90 vetokoukun sähköt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"

Re: 90 vetokoukun sähköt

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tomaatti kirjoitti: Jos ryöstäjiä käytät niin laita ne rosvot kiinni johtoihin vasta siellä takapenkin takana olevan aluslevyn alle.Siellähän ne johdot menee nätisti rivissä.Olen parissa autossa nähnyt noita ryöstäjiä hirveän kimpun (johdot taitoksissa) takavalon luona,(sedanissa)että eipä ihme että ongelmia on tullut.
kiitos tuokin vinkki jo helpottaa valintojen tekemistä. jossain puhuttiin eri värisistä ryöstäjistä ja niiden värikohtaisesta sopivuudesta eri johtopaksuudelle. itse en ole nähnyt koskaan muita kuin sinisiä ryöstäjiä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Punaiset on ohuemmille ja siniset aavistuksen paksuimmille johdoille.En muista minkä paksuset johdot 99:ssä menee mutta siniset ainakin satkuun ok.
tomaatti
"Saabisti"

Tää sun mielipide on kuultu jo niin moneen kertaan että haluaisin saada jotain faktaa tuosta sinun väitteestä.

Meinaan vaan että itse olen käyttänyt balttiarallaa 25vuotta autosähköissä noita ryöstäjiä.Eikä KOSKAAN ole ongelmia vielä tullut.Olen kyllä törmännyt juotoksiin keskellä johtoa joissa sählätessä on varmaankin puolella johdonpoikkipinta-ala vähentynyt.Saatika sitten moniin tinauksiin joita ei tarvitse kuin vähän heilutella ja kontakti murtuu.
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Eikö paras olis hommata sopivat liittimet, mihin heitetään piuhat sisään, eikös niitä parempia liittimiä löydy mihin ne piuhat tinataan?
lucaf
"kukkahattu"

liteFun kirjoitti:Eikö paras olis hommata sopivat liittimet, mihin heitetään piuhat sisään, eikös niitä parempia liittimiä löydy mihin ne piuhat tinataan?
Miten tuo käytännössä toteutettaisiin? Ymmärrän vielä sen että pistokkeelta tulevat johdot tinataan liittimeen. Mutta eikö johtosarjan johdotus pitäisi edelleen "ryöstää" jostain kun sellaisia ei valmiiksi ole tarjolla?

Mikä on muuten ensimmäinen Saab malli jossa on vakiovarusteena johtoliitin peräkoukun sähköille? 9000?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
DIggItaLLr
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Kun nyt tänne niitä mielipiteitä saanee antaa eri kytkentätavoista niin annetaan sitten omakin.

Tinaamalla johdot kiinni tärisevissä paikoissa on riskinä tinauksen/johdon murtuminen.

Rosvoliittimellä on riskinä kosteissa paikoissa hapettuminen ja tärisevissä paikoissa säikeiden katkeilu.

Kun taas...
Käyttämällä liimasukkaa ja kutistesukkaa yhdessä.
Kuoritaan kytkettäviä johtoja n. 10mm matkalta, pujotetaan kutiste- ja liimasukka johtoon ja laitetaan johdon päät yhteen niin että säikeet menee lomittain. EI siis pyöritellä säikeitä kasaan tai tinailla. Sitten vedetään vaan liimasukka ja kutistesukka liitoksen päälle. lämmitetään ja avo't. Se on siinä.

Kestää tärinää, kosteutta, ja jopa jonkin verran vetoa.
lucaf
"kukkahattu"

DIggItaLLr kirjoitti: Kuoritaan kytkettäviä johtoja n. 10mm matkalta, pujotetaan kutiste- ja liimasukka johtoon ja laitetaan johdon päät yhteen niin että säikeet menee lomittain. EI siis pyöritellä säikeitä kasaan tai tinailla. Sitten vedetään vaan liimasukka ja kutistesukka liitoksen päälle. lämmitetään ja avo't. Se on siinä.
Tuossa on hyvät ohjeet kahden johdonpään yhdistämiseen, vai olenko itse ymmärtänyt jotain väärin? Voiko tuota soveltaa myös johdon liittämiseksi toisen "päättömän" johdon rinnalle?

Kun ei ole olemassa valmiita johdonpäitä yhdistettäväksi töpselin johtoihin. On vain auton johtosarja jossa ei ole päätä eikä häntää. Kun ei ole haaroitusta vetokoukun pistorasialle niin miten se tehdään? Ryöstäjillä niin, mutta onko muita vaihtoehtoja? Nolosti myönnän etten ole koskaan käyttänyt kutistesukkia, mutta jos mielikuvitukseeni on luottamista, ymmärtäisin ettei niiden pujottaminen onnistu päättömän johdon ympärille :oops: :D
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mimmi kirjoitti:Johtojen haaroittamiseen ei em. "karvaperseliitos" ole kovinkaan hyvä, koska "alkuperäinen" johto pitää poikkasta ja "haaroitusjohto" tekee liitoksen tiivistämisestä hankalampaa.

Haaroitus kannattaa aina tehdä kunnollisilla liittimillä, joihin EI kuulu ryöstäjät.
saako esimerkki kuvan kunnollisesta liittimestä.......

eräs yleisradion sähköasentaja kehui aina sokeripalat maasta taivaisiin. niitä ku pystyy ajankuluessa kiristämään...hahaaha
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kiitos.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tomaatti
"Saabisti"

Noh niinkuin tuossa totesin,mulla ainakin on ryöstäjät toiminut erittäin hyvin.Eli ei ole ongelmia ollut.Toisin kuin murtuvien tinauksien kanssa.
Vastaan on kyllä tullut ryöstäjävirityksiä missä esim ryöstäjää on käytetty liian paksun johtimen kanssa.Eli siis latta painunut kahtia eikä kunnon kontaktia ole saavutettu.Kuitenkin jätetty silleen..no seuraavalle omistajalle niitä ongelmia vasta ilmenee..
Nykyään on kuitenkin saatavana ihan hyviäkin ns.tuplaryöstäjiä joilla liitos varmasti onnistuu ja myös helposti.
Enhän minäkään toki ryöstäjiä jokapaikkaan käytä,mutta esim.nuo vetokoukun sähköt.
Ja jos jonnekin pajalle veisin asennettavaksi tuntipalkalla niin en edes antaisi tehdä millään kolvihommilla noin yksinkertaista ja ryöstäjillä hyväksi todettua asiaa.
tomaatti
"Saabisti"

Ei pääse taittumaan latta.
Enkä minä ainakaan jaksa tästä ruveta kättävääntämään sun kanssa.
Sä teet niinkuin teet ja mä niinkuin teen.Molemmat tyytyväisiä eiks jeh?
Vastaa Viestiin