Aero erot 2001->2002

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
TommiJP
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 07:25

Aero erot 2001->2002

Viesti Kirjoittaja TommiJP »

Onko vuosimallin 2001 ja esim 2002 miten suuria eroja? Moottorinteho näyttäisi vaihtuvan 230hp -> 250hp. Onko tuo teho otettu vain turboa kiusaamalla enemmän vai onko tässä suurempiakin muutoksia? Onko muussa tekniikassa miten suuria eroja?

Ajattelin Aeron tuoda ruotsista ja olisi nyt tuollainen vuosimallia 2001 kiikarissa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aero erot 2001->2002

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ero taitaa olla lähinnä ilmoituksessa. :) Tuollaisesta 230hv versiostakin on penkitetty 260. Turbo ja muu rauta on käytännössä samaa 2001 vs 2002, softassa voi jotain pieniä eroja olla mutta ei 20hv:n edestä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommiJP
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 07:25

Re: Aero erot 2001->2002

Viesti Kirjoittaja TommiJP »

Milläs nimellä ruottalaiset muuten tuntee tämän huohotinongelman ja sen päivityspaketin? Ja näkyykö se mitenkään huoltokirjassa?
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Aero erot 2001->2002

Viesti Kirjoittaja JKen »

Korissa muutoksia, mm. leikkipesurit ajovaloille yms.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aero erot 2001->2002

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo kori muuttuu (keula omasta mielestä rumemmaksi), toisaalta aeron etuspoikka on ihan hyvännäköinen uudemmassa. Muista eroista en tiedä mutta moottori on kuitenkin hyvin pitkälti sama.

Huohotus on ruotsiksi vevhusventilation. Ei taida näkyä dokumenteissa jos ei ole erikseen jotain kirjoiteltu. Konehuoneeseen vilkaisemalla näkee helpoiten - uusimmassa versiossa on öljyntäyttöputken alkupätkässä muoviin valettu iso nippa isolle huohotinletkulle. Vanhemmissa päivityksissä siihen on porattu reikä ja jälkiasennettu pienempi nippa, alkuperäisessä systeemissä ei ole mitään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: Aero erot 2001->2002

Viesti Kirjoittaja PVI »

2002 eteenpäin aeroissa:
-jäähdytetyt jarrulevyt takana
-penkeissä oikeasti sivuttaistukea, sporttipenkit
-5. vaihteinen automaatti, rattivaihteilla (aiemmin 4-vaihteinen)
-xenonit valinnaisvarusteena
-etupään pyöräntuenta (myös muissa malleissa)
-ESP (aiemmin vain TCS)

edit. tarkennuksia
Viimeksi muokannut PVI, Ke Heinä 09, 2008 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aero erot 2001->2002

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ok. En ole pahemmin 9-5:n moottoria lukuunottamatta perehtynyt. Tätä oikeanpuoleista etupuskuria tarkoitin, ilmeisesti siis 04->
Kuva
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Aero erot 2001->2002

Viesti Kirjoittaja valtteri »

PVI kirjoitti:2002 eteenpäin aeroissa:
-jäähdytetyt jarrulevyt takana
-penkeissä oikeasti sivuttaistukea, sporttipenkit
-5. vaihteinen automaatti, rattivaihteilla (aiemmin 4-vaihteinen)
-xenonit valinnaisvarusteena
-etupään pyöräntuenta
-ESP (aiemmin vain TCS)
Tuli vasta 2003:seen

mainitsemasi sporttipenkit ehkä paras uudistus

edit 9-5T ehti ensin :lol:
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: Aero erot 2001->2002

Viesti Kirjoittaja PVI »

9-5T kirjoitti:
PVI kirjoitti:2002 eteenpäin aeroissa:
-5. vaihteinen automaatti, rattivaihteilla (aiemmin 4-vaihteinen)
-etupään pyöräntuenta
Rattinapit taisi tulla vasta 2003, mitä tarkoitat pyöräntuennalla?
Vai niinhän ne napit tais tulla. Muistelin koeajaneeni käytettyä aeroa vuodelta -02, mutta tais olla -03 mallia ja siinä oli napit ratissa.
Korjataan vielä omia kirotuksia: Nelivaihteisessa automaatissa EI ole rattivaihteita. Vaikka aiemmasta voi niinkin lukea.

