900i etupään tärinä?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24626
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900i etupään tärinä?
olen samaa mieltä....sensatrac ei toimi og:ssa.........
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900i etupään tärinä?
Olen ajellut saman kaverin autolla muinoin.
Toimi aluksi nätisti kunnes laittoi madallusjouset ja helvetti repesi, vaihtoi konit tilalle.
Varmaan ollut joskus monroet tässä myös takana, vedetty paljon kärriä (varma tieto) ja vaihdettu pois.
Takaiskarit aika hyvän näköiset, ei ruostetta paljoa, etuiskarit on kivasti ruostunut yläkumien alta.
Jussin jälkeen monroet lähtee.
Toimi aluksi nätisti kunnes laittoi madallusjouset ja helvetti repesi, vaihtoi konit tilalle.
Varmaan ollut joskus monroet tässä myös takana, vedetty paljon kärriä (varma tieto) ja vaihdettu pois.
Takaiskarit aika hyvän näköiset, ei ruostetta paljoa, etuiskarit on kivasti ruostunut yläkumien alta.
Jussin jälkeen monroet lähtee.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 900i etupään tärinä?
Ja jos vähän uhraa enemmän euroja niin tässä oiva paketti.
On meinaan pikkasen verran hyvä setti.
http://www.konig.fi/fio/alustasarjat/bilstein/B16.gif
On meinaan pikkasen verran hyvä setti.
http://www.konig.fi/fio/alustasarjat/bilstein/B16.gif
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 900i etupään tärinä?
No niin.
Vaihettu uudet motonetin kaasuiskarit juuri eteen alle.
Kuskinpuolen sensatrac jäi välillä kaniin kun pumppaili joten kaput, oikea vielä jotenkin toimi.
No se hauskin osuus eli miten vaihto vaikutti
, jo vain alkoi oikealta puolelta kuminen nitinä ja natina, metallinen kolke sekä pauke pompuissa
.
Iskareitten yläpäät on tiukattu jo kertaalleen pulttikoneella ja huomenissa kiristetään alapäätkin varmuudeksi kun kaveri saa nosturin vapaaksi, katsotaan samalla tuliko jonnekin klappia.
Ensin kuitenkin käyn ajelemassa pienen lenkin pikkutiellä ja huomenna aamupäivällä käyn katsomassa Saimaan ympäriajoa.
Ohjauskulmat saan säädätettyä vasta 8.7 joten surffailtava näin. Vien Nasselle joka kyllä kertoo suoraan jos näkee että jotain perseellään eikä säädä turhaan. Toisessa paikassa ei kaverilla ollut mitään kerrottavaa vaikka auto kenollaan kuoleentuneilla jousilla (vasen nousi 3cm ja oikea 1cm uusilla jousilla) ja alapallo + raidetangonpää paskana, no 50e säätökerta niin naurattaa liikkeen omistajia kun joutui 3 kertaa käymään.
Oikea eturengas on ylälaita reilusti ulospäin eli ulkosyrjällään tien pintaan nähden ja vasen suht pystysuorassa.
siis mitä vaihdettu kun aluksi täristi vasemmalta ja kolisi oikealta
- oikea etupyöränlaakeri
- oikea ulompi raidetangonpää
- oikea alapallo
- oikea etujousi ja vasemmalta etujousi, lautanen ja hela
- oikea etuiskari ja vasen etuiskari
ja tulos on että nyt vielä tärinän ja kolinan lisäksi nariseekin oikealta
.
Vasen puoli on tyydyttävässä kunnossa.
Vaihettu uudet motonetin kaasuiskarit juuri eteen alle.
Kuskinpuolen sensatrac jäi välillä kaniin kun pumppaili joten kaput, oikea vielä jotenkin toimi.
No se hauskin osuus eli miten vaihto vaikutti


Iskareitten yläpäät on tiukattu jo kertaalleen pulttikoneella ja huomenissa kiristetään alapäätkin varmuudeksi kun kaveri saa nosturin vapaaksi, katsotaan samalla tuliko jonnekin klappia.
Ensin kuitenkin käyn ajelemassa pienen lenkin pikkutiellä ja huomenna aamupäivällä käyn katsomassa Saimaan ympäriajoa.
Ohjauskulmat saan säädätettyä vasta 8.7 joten surffailtava näin. Vien Nasselle joka kyllä kertoo suoraan jos näkee että jotain perseellään eikä säädä turhaan. Toisessa paikassa ei kaverilla ollut mitään kerrottavaa vaikka auto kenollaan kuoleentuneilla jousilla (vasen nousi 3cm ja oikea 1cm uusilla jousilla) ja alapallo + raidetangonpää paskana, no 50e säätökerta niin naurattaa liikkeen omistajia kun joutui 3 kertaa käymään.
Oikea eturengas on ylälaita reilusti ulospäin eli ulkosyrjällään tien pintaan nähden ja vasen suht pystysuorassa.
siis mitä vaihdettu kun aluksi täristi vasemmalta ja kolisi oikealta

- oikea etupyöränlaakeri
- oikea ulompi raidetangonpää
- oikea alapallo
- oikea etujousi ja vasemmalta etujousi, lautanen ja hela
- oikea etuiskari ja vasen etuiskari
ja tulos on että nyt vielä tärinän ja kolinan lisäksi nariseekin oikealta

Vasen puoli on tyydyttävässä kunnossa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 900i etupään tärinä?
ei kerpele, alkaa vetämään hilja-seksi.Kupari kirjoitti:No niin.
Vaihettu uudet motonetin kaasuiskarit juuri eteen alle.
Kuskinpuolen sensatrac jäi välillä kaniin kun pumppaili joten kaput, oikea vielä jotenkin toimi.
No se hauskin osuus eli miten vaihto vaikutti, jo vain alkoi oikealta puolelta kuminen nitinä ja natina, metallinen kolke sekä pauke pompuissa
.
ja tulos on että nyt vielä tärinän ja kolinan lisäksi nariseekin oikealta.
Vasen puoli on tyydyttävässä kunnossa.
no ainakin noissa monroeissa oli vikaa. onkohan ny varmaan sopivan pituiset iskarit, meinaan jos on lyhyet niin yläpompussa kolisee.
luulis sen kumin natinan asettuvan, jos ei silikonisprayllä voinee testailla mikä liitos nitisee.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 900i etupään tärinä?
Motonetin kaasut 34-3023, hain Lappeesta ja samankokoiset oli kuin entiset.
Etupää on mukavan pehmeä ajaa, kallistukset tiukoissa kurveissa hallitut eli vaimennus toimii molempiin suuntiin nyt.
Kaikki iskarinkumit ovat uudet, alapäänkumit on jotenkin pehmeän näköiset.
Etupää on mukavan pehmeä ajaa, kallistukset tiukoissa kurveissa hallitut eli vaimennus toimii molempiin suuntiin nyt.
Kaikki iskarinkumit ovat uudet, alapäänkumit on jotenkin pehmeän näköiset.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 900i etupään tärinä?
ahaa, joojoo, eli ny ku se iskari toimii ja kumi on sökö, niin iskee läpi metalliin.. ??Kupari kirjoitti:Motonetin kaasut 34-3023, hain Lappeesta ja samankokoiset oli kuin entiset.
Etupää on mukavan pehmeä ajaa, kallistukset tiukoissa kurveissa hallitut eli vaimennus toimii molempiin suuntiin nyt.
Kaikki iskarinkumit ovat uudet, alapäänkumit on jotenkin pehmeän näköiset.
noi tarvikekumit ( 2- jakoiset ) tuppaa olemaan kans kaikki ihan paskaa.. mä kaivelin vanhoista noita kumeja ... toivotaan, jotta kortonkien laatu ei oo huonontunu samanmoisesti

900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 900i etupään tärinä?
Joo ylä- ja alapäänkumit oli iskarien mukana paketissa.
Muistelin lukeneeni haulla että ovat aika herkät narisemaan jos ei satu ihan kohdalleen, kaivelen haulla vielä lisää infoa siitä. Vanhat alapäänkumit on tallessa mutta aika heikossa hapessa nekin, yläpäänkumit niin loppu että meni roskiin suoraan.
Muistelin lukeneeni haulla että ovat aika herkät narisemaan jos ei satu ihan kohdalleen, kaivelen haulla vielä lisää infoa siitä. Vanhat alapäänkumit on tallessa mutta aika heikossa hapessa nekin, yläpäänkumit niin loppu että meni roskiin suoraan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 900i etupään tärinä?
Iskarien yläpään prikat syynä narinaan ja kolkkeeseen. Oli aavistuksen liian naftit, laitoin vanhat pienemmät tilalle.
Ajellaan lisää ja katsotaan mitä nyt sanoo. 5km pätkä meni jo hiljaisesti.
Oli hienoja vehkeitä ympäriajossa, 2 kuuppaa ja tupliskin.
Ps. haulla löytyi tämäkin vihje prikoista
kiitos!
Ajellaan lisää ja katsotaan mitä nyt sanoo. 5km pätkä meni jo hiljaisesti.
Oli hienoja vehkeitä ympäriajossa, 2 kuuppaa ja tupliskin.
Ps. haulla löytyi tämäkin vihje prikoista

Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 900i etupään tärinä?
Vinkkaappa mistä löysit? Itselläkin alko ärsyttävä narina keulasta iskarien ja jousien vaihdon jälkeen.Kupari kirjoitti:
Ps. haulla löytyi tämäkin vihje prikoistakiitos!
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: 900i etupään tärinä?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... etuiskarit
ja
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=20852#p20852
tuolla oli puhetta prikoista.
ja
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=20852#p20852
tuolla oli puhetta prikoista.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 900i etupään tärinä?
Ajeltu 250km kulmiensäätöä odotellessa.
Tänä aamuna alkoikin sitten täysi vatkaus. Vasen pyörä tuntuu vipottavan ajossa oikein kunnolla ja tämä uusi oire. Pystytärinä hävisi välillä melkein kokonaan mutta tämän vipotuksen alkaessa sekin palasi.
No hauskinta on se että emännän audista löytyi eilen naula takarenkaasta jonka paikkautin ja sokerina pohjalla audi ei lähtenyt tänä aamulla edes käyntiin (2,6l 162tkm). Saabilla sentään voi ajaa
Tänä aamuna alkoikin sitten täysi vatkaus. Vasen pyörä tuntuu vipottavan ajossa oikein kunnolla ja tämä uusi oire. Pystytärinä hävisi välillä melkein kokonaan mutta tämän vipotuksen alkaessa sekin palasi.
No hauskinta on se että emännän audista löytyi eilen naula takarenkaasta jonka paikkautin ja sokerina pohjalla audi ei lähtenyt tänä aamulla edes käyntiin (2,6l 162tkm). Saabilla sentään voi ajaa

Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 900i etupään tärinä?
Joko olisi aika tutkia vetonivelet? Onko rasvat tallella, sisemmissä nivelissä tripodien laakerien neulat paikallaan ja maljat ilman kulumakuoppia.Kupari kirjoitti:Tänä aamuna alkoikin sitten täysi vatkaus.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 36#p441936
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900i etupään tärinä?
Kulmat säädätetty Nassella tänään. Lisää prikkoja piti laittaa oikealle niin pystykulman sai ok alueelle, auraukset säädetty ja rattikin jäi suoraan
.
En ole kerennyt ajella saabilla viime viikolla kun emännän audi ei suostunut käynnistymään. No sain viimein jäljitettyä audin vian hall-anturin liittimeen ja saatu kottero ajoon taas.
Poliisikin esti saabin käytön lauantaina edellisen omistajan pystyynjättämän ajoneuvoveron 10e takia. Sai emäntä istua keskellä päivää keskellä keskustaa transporterin kyydissä, toivottavasti oli paljon tuttuja liikenteessä
. Kiva kun ake ei voi tietosuojalain mukaan mulle ilmoittaa rästistä eikä siitä että mun omistama auto on käyttökiellossa kun se ei kuulemma koske mua vaan edellistä omistajaa. Maksoin kuitenkin itse sen korkoineen yht. 13e että saa taas ajella ja viedä kuun viimeisenä katsastukseen.
Nyt tuntui jotenkin hyvältä tärinän suhteen, voihan olla että tässä viimeisen 1000km aikana on sisempi murros hajonnut.
Katsotaan sisempää murrosta uudelleen aukaistuna kunhan saan jonkun kilometrin nyt testattua kulmiensäädön vaikutusta ja jostain löytyy rahaa katsomiseen kun sitä en pysty itse mitenkään tekemään.

En ole kerennyt ajella saabilla viime viikolla kun emännän audi ei suostunut käynnistymään. No sain viimein jäljitettyä audin vian hall-anturin liittimeen ja saatu kottero ajoon taas.
Poliisikin esti saabin käytön lauantaina edellisen omistajan pystyynjättämän ajoneuvoveron 10e takia. Sai emäntä istua keskellä päivää keskellä keskustaa transporterin kyydissä, toivottavasti oli paljon tuttuja liikenteessä

Nyt tuntui jotenkin hyvältä tärinän suhteen, voihan olla että tässä viimeisen 1000km aikana on sisempi murros hajonnut.
Katsotaan sisempää murrosta uudelleen aukaistuna kunhan saan jonkun kilometrin nyt testattua kulmiensäädön vaikutusta ja jostain löytyy rahaa katsomiseen kun sitä en pysty itse mitenkään tekemään.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 900i etupään tärinä?
No niin taas.
Mukava ajella matka-ajoa vaihteeksi.
Nyt tuntuva lievä resonointi tullee (uskotaan viimein) vasemmasta tripoidista. Tripoidi hankittu jo 60e hintaan ja malja tulossa klubilaiselta, jos entinen malja ok niin jääköön varalle.
Mikään ei pidä ääntä ja resonoinnin saa helposti pois nostamalla hiukan kaasua pois ja varovasti takaisin tai vasenoikeavasen ratista.
Alusta ottaa hienosti tien epätasaisuudet ja kurveissa hallittu kallistuminen.
Kiitos kaikille osallistumisesta ja neuvoista, näkyy jo valo tunnelin päässä.
Mukava ajella matka-ajoa vaihteeksi.
Nyt tuntuva lievä resonointi tullee (uskotaan viimein) vasemmasta tripoidista. Tripoidi hankittu jo 60e hintaan ja malja tulossa klubilaiselta, jos entinen malja ok niin jääköön varalle.
Mikään ei pidä ääntä ja resonoinnin saa helposti pois nostamalla hiukan kaasua pois ja varovasti takaisin tai vasenoikeavasen ratista.
Alusta ottaa hienosti tien epätasaisuudet ja kurveissa hallittu kallistuminen.
Kiitos kaikille osallistumisesta ja neuvoista, näkyy jo valo tunnelin päässä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01