"hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Re: "hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja xjford »

tomaatti kirjoitti:
xjford kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:
Eli kun suodatin on asennettu niin entinen omistaja on ystävällisesti kiristänyt liian tiukkaan ja jättänyt huulitiivisteen öljyämättä.arvaahan sen sitten...

ei muuten pidä paikkaansa... suodatin on kiristetty sormilla ja tiiviste on varmasti öljytty.
t:entinen omistaja :P
Oli muuten tiiviste kuiva koppura joka ei öljyä ollut nähnytkään.
Olit varmaankin kiinnittänyt suotimen vieläpä kun kone oli irti?
Olen kuitenkin "muutaman" saabin suodattimen vaihtanut ja ei ole moista tullut vastaan.

T:nykyinen omistaja
okei, myönnetään :P laitoin suodattimen paikoilleen koneen ollessa irti ja väänsin metrisillä putkitongeilla kiinni. ja kuivasin tiivisteen hiustenkuivaajalla ja laitoin vielä epoksia väliin.
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

8O :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Vaikeaa

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Uudemman Saabin omistajia on armahdettu, ennenhän siinä oli 6 (joista yksi aina yleensä kadonnut) ruuvia ja jostain vuosimallista alkaen ruuvit on vaihdettu järkeviin klipseihin, kuten omassa Aerossakin vm. -90. Minusta ruiskujen ilmanputsarin vaihto on vaikeaa nimenomaan sen takia, että kannen päällä on vielä määräjakaja polttoaineputkineen, jotka saattavat olla vielä äärimmäisen hauraita ja paukkua poikki. Niinpä sitten kannattelet koko systeemiä toisella kädellä ja toisella ronkit suodatinpatruunaa ulos. Putsaaminen ei nyt kauaa sinänsä vienyt, mutta työasento oli ikävä..

Kokemusta on lähinnä vain Mazda 626:en huolloista, ja siinhän se on normaali-kaasarivehje -toimintaa: kolme klipsiä, yksi siipiruuvi ja koko systeemi on kuin tarjottimella. Ilmeisesti VW Golfeissa on vieläkin paremmin, se on aivan toisessa etulaidassa, kotelon saa auki helposti ja kokonaisuudessaan!

Turhaa vaikeutta - jos työ olisi ns. naurettavan helppo, ei varmasti moni vanhemmankaan satkun omistaja törmäisi mustiin suodattimiin, vaan se vaihdettaisiin jopa useammin kuin 30 tkm:n välein..ei nimittäin paljoa maksa ja Motonetkin on vaihtanut toimittajaa FIAMista Clean Airiin joka vaikutti vakuuttavammalta kuin se tuttu "oranssi".
saba2,1 kirjoitti:
Älyttömän vaikeasti avattavissa ko. kotelo, oikea suunnittelun kukkanen.
Hmm.. kuin niin? Ei tuo minusta ainakaan liian vaikee o avata, meisselillä vaan löysää klemmarit, putken pää irti IMM:n juuresta ja pyöräyttää ilmaputken pois edestä. Sit klipsit auki ja avot... Tai näin ainaki tos 2,1:ssä. 8O Tein kans ton saman operaation pari vkoa sit, siis kotelon putsauksen..
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Vaikeaa

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

petteri75 kirjoitti:Uudemman Saabin omistajia on armahdettu, ennenhän siinä oli 6 (joista yksi aina yleensä kadonnut) ruuvia ja jostain vuosimallista alkaen ruuvit on vaihdettu järkeviin klipseihin, kuten omassa Aerossakin vm. -90. Minusta ruiskujen ilmanputsarin vaihto on vaikeaa nimenomaan sen takia, että kannen päällä on vielä määräjakaja polttoaineputkineen, jotka saattavat olla vielä äärimmäisen hauraita ja paukkua poikki. Niinpä sitten kannattelet koko systeemiä toisella kädellä ja toisella ronkit suodatinpatruunaa ulos. Putsaaminen ei nyt kauaa sinänsä vienyt, mutta työasento oli ikävä..