Kaikkiin -02 -> ysivitosiin tuli pieni muutos etujousitukseen/olka-akseliin tms. Muistaakseni kiinnityspiste on eri kohdassa kuin vanhemmissa. Koskee myös ei aeroja. Selvittelin vaan joskus asiaa, kun myyntipalstalla oli myynnissä -02 aerosta otettu vähän ajettu alusta jousineen. ei sopinut -01:een kun kiinnityspiste on erilainen. Olisi pitänyt ottaa se napa-asetelma laakereineen kaikkineen uudemmasta niin jäi tekemättä. Alustasarjoja myyvät liikkeetkin erottelee -01 ja -02 eteenpäin mallit.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Aero erot 2001->2002

Viesti Kirjoittaja J8 »

Kuva

Ja eikös vuodesta 2002 lähtien aeroissa ole kuvan mukainen anti roll bar kit.
Olisi mukava kuulla jos joku on jälkiasentanut tuon autoonsa, että minkälaisia
eroja saa ajettavuuteen muutaman satasen satsauksella.
TommiJP
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 07:25

Re: Aero erot 2001->2002

Viesti Kirjoittaja TommiJP »

Mites tuo 4-vaihteinen automaatti versus 5-vaihteinen. Onko kestävyys ongelmia havaittu tuolla 4-vaihteisella?
Rattivaihteita en nyt niin kaipaakaan, ei tässä formuloissa olla :)
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Aero erot 2001->2002

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Ehdottomasti 02 aerossa nuo istuimet aivan eri planeetalta kuin aikaisemmin ja ESP myös, talvella tosi liukkailla on kuin eri auto ajaa esp myötä, toki kesälläkin hyötyä kovalla vesisateella.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: Aero erot 2001->2002

Viesti Kirjoittaja PVI »

TommiJP kirjoitti:Mites tuo 4-vaihteinen automaatti versus 5-vaihteinen. Onko kestävyys ongelmia havaittu tuolla 4-vaihteisella?
Rattivaihteita en nyt niin kaipaakaan, ei tässä formuloissa olla :)
Kestävyydessä ei taida noiden välillä olla eroa. Vaihteistojen eroista on muistaakseni kirjoiteltu aikaisemmin, joten Etsi:llä lisää.
Omaa kokemusta on vain 4-vaihteisesta tomaatista. Välillä jos liikenteen nopeus seilaa jossain alle 80 ja 90 välillä vaihtaa automaatti pienemmälle ja taas kohta isommalle. Ehkä 5-vaihteinen jättäisi tuon tekemättä ja kulkisi pienemmällä bensalla..?
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Aero erot 2001->2002

Viesti Kirjoittaja J8 »

9-5T kirjoitti: Varmaankin tuon tyylinen(mittoja paha todeta) mutta se löytyy kaikista 9-5:sta kuten myös etupään pyöräntuenta :lol:
:lol: noh, jokatapauksessa laitoin kuvan kun ei mitään hajua miten tavallisen ja 02-->aerojen speksit eroaa toisistaan. ilmeisesti vahvempaa kamaa vain. Tärkein tuli kuitenkin esille, että ne on erilaiset.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Aero erot 2001->2002

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

PVI kirjoitti:
TommiJP kirjoitti:Mites tuo 4-vaihteinen automaatti versus 5-vaihteinen. Onko kestävyys ongelmia havaittu tuolla 4-vaihteisella?
Rattivaihteita en nyt niin kaipaakaan, ei tässä formuloissa olla :)
Kestävyydessä ei taida noiden välillä olla eroa. Vaihteistojen eroista on muistaakseni kirjoiteltu aikaisemmin, joten Etsi:llä lisää.
Omaa kokemusta on vain 4-vaihteisesta tomaatista. Välillä jos liikenteen nopeus seilaa jossain alle 80 ja 90 välillä vaihtaa automaatti pienemmälle ja taas kohta isommalle. Ehkä 5-vaihteinen jättäisi tuon tekemättä ja kulkisi pienemmällä bensalla..?

Kyllähän 5-vaihteinen on jonkin verran kestävämpi. Ainoa vaan, että tarkkaa rajaa ei oikein kukaan tahdo vielä tietää, joka tapauksessa ruotsin puolella on ajettu yli 500Nm väännöillä uudemman laatikon kanssa jo pidempiä matkoja. Tosin öljynvaihto on näissä laatikoissa tehty muistaakseni 40tkm välein. Maptunin Fredrik nauroi kun kysyin kestääkö laatikko autoni 440Nm väännön muitta mutkitta ja sanoi että on softannut kymmeniä autoja 5-vaihteisella tomaatilla paljon suuremmalle väännölle, varsinkin kaukoitään eikä yksikään ole kuulunut sen takia hajonneen. Muista syistähän noita on varsinkin volvoissa hajonnut jopa vakioina, lähinnä puutteellisen jäähdyttimen öljynkierron takia.

Mikäli öljyt pidetään puhtaana (tuoreempina kuin 2002-mallin huoltokirjan vaihtoväli 150tkm) ja käyttö on asiallista, kestää tuo 5-vaihteinen hyvin.

Ja mikäli lisää haluaa, on eräs volvolandiassa vaikuttavan nimimerkin takaa löytyvä mies vahvistuttanut 5-vaihteisen tomaattinsa 800Nm väännölle.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin