900i etupään tärinä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2079
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900i etupään tärinä?
rupeaa kuulostamaan aikas hyvältä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900i etupään tärinä?
siis mitähän oli tapahtunut, oliko jousi jotenkin juntannut pohjaan ja muokannut paikkoja. Jos noin, niin aika mälli täytynyt olla.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 900i etupään tärinä?
liekköhän se nuori sälli hieman rallittanu 

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 900i etupään tärinä?
Jeps, näkyyhän se konehuoneen puoleltakin jousen yläpään pellistä että saanut jotain siipeen sielläkin esim. kun kone otettu pois tai jotain. Ei ole tullut mitenkään siitä kohtaa konehuoneessa katsottua kun jousikin on alapuolella.
En ole koskaan kuullut vastaavasta vauriosta kyseisessä kohdassa.
Ja jälkiä yläpuolelta esim. jotain hiton raskasta tippunut kun yläpäässäkin lommo ja maalia lähtenyt mutta jousen yläpään kohta onneksi ehjä. Jousi oli suht uusi kun maalipintakin putsauksen jälkeen oli siisti, toisella puolella ruosteinen. Ei ollut vanha ihan paikoillaan yläpäästä reiän suhteen ja kaarevassa asennossa kun uusi jäi nyt suoraan asentoon.
Vieläkin resonoi silloin tällöin tasakaasulla ja lähtee pois kun veivaa rattia pari kertaa tai jarruttaa kovasti. Ajaminen kuitenkin selvästi mukavampaa ja paikat pysyvät hampaissa
Iskarit viimeinen mitä kokeilen eteen kun muuta ei enää syyksi keksi.
En ole koskaan kuullut vastaavasta vauriosta kyseisessä kohdassa.
Ja jälkiä yläpuolelta esim. jotain hiton raskasta tippunut kun yläpäässäkin lommo ja maalia lähtenyt mutta jousen yläpään kohta onneksi ehjä. Jousi oli suht uusi kun maalipintakin putsauksen jälkeen oli siisti, toisella puolella ruosteinen. Ei ollut vanha ihan paikoillaan yläpäästä reiän suhteen ja kaarevassa asennossa kun uusi jäi nyt suoraan asentoon.
Vieläkin resonoi silloin tällöin tasakaasulla ja lähtee pois kun veivaa rattia pari kertaa tai jarruttaa kovasti. Ajaminen kuitenkin selvästi mukavampaa ja paikat pysyvät hampaissa

Iskarit viimeinen mitä kokeilen eteen kun muuta ei enää syyksi keksi.
Viimeksi muokannut Kupari, To Kesä 19, 2008 09:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 900i etupään tärinä?
tollasen mällin kun saa, niin kyllä tukivarsisto/ kulmat taitaa mennä ihan uusille lukemille. Ellei peräti sellaisille , jotta säädöt loppuvat.
Mä kun kerran kävin ojassa ihan pikkasen vaan ( saab möyrys ihan itsekseen sieltä ylöskin kuin fordsonni), niin kyllä saabin pojat kummasti sääteli mellalevyjä ylätukivarsissa ja vannekin oli ihanasti lintallaan.
Mä kun kerran kävin ojassa ihan pikkasen vaan ( saab möyrys ihan itsekseen sieltä ylöskin kuin fordsonni), niin kyllä saabin pojat kummasti sääteli mellalevyjä ylätukivarsissa ja vannekin oli ihanasti lintallaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 900i etupään tärinä?
Mielenkiintoista onkin juuri se että kulmat on säädetty sen mahdollisen kolauksen jälkeen ja kaikki arvot hiton hyvät. Renkaat kuluneet tasaisesti yli 5tkm ajolla.
Ei kai tehostinvuoto voi tälläistä tehdä? Ottaa ilmaa esimerkiksi tai ei tasaa painetta. Palautus toimii kuitenkin kuten pitääkin.
Tärinä alkaa jostain tasakaasulla jostain tien epätasaisuudesta kuten pompusta tai rypyläurasta, tuntee jalalla jota lepuuttaa lattialla ja voimistuu koko ajan kunnes kiihdytät ja veivaat rattia jolloin häviää.
