Etupään heijaus 40-50km/h ja kaasupolkimen takkuilu yms.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Matts_Lunden
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 22:19

Etupään heijaus 40-50km/h ja kaasupolkimen takkuilu yms.

Viesti Kirjoittaja Matts_Lunden »

Moi!

Olen uusi täällä foorumilla. Hyvältä vaikuttaa meno, mukava päästä toimintaan mukaan. Se onnistui hankkimalla 9K vm -88 Turbo 16 eú-tomaatti

Hetipä pari juttua sitten.

1. Etupää "heijjaa"/ravistaa n. 40km/h-50km/h alueella ja sitten loppuu tyystin.
Ei ihan alussa kiihdyttäessä tasaisesti vaan tuossa alueella noin. Sitten myös
loppuu kun tuosta pääsee ohi. Mistähän tuommoinen? matkanopeudessa ei mitään ravistuksia eikä ihan ryömintävauhdilla.

2. Kaasupoljin antaa periksi vain hieman alkua ja sitten "jumittaa", kun painaa lujemmin niin sitten menee liikaa alas ja pitää hellittää. Tosi harmillinen. Mistä tuota pitäisi "voidella" vai onko syy siinäkään?...

Muita juttuja kaupanteon jälkeen huomattuja: merkkaa reviirinsä, laskee öjyä kuskin paikalta katsoessa edestä ja hieman repsikan puolelta. Ajotietokoneen lamppu vissiin rikki kun vaan yöllä näkee jotain lcdstä. Ilmastoinnin kompura rikkipoikkiräsänä (onko tuo hankala homma, jollain taitoa+kompuraa :)?

Tarttis muuten näköjään repsikan sivupeilinkin uuden. Myös radion antenni repsikan puolella takana on poikki. Tosi outo liityntä runkoon, mites tuo vaihdetaan, kontin puolelta kai ja oisko kellään moista anteeennia kaupata...:)?

Sitten vielä että olisko pk-seudulta neuvoa sellaista moottoripesuliikettä että sinne uskaltaisi viedä ja saisi toimivana uloskin...?

Kiits jo etukäteen ! :o

//matts
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään heijaus 40-50km/h ja kaasupolkimen takkuilu yms.

Viesti Kirjoittaja jus »

Matts_Lunden kirjoitti:2. Kaasupoljin antaa periksi vain hieman alkua ja sitten "jumittaa", kun painaa lujemmin niin sitten menee liikaa alas ja pitää hellittää. Tosi harmillinen. Mistä tuota pitäisi "voidella" vai onko syy siinäkään?...
Polkimessa tuskin pystyy olemaan mitään jumittuvaa itsessään. Voit kokeilla kääntää kaasuläppää konehuoneessa ja tunnustella kääntyykö herkästi. Tällöin ainoastaan läppäkotelossa ja automaatin kickdown-vaijerissa oleva jäykkyys voi tuntua, kaasuvaijeri on tuolloin löysänä. Huonosti liikkuva vaijeri voi herkistyä voitelemalla, mutta jos on säikeitä poikki, pitää vaihtaa ehjä vaijeri.

Vai olisiko kyseessä ihan liian kireälle säädetty kickdown-vaijeri? Kaasupolkimen liikkeessä kuuluukin olla jäykkä kohta, mutta sen kohdan pitää olla likimain polkimen liikeradan lopussa, melkein poljin lattiassa kiinni. Tarkalleen sen pykälän etureunan pitää kickdown-vaijerista mitattuna olla 39,5 mm tyhjäkäyntiasennosta.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... index.html
Myös radion antenni repsikan puolella takana on poikki. Tosi outo liityntä runkoon, mites tuo vaihdetaan, kontin puolelta kai ja oisko kellään moista anteeennia kaupata...:)?
Yleensä orkkis-moottoriantenni on kuskin puolella, ja työkalulaatikko on vänkärin puolella. Moottoriantennin voi vaihtaa avaamalla mutterin siitä ulkopuolelta ja laittamalla radion päälle niin että moottori ajaa antenniteleskoopin jämät ylös ja samalla loputkin reilun metrin hammastettua muovista ruotoa. Motonetista uusi ruoto tilalle, radio pois päältä ja moottori vetää uuden antennin sisään. Mutteri kiinni. Noin periaatteessa, mutta jos tahmaa, voi joutua purkamaan , puhdistamaan ja voitelemaan moottoripaketinkin.
http://www.saabphotos.com/gallery/Antenni

Tervetuloa foorumille! Tuonikäisessä autossa yleensä riittää iltojen iloksi runsaasti laitettavaa. Tuolla on kuvia kohteista, joihin mahdollisesti pääset tutustumaan:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/album/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Matts_Lunden
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 22:19

Re: Etupään heijaus 40-50km/h ja kaasupolkimen takkuilu yms.

