SAAB 95 vapisee

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
JUHNU
"Kaasari"

Re: SAAB 95 vapisee

Viesti Kirjoittaja JUHNU »

jukkka kirjoitti:Vaihdatin omaani uudet kesärenkaat, jonka jälkeen alkoi vapina.
Vanteeni ovat myös samaa merkkiä kuin sinulla, ja niihin kuuluu asentaa sovitusholkki (keskiön välys jää muuten koska ei ole alkuperäisvanne) paikalleen asennettaessa. Tämä jäi rengasliikkeessä huomioimatta. Uskallan väittää että sama vika sinullakin.
Kiitos vastauksestasi

Sain monia vastauksia, mutta tämä oli minunkin tapauksessani se oikea.
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ohhoh. Ei kai tämä ole joku tyyppivika? Olen juuri manaillut nuita nokian nrvi- kesärenkaita, kun etuset juputtaa juuri ikävästi tuossa 105km/h vauhdissa. Ne tosin alkavat muutenkin olla ehtoopuolella, kun pintaa on alle 4mm. Tasapainotutin kuitenkin nuo renkaat keväällä, eikä mitään apua tullut. Talvirenkailla ei ole tommosia ongelmia. Pitänee jossain vaiheessa vaihtaa etu- ja takarenkaiden paikkaa. Takapyörät on Continentalin tekemät. Liekkö eroa etusiin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JUHNU
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja JUHNU »

Mertmi kirjoitti:Ohhoh. Ei kai tämä ole joku tyyppivika? Olen juuri manaillut nuita nokian nrvi- kesärenkaita, kun etuset juputtaa juuri ikävästi tuossa 105km/h vauhdissa. Ne tosin alkavat muutenkin olla ehtoopuolella, kun pintaa on alle 4mm. Tasapainotutin kuitenkin nuo renkaat keväällä, eikä mitään apua tullut. Talvirenkailla ei ole tommosia ongelmia. Pitänee jossain vaiheessa vaihtaa etu- ja takarenkaiden paikkaa. Takapyörät on Continentalin tekemät. Liekkö eroa etusiin?
Tähän 9-5:n vapainaan tuossa 105kmh ja siitä ylöspäin syitä kysellessäni sain erilaisia vastauksia johtuen varmaan siitä, että syitä moiseen mitä todennäköisimmin on useitakin. Minunkin renkaani, kuten aiemmin kirjoittelinkin, tasapainotettiin kahesti Saabilla, vian kuitenkaan löytymättä. Minulle sopi tuo Jukan (katsopa vielä sitä) ratkaisumalli, jollein toiselle varmaan jonkun muun. Ilmeistä on , etteivät tärinät johdu Saabin omista aluvanteista, vaan näistä eri yleismalleista, kuten esim. Fondmetal. Itse vanteistaei ainakaan minulla ole pahaa sanaa -päinvastoin. Ovat laadukkaan ja vahvan tekoiset ja näköiset... Tarkista, ettei sinultakin puutu nuo vaadittavt soviterenkaat tai jos ovatkin, etteivät ole jotenkin kurtussa.

Nyt kun vika löytyi, on todellakin taas mukava JUNAILLA

TERV. JUHNU
Tannisto
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

9-5T kirjoitti:
JUHNU kirjoitti:[vapainaan
Minunkin renkaani, tasapainotettiin kahesti Saabilla, vian kuitenkaan löytymättä.
Tasapainoitus ei korjaa renkaan tai vanteen virheitä edes useasti tehtynä.
Niin, ja kyllähän kananmunankin saa tasapainotettua, mutta ei se silti pyöreä ole...
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
900S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 900S »

900S kirjoitti:Mulla on ihan samanlaista vaivaa, mutta tutina tulee +110km/h nopeudessa. Olen jo melko varmasti paikallistanut vian, sillä kesärenkaita alle laittaessa huomasin toisessa takarenkaassa aika paljon välyyttä.
Tuossa minun tapauksessa syy ei ollutkaan vasemmassa takalaakerissa (vaikkakin se oli sökö). Tutinat loppuivat, kun kävin tasapainottamassa renkaat!
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
ÄÄÄTTSIHHHh
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja ÄÄÄTTSIHHHh »

Mikä voisi olla vikana kun veto päällä ei ole mitään vapinaa, eikä erityisesti jarruttaessa, mutta moottorijarrulla ja vapaalla vapisee kohtuu voimakkaasti. Tasakaasullakin vaikea pitää vapina poissa..tälläisiä terveisiä sain tuolta tien päältä. Kaikki vinkit olisi tarpeen sillä en löytänyt samoilla oireilla yhtään ketjua..
vika ilmennyt lyhyessä ajassa.

Edit: Itse itselleni vastaen että 2 pulttia oli vanteesta löystynyt ihan käsin pyöriteltäväksi. Pitää seurailla pysyykö ne jatkossa kireällä.
TURBOSAAB uhkuu ja puhkuu kuin
ISO PAHA SUSI
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kerran renkaiden kausivaihdon yhteydessä levypyörä ei ollutkaan mennyt pohjaan asti vaikka ihan momenttiavaimella kiristin pultit. Saman tyylinen kolkutus kuului millainen lähtee kuluneesta vetonivelestä kaarteessa. Erona vaan että se kuului suoraan ajaessakin.

Kommenttinsa entisiin kirjoitteluihini. Renkaiden vaihdolla hävisi se tutina josta olin maininnut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin