Teddy Tiger kirjoitti:
En tiedä miten vakavissasi olit, mutta käytännön tasolla kuljetusalan kiinteä hinnottelu on hyvin paljon monimutkaisempi homma kuin taksiliikenteessä. Muuttujia lastin suhteen on huomattavasti enemmän, taksiliikenteessä kuljetetaan ihmisiä, vain määrä vaihtelee. (Okei, joskus jotain pikkupaketteja, mutta...) Ymmärtääkseni Saappi Kuski on itsekin (entisiä?) rahtimiehiä, joten tiedät että tilavuudet, painot yms. vaihtelee, kuten hyvin moni muukin asia, joka vaikuttaa hinnoitteluun. Kiinteän hinnan laskentakaavasta saattaisi tulla melkoisen monimutkainen...
Tottakai, noinhan se menee eli käytännössä aika mahdoton ajatus vaikka onhan siellä aina ollut olemassa taulukot kuutioille, kiloille ja kilometreille ja millä perusteella milloinkin veloitetaan.
Heitin sen vaan ajatuksena kun ilmassa on näköjään tuota että ei meinaa löytyä ymmärrystä yhden alan ongelmille. Että on periaatteessa omituinen epäsuhta Suomessa niiden elinkeinojen välillä kuljetetaanko ihmisiä vai tavaraa.
Lupapolitiikka taitaa kuitenkin olla vapautumaan päin vähän joka puolella ja luulenpa että ehdimme jos vanhaksi elämme niin senkin ihmeen näkemään että myös taksiluvat menee yleiseen jakoon tässä maassa. Silloin polttoaineen hinnan muutokset puree sielläkin aika pahasti vaikka rahtiliikenteessä summat on tietysti ihan eri luokkaa niinkuin kaluston kulut muutenkin.
Kyllä valtiovallan pitäisi jotenkin kyetä tulemaan apuun näissä kaikista älyttömimmissä tilanteissa.
Juttelin muuten eilen erään suuren suomalaisen huolintaliikkeen asiantuntijan kanssa näistä niin hän sanoi että heidän alihankkijansa eivät protestiruuhkia ole tekemässä, heillä on rahtisopimuksissa otettu huomioon tällaiset heilahtelut ja liikennöitsijät eivät joudu pulaan. Aika fiksua.