Magneettiventtiilin ohjaus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Magneettiventtiilin ohjaus

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Siis muutama kysymys magneettiventtiilistä ja sen ohjauksesta. :roll:

Eilen foorumia selaillessani muistan lukeneeni ohimennen magneettiventtiilin ohjauksesta ja sen jännitteistä, mutta nyt en sitä taas löydä, niin kysellään nyt sit ihan uutena juttuna...

Elikkäs mitenkäs tuo magneettiventtiili saa tuon ohjauksen? Moottorinohjausyksikkö varmaankin tuota venttiiliä käskee... Onkos se ihan vaan niin, että liittimen keskinastaan tulee +12V, ja reunoilla olevat nastat maadoitetaan tarpeen mukaan, riippuen mihin asentoon magneettiventtiili halutaan, vai onko siinä jotain hienompaakin ohjaussysteemiä sotkettu mukaan?
Milläs paineilla tuon magneettiventtiilin pitäisi tollasessa MapTun stege 1:ssä aueta?

Ongelmana on siis ahtopaineiden puute. W-letku irti kytkettynä tuo ahtaa ihan omiksi tarpeiksi, mutta kun letkun laittaa takaisin paikoilleen, niin irtoaa vain peruspaineet. Molempien käämien vastus on n. 3 ohm., joten käämit varmaankin siis ehjät. Vika siis silloin vissiin tuossa magn.venttiilin "läpässä" (jumii), tai sen ohjauksessa :?:
Magneettiventtiili on ollut autossa kiinni vajaa 4 kuukautta, ja noinkohan se on taas pa%#¤na... :x

Mitenköhän muuten moisilla vehkeillä takuu pelaa, onko kokemuksia? Magneettiventtiili on ostettu huhtikuun alussa Saabilta. Jos joutuu taas sijoittamaan tuon samaisen 300€, niin rupeaa tuntumaan jo pikkuhiljaa aika kalliilta.
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050

Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Magneettiventtiilin ohjaus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

PWM:llä ohjataan molempia keloja. Toiselle kelalle tulee invertoituna toisen kelan PWM. Metallilätkä vipattaa kelojen välissä venttiilin sisällä vuotaen sopivan määrän ilmaa R-letkusta pois W-letkuun menemisen sijaan. Eli on "hienompi" kuin vain simppeli maadoitus. Ei ole olemassa mitään avautumispainetta vaan säätö perustuu kiinteään kierroslukupohjaiseen duty cycleen ja sen päälle tulevaan PID-säätöön. PWM:n taajuus riippuu kierrosluvusta (kaksi eri arvoa).

Todennäköisesti venttiili on hajalla. Minulta löytyy myös yksi vastaavasti hajonnut venttiili, en ole jaksanut tutkia eikä oikeastaan kiinnostakkaan mitä siellä on hajonnut. Susia kapistuksia ovat. Tilalla on nyt T7 venttiili joka on halvempi, kestävämpi ja tarkempi (ei piikkaa niin herkästi). Jousipalautteisena pitää hassua naksutusta välillä tyhjäkäynnilläkin mutta kunhan kiinnityksen tekee niin että on kumin varassa eikä ota auton runkoon niin ei häiritse lainkaan.

Kyllähän takuusta uuden venttiilin saat, sitten kun kyllästyt takuuvaihtamaan tai kun takuu loppuu niin haulla löytyy ohjeet miten T7 venttiili modataan sinne. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Re: Magneettiventtiilin ohjaus

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Hieno homma...
Eli "kotikonsteilla" sitä ohjauksen toimivuutta ei siis voi kovin helpolla mitata... Ei auta kun olettaa, että se toimii. Täytyy käydä huomenna kinuumassa uusi venttiili takuuseen. Ei voi kun ihmetellä sitä tavaran laatua mitä Saabiltakin päästetään maailmalle...
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050

Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Magneettiventtiilin ohjaus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Saab ei itse noita venttiilejä tee, oiskohan laatu huonontunut entisestään viimeaikoina (toimittaja vaihtunut kenties?) samalla kun tarvikeversioita tuli tarjolle.. Onneksi vanhemmat (APC) ja uudemmat (T7) venttiilit ovat luotettavia. VAG-vehkeissä kuuluu olevan myös melko porsivainen osa.

Ohjauksen voi tietysti tarkistaa oskilloskoopilla. Ei sekään ennenkuulumatonta ole että Trionicissa olisi fetti kärähtänyt, ks: http://www.saab9000.com/procedures/elec ... repair.php
Tässä tapauksessa ei vaikuta kuitenkaan siitä olevan kyse, pastesin vain.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Magneettiventtiilin ohjaus

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jokseenkin luotettavasti olen testannut T5 mankkuvenaa irrallaan kourassa kytkemällä keskinastaan 12v pikkuakusta ja hipoilemalla maata vuorotellen reunanastoihin. Jos tuo sisäinen säätölätkä on irrallaan niin vena pitää kuuluvan napsahduksen aina hipaisun jälkeen ja lätkä siirtyy kelalta toiselle. Lätkä jää paikalleen jonkin jäännösmagnetismin ansiosta ja sulkee sen pään yhteyden (puhaltelemalla niihin putkiin voi testailla). Vastakkainen pää on silloin auki eli jos R on tukossa niin C vuotaa W yhteeseen.

Tuolla tavalla ränkkäämällä voi hieman testailla ennekuin laittaa mankkuvenan atomeiksi ja tutkii missä kunnossa sisuskalut on. HUOM ! älä jätä virtaa jatkuvasti vetämään koska käämi ylikuumenee ! Sisukset voi korjata ja tuntuu kestävän jotenkuten mutta tuo T7 modaus on huomattavasti kestävämpi pitkässä juoksussa.
Niin ja olihan sulake ok eli mankkuvenan johdon keskinastaan tulee akkujännite ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Re: Magneettiventtiilin ohjaus

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Eilen tarkistin kyllä sulakkeen, ja varmistin vielä, että liittimen keskinastaan tulee +12V.

Tänään kävin hakemassa takuuseen uuden magneettiventtiilin, asensin paikoilleen, ja taas toimii.

Yksi ylimääräinen risa magneettiventtiili mulla on tossa pyörimässä... Joskus kun on aikaa ja mielenkiintoa, taidan räjäyttää sen ja ihmetellä, että mitä se pitää sisällään. Toimintaperiaatteen tiedän kyllä, mutta olishan se kiva kurkata vähän tarkemminkin sen sielunelämään.
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050

Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Magneettiventtiilin ohjaus

Viesti Kirjoittaja hma »

Peetu kirjoitti: Yksi ylimääräinen risa magneettiventtiili mulla on tossa pyörimässä... Joskus kun on aikaa ja mielenkiintoa, taidan räjäyttää sen ja ihmetellä, että mitä se pitää sisällään. Toimintaperiaatteen tiedän kyllä, mutta olishan se kiva kurkata vähän tarkemminkin sen sielunelämään.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=8781
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Vastaa Viestiin