Öljylaatujen sekoittaminen.
Öljylaatujen sekoittaminen.
Nyt iski ääretön epävarmuus...
Vaihdatin juuri sotaratsuun(allekirjoituksen) Shell Helix 5w-40 öljyt ja kun nyt lähden pidemmälle ajomatkalle, niin otan mukaani varapöntön öljyä. Ongelma on se, että toi varapönttö on Mobil 1 0w-40. Eli jos tien päällä huomaan öljypinnan olevan matalana, voinko surutta kaataa Mobilia perään?
Joku jossain Esson(?) baarissa kielsi aikoinaan näin tekemästä. Mutta samasta pöydästä on lähtenyt kyllä kaikki maailman legendat liikkeelle. Kuulemma mun Saabissa käsijarru vaikuttaa edelleen etupyöriin...
Miksi vain ne ihmiset ketä on oikeassa eivät voisi olla varmoja asiassaan? Tietäisi helpommin ketä kuunnella.
Keneen luottais?
Vaihdatin juuri sotaratsuun(allekirjoituksen) Shell Helix 5w-40 öljyt ja kun nyt lähden pidemmälle ajomatkalle, niin otan mukaani varapöntön öljyä. Ongelma on se, että toi varapönttö on Mobil 1 0w-40. Eli jos tien päällä huomaan öljypinnan olevan matalana, voinko surutta kaataa Mobilia perään?
Joku jossain Esson(?) baarissa kielsi aikoinaan näin tekemästä. Mutta samasta pöydästä on lähtenyt kyllä kaikki maailman legendat liikkeelle. Kuulemma mun Saabissa käsijarru vaikuttaa edelleen etupyöriin...
Miksi vain ne ihmiset ketä on oikeassa eivät voisi olla varmoja asiassaan? Tietäisi helpommin ketä kuunnella.
Keneen luottais?
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Re: Öljylaatujen sekoittaminen.
Kaada vaan jos öljynpinta matalalta näyttää, kyllä ne keskenään sekoittuvia on. Essonbaarilegendat tahtoo olla jostain vuosien takaa peräisin kun pelättiin mineraali- ja synteettisten sekoittelua jne.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Öljylaatujen sekoittaminen.
Tänks nopeasta vastauksesta!
Noinhan mä olisin muitta mutkitta tehnytkin, mutta jos ei jostain asiasta ole varma ja joku naama peruslukemilla väittää muuta, niin ei se helppoa se päätöksen teko ole...
Kiitos jcarlson!!!
Noinhan mä olisin muitta mutkitta tehnytkin, mutta jos ei jostain asiasta ole varma ja joku naama peruslukemilla väittää muuta, niin ei se helppoa se päätöksen teko ole...
Kiitos jcarlson!!!
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Re: Öljylaatujen sekoittaminen.
Miksi ihmeessä et osta samaa ölljyä varalle ja käytä sitä jos on tarvetta?Pekko_Å kirjoitti: Vaihdatin juuri sotaratsuun(allekirjoituksen) Shell Helix 5w-40 öljyt ja kun nyt lähden pidemmälle ajomatkalle, niin otan mukaani varapöntön öljyä. Ongelma on se, että toi varapönttö on Mobil 1 0w-40. Eli jos tien päällä huomaan öljypinnan olevan matalana, voinko surutta kaataa Mobilia perään?
Ei tämä ole tämän vaikeampaa.
Re: Öljylaatujen sekoittaminen.
Jos sitä Mobilaattia sattuu olemaan kannu kotona ja sitä voi hädän tullen iskeä sekaan niin turhaan sitä uutta kannua lähtee ostamaan9-3 kirjoitti:
Miksi ihmeessä et osta samaa ölljyä varalle ja käytä sitä jos on tarvetta?
Ei tämä ole tämän vaikeampaa.

Veikkaisin tätä syyksi

Re: Öljylaatujen sekoittaminen.
Juurikin näin.pade kirjoitti:Jos sitä Mobilaattia sattuu olemaan kannu kotona ja sitä voi hädän tullen iskeä sekaan niin turhaan sitä uutta kannua lähtee ostamaan9-3 kirjoitti:
Miksi ihmeessä et osta samaa ölljyä varalle ja käytä sitä jos on tarvetta?
Ei tämä ole tämän vaikeampaa.
Veikkaisin tätä syyksi
Ja kysyinkin vain ikäänkuin varmuuden vuoksi. Eihän sitä öljyä todennäköisesti tarvitse lisätä lainkaan, mutta never know.
Ja kilometrejä nyt viikonloppuna tuli n. 1 600. Kysymys oli tosiaan huonosti muotoiltu, ehkäpä tarkoitin sitä, että yleensäkin onko tuollainen sekoittelu ok. Tämä nyt vaan sattui olemaan sellainen matka, että mieleni teki tarkistaa tuo fakta ennenkuin lähden ajamaan. Olis tien päällä harmittanut epätietoisuus...
Kyllä mä vielä joku päivä ymmärän koneiden päälle.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Re: Öljylaatujen sekoittaminen.
Olisko 1-2dl/15tkm aika normaali kulutus (väkisinkin kuluu ainakin 1dl öljyä 15tkm:n matkalla öljyrenkaiden ohi, vaikka kone olisikin uudenveroinen), eli jos ajaa yli 100tkm:n reissun, niin litran purnukalla pärjää, jossei moottori ole rikki, ja kun käyttää öljynvaihdossa säännöllisesti. 
Jossei vaihda ollenkaan öljyjä Saabiin, niin ajomatka ennen öljyn lisäystarvetta lienee ihan veikkauksen pohjalta jotain 55tkm, tms, siis ennen ongelmia (kun kone hajoaa tms).
Suosittelen kaikkiin moottoreihin silti tuota Valvolinen Max-life:a, ainakin tonnarissa toimi hienosti; poisti venaäänet, ja öljyvuodot pienenivät.

Jossei vaihda ollenkaan öljyjä Saabiin, niin ajomatka ennen öljyn lisäystarvetta lienee ihan veikkauksen pohjalta jotain 55tkm, tms, siis ennen ongelmia (kun kone hajoaa tms).
Suosittelen kaikkiin moottoreihin silti tuota Valvolinen Max-life:a, ainakin tonnarissa toimi hienosti; poisti venaäänet, ja öljyvuodot pienenivät.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Öljylaatujen sekoittaminen.
Bensakoneisiin vaaditaan GM-LL A025 -speksien mukaista öljyä ja tietääkseni mikään Valvolinen max laiffi ei ole sellaista...
Eski
Eski
Re: Öljylaatujen sekoittaminen.
..Ei taida paljoa LL-spekseillä olla merkitystä jos vaihtaa öljyt 10tkm välein.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Öljylaatujen sekoittaminen.
Onko kova vaiva käyttää vaikka ruutuvihkoa jos tekee väliöljynvaihdot jollain muulla kuin speksin mukaisilla öljyillä? Tällöinhän ruutuvihko saattaisi huolenpito-ohjelman voimassaoloa tutkittaessa mystisesti hävitä ja väliöljynvaihdot unohtua?
Jos täyssynteettinen öljy täyttää saman tai uudemman API-luokituksen kuin mikä tahansa GM-speksattu öljy, niin ei siitä haittaa ole. Paksumpikin ölppä lähinnä hukkaa tehoja ja öljykalvo on pinnoilla paksumpi (esim. 10W60). 10W60- öljy on lämpimänäkin reilusti ohuempaa kuin 0W40 kylmänä.
Jos täyssynteettinen öljy täyttää saman tai uudemman API-luokituksen kuin mikä tahansa GM-speksattu öljy, niin ei siitä haittaa ole. Paksumpikin ölppä lähinnä hukkaa tehoja ja öljykalvo on pinnoilla paksumpi (esim. 10W60). 10W60- öljy on lämpimänäkin reilusti ohuempaa kuin 0W40 kylmänä.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Öljylaatujen sekoittaminen.
No ilmiselvä kysymys tähän sitten, miksi? Miksi käyttää esim. eri viskositeettia olevaa öljyä joka TOINEN vaihtoväli? Kun ei ole virallista öljyä halvempaakaan?2.3i-16 kirjoitti:Onko kova vaiva käyttää vaikka ruutuvihkoa jos tekee väliöljynvaihdot jollain muulla kuin speksin mukaisilla öljyillä?

Re: Öljylaatujen sekoittaminen.
Näin kesäloman alkajaisiksi tästä näyttää tulevan oikein hauskaa luetavaa.
Toivottavasti alkuperäinen kysyjä sai asian selväksi.

Toivottavasti alkuperäinen kysyjä sai asian selväksi.

Re: Öljylaatujen sekoittaminen.
Jos osoitat väärällä etiketillä varustetun laadukkaan, täyssynteettisen öljyn moottorivaurion syyksi olet kyllä guru.
Paksumpi öljy aiheuttaa lievää kulutuksen kasvua ja tehon laskua, mutta pinnoilla on selvästi paksumpi, kulumista paremmin ehkäisevä öljykalvo joka tilanteessa.
Lisäksi venttiilinnostajien naputus häviää lähes tyystin castrol TWS 10W-60- öljyillä, joita itse käytän kesäajossa. Koneen äänet pehmenevät muutenkin selvästi.
Paksumpi öljy aiheuttaa lievää kulutuksen kasvua ja tehon laskua, mutta pinnoilla on selvästi paksumpi, kulumista paremmin ehkäisevä öljykalvo joka tilanteessa.
Lisäksi venttiilinnostajien naputus häviää lähes tyystin castrol TWS 10W-60- öljyillä, joita itse käytän kesäajossa. Koneen äänet pehmenevät muutenkin selvästi.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Öljylaatujen sekoittaminen.
Itselleni riittää ainakin se, että ko. merkin öljyjä saan ilmaiseksi käyttää ja toiseksi koneen mekaanisten äänien selvä pehmeneminen/hiljeneminen.Tri-Lo kirjoitti:No ilmiselvä kysymys tähän sitten, miksi? Miksi käyttää esim. eri viskositeettia olevaa öljyä joka TOINEN vaihtoväli? Kun ei ole virallista öljyä halvempaakaan?2.3i-16 kirjoitti:Onko kova vaiva käyttää vaikka ruutuvihkoa jos tekee väliöljynvaihdot jollain muulla kuin speksin mukaisilla öljyillä?Selittäkää nyt tyhmälle tätä.
Halpaahan tuo ei ole, hinta on motonetissä muistaakseni 64.90€/4 litraa.
Talvella käytänkin saman merkin EDGE sport 0W-40-öljyjä.
Viimeksi muokannut 2.3i-16, Ma Kesä 30, 2008 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Öljylaatujen sekoittaminen.
A) Kukaan ei tutkituta labrassa mitä öljyä koneessa onMimmi kirjoitti:GM tarjoaa jatketun huolenpito-ohjelman, jonka ehdot HE määräävät ja niihin ehtoihin kuuluu moottoriöljyn speksit.2.3i-16 kirjoitti:Jos osoitat väärällä etiketillä varustetun laadukkaan, täyssynteettisen öljyn moottorivaurion syyksi olet kyllä guru.
Minä en lähtisi taistelemaan GM:ää vastaan "väärää öljyä" käytettyäni ja moottorin hajottua.
B) Kun vaurioita syntyy varsinkin huohotuksen puitteissa, öljy on aivan erilaista kuin uusi öljy. En ole varma voiko kukaan edes sanoa mitä öljyä koneessa sillä hetkellä on. Tuo 10W-60 menee aika lailla litkummaksi jo 8000km ajolla vastaten tuolloin alemman viskositeettiluokan öljyä.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021