Iskarit ovat todella jämäkät mutta liikkuvat kakistelematta.
Mietin vielä vetarin maljojakin vaikkei oireet täsmääkään.
Joku kokeneempi kun ajelis koeajoa ja kertoisi vaikutelmiaan resonoinnista niin olisi hyvä mielenrauhan vuoksi.
On auto myynnissä ja menee kohta varaosien hinnalla jos tärinää ei saa kokonaan pois enkä osaa selittää mistä se tulee. Mulla ostajaehdokas mutten myy ehjänä autona tällä ominaisuudella.
Ei kai tehostinvuoto voi tälläistä tehdä? Ottaa ilmaa esimerkiksi tai ei tasaa painetta. Palautus toimii kuitenkin kuten pitääkin.
Tärinä alkaa jostain tasakaasulla jostain tien epätasaisuudesta kuten pompusta tai rypyläurasta, tuntee jalalla jota lepuuttaa lattialla ja voimistuu koko ajan kunnes kiihdytät ja veivaat rattia jolloin häviää.
Iskarit ovat todella jämäkät mutta liikkuvat kakistelematta.
Mietin vielä vetarin maljojakin vaikkei oireet täsmääkään.
Joku kokeneempi kun ajelis koeajoa ja kertoisi vaikutelmiaan resonoinnista niin olisi hyvä mielenrauhan vuoksi.
On auto myynnissä ja menee kohta varaosien hinnalla jos tärinää ei saa kokonaan pois enkä osaa selittää mistä se tulee. Mulla ostajaehdokas mutten myy ehjänä autona tällä ominaisuudella.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 900i etupään tärinä?
koska tärinä alkaa tollasesta herätteestä ( pienehköllä nopeudella)ja voimistuu samalla nopeudella niin ei voine pyörivistä osista johtua vaan johtuu alustan/ ohjauslaitteiston klapeista.
Mulla oli aikanaan vanha kuplavolkkari ja koskaan en mitään erityistä huomannut mutta kerran kun ajoin raitsikakiskojen yli niin lähti ihan mahdottomasti resonoimaan, luulin jotta auton etupää repeää, talttui vain jarruttamalla. karmee kokemus. Jos se olisi sattunut ns. nimismiehenkiharalla ja vaikka ohitustilanteessa niin ei mitään jakoa ohi.
Ei noihin kulmien mittauksiinkaan liikkeessä aina voi luottaa vaikka kuinka printtaavat mustaa valkoisella.
Lähinnä tulee mieleen ohjauksen välys joka saa herätteensä väärästä aurauksesta/ renkaan sivuttaisheitosta. eli raidetangon sisäniveltä epäilen.
Tosin näin ilmeisesti syntyy vain poikittaista resonointia, oletko pystynyt toteamaan onko kyse poikittaisesta - vai pystysuuntaisesta ?
Mulla oli aikanaan vanha kuplavolkkari ja koskaan en mitään erityistä huomannut mutta kerran kun ajoin raitsikakiskojen yli niin lähti ihan mahdottomasti resonoimaan, luulin jotta auton etupää repeää, talttui vain jarruttamalla. karmee kokemus. Jos se olisi sattunut ns. nimismiehenkiharalla ja vaikka ohitustilanteessa niin ei mitään jakoa ohi.
Ei noihin kulmien mittauksiinkaan liikkeessä aina voi luottaa vaikka kuinka printtaavat mustaa valkoisella.
Lähinnä tulee mieleen ohjauksen välys joka saa herätteensä väärästä aurauksesta/ renkaan sivuttaisheitosta. eli raidetangon sisäniveltä epäilen.
Tosin näin ilmeisesti syntyy vain poikittaista resonointia, oletko pystynyt toteamaan onko kyse poikittaisesta - vai pystysuuntaisesta ?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 900i etupään tärinä?
Mites voisikohan olla kulunut vetari/malja. Jollen aivan väärin muista niin viltzulla oli vastaavaa vikaa.
