APC tai mankkuvena hajalla?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

APC tai mankkuvena hajalla?

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Eikös mankkuvenan pitänyt naksahtaa kun sen johto otetaan irti ja laitetaan takaisin koneen ollessa käynnissä tai virtojen ollessa päällä? Nyt se ei sitä tee. APC:n sulake on ehjä.

Autoon on asennettu uusi turbo, mutta ahdot ei nouse kukuin 1/3 keltaiselle alueelle vaikka kuinka kierrättäisi. Tuntuu kuin mentäisiin koko ajan peruspaineilla. Voisko olla, että mankkuvena on ryytynyt sellaiseen asentoon, että turbon paine menee suoraan hukkaportille? Pitänee suorittaa mankulle puhalluskoe...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, pitäisi naksahtaa johtoa irrottaessa ja liittäessä.
Naksahtaako jos tarjoat jännitteen suoraan akulta tms toimivaksi tiedetystä jännitelähteestä? Käämin vastuksenkin voisi mitata magneettiventtiilin liitinnavoista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jakyllon
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 09:34
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja jakyllon »

jus kirjoitti:Juu, pitäisi naksahtaa johtoa irrottaessa ja liittäessä.
Naksahtaako jos tarjoat jännitteen suoraan akulta tms toimivaksi tiedetystä jännitelähteestä? Käämin vastuksenkin voisi mitata magneettiventtiilin liitinnavoista.
Itse juuri pari päivää asian kanssa teutaroineena:

1. Tarkasta jarrukatkasia + kaikki letkut
1.1 puhdista mangeetti venttiili + mittaa vastus (taisi olla 27 ohmia??)
2. Tarkasta alipaineen tunnistin jos vakionopeuden säädin (puhalla/ime siihen menevään letkuun) itselläni tuossa oli se vika. naksahteli kun puhalsi.
3. tarkasta liittimet boxissa
4. tarkata paineen tunnistin

jossain noissa se vika piilee.

t.jarkko
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuo mankku ei sitten kauan suoraa sähköä kestä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jakyllon
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 09:34
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja jakyllon »

mikkoimp kirjoitti:tuo mankku ei sitten kauan suoraa sähköä kestä...
Eikös siellä ole aina virta päällä kun se pelittää? Virta katkeaa kun sammuttaa auton. Akun navoista siihen ei tietysti kannata suoraan virtaa
heittää alkuunkaan, sitä se ei varmasti kestä.

jarkko
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Vika löytyi. APC-laatikko sai vain 6 voltin jännitteen. APC:lle menevän virtajohdon väliin oli asennettu lisäruiskun ja seosmittarin rele, joka pudotti jännitteen luvattoman alas. Releen ohjausta muuttamalla koko APC-systeemi heräsi eloon. Nyt magneettiventtiili naksahtaa iloisesti, se ei ollut saanut aikaisemmin vain tarpeeksi käyttövirtaa :)

BTW, mittasin tuon magneettiventtiilin napoihin menevän jännitteen, ja se näytti 11 ja risat. Eli kyllä se venttiili kestää 12 volttia jatkuvaa jännetettä.

Mitä tästäkin voitimme? No sen että nyt tiedän miltä mankkuvena näyttää sisältä ja miten se toimii. Samalla tuli poistettua sen sisältä 20 vuoden paskat. Samalla tuli mitattua APC-laatikon liitinkamman kaikki pinnit yleismittarin avulla ja totesin niiden olevan priimakunnossa.
jakyllon
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 09:34
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja jakyllon »

näytti 11 ja risat. Eli kyllä se venttiili kestää 12 volttia jatkuvaa jännetettä.

