GM:n konkurssi lähellä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Minä voisin ostaa mutta kun kaikki rahat menee jo nyt oman saabin korjaamiseen niin ei oo varaa.
9000CS 2,3
Re: GM:n konkurssi lähellä?
En tiedä onko mahdollista, mutta itse toivoisin, että useat pohjoismaalaiset yritykset ostaisivat yhdessä yhteisyrityksenä Saabin (jos siis ollaan edes myymässä). Näin riskiä jaettaisiin ja samalla pääsisivät mukaan auto bisnekseen. Pohjoismaitten ulkopuoleltakin voisi tulla kumppaneita, mutta pääpaino olisi kuitenkin täällä.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Olenko minä havaitsevinani nyt jotain finnjetin palautus henkeä tässä asiassa. . Jos joku jonkin autotehtaan tai brandin ostaa niin lieneepi sen luokan sijoitus että kannattaa ehkä kuitenkin pitää nostalgiat ja tunteet pois bisnesasioista ja laskea tarkkaan onko sillä mahdollista tehdä rahaa vai ei.
9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Miksi monikaan yrittäjä haluaisi mukaan tälläiseen businekseen, jonka tiedetään olevan syvissä vaikeuksissa jo nyt, eikä helpotusta ole ilmastonmuutos-hysterian, raaka-aineiden ja öljyn hinnannousun takia tulossa vielä pitkiin aikoihin, jos koskaan polttomoottorien aikana?Poy kirjoitti:En tiedä onko mahdollista, mutta itse toivoisin, että useat pohjoismaalaiset yritykset ostaisivat yhdessä yhteisyrityksenä Saabin (jos siis ollaan edes myymässä). Näin riskiä jaettaisiin ja samalla pääsisivät mukaan auto bisnekseen. Pohjoismaitten ulkopuoleltakin voisi tulla kumppaneita, mutta pääpaino olisi kuitenkin täällä.
Ruotsalaisilla tilanne on vielä huomattavasti synkempi kuin monilla muilla. Moottorit kuluttaa aivan helvetisti, eikä esimerkiksi vielä yksikään Saabin malli läpäise EU:n vuodella 2012 asettamia tavoitteita päästötavoitteita, Volvolta yksi, ja sekin Fordilta lainatulla konsernimoottorilla.
Saabin malleista toinen on tarvinnut perusteellista uusimista jo useamman vuoden ja toisellakin perusteellisempi uusinta olisi ajankohtainen parin vuoden kuluttua.
Volvolla isoimmat mallit ovat melko uusia, mutta todellista kehitystä tekniikassa tai muussakaan ei pahemmin ole tullut sitten vuosituhannen vaihteen, mitä nyt näyttävät vähän entistä pyöreämmiltä. Alkavat sentään kohta pääsemään eroon noista 2.4l vaparikoneista
Eli lähinnä sitä mietin, että vaikka saataisiin pääomasijoittajia hankkimaan Saab tai Volvo, voitaisiin suoraan varautua siihen, että tuotekehitykseen saataisiin syytää rahaa melko poskettomasti.
Ja mikä parasta etanoliautot joihin ruotsalaiset panostivat jonkun verran, ovat viime aikoina olleet kovassa vastatuulessa, kun kovasti rummutetaan niiden vievän leivän suusta kolmannessa maailmassa.
Kuten tekstistä voitaneen päätellä, kummankaan merkin tulevaisuutta en näe kovinkaan ruusuisena.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: GM:n konkurssi lähellä?
GM on ainoastaan siksi myymässä Saabia, koska se tarvitsee rahaa tappioiden paikkaamiseen, eli millään pikku summalla tuskin sitä myydään. Taas ostajan kannalta ei ole mielekästä ensin maksaa paljon ja sitten dumpata koko automerkin. Saab on kuitenkin tehnyt voittoa GM:lle, niin en siinä mielessä näe mitään ongelmaa. Jotta Saab myynti olisi jatkossakin voitollinen, niin sehän on selvää että jatkossakin pitää tehdä panostuksia.Rommitommi kirjoitti:Kuten tekstistä voitaneen päätellä, kummankaan merkin tulevaisuutta en näe kovinkaan ruusuisena.
Viimeksi muokannut Poy, Ti Heinä 08, 2008 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: GM:n konkurssi lähellä?