900 S -90
Re: 900i etupään tärinä?
Oma kokemukseni ohjaustehostinviasta on, että suoraan ajettaessa ei oireile mitenkään, mutta käännettäessä tuntuu ratissa tärinää ja tehostimesta kuuluu epämääräisiä ääniä.Kupari kirjoitti:
....
Ei kai tehostinvuoto voi tälläistä tehdä? Ottaa ilmaa esimerkiksi tai ei tasaa painetta. Palautus toimii kuitenkin kuten pitääkin.
....
edit. em. tapauksessa ohjaustehostimen pumppu oli ruostunut/syöpynyt puhki ja hukannut nesteitä. Jäljelläolevat nesteet olivat maitokahvin väristä vaahtoa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: 900i etupään tärinä?
Mun ja kaverin joka kokeillut ajamista tuntuma on että pystypompotus.
- Kylmänä yön yli seisseenä ei mitään ongelmaa mutta lyhyen ajelun jälkeen alkaa esiintymään.
- Kiihdytys ja moottorijarrutus ei mitään ongelmaa.
- Mutkaiset pikkutiet 80km/h ja kaupunki-ajo alle 50km/h ei ongelmaa
- Urien vieressä ajaen täysin hiljainen ja tasainen kyyti mutta jos leikkaat urien kautta toiselle puolelle tasaiselle niin sekin voi laukaista tärinän
- Yli 60km/h alkaa esiintymään pitkillä suoraosuuksillla
- Saa aikaan myös loivissa kaartavissa kurveissa yli 90km/h
- Mitä enemmän vauhtia tai pitempi suora sen suurempi mahdollisuus tulla päälle.
Yritän katsoa ne sisemmät raidetangot vielä kerran.
Kulmien tarkistuksen toiseen liikkeeseen, kun kysyin niin menee ensi kuulle.
Olen ajellut jo 120km/h nopeutta ilman tärinääkin ohitustien motarin päästä päähän joten eteenpäin on päästy reilusti alkutilanteesta.
Kone säädetty ja kaikki pelaa silläkin puolen.
Hyvää Juhannusta kaikille ja kiitos neuvoista!
- Kylmänä yön yli seisseenä ei mitään ongelmaa mutta lyhyen ajelun jälkeen alkaa esiintymään.
- Kiihdytys ja moottorijarrutus ei mitään ongelmaa.
- Mutkaiset pikkutiet 80km/h ja kaupunki-ajo alle 50km/h ei ongelmaa
- Urien vieressä ajaen täysin hiljainen ja tasainen kyyti mutta jos leikkaat urien kautta toiselle puolelle tasaiselle niin sekin voi laukaista tärinän
- Yli 60km/h alkaa esiintymään pitkillä suoraosuuksillla
- Saa aikaan myös loivissa kaartavissa kurveissa yli 90km/h
- Mitä enemmän vauhtia tai pitempi suora sen suurempi mahdollisuus tulla päälle.
Yritän katsoa ne sisemmät raidetangot vielä kerran.
Kulmien tarkistuksen toiseen liikkeeseen, kun kysyin niin menee ensi kuulle.
Olen ajellut jo 120km/h nopeutta ilman tärinääkin ohitustien motarin päästä päähän joten eteenpäin on päästy reilusti alkutilanteesta.
Kone säädetty ja kaikki pelaa silläkin puolen.
Hyvää Juhannusta kaikille ja kiitos neuvoista!
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 900i etupään tärinä?
Onko rengas/vanne varmasti pyöreä..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24626
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900i etupään tärinä?
[quote="Kupari"]Mun ja kaverin joka kokeillut ajamista tuntuma on että pystypompotus.
- Kylmänä yön yli seisseenä ei mitään ongelmaa mutta lyhyen ajelun jälkeen alkaa esiintymään.
- Kiihdytys ja moottorijarrutus ei mitään ongelmaa.
