Jarrutehostin häipyy ajoittain. Vinkkiä kaivataan.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Jarrutehostin häipyy ajoittain. Vinkkiä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Moikka,

Potilas siis 9000 CS, -97 2.0t, automaatti.

Oireena jarrupolkimen satunnainen "tiiliskivimäisyys" noin minutin sisällä käynnistämisestä. Tyypillisesti ensimmäinen jarrutus startin jälkeen pihapiiristä.

Jarruthan käsittääkseni ovat ABS ja sähköisellä tehostimella. Olen haulla etsinyt, mutta tällaista ajottaista ongelmaa en sieltä löytänyt, joten jos jotain vianhakuun auttavaa olisi tiedossa, kaikki auttaa.

Eli mielestäni vikakohtina voisi olla tuo tehostimen sähkömoottori tai sitten tuo painerajakytkin. Mutta miksi ongelma nyt esiintyy vain kohta startin jälkeen?? Jännite alhainen??

Ennen starttia kevyt polkimen painallus höräyttää tehostajan pumppua. Uusi painallus ja taas hörähtää. Jalka pois polkimelta ja jälleen lyhyt pyrähdys pumpulta. Vaikuttaisi aivan loogiselta toiminnalta. Vai onko tätä piiriä sotkemassa vielä jotain muuta pumpun ja painekytkimen lisäksi?

Myös noissa ongelmatilanteissa auto on startattu painamalla jarrua, eikä mitään erikoista ole siinä huomattu. Vasta seuraava jarrutus on tuonut tuon kovan polkimen tunteen.

Kiitokset hienolle foorumille, jonka avulla on tonnaria onnistuneesti fiksailtu jo useamman kerran.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7773
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Jarrutehostin häipyy ajoittain. Vinkkiä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ennen starttia kevyt polkimen painallus höräyttää tehostajan pumppua. Uusi painallus ja taas hörähtää. Jalka pois polkimelta ja jälleen lyhyt pyrähdys pumpulta. Vaikuttaisi aivan loogiselta toiminnalta. Vai onko tätä piiriä sotkemassa vielä jotain muuta pumpun ja painekytkimen lisäksi?
Järjestelmän pitäisi toimia niin että kun olet kääntänyt virrat päälle, välittömästi
tämän jälkeen jos piirissä ei ole painetta niin se lataa sen käyttöpaineen sinne.
Poljinta pitäisi pystyä painamaan n.6 -7 kertaa ennenkuin sen pitäisi ruveta taas
lataamaan painetta.
Vaikuttaisi siltä että paineakku on viallinen.
( jos autosta häviää virrat ajon aikana niin siellä reservissä pitää olla jarrupainetta
että auto saadaan pysäytettyä )

Ja jarrupolkimen kovuus tulee mielestäni jarrusatuloitten toimimattomuuden takia
esim..liukutapit jumittaa.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=8375
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: Jarrutehostin häipyy ajoittain. Vinkkiä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Kiitokset,

Olinkin tuon sinun aiemmin kirjoittaman osuudenkin löytänyt, mutta tuo oleellinen 6-7 polkaisua, ennenkuin tarvitaan uutta pumppausta, ei siinä noussut esiin. Aloitan ongelman tutkimisen siis paineakusta, heti kun työreissulta kotio pääsen. Täytyy katsoa, saisinko kytkettyä jonkin merkkivalon/ledin tuon pumpun rinnalle, niin voisi paremmin tarkkailla, miten se ajossa käyttäytyy.

Kiitokset vielä kerran vinkistä.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: Jarrutehostin häipyy ajoittain. Vinkkiä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Moro,

Nyt löysin taas tuolta listoilta hivenen poikkeavan kuvauksen jarrujen toimintaan.
Jaa ensiöpuolella on kuitenkin 140bar paine, ja painekytkin pitää sen vakiona. ( eli sähköpumppu hurahtaa aina kun polkimeen kosketaan )
Ja ABS boksi kertoo venttiilistölle mihin pyörään annetaan painetta ja mihin ei.
Niin ja aina kun autolla lähdetään ajamaan, tämä sähköpumppu lataa järjestelmään tämän 140bar paineen.
Ja niin kauan kun painetta ei ole riittävästi niin ANTI LOCK valo palaa ja myös jarrujen varoitus valo palaa.
Ensin sammuu Jarrujen varoitus valo ja tämän jälkeen ANTI LOCK valo.
Jos taas painetta on järjestelmässä, startatessa molemman valot "välähtää" tämä taas siitä syystä että tiedämme varoitus valojen olevan kunnossa.

Jos taas jarrujärjestelmän paine putoaa alle 110bar ja pumppu ei lataa uutta painetta, ensin syttyy ABS merkkivalo ja tämän jälkeen jarrujen varoitusvalo.
Jarrupainetta ei tehdä siis polkemalla vaan sähköisellä nestepumpulla.
Arvelenkin että ko..jarrut ovat jonkinlaiset puoli sähkö/hydrauliset jarrut.
Kumminkohan tuon -96/97 9000 jarrujen sitten tulisi pelata?? Pumppu hurahtaa aina jarruun koskettaessa vai että kerran pumpataan ja saa polkea 6-7 kertaa, ennenkuin tarvitaan täyttää varaaja?

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7773
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Jarrutehostin häipyy ajoittain. Vinkkiä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

eli sähköpumppu hurahtaa aina kun polkimeen kosketaan
Tuon pitäisi olla että sähköpumppu hurahtaa aina kun paine laskee alle tuon
110bar:n.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: Jarrutehostin häipyy ajoittain. Vinkkiä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Moikka Taas,

Asiat alkavat hahmottua.

Eli siis tämän -96 9000 2.0t automaatin jarrut näyttäisivät olevan seuravanlaisessa konfiguraatiossa:

- Tehostus alipaineella imusarjasta ja lohkon kyljessä lisäksi sähköinen alipainepumppu, joka pärähtää käyntiin heti virta-avaimen käännytyä ja tuottaa alipaineen jarrutehostimelle. Ilmeisesti hoitaa saman asian myös jos moottorii sammuu. Painekytkin MAPn vieressä ohjaa pumpun toimintaa. Eli siis tässä säikeessä kuvassaoleva muju.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ght=mik%E4

- ABS systeemi erillisellä hydrauliyksiköllä, jossa sitten on oma pumppu ja kai siellä on varaajakin oltava. Tämän pumpun käyntiä ei tässä yksilössä ainakaan oikein pysty huomaamaan. ABS vaan toimii.

Tuon alkuperäisen tehostuksen satunnaisen häviämisen laittaisin nyt tuon alipainepiiriin piikkiin. Siellä on takaiskuventtiili imusarjan ja tehostimen/lisäpumpun/painekytkimen piirin välissä. Jos tuo takaisku sattuu vuotamaan, ahtaa turbo sitten paineensa myös tuohon alipainepiiriin, jolloin tehostus hukataan. Luultavasti turbon arvot voittaa tuon alipainepumpun tuotot. Toistaiseksi uskon tähän ideaan, koska nythän molemmat (imusarjan alipaine ja lisäpumpun tuottama) ovat hukassa. Muita vaihtoehtoja ovat sitten tietysti tuo alipainepummu ja tehostaja itse, mutta vaihdan nyt ensin tuon 13euron takaiskun ja varuiksi myös tuon painekytkimen.

Yritän muistaa kommentoida, että häipyykö tämä vika näillä toimenpiteillä.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Vastaa Viestiin