mamsel in distress

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jipijou
"Kaasari"

mamsel in distress

Viesti Kirjoittaja jipijou »

ja samassa pulassa myös 3 koiraa.

Eli keväällä hankkimani tähän asti ihanasti ilman huoltoja toiminut 89 tonnari teki toisen kerran eläissään temput ja otti ja sammui lennosta, kun jarrutin risteykseen ja vaihdoin kakkoselle - eikä enää startannut. Edellinen kerta oli kolme päivää sitten, mutta jotenkin vaan ajattelin, että eihän tässä mitään :oops: , että löysäsin kai kytkimen jotenkin "väärin", sillä ensimmäisellä kerralla auto hyrähti iloisesti käyntiin, kun olin asiaa ihmetellyt tien poskessa juuri sen aikaa, mitä vie avata konepelti ja kurkistella sinne hämmentyneenä ja tökkiä kaikki liitokset läpi ja tarkistaa kaikki nesteet.

Pari päivää ajelin ihan normaalisti ja ei mitään ongelmia, mutta tietysti nyt, juuri kun piti lähteä koirien kanssa Ahvenanmaan kautta Tukholmaan, koko homma levisi jo alkumetreille. Tällä kertaa ehdin ajaa kilometrin ja taas tyssäsi matkan teko. Ja tällä kertaa ei auttanut hetken ihmettely tienposkessa, vaan sinne jäi saabi tienposkeen köllöttämään, kun itse nolona luikin koirat ja arvotavarat mukanani takaisin kotiin.

Että mitäköhän tuosta tällainen keski-ikäinen ja keskiverrosti autoista tietävä naisimmeinen vosi tehdä? Mutu-tuntumalla arvelen vian olevan jossain päin sytytysjärjestelmää, mutta mistä lähtisin etsimään? Jos jollakulla on hyviä ehdotuksia, voisin ottaa Alfamerin oppaan kainaloon ja vaeltaa autolle puhdistamaan ja käymään läpi mahdollisia vikakohtia, josko se tuosta henkiin heräisi ja päästäisiin kenties sittenkin reissuun - tai edes huoltamolle asti.
Jope
-
Viesti:

Re: mamsel in distress

Viesti Kirjoittaja Jope »

Lähtisin tutkimaan ongelmaa akselilta DI-kasetti, kampiakselin asentoanturi, jos turbo.

Jos vapari, niin sytytysjohdot, sytytyksen pääteaste.. Haiseeko bensa kun starttaat? Mistä päättelit, että kipinä jäi tulematta?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
jipijou
"Kaasari"

Ei haise bensa startatessa. (Eikä mun käyttöauto mikään turbo ole :lol: ) Jotenkin aattelin, että sytytyksessä olis vikaa, koska tuo ikäänkuin vaan "pomppas" pois päältä - ei mitään varotusta, nytkin alamäkeen yhtäkkiä ihmettelin, että minne se ohjaustehostin katosi ja kun vilkasin tauluun, akkuvalo paloi. Että mun logiikan mukaan jäis jostain syystä kipinää välistä pikkuvaihteilla kylmiltään. Tai mistäs minä tiedän - hirveen hyvin se kyllä aina on startannut, kesken käynninhän tuo sammuu.

Tosin tällä hetkellä jurnuttaa myös startti, kun eri liitosten putsailun jälkeen desperadona yritin käynnistellä turhan monta kertaa :?

Muoks: Mikä on sytytyksen pääteaste? On kyl vähän tyhmä olo :oops: Putsaillessa irrotin jo virranjakajan tulpat (? siis ne kumitöpselit joissa on sellainen metallisysteemi keskellä) ja katsoin ne läpi ja aukaisin kannen ja killistelin sitä kaksihakaista pyörää siellä sisällä, mutta se ei tehnyt minua hullua hurskaammaksi, eikä autoa enemmän käynnistyväksi, siisteiltä näyttivät kaikki mun silmään.
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sytytyspuola tekee hajotessaan joskus sitä että pomppaa pois pelistä lämmetessään ja yleensä kiihtyvällä tahdilla, jäähdyttely on auttavinaan hetkisen mutta lopulta ei toimi ollenkaan.
jipijou
"Kaasari"

Kiitos ja syyyvä niiaus - kokeillaan tuota ensihätään, kun (alfameriä konsultoituani) tajuan jopa sitäkin rassanneeni konepellin alla, liittimiä puhdistelin ja ihmettelin. Ja kun näyttää ihan ruuvimeisselityöltä, tuon voinee hoitaa itse. Kai tuohon kelpaa joku Bilteman viritys, vai onko noissa jotain eroja?

Pitää varmaan käydä huomisaamuna ennen reissuunlähtöä laina-autolla nykäsemässä saabi kotipihaan turvaan vandaaleilta.
Jamppa
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

bensapumppu? voi se hajota noillakin oireilla. Ei mene aina laakista sekään
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
jipijou
"Kaasari"

No niin nyt ollaan onnellisesti päästy takaisin Ruotsista ja on aikaa paneutua Saabin vaivoihin,

Selailin noita bensapumppuviestejäkin, ja jo vain sieltäkin löytyi jotain tuttua oli eli tuo viheltäminen. Mulla tosin on auto alkanut kujertaa vasta yli satasen nopeuksissa, joten ehkäpä mulla vaan jonkun ikkunan tai peräluukun tiivisteet vain falskaa - tai sitten ei 8O

Tässä ei nyt kuitenkaan ole enää hirveää hätää: toistaiseksi alla on laina-auto, ja "uusi" tonnarikin on jo tiedossa, jos tästä ei tule kalua pikkutöillä. Eli ensialkuun kokeillen tuota sytytyspuolaa (halvempi & helpompi) ja jos se ei auta, tutkitaan lisää ja harkitaan, alanko askarrella bensapumpun kanssa vai meneekö saabikas varaosiksi. Toivottavasti ei, sillä vaikkei tuo mikään ruusu ole - kukkaa puskee pikkuisen ja pusujakin on saatu - niin tehtävänsä se on toimittanut tähän asti moitteetta.
et
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja et »

Mistä aiot hommata puolan? Bilteman, Motonetin ja muiden varaosaliikkeiden puolat saattaa kestää pari päivää ajoa... Edellisten bensapumput kaiketi toimii ja ovat suht edullisia.
jipijou
"Kaasari"

No Biltemaa tai Motonettiä juurikin ajattelin. Sillä vaikka puola kestäs just sen pari päivää ja hajoais taas, jos auto sillä alkaa toimia, saan ainakin tietää, että vika on just puolassa ja voin ostaa paremman, jos/kun se hajoaa. Jos vika ei korjaannu puolaa vaihtamalla, voin aina laittaa entisen takasin, eikä tuu takkiin kovin paljoa ja jää vielä "parin päivän puola" hätävaroiksi - naisen logiikkaa :mrgreen:
et
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja et »

Hyvä logiikka. Käytettyjä puolia löytyy ympäri suomea mut alkuperäinen on turhan kallis.
Vastaa Viestiin