GM:llä taidetaankin olla aikamoisia visionäärejä ja liiketoiminnan ammattilaisia... Itsehän en ole koulujani vielä loppuun käynyt, mutta johan sen sanoo maalaisjärkikin, että jos tällaisella firmalla menee huonosti, niin ei varmaankaan kannata hankkiutua eroon sellaisesta osiosta, joka tuottaa voittoa. Helpompaahan sellainen osa on myydä pois, se on totta, mutta kannattaisikohan tässä firmassa paneutua syvemmin niihin syihin, miksi tappiota tehdään noin hirveät määrät vuosittain? Saabin myyminen on lähinnä kuin morfiinia avomurtumapotilaalle; helpottaa hetkeksi, mutta ei pidemmän päälle paranna ongelmaa. Päin vastoin.
Suoraan sanottuna vituttaa nuo GM:n pamput, jotka varmasti nettoavat sievoiset summat käteistä palkkana ja osinkoina hyvin tehdystä työstä, ja joita ei hevon helvettiäkään kiinnosta korjata sitä ongelmaa, jonka omassa suuruudenhulluudessaan aiheuttivat koko konsernille. Firma tarvitsisi vähän osaavampaa johtoporrasta, ei sellaista joka ajattelee vain seuraavaa tili- ja tuloskautta.
No niin, olen avautunut.
Pitäkää tunkkinne.
Suoraan sanottuna vituttaa nuo GM:n pamput, jotka varmasti nettoavat sievoiset summat käteistä palkkana ja osinkoina hyvin tehdystä työstä, ja joita ei hevon helvettiäkään kiinnosta korjata sitä ongelmaa, jonka omassa suuruudenhulluudessaan aiheuttivat koko konsernille. Firma tarvitsisi vähän osaavampaa johtoporrasta, ei sellaista joka ajattelee vain seuraavaa tili- ja tuloskautta.
No niin, olen avautunut.
Pitäkää tunkkinne.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Paremmin taitaa General Motorskin maksaa osinkoja kun tehtaalla menee hyvin... Tietty kun osaamista ja visiota tuntuu löytyvän niin CV:tä vaan GM:lle menemään. GM:n pampuille Saab ei ehkä edusta firman ydintoimintoja ja yrittävät haalia rahaa kasaan "turhia" osa-alueita myymällä. Ydintoimintojen (lähinnä jenkkimerkit nyt) ongelmien korjaaminen vaatii rahaa, bensan hinnannousu alkaa näkymään amerikkalaisillakin automarkkinoilla ja jenkkifirmat joutuvat kehittämään uusia malleja ja tekniikkaa pysyäkseen japanilaisten tahdissa.Azanovix kirjoitti: Suoraan sanottuna vituttaa nuo GM:n pamput, jotka varmasti nettoavat sievoiset summat käteistä palkkana ja osinkoina hyvin tehdystä työstä, ja joita ei hevon helvettiäkään kiinnosta korjata sitä ongelmaa, jonka omassa suuruudenhulluudessaan aiheuttivat koko konsernille. Firma tarvitsisi vähän osaavampaa johtoporrasta, ei sellaista joka ajattelee vain seuraavaa tili- ja tuloskautta.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Joo mullahan tuota osaamista nimenomaan löytyy.Jokke A kirjoitti:Paremmin taitaa General Motorskin maksaa osinkoja kun tehtaalla menee hyvin... Tietty kun osaamista ja visiota tuntuu löytyvän niin CV:tä vaan GM:lle menemään. GM:n pampuille Saab ei ehkä edusta firman ydintoimintoja ja yrittävät haalia rahaa kasaan "turhia" osa-alueita myymällä. Ydintoimintojen (lähinnä jenkkimerkit nyt) ongelmien korjaaminen vaatii rahaa, bensan hinnannousu alkaa näkymään amerikkalaisillakin automarkkinoilla ja jenkkifirmat joutuvat kehittämään uusia malleja ja tekniikkaa pysyäkseen japanilaisten tahdissa.Azanovix kirjoitti: Suoraan sanottuna vituttaa nuo GM:n pamput, jotka varmasti nettoavat sievoiset summat käteistä palkkana ja osinkoina hyvin tehdystä työstä, ja joita ei hevon helvettiäkään kiinnosta korjata sitä ongelmaa, jonka omassa suuruudenhulluudessaan aiheuttivat koko konsernille. Firma tarvitsisi vähän osaavampaa johtoporrasta, ei sellaista joka ajattelee vain seuraavaa tili- ja tuloskautta.
Mutta onhan se nyt ihan päivänselvää, että siinä firmassa on tehty kasapäin huonoja päätöksiä, varsinkin 90-luvulla.
Ymmärrän siis Saabin myynnin periaatteessa (mieluummin jenkkifirma yrittää pelastaa "omat" merkkinsä), mutta kuten sanottu, pitkällä tähtäimellä se on todella typerä ratkaisu.
