Vai onko tuossa joku pinnote mikä pitäis vetästä hiomalla ekana pois jotta pääsee aluumiinii käsiksi?
Cross spokejen kiillotus
Cross spokejen kiillotus
Eli lähdin tuossa poistamaan kehistä lakkaa ja huomasin että kehä ei taidakaan olla alumiinia?!?!?
Näytti lakan poiston jälkeen ihan rosterilta.
Vai onko tuossa joku pinnote mikä pitäis vetästä hiomalla ekana pois jotta pääsee aluumiinii käsiksi?
Vai onko tuossa joku pinnote mikä pitäis vetästä hiomalla ekana pois jotta pääsee aluumiinii käsiksi?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Re: Cross spokejen kiillotus
Kyllä se on alumiinia, kiilloitettua sellaista.miksaus kirjoitti:Eli lähdin tuossa poistamaan kehistä lakkaa ja huomasin että kehä ei taidakaan olla alumiinia?!?!?Näytti lakan poiston jälkeen ihan rosterilta.
Vai onko tuossa joku pinnote mikä pitäis vetästä hiomalla ekana pois jotta pääsee aluumiinii käsiksi?
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Cross spokejen kiillotus
Eli autosolia vaan hakemaan sitten ja kangaslaikkoja?Tobbana kirjoitti:Kyllä se on alumiinia, kiilloitettua sellaista.miksaus kirjoitti:Eli lähdin tuossa poistamaan kehistä lakkaa ja huomasin että kehä ei taidakaan olla alumiinia?!?!?Näytti lakan poiston jälkeen ihan rosterilta.
Vai onko tuossa joku pinnote mikä pitäis vetästä hiomalla ekana pois jotta pääsee aluumiinii käsiksi?
-Sami
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Re: Cross spokejen kiillotus
Ensimmäiset siistinnät kannattaa tehdä hiomalla vesihiomapaperilla tai karkeammalla, riippuu ihan siitä miten karusti poistit lakat. Kiillotustahnaa tarvitaan vasta lopuksi, sillä ei saa enää juuri naarmuja poistettua. Pinnan pitää kiiltää jo ennen kiillottamista vähintään 1200-karkeuden vesihiomapaperin jäljiltä.miksaus kirjoitti:Eli autosolia vaan hakemaan sitten ja kangaslaikkoja?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=63828
http://hene.users.daug.net/hanen_aerot/
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 60#p522460
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=194278
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Cross spokejen kiillotus
Teräsvilla on myös hyvä apuväline haettaessa kiiltoa alumiiniin. Lopuksi sit vielä kiillotus tahnalla ja lumppulaikalla.
Re: Cross spokejen kiillotus
Lakkojen poistoon kannattaa myös harkita maalinpoistoaineita, jotkin tehoavat ja toiset ei, näin ainakin olen kuullut.
Itsellä olis myös tarkoitus yhdet tarvikevanteiden kehät kiillottaa. Tuo hiominen on aika työlästä mitä ainakin yhtien kuupan futis vanteiden kohdalla huomasin
Itsellä olis myös tarkoitus yhdet tarvikevanteiden kehät kiillottaa. Tuo hiominen on aika työlästä mitä ainakin yhtien kuupan futis vanteiden kohdalla huomasin
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Cross spokejen kiillotus
Juu se ois hemmetin hyvä jos tuon hiontaosuudenkin sais tehtyä koneellisesti, mut ei sellasta taida ainakaan vanteita varten soveltuvaa ollakaan? Ellei sitten laita koko vannetta pyörimään, taitaa olla vähän liian riskialtista hommaa se.
Koitetaas vääntää jonkinmoinen yleispätevä ohje tähän hommaan;
- ensin maalinpoisto, hiomalla tulee turhaan sormenpäät entistä kipeemmiksi. Nitromorse hyväksi todettu tökötti. Jos meinaa keskiosan maalit säilyttää, niin hyvin täytyy suojata. Hyvä tuuletus tulee olla, muuten tulee pää kipeäksi, ja lämpö edesauttaa prosessia joten esim. aurinkoinen päivä ulkona on ideaali paikka tälle. Vaikutusaika yhdelle kerrokselle sellainen 15-30 min, kauempi odottelu turhaa koska maalit vain jämppäävät uudestaan. Jotkut vetävät useampia kerroksia peräkkäin tai laittavat kelmua päälle (ei haihdu niin nopeasti), mutta itse vaan pesen tuon ensimmäisen jälkeen ja uutta kerrosta perään. Painepesurilla tai jos on niitä säilytettäviä maaleja, niin ehkä kenties vesi + sieni -metodi on parempi. Nopea kuivatus ja uutta kerrosta, kunnes kaikki maali on poissa. Painepesurilla pestessä kannattaa muistaa, että roiskeet lentää melkoisen kauas - ettei ihan talon tai auton vieressä sitä tee.
Jos pinta on ihan ehjä ja naarmuton, niin jo tässä vaiheessa saa pelkällä lumputtamisella aika hyvän kiillon, mutta eihän se tietty kaikille riitä.
- hiominen vesipaperilla pinnasta riippuen, jos ei ole naarmuja niin voi jollain 400:lla aloittaa, jos on niin joku 180 tai karkeampikin voi olla aiheellista. Hiominen aina niin pitkälle, että lopputulos on tasainen ennen kuin vaihtaa hienompaan paperiin, turha hätäily vaan lisää työn määrää loppupeleissä. 1200 on hienoin, mistä on hyötyä lopputuloksen kannalta. Eli sellaiselle kohtuuhyvälle lähtökohdalle joku 240-400-800-1200 -setti on varmaan aika toimiva.
- sitten se lumputtaminen, jotkut sanovat että laikkaa pitäisi painaa vannetta vasten, vaan enpä ole itse muuta eroa todennut kuin että laikka tuhoutuu aika nopsaan.
Eli ihan koneen omalla painolla antaa pyöriä vannetta vasten, Autosolia (tai mitä ainetta sitten käyttääkään) sellainen pienen herneen kokoinen tujaus per 10 sentin osuus kehästä, liiasta tahnasta menee laikka vaan nopeammin huonoksi, liian korkeat kierrokset tappaa myös laikan ja "polttaa" tahnan siihen pinnalle. Välillä kun haluaa tarkistella tulosta, niin puhtaalla rätillä pyyhkii tahnan jäämät pois ja sitä likaahan sieltä sitten tulee, voi helpottaa esim. jotain tentulla pyyhkimällä. Alkuun saattaa näyttää tässä kohtaa jokseenkin laikukkaalta se kiilto, jatka siihen asti että lopputulos on tasainen. Laikkoja menee enemmän mitä sitä arvaiskaan, 1/vanne helpostikin, likaisella laikalla teho huononee rutkasti.
Tämä riittää varmaan useimmille, mutta jos vielä haluaa paremman niin kannattaa muistaa, että Autosol on vain hiomatahna.
Eli varsinaista alumiinin kiillotusainetta käyttämällä tulee vielä parempi. Esim. Autoglymillä on..Metal Polish tai mikä nyt olikaan. Ja tietty eri laikalla vedetään, kuin tuota Autosolia.
- suojaaminen, jotkut lakkaavat tuon kiillotetun pinnan, mutta se on mielestäni aika huono veto, ensinnäkin kiilto himmenee pirusti ja hetken päästä se lakka alkaa kuitenkin kellastumaan/lähtemään irti kiveniskeymistä. Varsinkin kesällä kiilto pysyy koko kauden, jos autoaan vaan normaalisti pesee. Syksyllä sitten lumputtaa pikaisesti uudestaan.
Kangaslaikat ja hiomapaperit Biltemasta, ainakin itse todennut että on paras hinta-/laatusuhde, Autosolit ja muut tahnat varmaankin Motonetista halvimmalla.
Koitetaas vääntää jonkinmoinen yleispätevä ohje tähän hommaan;
- ensin maalinpoisto, hiomalla tulee turhaan sormenpäät entistä kipeemmiksi. Nitromorse hyväksi todettu tökötti. Jos meinaa keskiosan maalit säilyttää, niin hyvin täytyy suojata. Hyvä tuuletus tulee olla, muuten tulee pää kipeäksi, ja lämpö edesauttaa prosessia joten esim. aurinkoinen päivä ulkona on ideaali paikka tälle. Vaikutusaika yhdelle kerrokselle sellainen 15-30 min, kauempi odottelu turhaa koska maalit vain jämppäävät uudestaan. Jotkut vetävät useampia kerroksia peräkkäin tai laittavat kelmua päälle (ei haihdu niin nopeasti), mutta itse vaan pesen tuon ensimmäisen jälkeen ja uutta kerrosta perään. Painepesurilla tai jos on niitä säilytettäviä maaleja, niin ehkä kenties vesi + sieni -metodi on parempi. Nopea kuivatus ja uutta kerrosta, kunnes kaikki maali on poissa. Painepesurilla pestessä kannattaa muistaa, että roiskeet lentää melkoisen kauas - ettei ihan talon tai auton vieressä sitä tee.
Jos pinta on ihan ehjä ja naarmuton, niin jo tässä vaiheessa saa pelkällä lumputtamisella aika hyvän kiillon, mutta eihän se tietty kaikille riitä.
- hiominen vesipaperilla pinnasta riippuen, jos ei ole naarmuja niin voi jollain 400:lla aloittaa, jos on niin joku 180 tai karkeampikin voi olla aiheellista. Hiominen aina niin pitkälle, että lopputulos on tasainen ennen kuin vaihtaa hienompaan paperiin, turha hätäily vaan lisää työn määrää loppupeleissä. 1200 on hienoin, mistä on hyötyä lopputuloksen kannalta. Eli sellaiselle kohtuuhyvälle lähtökohdalle joku 240-400-800-1200 -setti on varmaan aika toimiva.
- sitten se lumputtaminen, jotkut sanovat että laikkaa pitäisi painaa vannetta vasten, vaan enpä ole itse muuta eroa todennut kuin että laikka tuhoutuu aika nopsaan.
Tämä riittää varmaan useimmille, mutta jos vielä haluaa paremman niin kannattaa muistaa, että Autosol on vain hiomatahna.
- suojaaminen, jotkut lakkaavat tuon kiillotetun pinnan, mutta se on mielestäni aika huono veto, ensinnäkin kiilto himmenee pirusti ja hetken päästä se lakka alkaa kuitenkin kellastumaan/lähtemään irti kiveniskeymistä. Varsinkin kesällä kiilto pysyy koko kauden, jos autoaan vaan normaalisti pesee. Syksyllä sitten lumputtaa pikaisesti uudestaan.
Kangaslaikat ja hiomapaperit Biltemasta, ainakin itse todennut että on paras hinta-/laatusuhde, Autosolit ja muut tahnat varmaankin Motonetista halvimmalla.
Re: Cross spokejen kiillotus
Vahauskaan ei ole pahitteeksi 
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Re: Cross spokejen kiillotus
^ Kappas, unohtu. 