Kokemusta on lähinnä vain Mazda 626:en huolloista, ja siinhän se on normaali-kaasarivehje -toimintaa: kolme klipsiä, yksi siipiruuvi ja koko systeemi on kuin tarjottimella. Ilmeisesti VW Golfeissa on vieläkin paremmin, se on aivan toisessa etulaidassa, kotelon saa auki helposti ja kokonaisuudessaan!

Turhaa vaikeutta - jos työ olisi ns. naurettavan helppo, ei varmasti moni vanhemmankaan satkun omistaja törmäisi mustiin suodattimiin, vaan se vaihdettaisiin jopa useammin kuin 30 tkm:n välein..ei nimittäin paljoa maksa ja Motonetkin on vaihtanut toimittajaa FIAMista Clean Airiin joka vaikutti vakuuttavammalta kuin se tuttu "oranssi".
saba2,1 kirjoitti:
Älyttömän vaikeasti avattavissa ko. kotelo, oikea suunnittelun kukkanen.
Hmm.. kuin niin? Ei tuo minusta ainakaan liian vaikee o avata, meisselillä vaan löysää klemmarit, putken pää irti IMM:n juuresta ja pyöräyttää ilmaputken pois edestä. Sit klipsit auki ja avot... Tai näin ainaki tos 2,1:ssä. 8O Tein kans ton saman operaation pari vkoa sit, siis kotelon putsauksen..

aika lainaus hirviöt, jaksanut alkaa karsimaankaan.

sitten kun on vielä T8 coolerilla ja ilmastoinnilla, ei riitä puolen tuntia putsarin vaihtoon!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

16 venasen suodin on ahtaalla , mutta koskaan en ole turvautunut mihinkään muuhun kuin tavalliseen suodatinavaimeen, saati johonkin ruuvariin tms, rikkovaan systeemiin.
En viitsi puurtaa toistuvasti tuntitolkulla jonkun parin euron hintaisen avaimen puutteessa.
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/12_977iso.jpg
tuotekuva ÖLJYNSUODATINAVAIN, PIENI

Tuo ruuvarikikka lie peräisin ammoisilta ajoilta jolloin työkaluja ei ollut mutta sitävastoin oli suodattimen ympärillä tilaa kiertää ruuvarilla.
Voi sitä sotkuakin, sen jälkeen ei kyllä mikään pysy käsissä, ei edes uusi suodin.
Suodattimen alle voi laittaa vanhaa hesaria tai jonkun rätin niin ei tarvitse siivoilla. Kertakäyttökäsineet vielä kun korkkaa kätösiin , niin fiilis on kuin leikkaussalissa, laaturautaa operoidaan laadukkaasti..

Metallinauha- avain on ihan näppärä ( tosin haratsukamat ovat usein heikon puoleisia, mutta äkkiäkös niitä ammattimies vähän parantaa tarvittaessa). kerran se kyllä pyrki luistamaan, mutta koputtelin piikillä eli purasimella siihen reikiä, sisäpinta tuli nastoitettua.
Viimeksi muokannut stara, Su Kesä 22, 2008 11:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Kyllä se tiiviste taitaa turvota. Vaikka tiivisteen öljyää ja putsarin kiristää käsin on se joka kerta avaimella avattava. Mulla on sellanen ketjumallinen.
Onko kellä kokemusta sellaisesta kolmisorkkaisesta, avaimella käännettävästä mallista? Ruuvimeisseli on huono työkalu.
Sillä kun putsarin repii niin sit alkaakin aikaa kulua.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Re: Vaikeaa

Viesti Kirjoittaja Pahis »

petteri75 kirjoitti:Uudemman Saabin omistajia on armahdettu, ennenhän siinä oli 6 (joista yksi aina yleensä kadonnut) ruuvia ja jostain vuosimallista alkaen ruuvit on vaihdettu järkeviin klipseihin, kuten omassa Aerossakin vm. -90. Minusta ruiskujen ilmanputsarin vaihto on vaikeaa nimenomaan sen takia, että kannen päällä on vielä määräjakaja polttoaineputkineen, jotka saattavat olla vielä äärimmäisen hauraita ja paukkua poikki. Niinpä sitten kannattelet koko systeemiä toisella kädellä ja toisella ronkit suodatinpatruunaa ulos. Putsaaminen ei nyt kauaa sinänsä vienyt, mutta työasento oli ikävä..

Kokemusta on lähinnä vain Mazda 626:en huolloista, ja siinhän se on normaali-kaasarivehje -toimintaa: kolme klipsiä, yksi siipiruuvi ja koko systeemi on kuin tarjottimella. Ilmeisesti VW Golfeissa on vieläkin paremmin, se on aivan toisessa etulaidassa, kotelon saa auki helposti ja kokonaisuudessaan!

Turhaa vaikeutta - jos työ olisi ns. naurettavan helppo, ei varmasti moni vanhemmankaan satkun omistaja törmäisi mustiin suodattimiin, vaan se vaihdettaisiin jopa useammin kuin 30 tkm:n välein..ei nimittäin paljoa maksa ja Motonetkin on vaihtanut toimittajaa FIAMista Clean Airiin joka vaikutti vakuuttavammalta kuin se tuttu "oranssi".
saba2,1 kirjoitti:
Älyttömän vaikeasti avattavissa ko. kotelo, oikea suunnittelun kukkanen.
Hmm.. kuin niin? Ei tuo minusta ainakaan liian vaikee o avata, meisselillä vaan löysää klemmarit, putken pää irti IMM:n juuresta ja pyöräyttää ilmaputken pois edestä. Sit klipsit auki ja avot... Tai näin ainaki tos 2,1:ssä. 8O Tein kans ton saman operaation pari vkoa sit, siis kotelon putsauksen..
Tuo riippuu tietääkseni ihan tuosta ruiskun mallista. Vanhoissa iivareissa, missä on mekaaninen ruisku siinä putsarikotelon päällä, menee muutama hetki vaihtoon ja kirosana suunnittelijalle :evil: . Uudemmissa monipisteruiskuissa joissa on (ruisku)pumppu bensatankissa asti (eiks satkuissa ollu kans näin?), ei ole paljon vaivaa suodattimen vaihdossa. Toisin on taas mun tonnarissa, mut ei sentään niin paha kuin entisessä 900i:ssä :)
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: "hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja Lanius »

mikkoimp: sitten kun on vielä T8 coolerilla ja ilmastoinnilla, ei riitä puolen tuntia putsarin vaihtoon!

Pakko todeta näin melko tuoreena saabistina, että tänään ajattelin vilkaista miltä mokoma mötikkä näyttää omassa samanmoisessa, mutta päätin luovuttaa ennenkuin yksikään letkuista hajosi... :)
S. Niittumaa

99 T8
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: "hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Ei tuo satkun suodatin ole pahassa kohtaa, jos vertaa 16 V Sunnyyn.
Oli joskus sellainen ja ei sopinut kädet avaamaan sitä. Ylhäältä ei pääse siihen ollenkaan käsiksi ja alhaaltakaan ei saanu kuin kaksi sormea ympärille. Sijaitsee moottorin takana.
Hyvä konsti on avata kumihanskoilla suodatin, jos ei ole avainta. Saa hyvän otteen suodattimesta ne käsissä.
Volkkarin 8v koneissa se on varmaan helpoimmassa kohti, koneen etupuolella ja tilaa löytyy ympäriltä.
Lagunassa taas öljynvaihto vaati ihmeellisen 4 kanttiavaimen, jouduin tekemään siihen sellaisen työkalun :twisted:. Ranskalaiset harrastaa omituisia avainkokoja muutenkin.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: "hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Sukellusvene kirjoitti: Volkkarin 8v koneissa se on varmaan helpoimmassa kohti, koneen etupuolella ja tilaa löytyy ympäriltä.
Samaten 90-l taitteen (Co)rollaattorissa se suodatin on siin samassa helpossa paikassa kuin Golfissa ja tilaakin löytyy.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: "hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itse käytän Fram-merkkisiä suodattimia, kun niitä saa käyttämästäni varaosaliikkeestä. Nämä on sitten vaihdettu pajalla niin, että vanha otetaan käsin irti ja uusi laitetaan käsin paikoilleen. Hyvät on puristusvoimat käsissä :)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: "hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja stara »

omatuotantoavain tekeillä:: Joutilaaseen välikoon tulppahylsyyn hahlo laikalla ja siihen neuloo kuormahihnasta lenkin. Käyttö nivelellä ja räikällä, saapas nägee toimiiko. Tarkoitus olla monikäyttöinen, eli eripituisia lenkkejä ja siten voipi vaikka viemäriputkia/ ilmastointikanavia yms kierrellä haluttuun kulmaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

stara kirjoitti:16 venasen suodin on ahtaalla , mutta koskaan en ole turvautunut mihinkään muuhun kuin tavalliseen suodatinavaimeen, saati johonkin ruuvariin tms, rikkovaan systeemiin.
En viitsi puurtaa toistuvasti tuntitolkulla jonkun parin euron hintaisen avaimen puutteessa.
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/12_977iso.jpg
tuotekuva ÖLJYNSUODATINAVAIN, PIENI

Tuo ruuvarikikka lie peräisin ammoisilta ajoilta jolloin työkaluja ei ollut mutta sitävastoin oli suodattimen ympärillä tilaa kiertää ruuvarilla.
Voi sitä sotkuakin, sen jälkeen ei kyllä mikään pysy käsissä, ei edes uusi suodin.
Suodattimen alle voi laittaa vanhaa hesaria tai jonkun rätin niin ei tarvitse siivoilla. Kertakäyttökäsineet vielä kun korkkaa kätösiin , niin fiilis on kuin leikkaussalissa, laaturautaa operoidaan laadukkaasti..

Metallinauha- avain on ihan näppärä ( tosin haratsukamat ovat usein heikon puoleisia, mutta äkkiäkös niitä ammattimies vähän parantaa tarvittaessa). kerran se kyllä pyrki luistamaan, mutta koputtelin piikillä eli purasimella siihen reikiä, sisäpinta tuli nastoitettua.

Tällä lähtee vaikka olisi tiukassakin...16 valvessakin

http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/20_322iso.jpg
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja stara »

900 I 16 Kat kirjoitti:
Tällä lähtee vaikka olisi tiukassakin...16 valvessakin
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/20_322iso.jpg[/quote]

joo, tolla saa kyllä kiertoa, mutta oletko kokeillut sopiiko toi ketju, ahdas on rako.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: "hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Päivitetään muista merkeistä. Opel Vectra B:ssä on suorastaan oudossa paikassa, ilmeisesti suunniteltu tehtävän helposti valtuutetussa huoltoliikkeessä. Öljynsuodatin on suunnilleen oikean etulokasuojan takana, ei aivan tuosta vain ylletä.

Mazda Neossa -98 (323) onkin sitten vielä ikävämpi; harvoin tulee poltettua mitään pelkässä öljyvaihdossa, mutta siitä keikasta jäi palovamma ranteeseen :(

Paras on kun muistaa kiertää tiukkaan, mutta ei liian tiukkaan. Esim. ym. Opelissa oli öljynsuodatin oli jäänyt löysälle ja mokoma oli vuotanut öljyä - ei paljoa onneksi, mutta muuten siistissä alustassa on nyt sitten musta vana.
Vastaa Viestiin