Viesti Kirjoittaja Matts_Lunden »

Kiitos nopeasta vastaamisesta! Kokeilen annettuja ohjeita ja yritän saada ongelmia korjailtua. Joo tuo kaasupolkimen jäykkyys tosiaan alkaa jo heti pian pintakaasun jälkeen, pohjaan en ole edes survaissut kun en uskalla. Mitenkö tuollanen automaattilaatikko kestää sen että turbo räiskäsee päälle. Tällä ajettu jo 500K...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään heijaus 40-50km/h ja kaasupolkimen takkuilu yms.

Viesti Kirjoittaja jus »

Matts_Lunden kirjoitti:Joo tuo kaasupolkimen jäykkyys tosiaan alkaa jo heti pian pintakaasun jälkeen, pohjaan en ole edes survaissut kun en uskalla.
Polkimen liikeradassa tuntuvia tahmeuksia kannattaa kokeilla moottori sammutettuna.
Mitenkö tuollanen automaattilaatikko kestää sen että turbo räiskäsee päälle. Tällä ajettu jo 500K...
Yleensä kestää ihan hyvin kunnes lakkaa toimimasta :-) Huollettuna saattaa toimia pitkäänkin. Liian kireälle säädetty kickdown-vaijeri voi olla merkki siitä, että laatikossa on jotain vikaa, oikein säädettynä luistaa tai ei vaihda oikein. Pianhan se selviää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Matts_Lunden
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 22:19

Re: Etupään heijaus 40-50km/h ja kaasupolkimen takkuilu yms.

Viesti Kirjoittaja Matts_Lunden »

"Polkimen liikeradassa tuntuvia tahmeuksia kannattaa kokeilla moottori sammutettuna."

OK! kokeilen heti tänään mitä tapahtuu. Laatikko on vaihtanut asiallisesti, tosin isommassa nopeudessa viimeinen vaihde kolahtaa viimeinen joskus sopivasti lyödessään "badabiim"...Tuntuu inhalta (siis ei ihanalta)...

Yksi huom: vakionnopeussäädin ei tunnu "Set" painiketta tottelevan, mites muuten vak.nop säädin pitää nopeuden toimiessaan - elektronisestiko vaiko koskemalla vaijjeriin?

Tuo sitten etupään ihme ravistus vielä kummastuttaa kulkijaa...No mutta "vierivä kivi ei sammaloidu" :) Mukava kuulla että turbo kestää kunnes ei enää toimi 8O
En ole viitsinyt rasittaa että kestäs edes jonkunaikaa = eli en edes tiedä toimiiko turbo :oops:

Milloin turbo tulee päälle automaatissa? Vainko silloinko kun polkaisee pohjaan?

terveisin
//matts
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Etupään heijaus 40-50km/h ja kaasupolkimen takkuilu yms.

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kyllä sieltä painetta tulee aina, kun kierroksia on yli 2000rpm. 3000rpm kohdalla pitäisi 88-vuotisessa olla about täydet paineet. Eikö autossasi ole ahtomittaria? Keltainen osio on positiivisen paineen alue ja keltaisen ja punaisen raja on täyden paineen kohta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Etupään heijaus 40-50km/h ja kaasupolkimen takkuilu yms.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa se kaasuvaijeri vaihtaa uuteen, jos polkimellakin jo tuntuu jäykkyyttä ja tökkimistä niin cruise ei varmastikaan jaksa kiskoa rispaantunutta vaijeria.
Matts_Lunden
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 22:19

Re: Etupään heijaus 40-50km/h ja kaasupolkimen takkuilu yms.

Viesti Kirjoittaja Matts_Lunden »

Kiitoksia asiallisista kommenteista ja nopeasta avusta.

Hyödyllistä tietoa tuli minulle roppakaupalla.

Kokeilin tosiaan painaa kaasupoljinta auton ollessa sammuksissa. Silloinkin tuntuu olevan todella kuin joku kanittaisi vastaan sieltä. Ei siis ainakaan paremmalta tunnu.

Ehkä tuo vuoto on tosiaan jostain syltystä mikä auton alle tulee - pitää mennä tutkimaan mutta kone pitää pestä ensin se on päältä ja alta pesemättä ollut varmaan valovuoden.

Cruisen toimimattomuus voisi tuolleenkin tulla kans korjattua. Onko kaasuvaijerin vaihto sitten millanen homma - itte en oikeen osaa mitään tehdä ja korjaamot on 60 eur tunti pk-seudulla. Jos menee tuntien hommaksi niin nyt ei ole kyllä rahaa ruveta laitattamaankaan.

//t. matts
Vastaa Viestiin