Tajusin muuten senkin, että vedän itsekin jatkuvasti kotiin päin tällä papatuksellani. Vaikka Saab ei ole minulle mikään henki ja elämä, niin mieluummin haluaisin hyvässä maineessa olevan ruotsalaismerkin (vaikka porsiikin jatkuvasti joka paikasta) kuin jonkun esim. Hummerin tai muun vastaavan selviävän.
Enköhän ole nyt oman lusikkani työntänyt tähän soppaan tarpeeksi syvälle ja voin vetäytyä taka-alalle.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid= ... refer=homeAzanovix kirjoitti: kuin jonkun esim. Hummerin tai muun vastaavan selviävän.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: GM:n konkurssi lähellä?
...ja myös yleisesti autoalalla menee huonosti.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=152304
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=152304
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
- Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
- Viesti:
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Jos näin kävisi, niin saataisiin ainakin Saabin fokus takaisin sinne turvallisuusajatteluun ja Saab Magazinessä voitaisiin nähdä posliinikippojen sijaan vaikka nakuleidejäFrostwind kirjoitti:Eikö TEAT voisi ostaa Saabin?
Viimeksi muokannut makri, Ti Elo 25, 2020 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Onko Saab voitollinen?Poy kirjoitti: GM on ainoastaan siksi myymässä Saabia, koska se tarvitsee rahaa tappioiden paikkaamiseen, eli millään pikku summalla tuskin sitä myydään. Taas ostajan kannalta ei ole mielekästä ensin maksaa paljon ja sitten dumpata koko automerkin. Saab on kuitenkin tehnyt voittoa GM:lle, niin en siinä mielessä näe mitään ongelmaa. Jotta Saab myynti olisi jatkossakin voitollinen, niin sehän on selvää että jatkossakin pitää tehdä panostuksia.
Unprofitable Swedish carmaker Saab expects unit sales to stagnate this year
GM on syvässä suossa ja Saab on pienen pieni pisara meressä. Luultavasti konsernin ensimmäisen kvartaalin tappiot ylittävät koko Saabin autovalmistuksen arvon.
Haluaako GM tässä tilanteessa tehdä panostuksia melkoisen marginaaliseen merkkiin nimeltään Saab, kun pelastettavana on yrityksen suurimmat toimijat?
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Tämä on luultavasti erittäin merkittävä huomio. Huonosti kannatavan yrityksen eräs pelastautumisstrategia on juuri rönsyistä eroon hankkiutuminen ja ydintoimintaan keskittyminen. GM tunnetaan parhaiten jenkkimerkeistään, oli miten oli.Rommitommi kirjoitti:Haluaako GM tässä tilanteessa tehdä panostuksia melkoisen marginaaliseen merkkiin nimeltään Saab, kun pelastettavana on yrityksen suurimmat toimijat?
Pitää kuitenkin muistaa, että kaiken tavoitteena on osakkeenomistajien hyödyn maksimointi, eikä välttämättä edes yrityksen olemassaolon varmistaminen. Joskus yritys kannattaa laittaa lihoiksi, jos siitä seuraa enemmän rahaa omistajille.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: GM:n konkurssi lähellä?
En tiedä miten hyvin Dodgella menee, mutta ehkä siirtyminen citymaastureista retromuotoiluun olis pari vuotta sitte auttanu tähän nykyseen ongelmaan?
1953-1957 Chevrolet Bel Air vain retrolinjalle, nykyaikasella tekniikalla niin luulis ostajia löytyvän
1953-1957 Chevrolet Bel Air vain retrolinjalle, nykyaikasella tekniikalla niin luulis ostajia löytyvän
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
- Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
- Viesti:
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Saab ei ole tehnyt voittoa viimeisen 20 vuoden aikana kuin kahtena vuotena, ei Saab Automobile Ab:lle eikä GM:lle. Viime vuonna ennustettiin että seuraavan kerran voiton puolelle voitaisiin lipsahtaa vuonna 2010, mutta kuinka kauan GM jaksaa syytää rahaa merkin tekohengittämiseen joka viimeksi pysyi omilla jaloillaan Olof Palmen vielä seistessä omillaan?Poy kirjoitti:Saab on kuitenkin tehnyt voittoa GM:lle, niin en siinä mielessä näe mitään ongelmaa. Jotta Saab myynti olisi jatkossakin voitollinen, niin sehän on selvää että jatkossakin pitää tehdä panostuksia.
Saabin ostajakunnassa on varmasti niin huonompia ja parempia omistajaehdokkaita kun GM. Aika näyttää mennäänkö ojasta allikkoon, pöpelikköön vai löytyykö se kärrypolku taas.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta