APC tai mankkuvena hajalla?
APC tai mankkuvena hajalla?
Eikös mankkuvenan pitänyt naksahtaa kun sen johto otetaan irti ja laitetaan takaisin koneen ollessa käynnissä tai virtojen ollessa päällä? Nyt se ei sitä tee. APC:n sulake on ehjä.
Autoon on asennettu uusi turbo, mutta ahdot ei nouse kukuin 1/3 keltaiselle alueelle vaikka kuinka kierrättäisi. Tuntuu kuin mentäisiin koko ajan peruspaineilla. Voisko olla, että mankkuvena on ryytynyt sellaiseen asentoon, että turbon paine menee suoraan hukkaportille? Pitänee suorittaa mankulle puhalluskoe...
Autoon on asennettu uusi turbo, mutta ahdot ei nouse kukuin 1/3 keltaiselle alueelle vaikka kuinka kierrättäisi. Tuntuu kuin mentäisiin koko ajan peruspaineilla. Voisko olla, että mankkuvena on ryytynyt sellaiseen asentoon, että turbon paine menee suoraan hukkaportille? Pitänee suorittaa mankulle puhalluskoe...
Juu, pitäisi naksahtaa johtoa irrottaessa ja liittäessä.
Naksahtaako jos tarjoat jännitteen suoraan akulta tms toimivaksi tiedetystä jännitelähteestä? Käämin vastuksenkin voisi mitata magneettiventtiilin liitinnavoista.
Naksahtaako jos tarjoat jännitteen suoraan akulta tms toimivaksi tiedetystä jännitelähteestä? Käämin vastuksenkin voisi mitata magneettiventtiilin liitinnavoista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Itse juuri pari päivää asian kanssa teutaroineena:jus kirjoitti:Juu, pitäisi naksahtaa johtoa irrottaessa ja liittäessä.
Naksahtaako jos tarjoat jännitteen suoraan akulta tms toimivaksi tiedetystä jännitelähteestä? Käämin vastuksenkin voisi mitata magneettiventtiilin liitinnavoista.
1. Tarkasta jarrukatkasia + kaikki letkut
1.1 puhdista mangeetti venttiili + mittaa vastus (taisi olla 27 ohmia??)
2. Tarkasta alipaineen tunnistin jos vakionopeuden säädin (puhalla/ime siihen menevään letkuun) itselläni tuossa oli se vika. naksahteli kun puhalsi.
3. tarkasta liittimet boxissa
4. tarkata paineen tunnistin
jossain noissa se vika piilee.
t.jarkko
Vika löytyi. APC-laatikko sai vain 6 voltin jännitteen. APC:lle menevän virtajohdon väliin oli asennettu lisäruiskun ja seosmittarin rele, joka pudotti jännitteen luvattoman alas. Releen ohjausta muuttamalla koko APC-systeemi heräsi eloon. Nyt magneettiventtiili naksahtaa iloisesti, se ei ollut saanut aikaisemmin vain tarpeeksi käyttövirtaa
BTW, mittasin tuon magneettiventtiilin napoihin menevän jännitteen, ja se näytti 11 ja risat. Eli kyllä se venttiili kestää 12 volttia jatkuvaa jännetettä.
Mitä tästäkin voitimme? No sen että nyt tiedän miltä mankkuvena näyttää sisältä ja miten se toimii. Samalla tuli poistettua sen sisältä 20 vuoden paskat. Samalla tuli mitattua APC-laatikon liitinkamman kaikki pinnit yleismittarin avulla ja totesin niiden olevan priimakunnossa.

BTW, mittasin tuon magneettiventtiilin napoihin menevän jännitteen, ja se näytti 11 ja risat. Eli kyllä se venttiili kestää 12 volttia jatkuvaa jännetettä.
Mitä tästäkin voitimme? No sen että nyt tiedän miltä mankkuvena näyttää sisältä ja miten se toimii. Samalla tuli poistettua sen sisältä 20 vuoden paskat. Samalla tuli mitattua APC-laatikon liitinkamman kaikki pinnit yleismittarin avulla ja totesin niiden olevan priimakunnossa.
näytti 11 ja risat. Eli kyllä se venttiili kestää 12 volttia jatkuvaa jännetettä.
Mitä tästäkin voitimme? No sen että nyt tiedän miltä mankkuvena näyttää sisältä ja miten se toimii. Samalla tuli poistettua sen sisältä 20 vuoden paskat. Samalla tuli mitattua APC-laatikon liitinkamman kaikki pinnit yleismittarin avulla ja totesin niiden olevan priimakunnossa.[/quote]
Onnistumisen riemu, se vasta on jotain.
jk
Mitä tästäkin voitimme? No sen että nyt tiedän miltä mankkuvena näyttää sisältä ja miten se toimii. Samalla tuli poistettua sen sisältä 20 vuoden paskat. Samalla tuli mitattua APC-laatikon liitinkamman kaikki pinnit yleismittarin avulla ja totesin niiden olevan priimakunnossa.[/quote]
Onnistumisen riemu, se vasta on jotain.
jk
juu, yleismittari kyllä näyttää että sinne tulee suoraa jännitettä kun ei reagoi niin nopeasti..Tremolo kirjoitti:BTW, mittasin tuon magneettiventtiilin napoihin menevän jännitteen, ja se näytti 11 ja risat. Eli kyllä se venttiili kestää 12 volttia jatkuvaa jännetettä.
a.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Silloin kun ahdot on alle peruspaineiden, APC-boksi antaa venttiilille kokolailla suoraa jännitettä, vaikka se 12 Hz taajuus siinä silti on. Alhaallaoloaika vaan on niin pieni, ettei venttiili ehdi avautua.mikkoimp kirjoitti:juu, yleismittari kyllä näyttää että sinne tulee suoraa jännitettä kun ei reagoi niin nopeasti..
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: APC tai mankkuvena hajalla?
voisko tällaisen tarvikemallin saada jotenkin viritettyä saabin systeemiin?
http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... 527a80983d
meinaan voi alkaa käydä vähiin jossain vaiheessa noi vanhempien turbomallien magneettivenat
http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... 527a80983d
meinaan voi alkaa käydä vähiin jossain vaiheessa noi vanhempien turbomallien magneettivenat
Re: APC tai mankkuvena hajalla?
Kyllä tuo äkikseltään katsottuna voisi käydä, kunhan funtsii nuo letkuliitäntöjen paikat vaan oikein.a9000 kirjoitti:voisko tällaisen tarvikemallin saada jotenkin viritettyä saabin systeemiin?
http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... 527a80983d
meinaan voi alkaa käydä vähiin jossain vaiheessa noi vanhempien turbomallien magneettivenat
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: APC tai mankkuvena hajalla?
Mertmi kirjoitti:Kyllä tuo äkikseltään katsottuna voisi käydä, kunhan funtsii nuo letkuliitäntöjen paikat vaan oikein.a9000 kirjoitti:voisko tällaisen tarvikemallin saada jotenkin viritettyä saabin systeemiin?
http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... 527a80983d
meinaan voi alkaa käydä vähiin jossain vaiheessa noi vanhempien turbomallien magneettivenat
mikä mahtanee olla magneettiventtiilin ohm luku 80-luvun og900:ssa käytössä olevassa magneettiventtiilissä? Tuolla toisessa topikissa turistiin että ohmit tarttis osua samoihin http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 09#p489309
Re: APC tai mankkuvena hajalla?
jkyllön tässä samassa aiheessa ylempänä tais veikkailla 27ohmia?a9000 kirjoitti:
mikä mahtanee olla magneettiventtiilin ohm luku 80-luvun og900:ssa käytössä olevassa magneettiventtiilissä? Tuolla toisessa topikissa turistiin että ohmit tarttis osua samoihin http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 09#p489309
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Ruisku"
- Viestit: 107
- Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 19:36
- Paikkakunta: keskisuomi
Re:
Kysytääs:
muutenkin siihen on vedelty kaiken maailman virityksiä että mikään ei täsmää korjaamokäsikirjan tietoihin kun yrittää jotain metästää sieltä viidakosta...
Ja ostohetkellä ahtoi keltaisen alueen alle puoleen ja rupesi nykimään
että olikohan vika jumiutuneessa hukkaportissa vai ahtovuoto? kumpiakin oli ja kummatkin korjattu mutta jos vastaisuuden varalta
100km/laturi, kytkin,jarru remppa takana + perus hitsaukset että näillä mennään
Mulla liittimestä mitattuna ei ollut mitää vastusta siellä että mitenkä siitä on haittaa?1.1 puhdista mangeetti venttiili + mittaa vastus (taisi olla 27 ohmia??)
muutenkin siihen on vedelty kaiken maailman virityksiä että mikään ei täsmää korjaamokäsikirjan tietoihin kun yrittää jotain metästää sieltä viidakosta...
Ja ostohetkellä ahtoi keltaisen alueen alle puoleen ja rupesi nykimään
että olikohan vika jumiutuneessa hukkaportissa vai ahtovuoto? kumpiakin oli ja kummatkin korjattu mutta jos vastaisuuden varalta

100km/laturi, kytkin,jarru remppa takana + perus hitsaukset että näillä mennään
Viimeksi muokannut teamjakari, To Kesä 19, 2008 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jännityskirjailija John Gardner valitsi Saab 900 Turbon agentti James Bondin kulkuneuvoksi kolmeen ensimmäiseen Bond-kirjaansa License Renewed (1981), For Special Services (1982) ja Tehtävä Suomessa, James Bond (1983)
Re: APC tai mankkuvena hajalla?
Jos magneettiventtiilin käämin vastus on 0 niin se on rikki, oikosessa. Samoin jos ääretön niin se on sitten poikki.
Joka tapauksessa risa ja ahtoja ei kontrolloida ollenkaan vaan mennään peruspaineilla.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com