- Mutkaiset pikkutiet 80km/h ja kaupunki-ajo alle 50km/h ei ongelmaa
- Urien vieressä ajaen täysin hiljainen ja tasainen kyyti mutta jos leikkaat urien kautta toiselle puolelle tasaiselle niin sekin voi laukaista tärinän
- Yli 60km/h alkaa esiintymään pitkillä suoraosuuksillla
- Saa aikaan myös loivissa kaartavissa kurveissa yli 90km/h
- Mitä enemmän vauhtia tai pitempi suora sen suurempi mahdollisuus tulla päälle.
hmm miul samalaisia oireita...mut miul vänkärin puolen etuiskari totaalisen kuollut...... hahhahaha
- Kylmänä yön yli seisseenä ei mitään ongelmaa mutta lyhyen ajelun jälkeen alkaa esiintymään.
- Kiihdytys ja moottorijarrutus ei mitään ongelmaa.
- Mutkaiset pikkutiet 80km/h ja kaupunki-ajo alle 50km/h ei ongelmaa
- Urien vieressä ajaen täysin hiljainen ja tasainen kyyti mutta jos leikkaat urien kautta toiselle puolelle tasaiselle niin sekin voi laukaista tärinän
- Yli 60km/h alkaa esiintymään pitkillä suoraosuuksillla
- Saa aikaan myös loivissa kaartavissa kurveissa yli 90km/h
- Mitä enemmän vauhtia tai pitempi suora sen suurempi mahdollisuus tulla päälle.
hmm miul samalaisia oireita...mut miul vänkärin puolen etuiskari totaalisen kuollut...... hahhahaha
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900i etupään tärinä?
jos rengas / iskari on ollut mukana siinä mällissä niin niitä tosiaan voi epäillä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 900i etupään tärinä?
Nämä renkaat ja vanteet haettu oston jälkeen.
Vanteet ja renkaat kuitenkin tarkistettu toiseen kertaan, ei heittoa, kierrätettykin ympäri autoa muttei vaikuta.
Kokeilin talvirenkaitakin eteen mutta taristäähän ne nastatkin
Etuskarit alapää irrotettuna toimi ihan hyvin käsin pumpattuna, ovat jotkut monroen ilmeisesti sensatracit (kaverin arvio, on ollut sellaiset).
Ps. katsoin huvikseni takaiskarit ja ovat siniset, ilmeisesti nesteiskarit.
Vanteet ja renkaat kuitenkin tarkistettu toiseen kertaan, ei heittoa, kierrätettykin ympäri autoa muttei vaikuta.
Kokeilin talvirenkaitakin eteen mutta taristäähän ne nastatkin

Etuskarit alapää irrotettuna toimi ihan hyvin käsin pumpattuna, ovat jotkut monroen ilmeisesti sensatracit (kaverin arvio, on ollut sellaiset).
Ps. katsoin huvikseni takaiskarit ja ovat siniset, ilmeisesti nesteiskarit.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 900i etupään tärinä?
Ei millään pahalla , mutta just noi monroen sensatracit....
mulla takana oli moiset ja ihan hyssyttelyajossa ( tosin noita makkaroita ny en hirveesti viitti varoa), ja parin vuoden päästä vaihdoin::
Toinen oli ihan hengetön ainakin kaasujen puolesta ja toinen oli ihan jumissa, usko meni moisiin täysin. Tosin etupään monroiden kunto ei ihan noin karmea ollut, mutta ote kuitenkin parani kun vanhat sachit alla änkesin.
Sachin kamat varmaan rippikouluikäsiä jo ja edelleen futaa.
mulla takana oli moiset ja ihan hyssyttelyajossa ( tosin noita makkaroita ny en hirveesti viitti varoa), ja parin vuoden päästä vaihdoin::
Toinen oli ihan hengetön ainakin kaasujen puolesta ja toinen oli ihan jumissa, usko meni moisiin täysin. Tosin etupään monroiden kunto ei ihan noin karmea ollut, mutta ote kuitenkin parani kun vanhat sachit alla änkesin.
Sachin kamat varmaan rippikouluikäsiä jo ja edelleen futaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00