien vaihtoa):?
6.1. Uudella ohjelmalla kiihtyvyys 0-100 km/h
6.2. Uudella ohjelmalla huippunopeus: ?
6.3. Uudella ohjelmalla vääntömomentti: +


7. Mihin vakiosuuttimet riittää:?

8. Pajokon kone kestää tehoja ilman mekaanisia muutoksia: ?
9. Mikä pettää ekana, kiertokanget: ?

Siinäpä jokunen kysymys.
Alan specialistit heittää varmasti suurimman osan ulkomuistista. :)

Kiitoksia vastauksita!
Saab 9-5 SE 2.0t Aut. Business -99
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06

Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noihin alkupään vakion kysymyksiin en jaksa googlata, mutta sillä löytyy.

5. '99 matalapaineessa oli vielä ne pienemmät suuttimet, kokoa en muista mutta jotain yli 200 ja alle 300cc/min, uudemmista ja tehokkaammista malleista löytyy 350cc/min.

6. Tuohon vuosimalliin saa sen 50-60hv lisää, sitten loppuu suuttimet kesken. Ei se kova ole siitä johtuen että lpt malli on vain ohjelmallisesti kuristettu versio tehokkaammista.

7. Tuonne n. 200hv ko. vuosimallissa. Uudemmilla suuttimilla sinne 270hv tienoille.

8. Ainakin 300hv, enemmänkin jos ei pääse nakuttamaan

9. Männät eivät kestä nakutusta, muuten kyllä kestävät suht hyvin mutta ei yhtä hyvin kuin hieman vanhemmat moottoriversiot. Vanhempien mallien (Trionic 5 moottori) palikat kestävät vakiona 500hv+. Vakioturbo loppuu kesken siellä 230hv, minkä saa suuttimet vaihtamalla ilman putkia tms. Aeron turbolla päässee 270-280hv tienoille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
RTuning
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 17:48

Re: 9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

Viesti Kirjoittaja RTuning »

Ok, kiitti hyvistä vastauksista.

Vaikuttaisi siltä, että kannattaisi hankkia sellainen uudelleen ohjelmoitavissa oleva lastu tai OBD-palikka.

Asia etenee kuitenkin niin, että ensin ohjelma-> + suuttimet ja uusi ohjelma -> Aeron ahdin + suuttimet + taas uusi ohjelma.

Nälkä kun tahtoo kasvaa syödessä.

T5:sta jäi vakio 350cc Bosch-suuttimet 5kpl tarpeettomiksi, kävisiköhän ne suoriltaan Saabiin heti kättelyssä?

Mitä ohjelmoinnin toteutustapaa olette itse käyttäneet?

Mikä se Aeron ahdin tarkalleen ottaen on?

Tuossa olisi pöydällä uusi GT40:nen, mutta taitaa olla liian iso tähän käyttöautoon?
Saab 9-5 SE 2.0t Aut. Business -99
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06

Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suuttimia ei tartte vaihtaa aeron ahtimen kanssa enää jos laitoit 350cc, ei siitä isommilla juuri sen enempää enää irti saa.

350cc todennäköisesti sopii, laita vaikka osanumero niin katsotaan. Korkeaimpedanssiset varmaan?

Itse olen ohjelmoinut ihan itse ilman viripuljujen apua, mutta vaatii jonkin verran harrastuneisuutta vielä :) Noista kaupallisista makuasia, mutta älä laita Nordicin ohjelmaa.

Aeron ahdin on Mitsubishi TD04HL-15T#5, myös 9000Aeron -15T#6 isommalla pakopesällä käy. Sopivat suoraan orkkisahtimen (Garrett GT17) tilalle, vesiputkiin tarvitset banjoihin vaan 12mm banjopultit sekä isommat prikat (että tiivistyy 14->12mm).

GT40 on vähän turhan iso käyttöautotarkoitukseen 2-litraisessa. :D
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
RTuning
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 17:48

Re: 9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

Viesti Kirjoittaja RTuning »

jcarlson kirjoitti:Suuttimia ei tartte vaihtaa aeron ahtimen kanssa enää jos laitoit 350cc, ei siitä isommilla juuri sen enempää enää irti saa.

350cc todennäköisesti sopii, laita vaikka osanumero niin katsotaan. Korkeaimpedanssiset varmaan?