Mitä tästäkin voitimme? No sen että nyt tiedän miltä mankkuvena näyttää sisältä ja miten se toimii. Samalla tuli poistettua sen sisältä 20 vuoden paskat. Samalla tuli mitattua APC-laatikon liitinkamman kaikki pinnit yleismittarin avulla ja totesin niiden olevan priimakunnossa.[/quote]

Onnistumisen riemu, se vasta on jotain.

jk
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Tremolo kirjoitti:BTW, mittasin tuon magneettiventtiilin napoihin menevän jännitteen, ja se näytti 11 ja risat. Eli kyllä se venttiili kestää 12 volttia jatkuvaa jännetettä.
a.
juu, yleismittari kyllä näyttää että sinne tulee suoraa jännitettä kun ei reagoi niin nopeasti..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

mikkoimp kirjoitti:juu, yleismittari kyllä näyttää että sinne tulee suoraa jännitettä kun ei reagoi niin nopeasti..
Silloin kun ahdot on alle peruspaineiden, APC-boksi antaa venttiilille kokolailla suoraa jännitettä, vaikka se 12 Hz taajuus siinä silti on. Alhaallaoloaika vaan on niin pieni, ettei venttiili ehdi avautua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: APC tai mankkuvena hajalla?

Viesti Kirjoittaja a9000 »

voisko tällaisen tarvikemallin saada jotenkin viritettyä saabin systeemiin?
http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... 527a80983d
meinaan voi alkaa käydä vähiin jossain vaiheessa noi vanhempien turbomallien magneettivenat
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: APC tai mankkuvena hajalla?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

a9000 kirjoitti:voisko tällaisen tarvikemallin saada jotenkin viritettyä saabin systeemiin?
http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... 527a80983d
meinaan voi alkaa käydä vähiin jossain vaiheessa noi vanhempien turbomallien magneettivenat
Kyllä tuo äkikseltään katsottuna voisi käydä, kunhan funtsii nuo letkuliitäntöjen paikat vaan oikein.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: APC tai mankkuvena hajalla?

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Mertmi kirjoitti:
a9000 kirjoitti:voisko tällaisen tarvikemallin saada jotenkin viritettyä saabin systeemiin?
http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... 527a80983d
meinaan voi alkaa käydä vähiin jossain vaiheessa noi vanhempien turbomallien magneettivenat
Kyllä tuo äkikseltään katsottuna voisi käydä, kunhan funtsii nuo letkuliitäntöjen paikat vaan oikein.

mikä mahtanee olla magneettiventtiilin ohm luku 80-luvun og900:ssa käytössä olevassa magneettiventtiilissä? Tuolla toisessa topikissa turistiin että ohmit tarttis osua samoihin http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 09#p489309
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: APC tai mankkuvena hajalla?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

a9000 kirjoitti:
mikä mahtanee olla magneettiventtiilin ohm luku 80-luvun og900:ssa käytössä olevassa magneettiventtiilissä? Tuolla toisessa topikissa turistiin että ohmit tarttis osua samoihin http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 09#p489309
jkyllön tässä samassa aiheessa ylempänä tais veikkailla 27ohmia?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teamjakari
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 19:36
Paikkakunta: keskisuomi

Re:

Viesti Kirjoittaja teamjakari »

Kysytääs:
1.1 puhdista mangeetti venttiili + mittaa vastus (taisi olla 27 ohmia??)
Mulla liittimestä mitattuna ei ollut mitää vastusta siellä että mitenkä siitä on haittaa?

muutenkin siihen on vedelty kaiken maailman virityksiä että mikään ei täsmää korjaamokäsikirjan tietoihin kun yrittää jotain metästää sieltä viidakosta...

Ja ostohetkellä ahtoi keltaisen alueen alle puoleen ja rupesi nykimään
että olikohan vika jumiutuneessa hukkaportissa vai ahtovuoto? kumpiakin oli ja kummatkin korjattu mutta jos vastaisuuden varalta :cry:

100km/laturi, kytkin,jarru remppa takana + perus hitsaukset että näillä mennään
Viimeksi muokannut teamjakari, To Kesä 19, 2008 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jännityskirjailija John Gardner valitsi Saab 900 Turbon agentti James Bondin kulkuneuvoksi kolmeen ensimmäiseen Bond-kirjaansa License Renewed (1981), For Special Services (1982) ja Tehtävä Suomessa, James Bond (1983)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: APC tai mankkuvena hajalla?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos magneettiventtiilin käämin vastus on 0 niin se on rikki, oikosessa. Samoin jos ääretön niin se on sitten poikki. :) Joka tapauksessa risa ja ahtoja ei kontrolloida ollenkaan vaan mennään peruspaineilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin