Jäähdytysnestehävikki
Jäähdytysnestehävikki
Myynnissä olevassa autossa (2,0 t aut., n. 200 tkm) on omistajan mukaan jäähdytysnestevuoto. Nestettä menee ehkä litra kuukaudessa ja se näyttäisi päätyvän koneen/jäähdyttimen ulkopuolelle. Korjaamolla vuotoa ei ole pystytty paikallistamaan eikä pakoputken päästä tule harmaata höyryä tms..
Tuleeko mieleenne ns. Saabin vakiokohteita, josta tämä voisi aiheutua, että pystyisin arvioimaan korjauskustannusta?
Tuleeko mieleenne ns. Saabin vakiokohteita, josta tämä voisi aiheutua, että pystyisin arvioimaan korjauskustannusta?
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Jäähdytysnestehävikki
Siis mistä päätellen näyttäisi päätyvän koneen/jäähdyttimen ulkopuolelle, jos ulkoista vuotokohtaa ei ole löytynyt?Finn kirjoitti:Nestettä menee ehkä litra kuukaudessa ja se näyttäisi päätyvän koneen/jäähdyttimen ulkopuolelle. Korjaamolla vuotoa ei ole pystytty paikallistamaan eikä pakoputken päästä tule harmaata höyryä tms..
Vai tarkoittaako tuo, että putken päästä harmaan höyryn puuttumisesta on päätelty että ei mene moottoriin (kannentiivistevika). Onko tutkittu muuten kuin katsomalla päällisin puolin konepellin alle? Miltä näyttää sytytystulpat? Onko männänlaet kaikissa sylintereissä samanväriset (kurkkaa tulpanreiästä)? Mistä alkaa neste vuotaa kun paineistaa jäähdytysjärjestelmän esim. vähän yli 1 bar, tai enemmän?
Kannentiiviste. Vesipumppu, termostaattikotelo, lämppärinkenno, letkut kannelta lämppärille ja jäähdyttimelle, jäähdyttimen päädyt. Huohotuksen vesikierto, läppäkotelon vesikierto, (turbo).Tuleeko mieleenne ns. Saabin vakiokohteita, josta tämä voisi aiheutua, että pystyisin arvioimaan korjauskustannusta?
Ajokilometreista päätellen 90-luvun auto?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Jäähdytysnestehävikki
Siitä, että omistajan mukaan lohko on kostea mutta varsinaista vuotokohtaa ei ole pystytty paikallistamaan.jus kirjoitti:Siis mistä päätellen näyttäisi päätyvän koneen/jäähdyttimen ulkopuolelle, jos ulkoista vuotokohtaa ei ole löytynyt?
Ei ole toistaiseksi tietoa onko näitä vielä tutkittu kun hävikki on vähäinen.jus kirjoitti: Vai tarkoittaako tuo, että putken päästä harmaan höyryn puuttumisesta on päätelty että ei mene moottoriin (kannentiivistevika). Onko tutkittu muuten kuin katsomalla päällisin puolin konepellin alle? Miltä näyttää sytytystulpat? Onko männänlaet kaikissa sylintereissä samanväriset (kurkkaa tulpanreiästä)? Mistä alkaa neste vuotaa kun paineistaa jäähdytysjärjestelmän esim. vähän yli 1 bar, tai enemmän?
Siinähän ne, kiitos.jus kirjoitti:Kannentiiviste. Vesipumppu, termostaattikotelo, lämppärinkenno, letkut kannelta lämppärille ja jäähdyttimelle, jäähdyttimen päädyt. Huohotuksen vesikierto, läppäkotelon vesikierto, (turbo).
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Jäähdytysnestehävikki
Nosta kuskin ja/tai hanttarin matto ja kokeile, onko lattia tahmea..
Jotain kautta omassa tonnarissa vuotaa lämppärin kennosta kuskin jalkatilaan.
EDIT: Ja nyt on vesipumpun laakeritiiviste pettänyt ja vettä tulee hihnapyörän takaa olevasta reiästä.
Jotain kautta omassa tonnarissa vuotaa lämppärin kennosta kuskin jalkatilaan.
EDIT: Ja nyt on vesipumpun laakeritiiviste pettänyt ja vettä tulee hihnapyörän takaa olevasta reiästä.
Re: Jäähdytysnestehävikki
Kiitos vinkistä. Tarttee vaan lähtee isomman kaavan mukaan eli varautua kannentiivisteen vaihtoon tiivistepinnan oikaisuineen ja venttiilien hiontoineen siinä samalla jos kerran auki on.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Jäähdytysnestehävikki
Tähän tulevaan kannentiivisteen vaihtohommaan liittyen kysyisin seuraavaa:
Käsittääkseni tehtaalla moottoriin alunperin asennettu kannentiiviste on ollut rakenteeltaan/materiaaliltaan susi. Omassa autossani huoltokirjan mukaan ensimmäisessä huollossa on kansi jälkikiristetty.
Kysymys kuuluu, että ovatko nykyään myytävät Saabin alkuperäiskannentiivisteet edelleen samoja vai onko niiden rakennetta tai materiaalia muutettu? Alkuperäinen yläpään tiivistesarja on muuten vain 75,- e.
Käsittääkseni tehtaalla moottoriin alunperin asennettu kannentiiviste on ollut rakenteeltaan/materiaaliltaan susi. Omassa autossani huoltokirjan mukaan ensimmäisessä huollossa on kansi jälkikiristetty.
Kysymys kuuluu, että ovatko nykyään myytävät Saabin alkuperäiskannentiivisteet edelleen samoja vai onko niiden rakennetta tai materiaalia muutettu? Alkuperäinen yläpään tiivistesarja on muuten vain 75,- e.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Jäähdytysnestehävikki
Samoja susia ne on, eihän ne kestä ahtojakaan kuin reilun 2 bar ja tehoja yli 500hv . Kukahan sulle on tuollasta mennyt kertomaan . Jälkikiristys on kuitenkin aivan eri homma, kuin paska kannentiiviste, eli samaa susisarjan Elringin-pahvia tulet saamaan edelleenkin.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Jäähdytysnestehävikki
Kuudennen lukukerran jälkeen sain em. viestistä viimein sen käsityksen, että niissä kannentiivisteissä ei itsessään olisikaan vikaa. Ymmärsinkö minä tämän asian nyt oikein?
Kysymyksen asettelu perustui siihen, että tällä ilmansuunnalla vuotavat kannentiivisteet ovat olleet enemmän sääntö kuin poikkeus jälkikiristyksestä huolimatta.
Kysymyksen asettelu perustui siihen, että tällä ilmansuunnalla vuotavat kannentiivisteet ovat olleet enemmän sääntö kuin poikkeus jälkikiristyksestä huolimatta.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Jäähdytysnestehävikki
Kyllähän niitä tiivisteitä menee vaihtoon, mutta ei varsinaisesti ole mikään itsestään selvyys. 200tkm ajetussa tonnarissa todennäköisempi vuotokohta on vesipumppu ja vesiletkut. Omissa tonnareissa kannentiiviste vuotaa lähinnä öljyä ulospäin ja sekin lähinnä kosmeettinen ongelma. Myös lohkolämmitin elemetti tai vesipumpun kiinnitys lohkoon voi vuotaa. Muutamalla on tainnut olla ongelmia termostaattikotelon kanssa.Finn kirjoitti:Kuudennen lukukerran jälkeen sain em. viestistä viimein sen käsityksen, että niissä kannentiivisteissä ei itsessään olisikaan vikaa. Ymmärsinkö minä tämän asian nyt oikein?
Kysymyksen asettelu perustui siihen, että tällä ilmansuunnalla vuotavat kannentiivisteet ovat olleet enemmän sääntö kuin poikkeus jälkikiristyksestä huolimatta.
Ilmeisesti tonnareissa ei ole ollut niin paljon ongelmia löystyvien kannenpulttien kanssa, kuin NG900:ssa ja OG9-3:ssa, vaikka on sama kone osassa malleja. Mielestäni jälkikiristys auttaa juuri tuohon pulttien aukeamistaipumukseen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Jäähdytysnestehävikki
No juu, olihan tuo kyllä hieman sekavaa tekstiä. Mulla on omakohtaista kokemusta -96 tonnarista ja kun kansipahvi vaihdettiin hieman siistityn kannen kaverina, ei siinä näkynyt juurikaan mitään merkkejä vuodoista ym. Olin itse jälkikiristänyt kannen n 165tkm kohdalla. Alkuperäinen Elring on riittävän laadukas ja tuota jälkikiristystä voi harkita, mutta ei ole välttämätön.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Jäähdytysnestehävikki
Ihan yleinen (merkkihuollonkin) mielipide vai oma mielipide?G-mies kirjoitti:Alkuperäinen Elring on riittävän laadukas ja tuota jälkikiristystä voi harkita, mutta ei ole välttämätön.
Itsellä sama homma edessä niin sillä tiedustelen.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Jäähdytysnestehävikki
Noh, aikanaan tehdystä jälkikiristyksestä huolimatta tämä on päättänyt alkaa vuotaa.
Siitä kannentiivisteestä vielä, että onko tuo Elring "paras" vaiko onko jokin muu parempi vaihtoehto? Mä jauhan tästä aiheesta vaan sen takia, että kun tuo vieraan työn määrä on tässä remontissa vakio niin tiiviste saisi olla paras mahdollinen jos se kerran on edelleen sama materiaaliltaan ja rakenteeltaan kuin 11 v. sitten.
Siitä kannentiivisteestä vielä, että onko tuo Elring "paras" vaiko onko jokin muu parempi vaihtoehto? Mä jauhan tästä aiheesta vaan sen takia, että kun tuo vieraan työn määrä on tässä remontissa vakio niin tiiviste saisi olla paras mahdollinen jos se kerran on edelleen sama materiaaliltaan ja rakenteeltaan kuin 11 v. sitten.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Jäähdytysnestehävikki
Eiköhän se 11 vuotta ja 200tkm riitä auton loppu iän . Yleisesti kestävät vielä pitempäänFinn kirjoitti:Noh, aikanaan tehdystä jälkikiristyksestä huolimatta tämä on päättänyt alkaa vuotaa.
Siitä kannentiivisteestä vielä, että onko tuo Elring "paras" vaiko onko jokin muu parempi vaihtoehto? Mä jauhan tästä aiheesta vaan sen takia, että kun tuo vieraan työn määrä on tässä remontissa vakio niin tiiviste saisi olla paras mahdollinen jos se kerran on edelleen sama materiaaliltaan ja rakenteeltaan kuin 11 v. sitten.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Jäähdytysnestehävikki
OK, näillä sitten mennään. Kiitos kaikille kommenteista.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Jäähdytysnestehävikki
Entäs tuo jälkikiristys?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726