Itse olen ohjelmoinut ihan itse ilman viripuljujen apua, mutta vaatii jonkin verran harrastuneisuutta vielä :) Noista kaupallisista makuasia, mutta älä laita Nordicin ohjelmaa.

Aeron ahdin on Mitsubishi TD04HL-15T#5, myös 9000Aeron -15T#6 isommalla pakopesällä käy. Sopivat suoraan orkkisahtimen (Garrett GT17) tilalle, vesiputkiin tarvitset banjoihin vaan 12mm banjopultit sekä isommat prikat (että tiivistyy 14->12mm).

GT40 on vähän turhan iso käyttöautotarkoitukseen 2-litraisessa. :D
:wink:

Laitan osanumeron huomenissa.

Ahtimen tyyppi vaikuttaa samalta, kuin T5-R:ssä tuo 15T.
Saab 9-5 SE 2.0t Aut. Business -99
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06

Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo muuten sama ahdin periaatteessa, mutta pakopesä on erilainen (=ei sovi suoraan). Eikös T5-R:ssä ole 15G tai 16T? Ero ei tosin suuren suuri 15T:hen ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
RTuning
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 17:48

Re: 9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

Viesti Kirjoittaja RTuning »

jcarlson kirjoitti:Joo muuten sama ahdin periaatteessa, mutta pakopesä on erilainen (=ei sovi suoraan). Eikös T5-R:ssä ole 15G tai 16T? Ero ei tosin suuren suuri 15T:hen ole.
Ok eli ei voi lainata Volvoista. Niitä olisi ollut helposti saatavilla, mutta kait noita Aeron ahtimiakin löytää?

En enää tarkalleen muista, mutta 850T5/T5-R ja 850R / V70R (I):issä on ollut 15 ja 16-ahtimia (jopa 18) riippuen sitten vielä, että onko kyseessä ollut man vai aut. Saatat muistaa aivan oikein, että 15:sen kohdalla kirjain oli G, itse en enää muista. Mutta jokatapauksessa harmi, kun ei sovi suoraan Volvosta.
Saab 9-5 SE 2.0t Aut. Business -99
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06

Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: 9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

RTuning kirjoitti:Selailin, jotta löytyiskö vastaavaa ketjua, mutten yhtäkkiä löytänyt.

Mitkähän mahtaa olla ko. auton

1. Kiihtyvyys 0-100 km/h: ?


Ja viripotentiaali

Joidenkin lähteiden mukaan saisi pelkällä ohjelmalla +50-60 hv?
Kuulostaa aika kovalta.

6. Paljonko saa pelkällä ohjelmalla (ei putken ja suuttimien vaihtoa):?



Kiitoksia vastauksita!
1: Ennen 12,4(valmistajan ilmoittama ja gps-mitattu) Nyt 8,4(GPS-mitattu)

6: Nykyisellään pitäisi olla n. 210hp(ei mitattu)
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: 9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tuosaa sedanin suoritusarvot yms vakiona, sivuilta http://www.saab.fi
2.0t 150 hv
Moottori
4-sylinterinen pienpaineturbo
Iskutilavuus
1,985 dm3
Suurin teho (EEC)
110 kW (150 hv) / 4000 r/min
Vääntömomentti (EEC)
240 Nm/1800 r/min.
Polttoainesuositus
95 E (väh. 91).
Huippunopeus
215 km/h; autom. 210 km/h
Kiihtyvyys
0-100 km/h 9,8 s.; autom. 11,6 s.
Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto
60-100 km/h IV-vaihteella 9,6 s., 80-120 km/h V-vaihteella 14,9 s.
Polttoaineenkulutus l/100 km*
12,6/6,9/9,0; autom. 14,9/7,6/10,3
Hiilidioksidipäästöt (CO2) g/km*
298/163/214; autom. 354/180/244
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
RTuning
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 17:48

Re: 9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

Viesti Kirjoittaja RTuning »

Ok, kiitoksia!

Ompa kyllä tosiaankin laiska kiihtyvyysarvo 11,6 sek automaatille, mutta siltähän se tuntuukin ainakin vakiona.

Onko ahdoista tietoa? Lienee 0,3 baria?

Ahtoja on vähän, tuntuu ihan vaparilta lukuunottamatta aivan lähdön pientä väännön tuntua, mutta vaparilta, joka ei kuitenkaan tykkää kierroksista ja kierrä huudattamalla.

Onneksi kuitenkin potentiaalia on.

Paljonko automaatti kestää vääntöä?
Saab 9-5 SE 2.0t Aut. Business -99
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06

Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
RTuning
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 17:48

Re: 9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

Viesti Kirjoittaja RTuning »

jcarlson kirjoitti:Suuttimia ei tartte vaihtaa aeron ahtimen kanssa enää jos laitoit 350cc, ei siitä isommilla juuri sen enempää enää irti saa.

350cc todennäköisesti sopii, laita vaikka osanumero niin katsotaan. Korkeaimpedanssiset varmaan?

:D
Siniset suuttimet (V70 T5 vakio)
- Toisella puolella suutinta: 9186060
- Ja sitten toisella A ja 060 ja 581 sekä 0280155830
- Muistini mukaan nämä olivat 350cc

Vihreät suuttimet (Nyt kiinni V70:ssä
- Paketissa tekstit 0 280 155 968 (- 000)
- Lisänä 586 ja 060CKD
- Muistini mukaan nämä oilvat 465cc (vajaa 3 v. sitten asensin)

Nämä siniset sitten tulisi Saabiin, jos vain käyvät.
Saab 9-5 SE 2.0t Aut. Business -99
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06

Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

RTuning kirjoitti:Ok, kiitoksia!

Ompa kyllä tosiaankin laiska kiihtyvyysarvo 11,6 sek automaatille, mutta siltähän se tuntuukin ainakin vakiona.

Onko ahdoista tietoa? Lienee 0,3 baria?

Ahtoja on vähän, tuntuu ihan vaparilta lukuunottamatta aivan lähdön pientä väännön tuntua, mutta vaparilta, joka ei kuitenkaan tykkää kierroksista ja kierrä huudattamalla.

Onneksi kuitenkin potentiaalia on.

Paljonko automaatti kestää vääntöä?
Tuossa on tuo vanhempi 4-lovinen, niin 400Nm pidetään jonkinlaisena turvarajana laatikolle.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

RTuning kirjoitti:
Siniset suuttimet (V70 T5 vakio)
- Toisella puolella suutinta: 9186060
- Ja sitten toisella A ja 060 ja 581 sekä 0280155830
- Muistini mukaan nämä olivat 350cc

Vihreät suuttimet (Nyt kiinni V70:ssä
- Paketissa tekstit 0 280 155 968 (- 000)
- Lisänä 586 ja 060CKD
- Muistini mukaan nämä oilvat 465cc (vajaa 3 v. sitten asensin)

Nämä siniset sitten tulisi Saabiin, jos vain käyvät.
Noissa sinisissä pitäisi olla tuolla Bosch-numerolla tismalleen samat virtausarvot kuin Saabin vastaavissa punaisissa 350cc/min suuttimissa. Eli sen puolesta sopisivat täysin, esimerkiksi 190hp tehdasvirityksen taikka jonkun muun softan kanssa.

Jos mitat ja liitin ovat ihan standardi Bosch (eiköhän), niin siitä saisit sitten sopivat suuttimet itsellesi 9-5:een. Korkeaimpedanssiset ovat myös, jos viitsit niin voit mitata yleismittarin vastusalueella vastuksen suuttimen pinnien välistä. Vastus on jotain luokkaa 10-20 Ohm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
RTuning
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 17:48

Re: 9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

Viesti Kirjoittaja RTuning »

Jos mitat ja liitin ovat ihan standardi Bosch (eiköhän), niin siitä saisit sitten sopivat suuttimet itsellesi 9-5:een. Korkeaimpedanssiset ovat myös, jos viitsit niin voit mitata yleismittarin vastusalueella vastuksen suuttimen pinnien välistä. Vastus on jotain luokkaa 10-20 Ohm.[/quote]




Kiitos vaivannäöstä.

Se olisi mainiota, jos suuttimet käy.
Pitää mitata, kun käyn "tallilla".
Saab 9-5 SE 2.0t Aut. Business -99
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06

Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
RTuning
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 17:48

Re: 9-5 2.0t Aut (150hv) suoritusarvot ja viripotentiaali

Viesti Kirjoittaja RTuning »

Tänään laitettiin uusi ohjelma.

Kulkee kyllä paremmin. Käyttöauton tehoiksi ihan ok, mutta ei mikään tykki vieläkään. :wink:
Saab 9-5 SE 2.0t Aut. Business -99
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06

Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
Vastaa Viestiin