Juu se ois hemmetin hyvä jos tuon hiontaosuudenkin sais tehtyä koneellisesti, mut ei sellasta taida ainakaan vanteita varten soveltuvaa ollakaan? Ellei sitten laita koko vannetta pyörimään, taitaa olla vähän liian riskialtista hommaa se.
Koitetaas vääntää jonkinmoinen yleispätevä ohje tähän hommaan;
- ensin maalinpoisto, hiomalla tulee turhaan sormenpäät entistä kipeemmiksi. Nitromorse hyväksi todettu tökötti. Jos meinaa keskiosan maalit säilyttää, niin hyvin täytyy suojata. Hyvä tuuletus tulee olla, muuten tulee pää kipeäksi, ja lämpö edesauttaa prosessia joten esim. aurinkoinen päivä ulkona on ideaali paikka tälle. Vaikutusaika yhdelle kerrokselle sellainen 15-30 min, kauempi odottelu turhaa koska maalit vain jämppäävät uudestaan. Jotkut vetävät useampia kerroksia peräkkäin tai laittavat kelmua päälle (ei haihdu niin nopeasti), mutta itse vaan pesen tuon ensimmäisen jälkeen ja uutta kerrosta perään. Painepesurilla tai jos on niitä säilytettäviä maaleja, niin ehkä kenties vesi + sieni -metodi on parempi. Nopea kuivatus ja uutta kerrosta, kunnes kaikki maali on poissa. Painepesurilla pestessä kannattaa muistaa, että roiskeet lentää melkoisen kauas - ettei ihan talon tai auton vieressä sitä tee.
Jos pinta on ihan ehjä ja naarmuton, niin jo tässä vaiheessa saa pelkällä lumputtamisella aika hyvän kiillon, mutta eihän se tietty kaikille riitä.
- hiominen vesipaperilla pinnasta riippuen, jos ei ole naarmuja niin voi jollain 400:lla aloittaa, jos on niin joku 180 tai karkeampikin voi olla aiheellista. Hiominen aina niin pitkälle, että lopputulos on tasainen ennen kuin vaihtaa hienompaan paperiin, turha hätäily vaan lisää työn määrää loppupeleissä. 1200 on hienoin, mistä on hyötyä lopputuloksen kannalta. Eli sellaiselle kohtuuhyvälle lähtökohdalle joku 240-400-800-1200 -setti on varmaan aika toimiva.
- sitten se lumputtaminen, jotkut sanovat että laikkaa pitäisi painaa vannetta vasten, vaan enpä ole itse muuta eroa todennut kuin että laikka tuhoutuu aika nopsaan.

Eli ihan koneen omalla painolla antaa pyöriä vannetta vasten, Autosolia (tai mitä ainetta sitten käyttääkään) sellainen pienen herneen kokoinen tujaus per 10 sentin osuus kehästä, liiasta tahnasta menee laikka vaan nopeammin huonoksi, liian korkeat kierrokset tappaa myös laikan ja "polttaa" tahnan siihen pinnalle. Välillä kun haluaa tarkistella tulosta, niin puhtaalla rätillä pyyhkii tahnan jäämät pois ja sitä likaahan sieltä sitten tulee, voi helpottaa esim. jotain tentulla pyyhkimällä. Alkuun saattaa näyttää tässä kohtaa jokseenkin laikukkaalta se kiilto, jatka siihen asti että lopputulos on tasainen. Laikkoja menee enemmän mitä sitä arvaiskaan, 1/vanne helpostikin, likaisella laikalla teho huononee rutkasti.
Tämä riittää varmaan useimmille, mutta jos vielä haluaa paremman niin kannattaa muistaa, että Autosol on vain hiomatahna.

Eli varsinaista alumiinin kiillotusainetta käyttämällä tulee vielä parempi. Esim. Autoglymillä on..Metal Polish tai mikä nyt olikaan. Ja tietty eri laikalla vedetään, kuin tuota Autosolia.
- suojaaminen, jotkut lakkaavat tuon kiillotetun pinnan, mutta se on mielestäni aika huono veto, ensinnäkin kiilto himmenee pirusti ja hetken päästä se lakka alkaa kuitenkin kellastumaan/lähtemään irti kiveniskeymistä. Varsinkin kesällä kiilto pysyy koko kauden, jos autoaan vaan normaalisti pesee. Syksyllä sitten lumputtaa pikaisesti uudestaan.
Kangaslaikat ja hiomapaperit Biltemasta, ainakin itse todennut että on paras hinta-/laatusuhde, Autosolit ja muut tahnat varmaankin Motonetista halvimmalla.