Käyntiongelmista vielä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Käyntiongelmista vielä

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

No niin, nyt on autoon vaihdettu imusarjan tiiviste sekä tyhjäkäyntimoottori puhdistettu samalla. Käyntihäiriöt jatkuvat vielä, mutta parannustakin tuli. Eli auto reagoi kaasuun nopeasti, kun aiemmin tuli pieni viive, ennen kuin kierrokset nopean polkaisun jälkeen nousivat.
Ja sitten ongelmiin:
-Tyhjäkäynti jää joskus jopa yli 2000 kierroksen.
-Tyhjäkäynti saattaa "katkoa". Eli ei siis vaella tavalliseen tapaan, vaan ennemminkin sekunnin välein tuntuu kuin kääntäisi avaimesta virrat pois ja kääntäisi heti takaisin niin ettei auto ehdi sammumaan.
-Edellä mainittu vika ilmeni myös moottorijarrutuksissa eli jossain vaiheessa moottorijarrutusta auto nykäisee, mutta ei kuitenkaan tee tuota yhtä tiheään tahtiin kuin tyhjäkäynnillä.
-Tänä aamuna lähti käymään luultavasti kolmella ja ylimääräinen kaasun polkaisu sai auton kaikki pytyt heräämään, mutta tyhjäkäynti oli edellä mainitun kaltainen.
-Jostain kantautuu palaneen käryä moottorin lämmettyä.

Autona on 9000 2.3i DI-kasetilla ja trionicilla.

Autoa ei ole testattu uusilla tulpilla tai toisella kasetilla. Nykyinen kasetti on muistaakseni 2 vuotta vanha.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Käyntiongelmista vielä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Houkuttele joku paikallinen kanssasaabisti ehjän kasetin kera paikalle, ja hommaa jo valmiiksi uudet tulpat. Tosin tuo palaneen käry taitaa jo kertoa omaa kieltään, mutta näin netissä kuvailtuna se palaneen kärykin on niin suhteellista. Tosin kaverin Tontusta totaalilevinneen kasetin haistaneena käry on jotakin todella kuvottavaa.

Itseltäni on vanhasta kasetista antautunut yksi puola alkaen pätkiä ja kärytä lievemmin ja tuli vaihdettua ajoissa eli heti, ja tuosta em. kaverin Tontusta levisi kasetti totaalisesti niin että muovisista "utareista" valui sula lakkamähnä, mutta kummassakaan tapauksessa vika ei nostanut tyhjäkäyntikierroksia.

Tuo uusi pirteys ja kaasuunvastaavuus ei ole ihmekään kun katsoo niitä toisessa ketjussa olevia kuvia missä on vanhanmallin tiiviste uudemmassa imusarjassa, eli aikamoisena kuristimena kanavissa ja vieläpä juuri suuttimien edessä.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Käyntiongelmista vielä

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Tulpat hain tänä aamuna ja vielä pitää saada kasetti testiin. Pientä päivitystä tuohon käyntihäiriöön vielä.
Aamulla oli vaikeuksia saada auto pysymään käynnissä. Piti starttauksen aikana painaa kaasua, että pysyi käynnissä muutaman starttausyrityksen jälkeen. Kun tyhjäkäynti löytyi, niin tämän jälkeen ei ollut muutaman kilometrin lenkillä mitään ongelmaa, kunnes polkaisin kaasun kerran rivakammin pohjaan. Tämän jälkeen tyhjäkäynti alkoi seilaamaan urakalla ja tyhjäkäynti oli liki 3000rpm. Auton sammuttaminen ei tuonut tähän muutosta, vaan oireet jatkuivat. Oma epäilys alkoi tässä vaiheessa kohdistumaan kohti läppäkoteloa. Mutta tutkitaan lisää, kun saadaan toinen kasetti testattavaksi ja uudet tulpat paikalleen.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Käyntiongelmista vielä

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Päivitystä häiriöihin.
Koitin toisella kasetilla sekä uusilla tulpilla, mutta vika tuntui taas ilmaantuvan. Onko tyhjäkäyntimoottorin hajoaminen kovin yleistä? Huomasin äsken kertaalleen, että kun ilmastointi meni päälle (vai pois, en muista...) niin tyhjäkäynnin "katkominen" loppui samalla. Putsasin tyhjäkäyntimoottorin imusarjan tiivisteen vaihdon yhteydessä eli likaisuudesta tuon ei pitäisi enää johtua.

Vanhat tulpat olivat pois otettaessa aivan nokiset, mutta jokaisen tulpan kärki oli valkoinen.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Vastaa Viestiin