Ystäväni veti omistamallaan 9 - 5 Saabillaan tunturimaisemassa asuntovaunua sillä seurauksella, että vaihteiston varoitusvalo syttyi ensin ja sen jälkeen moottorin varoitusvalo. Hinurilla auto kuljetettiin lähimpään Saab-huoltoon Rovaniemelle. Huollon tietokone ilmoitti vian olevan mekaanisen, mutta mitään korjauksia ei tehty. Varotusvalo paloi yön jälkeen ja jääntyneenä vielä huollossa, jossa valo saatiin pyöryksiin.
Auton omistaja ajoi Saabinsa kotiin ilman ongelmia. Hän on kysynyt vian perään myyjäliikkeestä saamatta selvää vastausta. Soveltuuko kyseisien auton automaattivaihdelaatikko oikeasti asuntovaunun vetämiseen tunturimaisemassa? Myyjä väitti auton soveltuvan, mutta piileekö tässä jokin tälle mallille tyypillinen heikkous, jota ei haluta kertoa asiakkaalle.
Terveisin
Juhakai
Automaattilaatikko ja asuntovaunun vetäminen
Nyt menee ihan ulkomuistista, mutta eikös automaatissa ole juuri sen takia valittavana maksimimäärä vaihteita käyttöön kun ajetaan isolla kuormalla? Tällä vältetään jatkuva vaihtelu suurimmasta pykälää pienemmälle (<= kuumentaa laatikkoa). Mainittiinkohan tästä myös käyttöohjekirjassa?
Suuremmat gurut oikaiskoot tarvittaessa lausuntoni.
Suuremmat gurut oikaiskoot tarvittaessa lausuntoni.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Vaunukokemuksia Norjasta?
Olihan tuolla ohjeet, joo. Kieltoja kiellon päälleAC kirjoitti:Kyllä ohjekirjassa on varsin hyvät ohjeet tuohon automaatin käyttöön kärryä vedettäessä. En nyt juuri muista ulkoa.

Onkos kellään kokemusta vajaan puolentoista tonnin vaunun vetämisestä esim. automaatti-Aerolla Norjan maisemissa? Pitääkö ottaa hinausauto mukaan vai selviääkö reissusta kunnialla?
Rättisitikalla näyttivät ainakin vaunua vetävän, mutta kestäneekö Aero..
-
- "Viggen"
- Viestit: 548
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Automaattilaatikko ja asuntovaunun vetäminen
Tosiaan ohjekirjasta löytyy erittäin selkeät ohjeet kuinka suuret nousut ovat minkäkin painoisella vaunulla sallitut.
Jotain hyvääkin sanottavaa mulla 9-5:sta vaunun vedossa: Mielestäni neliportainen automaatti on todella nautinnollinen ajaa vaunu perässä. Tonnarin automaatti oli myös hyvä vaunun vedossa, mutta mielestäni kyllä 9-5:n laatikko vetää voiton, vääntöä löytyy juuri sopivissa kohdissa vieläkin tarkemmin kuin tonnarissa. Omassa tapauksessani tonnin painoinen vaunu.
Saa vaan nähdä kuinka paljon puoliooppelin laatikko kestää vaunun vetoa.
TERO
Jotain hyvääkin sanottavaa mulla 9-5:sta vaunun vedossa: Mielestäni neliportainen automaatti on todella nautinnollinen ajaa vaunu perässä. Tonnarin automaatti oli myös hyvä vaunun vedossa, mutta mielestäni kyllä 9-5:n laatikko vetää voiton, vääntöä löytyy juuri sopivissa kohdissa vieläkin tarkemmin kuin tonnarissa. Omassa tapauksessani tonnin painoinen vaunu.
Saa vaan nähdä kuinka paljon puoliooppelin laatikko kestää vaunun vetoa.
TERO
Re: Automaattilaatikko ja asuntovaunun vetäminen
Jep, mutta missä on kartta, johon on merkitty nousujen jyrkkyydet? Ei ole itsellä oikein käsitystä asiasta ja voi olla, että päätyy jonkun montun pohjalle eikä sieltä pääse ylös..saabistinet kirjoitti:Tosiaan ohjekirjasta löytyy erittäin selkeät ohjeet kuinka suuret nousut ovat minkäkin painoisella vaunulla sallitut.

Ikävä tulee, jos kotiin on yli 2000 km ja Aero hajoaa..Saa vaan nähdä kuinka paljon puoliooppelin laatikko kestää vaunun vetoa.
Re: Automaattilaatikko ja asuntovaunun vetäminen
trollhättan on puolessa matkassa.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011