NG 900 käyntiongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

NG 900 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja uukka »

On tuossa hiukan ongelmaa 97 vuosimallin 900 saban kanssa. Auto toimii hyvin kunnes se lämmettyään siirtyy käyttämään lamda-arvoja säätämiseen, tällöin se vikakoodien mukaan käy laihalla ja sytyttää check engine -valon sekä alkaa sen jälkeen käymään todella rikkaalla. Täyskaasulla se myös toimii hyvin, kun se käyttää boxin karttoja säätöön. Tyhjäkäynti taas on todella huonoa ja kierrokset pyörii 500 tietämillä. Kulutuslukema pyörii vikavalon syttymisen jälkeen 14-16 litran tietämillä.

Auto on itselläni melko uusi ja siirsin vanhasta autosta ( 1995 vuotinen ) siihen joitakin viripalikoita. Ennen remonttia auto toimi hyvin, joskin kulutus oli melko pieni tuohon autoon, eli on saattanut käydä hiukan laihalla jo silloin, tulpat olivat myös melko vaaleat kun ne otettiin autosta irti. Remontissa vaihdettiin moottoriosista ahdin, 3" downpipe ilman kattia, tulpat sekä bensansuodatin eikä muuta. Öljypohja oli pois ja hitsattavana, kun siinä oli hiusmurtuma propun juuressa. Tietysti myös nesteet ja öljyt vaihdettiin. Tämän jälkeen auto ei lähtenyt käyntiin ja sitten siihen vaihdettiin toiset tulpat ja lamda-anturi. Kävin sillä vain ohjauskulmien säädössä ja silloin auto toimi normaalisti, matka oli vaan todella lyhyt joten en tiedä ehtikö lamda-säätö vielä silloin vaikuttamaan. Tämän jälkeen siitä pestiin konehuone ja sen jälkeen ajossa tuo vika ilmeni.

Autoon on nyt vaihdettu kolme eri sytkäboxia, ainakin viisi sarjaa tulppia kärkivälillä 0,8-1,1, kolme lamda-anturia ( autossa ollut alkup. nelijohtiminen, tarvike nelijohtiminen sekä vanhasta autosta kolmejohtiminen), imuilman lämpötila sekä paineanturi vanhasta autosta, jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ( siitä ruiskusuuttimien alta ), läpän asentotunnistin, kolme eri moottorinohjausboxia ( speedparts, nordic ja vakio ). Kampiakselin asentotunnistinta en saanut tästä uudesta auki 3" downpipen takia ja polttoaineen paineanturi oli vanhassa erilainen ( uusi ei lähtenyt sillä käyntiin ). Huohotusventtiili ( EVAP ), imusarja, läppäkotelo ja ruiskusuuttimet on vielä vaihtamatta. Imusarjassa oleva vuoto voisi tietysti tämän aiheuttaa, mutta olisi luullut että se olisi ilmennyt jo ennen remonttia.

Haulla löytyi asiasta jotakin vastaavaa, muttei ihan tällaista vikaa. Alkaa itsellä mennä sormi suuhun ongelman kanssa ja lähiseudun korjaamot eivät osanneet asiaan sanoa mitään äkkiseltään. Olisiko kellään mitään vinkkiä asiaan, tai tietoa jostain hyvästä pajasta Porin lähistöllä josta voisi saada apua. Pitäisi vaan lähteä tuolla vekottimella Norjaan ensi perjantaina, mutta alkaa loppua jo aika kesken, kun ei tuohon pysty kaikkea aikaa upottamaan.
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Re: NG 900 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja uukka »

Unohtui vielä se, että check engine valon vilkkukoodit ovat kolme ja seitsemän vilkautusta, eli imusarjan lämpötila-anturi ja sopeutuminen. Anturi on vaihdettu ja arvot mitattu, eikä siinä näyttänyt silti olevan mitään vikaa. Sopeutumisen virheet taas olisivat kaiketi se laihalla seoksella käynti.
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Re: NG 900 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja uukka »

No nyt tuli lomareissulla käytyä laina-autolla, kun tuota omaa en saanut siihen mennessä kuntoon. Ennen matkaa ehdin vielä vaihtamaan tuon evap-venttiilin, imusarjan tiivisteen ja ruiskusuuttimet ja reissun jälkeen uuden painesäätimen. Näistäkään mikään ei tuonut ratkaisua ongelmaan, vaan edelleen tuo vekotin käy laihalla. Imusarja ja läppäkotelo näytti olevan kaikin puolin kunnossa, kun ne otin autosta irti.

Olisiko kellään mitään vinkkiä mistä seuraavaksi lähtisi vikaa metsästämään? Alkaa olla kotikonstit melko vähissä asian suhteen.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: NG 900 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Polttoaineen paineanturi? Tarkoitatko MAP-anturia? Mitä lambda-anturiin tulee niin ainoa oikea on 4-johtoinen aito Bosch, tarvikkeet ja vääränlaiset kannattaa unohtaa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin