B-koneen säilytys vedettä, vesipumpun surma?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

B-koneen säilytys vedettä, vesipumpun surma?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuli tuossa mieleen kun kyseltiin b-koneisten satkujen perään että mitenhän kyseisen koneen vesipumppu tykkää jos niitä säilyttelee kuivana?
Ajossa itsellä on moinen avossa ja vanhempaan finkkuun tuo on rempattu kymppitonni ennen seisontaan jäämistä.
Plaanilla on tällä hetkellä ainakin kolme varaosa-autoa joissa b-kone paikoillaan ja lisäksi yksi lohko. Autot rupeevat muuten oleen sitä mallia että kohta niitä ei varmaan kelpuuteta ees metallikierrätykseen. :D
Omiin projekteihin tuskin tulen noista koko konetta vaihtaan mutta miettisin että onkohan noista jo ne tiivisteet sieltä sisältä niin koppurat että kannattaako nähdä vaivaa opetella tuon vanhemman pumpun purku?
Avoon vaihtuu ainaki heti tuoreempi turbotekniikka jos rupee kiukutteleen.
Mitäs muuta noista koneista kannattaisi ottaa talteen?
Virranjakajan käyttöakselia joku joskus kyseli mutta saako sitä purettua kone paikoillaan?
Ainakin kymmenkunta vuotta seisoneet ruiskukamat on varmaan aika kysymysmerkkinä että onko niistä mihinkään?
Onko myöskään mitään järkeä säästää vanhaa BW-35 laatikkoa kun 37 on selkeästi parempi, tietty jotain museointia varten ehkä mutta katotaanko niitä ees niin tarkkaa?
Jos jollain nyt on akuutti tarve b-kone osille niin voi laittaa yv:tä.
Tosin tähän hätään tulee kyseeseen vain itse irroittaen ja maksupuolikin mieluusti siten että irroitetaan vähä ylimääräisiä osia että saisin plaania tyhjemmäksi kun meinaavat taas levitä pihan puolelle... :cry:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: B-koneen säilytys vedettä, vesipumpun surma?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

itselläni vaihdettiin aikanaan 99 emsiin toinen kone 79 vuoden satkusta, kone oli ollut jonkin aikaa ilman nesteitä, en tiedä pitkäänkö, ehkä kuukausia, ehkä jopa vuoden pari?

ainakin vesipumpun siipipyörä oli rumasti ruosteessa (jouduttiin vaihtamaan pumpun kansiosa alkuperäisestä koneesta) mutta uudet nesteet tuntuivat pysyvän kuitenkin järjestelmässä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: B-koneen säilytys vedettä, vesipumpun surma?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Jos vaan mahdollista ne vesipumput kannattaa pitkäaikais-säilöä esim.vesiämpärissä jossa normaali jäähdytysnesteseos.Pelkkä vesi ei riitä vaan glygoli auttaa ruosteen ja kalkin estoon.
petromies
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: B-koneen säilytys vedettä, vesipumpun surma?

Viesti Kirjoittaja petromies »

Ei kai se tämä b-moottorin säilytys vedettä ole sen kummempi kuin muidenkaan, vesipimpussa on täsmälleen samat osat kuin tavallisessakin. Vesipumpun laakerin säilytystä vedessä en ainakaan suosittele ;)
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: B-koneen säilytys vedettä, vesipumpun surma?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ei kai se tämä b-moottorin säilytys vedettä ole sen kummempi kuin muidenkaan, vesipimpussa on täsmälleen samat osat kuin tavallisessakin.

Perustele!
petromies
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: B-koneen säilytys vedettä, vesipumpun surma?

Viesti Kirjoittaja petromies »

Niin jos siis verrataan tavallisen vesipimpun ja B-koneen vesipumpun säilytystä niin ei kai niissä mitään eroa ole. Samat kamat eli hiilipaketti ja liukurengas niissä on.
Se taas on eri juttu jos ruvetaan puhumaan yleensä vesipumpun säilytyksestä. siinä voi tuo sinun seos olla kohdallaan (paitsi laakerien säilytyksessä)
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: B-koneen säilytys vedettä, vesipumpun surma?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tarkennetaan hiukan kysymystä.
Itse ei oo tullu purettua. kuin mp:n vesipumppu. H-koneissa ja muissa kun tuo vesipumppu on tullu vaihdettua sen enempiä ihmettelemättä.
Pyörässä vesitilan ja laakerin erottaa ihan vaan stefa mutta kiertääkö b-koneessa vesi sen koko kannen alla vai eroittaako toi mainittu hiilirenkas veden laakereista?

Ilmeisesti B-koneen vesipumpun onkelma on tuon hiilirenkaan vai mikä se nyt nimeltään oli niin saatavuus?
Eli jos on todennäköistä että tiiviste on menny koppuraksi kun se on joskus vettä saanu ja sitten ollu kuivana +5 vuotta niin houkutus olisi suuri laittaa kyseiset autot paaliin sen enempää purkamatta.
Pihalla siis n. 15 varaosa-autoa + projektit päälle niin ihan huvikseen en noita jaksais purkaa.
Vapaaehtoiseksi toki saa myös ilmoittautua jos tuntuu ettei saa aikaansa kulumaan. :lol:
Myös itselleen, maksuna sitten voi purkaa mulle jotain muuta..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: B-koneen säilytys vedettä, vesipumpun surma?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tetammi kirjoitti: Ilmeisesti B-koneen vesipumpun onkelma on tuon hiilirenkaan vai mikä se nyt nimeltään oli niin saatavuus?
pari vuotta sitten niitä vielä sai jostain motoneteista yms. mutta nyt klubikauppa on ainoa minun tiedossani oleva paikka josta saa (en ole monesta paikasta tosin kysynytkään), ja sieltä saakin sitten koko vesipumpun eikä pelkästään tiivisteitä. (mikä on saldo, sitä en tiedä)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin