Vanhan tonnarin ilmastointilaite kuntoon?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Voikohan tuolle kompuran äänelle tehdä jotain? Putsata/öljytä?

Joo pitää vielä tsekata toi paineanturi, mutta vyyhti alkaa kiristyä...
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Do dih! Rypäleitä perseessä! Eli kompura vuotaa. :( Ei mahda muuta kuin vaihtaa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Nyt on uusi käytetty kompura hankittu kalliiseen 30€:n hintaan (uusi 700€). Jätin kompuran Autokylmään testattavaksi. Diagnoosi:
- akselin tiiviste vuotaa, vaihdettavissa (hinta 40€)
- päätylaippa on paska, ehjä tilalle vanhasta kompurasta
Kahdesta paskasta siis saadaan yksi toimiva. :D

Eli nyt vain odottelemaan, kun liikkeen jamppa ruuvailee kompuran kuntoon. Sitten vaan mötikkä kiinni Sabaan ja aineet sisään. Sitten vaan odottelemaan ensi kesää, jos toimisi vaikka siihen saakka.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
jave
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 20:45
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja jave »

Hei, katselin näitä kerhon sivuja, ja huomasin että täällä on tietämystä Saabeista.
No .... asiaan, mulla on 9k 2,3i -91 ilmastoinnin huollossa, ja nyt siihen vaihdettiin kompura kokonaisuudessaan ja se ei suostu toimimaan kuin pakkokytkennällä??? Antamalla virtaa suoraan painekytkimelle (saab huollon kommentti). Mietin vain, et tulee hintoihinsa jos eivät tiedä siellä missä vika, kun ilmastointi oli kumminkin huollettu säännöllisesti aina ja nyt se pamahti kesken ajon ( kompura meni jumiin), olisiko se samalla rikkonut jotain sähköohjauksesta??? Kun se aiemmin toimi moitteettomasti, luulin että kompuran/kuivurin/nesteiden vaihto olisi riittänyt :(
T: Jari
#1673
viiksi
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Pe Joulu 01, 2006 16:41

ilmastointi

Viesti Kirjoittaja viiksi »

Ilmastoinnin vuosihuolto 87 e. ETELÄSUOMEN AUTOILMASTOINTI OY JUVANKARTANONTIE 21. ESPOO. P. 09-8524455, GSM 0442990390, 0442990391. Terv: VIIKSI !
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

jave kirjoitti:Hei, katselin näitä kerhon sivuja, ja huomasin että täällä on tietämystä Saabeista.
No .... asiaan, mulla on 9k 2,3i -91 ilmastoinnin huollossa, ja nyt siihen vaihdettiin kompura kokonaisuudessaan ja se ei suostu toimimaan kuin pakkokytkennällä??? Antamalla virtaa suoraan painekytkimelle (saab huollon kommentti). Mietin vain, et tulee hintoihinsa jos eivät tiedä siellä missä vika, kun ilmastointi oli kumminkin huollettu säännöllisesti aina ja nyt se pamahti kesken ajon ( kompura meni jumiin), olisiko se samalla rikkonut jotain sähköohjauksesta??? Kun se aiemmin toimi moitteettomasti, luulin että kompuran/kuivurin/nesteiden vaihto olisi riittänyt :(
T: Jari
Joko painekytkimelle ei tule jännitettä, painekytkin ei toimi, tai paineet ovat vähissä.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Okramsa
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Kesä 07, 2004 08:40

Viesti Kirjoittaja Okramsa »

Mistä löytyisi helpoiten (=halvimmalla) se lauhdutin ilmastointiin joka sijaitsee auton nokalla jäähdyttimen etupuolella. Auto 9000i 2,3 -90.
T:Okramsa
****************
9000CD 2,3i -90
900i special -85 (R.I.P.)
900 T8 -83 (jossain päin suomea uudella omistajalla)
99 Gls / Turbo -80 (R.I.P.)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

<---------- http://www.polarteknik.com

Me teemme Jyväskylän konttorilla ilmastointiletkuja odottaessa.
( mielellään vanha malli mukaan )

Niin ja muitakin letkuja voi kysellä, ( nestejarruletkuja ei löydy )

Voidaan myös lähettää posti, linja-auto yms...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Okramsa kirjoitti:Mistä löytyisi helpoiten (=halvimmalla) se lauhdutin ilmastointiin joka sijaitsee auton nokalla jäähdyttimen etupuolella. Auto 9000i 2,3 -90.
Ilmastoinnin kennon saa alkuperäisen kaltaisena Hella-varaosana n. puoleen hintaan merkkiliikkeen tiskiin verrattuna PCS:ltä. Eli pro-carservice jyväskylässä 014 282200

Kokeilepas saatko letkut irti ehjänä? yleensä ovat hapettuneet niin kiinni, että ei lähde rikkomatta. Letkut Maurilta polarteknikistä edellisen viestin mukaan. Alkuperäiset maksavat toistasataa kappale.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kölli

Kompura ei lähde käyntiin ja siihen ei tule virtaa

Viesti Kirjoittaja Kölli »

Miisseehän vika lienee?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kompura ei lähde käyntiin ja siihen ei tule virtaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Kölli kirjoitti:Kompura ei lähde käyntiin ja siihen ei tule virtaa. Miisseehän vika lienee?
Kylmäaineet karanneet, painekatkaisin estää virran pääsyn kompressorille.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kölli

Re: Vanhan tonnarin ilmastointilaite kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Kölli »

Kylmäaineita oli karannut noin 30% aineet vaihdettiin, öljyt ja väriaine myös.
Missä vika?

Miten helppo ja kallis remontti voi olla tiedossa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan tonnarin ilmastointilaite kuntoon?

Viesti Kirjoittaja jus »

Kölli kirjoitti:Kylmäaineita oli karannut noin 30% aineet vaihdettiin, öljyt ja väriaine myös.
Kuinka kauan sitten? Käynnistyikö kompressori edes heti täytön jälkeen? Jos painetta on liikaa, painekatkaisin estää kompressorin magneettikytkimen kytkeytymisen.

Onko mitattu tuleeko jännite jäätymissuojakytkimelle? Entä toimiiko painekatkaisin? Toimiiko kompressorin rele? Tai tuleeko ohjaussignaali edes releelle?

Kerro kerralla kaikki mitä on tehty ja mitä ei ole tehty, niin voi vähän paremmin arvailla syitä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kölli

Re: Vanhan tonnarin ilmastointilaite kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Kölli »

Kiitos avusta vika löytyi ilman tohtorilla käyntiä ajoin kauppareissun jälkeen parkkipaikalle ja ajattelin vilkaista kone huoneeseen avasin sen pienen lootan kannen jonka alla on sulakkeet ja releet kone oli käynnissä ja otin ilmastoinnin releestä kiinni ja vedin kasvain kuului pieni ääni ja ilmastointi oli korjattu. sen jälkeen sammutin koneen ja etsin peräkontista elektroniikan puhdistus spreitä ja käytin kaikki releet irti ja suihkutin ainetta niiden liitos kohtiin toimisikohan jonkun aikaa.

Kiitos vielä neivvoista.
Kölli

Re: Vanhan tonnarin ilmastointilaite kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Kölli »

Niin näkyy olevan kaksois karjillä toimiva ja se vittuili kokomatkan Kuopiosta Turkuun kun kävin Ruisrokissa. Aion ostaa uuden heti kun jaksan rankan reissun jälkeen mennä Motonettiin. :mrgreen:
Vastaa Viestiin