joo, tolla saa kyllä kiertoa, mutta oletko kokeillut sopiiko toi ketju, ahdas on rako.[/quote]
************************************
Noin kymmenen vuoden kokemuksella...16 valve satkuun...Lähtee kuin mummo lumesta..
Pitää vain hoksata miten se ketju laitetaan suotimen ympärille...ja 1/2" tuuman pitkällä jatkovarrella+räikällä kääntää....Nimittäin sillä saa voimaa aukaisuun..
900i16 ei putsarin kanssa mitään ongelmia (öljy/ilmasuodatin)
mutta t8ic oli öljyputsari juntannut kiinni kuten edelliset mainitsikin. ei lähtenyt kun meisseli läpi tekniikalla.
ot kysymys: edellinen omistaja kertoi että öljynsuodatin ja ilmansuodatin olisi syytä vaihtaa 7500km välein tuohon t8:siin mutta edellinen 7500km ajettu ilmanputsari näytti suht priimalta ja tuo vaihto kun ei mitään herkkua ole että pitääkö paikkansa?
Jännityskirjailija John Gardner valitsi Saab 900 Turbon agentti James Bondin kulkuneuvoksi kolmeen ensimmäiseen Bond-kirjaansa License Renewed (1981), For Special Services (1982) ja Tehtävä Suomessa, James Bond (1983)
joo, tolla saa kyllä kiertoa, mutta oletko kokeillut sopiiko toi ketju, ahdas on rako.
************************************
Noin kymmenen vuoden kokemuksella...16 valve satkuun...Lähtee kuin mummo lumesta..
Pitää vain hoksata miten se ketju laitetaan suotimen ympärille...ja 1/2" tuuman pitkällä jatkovarrella+räikällä kääntää....Nimittäin sillä saa voimaa aukaisuun..[/quote]
joo, sopiihan sinne ketju, toi on varmaan paras hinta/ laatukalikka tohon juttuun, varmana sikasiisti investointi meisseliin verrattuna , ja voi käyttää monessa muussakin erihalkaisijaisessa kierrossa.
mitenkäs se mummu muuten siitä lumesta lähtee, liukkaasti ruopimalla kuin nuareet tytöt vai...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Kyllä töissä joskus huomaa kun joku "homoapina" on vetänyt suodattimen tosi lujaa kiinni, mutta kyllä ne normaalisti lähtee aika helposti irti suodatinavaimella.
teamjakari: ot kysymys: edellinen omistaja kertoi että öljynsuodatin ja ilmansuodatin olisi syytä vaihtaa 7500km välein tuohon t8:siin mutta edellinen 7500km ajettu ilmanputsari näytti suht priimalta ja tuo vaihto kun ei mitään herkkua ole että pitääkö paikkansa?
Käyttöohjekirjan (1984) mukaan: öljyt+suodatin turboon 7500km välein (kuten myös tulpat), uusi ilmanputsari 15000km välein. Ei-turboissa ilmansuodattimen puhdistus 15tkm välein ja vaihto 45tkm välein.
ps. opettelen vasta tämmöisen foorumin käyttöä, joten pyydän jo anteeksi jos sählään jotain
Kirjoitetaas vaikka tähän topiciin:
Eli Bilteman öljynsuodattimen kierteet oli aikas hanurista, ja suodatin piti vetää paikalleen ihan voimalla ja ketjumallisella suodatinavaimella (joo testasin orkkissuodattimella jonka kierteet sopivat hyvin öp:n jalkaan, eikä Bilteman suodatin mennyt väärille jengoille). Haittaako yhtään mitään vaikka öljynsuodatin muistuttaa sellaista kourassa puristettua tyhjää oluttölkkiä, luulisi että se silti suodattaa ainakin jotain, ja että ainakin vähän öljyä pääsisi virtaamaan sen läpi?
Tarkoitus olisi laittaa uudet öljyt T8-koneeseen, mutta hiukan mietityttää tuo tosi lintassa oleva suodatin.. saattaisikohan se toimia ehjää paremminkin noin lytyssä ollessaan, koska virtaus saattaisi olla hitaampaa, jonka johdosta suodattimella olisi enemmän aikaa suodattaa likapartikkeleita pois?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero kirjoitti:Kirjoitetaas vaikka tähän topiciin:
Eli Bilteman öljynsuodattimen kierteet oli aikas hanurista, ja suodatin piti vetää paikalleen ihan voimalla ja ketjumallisella suodatinavaimella (joo testasin orkkissuodattimella jonka kierteet sopivat hyvin öp:n jalkaan, eikä Bilteman suodatin mennyt väärille jengoille). Haittaako yhtään mitään vaikka öljynsuodatin muistuttaa sellaista kourassa puristettua tyhjää oluttölkkiä, luulisi että se silti suodattaa ainakin jotain, ja että ainakin vähän öljyä pääsisi virtaamaan sen läpi?
Tarkoitus olisi laittaa uudet öljyt T8-koneeseen, mutta hiukan mietityttää tuo tosi lintassa oleva suodatin.. saattaisikohan se toimia ehjää paremminkin noin lytyssä ollessaan, koska virtaus saattaisi olla hitaampaa, jonka johdosta suodattimella olisi enemmän aikaa suodattaa likapartikkeleita pois?
En panis eikä panis formulagurutkaan , panisin vanhan , jos jäisin muuten jalkamieheksi ja vaihtaisin sitten kunnollisen. voihan olla, jotta tuo ei edes tiivistykään. suodin pitää mennä aina käsin kiinni, jalka on alua ja sen kierteet voivat vioittua helposti, jolloin tulee ikuinen kanitus jne..
lisäksi risasta voi lähteä jotain paskaa kiertämään ja tukkimaan tiehyitä, sittenhän sitä vasta hauskaa tulloo
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara kirjoitti:
En panis eikä panis formulagurutkaan , panisin vanhan , jos jäisin muuten jalkamieheksi ja vaihtaisin sitten kunnollisen. voihan olla, jotta tuo ei edes tiivistykään. suodin pitää mennä aina käsin kiinni, jalka on alua ja sen kierteet voivat vioittua helposti, jolloin tulee ikuinen kanitus jne..
lisäksi risasta voi lähteä jotain paskaa kiertämään ja tukkimaan tiehyitä, sittenhän sitä vasta hauskaa tulloo
Muistatko mikä sen suodattimen jalan jengan kko on, näytti hiukan selkäänsä saaneelta ja ehkä voisi olla asiaa käydä hakemassa IKH:lta kierrepakka ja pyöräyttää kierteet kuntoon?
Vanha suodatin menee käsin jenkaamalla paikalleen, mutta uudessa taitaa olla jonkin sadasosan heitto niin eipäs menekään kanittamatta. Joo täytyy hakea kunnollinen WIX-merkkinen suodatin Motonetistä (noita olen käyttänyt hyvällä menestyksellä muissakin Saabeissa).
Mikä on muuten T8:in öljytilavuus silloin kun suodatin on vaihdettu ja öljyjäähdytin tyhjennetty? Omaani piti rakentaa uusi täyttöputki joka jäi sitten liian lyhyeksi kuitenkin, eli tikkuun pitäisi viilata uudet merkit, kunhan vaan tietäisi ensin paljonko öljyä siellä kuuluisi olla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mikä on muuten T8:in öljytilavuus silloin kun suodatin on vaihdettu ja öljyjäähdytin tyhjennetty? Omaani piti rakentaa uusi täyttöputki joka jäi sitten liian lyhyeksi kuitenkin, eli tikkuun pitäisi viilata uudet merkit, kunhan vaan tietäisi ensin paljonko öljyä siellä kuuluisi olla.
ilmeisesti 4,3 litraa kun kerran öljyjäähy on tyhjä ja suodatin myös. Alkuperäsessä tikussa MIN ja MAX viivojen väli on 1 litra.
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
ei muuten pidä paikkaansa... suodatin on kiristetty sormilla ja tiiviste on varmasti öljytty.
t:entinen omistaja
Oli muuten tiiviste kuiva koppura joka ei öljyä ollut nähnytkään.
Olit varmaankin kiinnittänyt suotimen vieläpä kun kone oli irti?
Olen kuitenkin "muutaman" saabin suodattimen vaihtanut ja ei ole moista tullut vastaan.
T:nykyinen omistaja
okei, myönnetään laitoin suodattimen paikoilleen koneen ollessa irti ja väänsin metrisillä putkitongeilla kiinni. ja kuivasin tiivisteen hiustenkuivaajalla ja laitoin vielä epoksia väliin.
1. Ajetaan varaosaliikkeeseen, ostetaan öljyä, suodatin, puhdistusainetta ja uusi Wunderbaum yhteishintaan 150,-.
2. Huomataan, että jäteöljysäiliö on täynnä. Ei jakseta ajaa ongelmajätepisteeseen vaan kaadetaan öljyt pihan perällä olevaan kuoppaan.
3. Avataan kalja, juodaan.
4. Nostetaan auto pukeille. Etsitään ensin tunkkia 30 min.
5. Löydetään tunkki pojan polkuauton alta.
6. Avataan lohdutukseksi uusi kalja, juodaan.
7. Työnnetään jäteöljyastia auton alle.
8. Etsitään sopivaa ruuviavainta.
9. Luovutetaan, otetaan säädettävä jakoavain.
10. Avataan ruuvi.
11. Pudotetaan ruuvi kuuman öljyn sekaan. Sotkitaan öljyä joka paikkaan.
12. Siivotaan sotkut.
13. Avataan taas yksi kalja ja katsellaan öljyn valumista.
14. Etsitään pihtejä suodattimen vaihtoa varten.
15. Luovutetaan. Väännetään suodatin irti ruuviavaimella.
16. Kaljaa.
17. Kaveri tulee käymään. Tyhjennetään kaljakori ja päätetään lopetella öljynvaihto huomenna.
18. Seuraava päivä. Vedetään jäteöljyastia auton alta.
19. Siivotaan kohdassa 18 syntyneet öljyroiskeet.
20. Kaljaa - ei kun nehän juotiin eilen.
21. Käydään ostamassa kaljaa.
22. Tungetaan uusi suodatin paikoilleen ja sotketaan se öljyyn.
23. Kaadetaan litra öljyä moottoriin.
24. Muistetaan kohdassa 11 mainittu ruuvi.
25. Etsitään ruuvia jäteöljyastiasta.
26. Muistetaan, että jäteöljy ruuveineen on kaadettu pihan perälle.
27. Juodaan kaljaa.
28. Kaivetaan kuoppa auki, etsitään ruuvi.
29. Löydetään ensimmäinen öljylitra autotallin lattialta.
30. Juodaan kaljaa.
31. Pohjaruuvia kiristettäessä lipsautetaan avain ja lyödään rystyset öljypohjaa vasten.
32. Vaiheen 31 johdosta lyödään pää autotallin lattiaan.
33. Kiroillaan raivokkaasti.
34. Heitetään ruuviavain menemään.
35. Kiroillaan vielä 10 minuuttia, koska avain on osunut autotallin seinään kiinnitetyn Miss Joulukuun vasempaan meijeriin.
36. Kaljaa.
37. Puhdistetaan kädet ja otsa, pysäytetään verenvuoto ja sidotaan haavat asianmukaisesti.
38. Kaljaa.
39. Kaljaa.
40. Kaadetaan neljä litraa öljyä koneeseen.
41. Kaljaa.
42. Otetaan auto alas pukeilta.
43. Hajotetaan samalla tunkki.
44. Peruutetaan auto ulos, että saadaan kohdan 23 öljy siivottua.
45. Kaljaa.
46. Koeajolle.
47. Tien sivuun ja puhaltamaan.
48. Ajoneuvo hinataan pois.
49. Maksetaan sakot ja hinauskulut, lunastetaan auto.
1. Ajetaan varaosaliikkeeseen, ostetaan öljyä, suodatin, puhdistusainetta ja uusi Wunderbaum yhteishintaan 150,-.
2. Huomataan, että jäteöljysäiliö on täynnä. Ei jakseta ajaa ongelmajätepisteeseen vaan kaadetaan öljyt pihan perällä olevaan kuoppaan.
3. Avataan kalja, juodaan.
4. Nostetaan auto pukeille. Etsitään ensin tunkkia 30 min.
5. Löydetään tunkki pojan polkuauton alta.
6. Avataan lohdutukseksi uusi kalja, juodaan.
7. Työnnetään jäteöljyastia auton alle.
8. Etsitään sopivaa ruuviavainta.
9. Luovutetaan, otetaan säädettävä jakoavain.
10. Avataan ruuvi.
11. Pudotetaan ruuvi kuuman öljyn sekaan. Sotkitaan öljyä joka paikkaan.
12. Siivotaan sotkut.
13. Avataan taas yksi kalja ja katsellaan öljyn valumista.
14. Etsitään pihtejä suodattimen vaihtoa varten.
15. Luovutetaan. Väännetään suodatin irti ruuviavaimella.
16. Kaljaa.
17. Kaveri tulee käymään. Tyhjennetään kaljakori ja päätetään lopetella öljynvaihto huomenna.
18. Seuraava päivä. Vedetään jäteöljyastia auton alta.
19. Siivotaan kohdassa 18 syntyneet öljyroiskeet.
20. Kaljaa - ei kun nehän juotiin eilen.
21. Käydään ostamassa kaljaa.
22. Tungetaan uusi suodatin paikoilleen ja sotketaan se öljyyn.
23. Kaadetaan litra öljyä moottoriin.
24. Muistetaan kohdassa 11 mainittu ruuvi.
25. Etsitään ruuvia jäteöljyastiasta.
26. Muistetaan, että jäteöljy ruuveineen on kaadettu pihan perälle.
27. Juodaan kaljaa.
28. Kaivetaan kuoppa auki, etsitään ruuvi.
29. Löydetään ensimmäinen öljylitra autotallin lattialta.
30. Juodaan kaljaa.
31. Pohjaruuvia kiristettäessä lipsautetaan avain ja lyödään rystyset öljypohjaa vasten.
32. Vaiheen 31 johdosta lyödään pää autotallin lattiaan.
33. Kiroillaan raivokkaasti.
34. Heitetään ruuviavain menemään.
35. Kiroillaan vielä 10 minuuttia, koska avain on osunut autotallin seinään kiinnitetyn Miss Joulukuun vasempaan meijeriin.
36. Kaljaa.
37. Puhdistetaan kädet ja otsa, pysäytetään verenvuoto ja sidotaan haavat asianmukaisesti.
38. Kaljaa.
39. Kaljaa.
40. Kaadetaan neljä litraa öljyä koneeseen.
41. Kaljaa.
42. Otetaan auto alas pukeilta.
43. Hajotetaan samalla tunkki.
44. Peruutetaan auto ulos, että saadaan kohdan 23 öljy siivottua.
45. Kaljaa.
46. Koeajolle.
47. Tien sivuun ja puhaltamaan.
48. Ajoneuvo hinataan pois.
49. Maksetaan sakot ja hinauskulut, lunastetaan auto.
Ei itsellä tosin noin huonoa tuuria ole viel ölpänvaihdossa ollut, mutta ruuvimeisseli on jonkin kerran pitänyt lyödä vasaralla suodattimesta läpi Nykyiseen tonttuun on tullut vaihdettua vain kerran itse öljyt, kun sen keulan joutuu nostamaan jotta pääsee proppuun ja suodattimeen käsiksi. Tulee nykyään noudatettua naisille tarkoitettua ohjetta, niin ei tarvi lotrata sen jäteöljynkään kanssa joka paikkaa mustaksi Kerran kun irroittelin Isuzusta vaihdelaatikkoa, niin sain kaikki öljyt lootasta päin naamaa ja pitkin kaulaa, kun nykäisin kardaanin irti. Enhän minä muistanut laskea niitä ensin pois Voi sitä voimasanojen määrää
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008