ABS 9000CD 2.3T

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

ABS 9000CD 2.3T

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Lukkiutumattomilla jarruilla ( ABS ) varustetun auton jarrujärjestelmää
ohjataan ja valvotaan elektonisesti ( ABS = Anti-lock Braking System )

Auton kussakin pyörässä olevalta tunnistimelta ohjausyksikkö saa tiedon
pyörien pyörimissnopeuksista.
Jos pyörät pyrkivät lukkiutumaan, ohjausyksikkö säätää jarrutusvoimaa,
ts painetta jarruputkikissa sähkötoimisten ohjausventtiilien avulla.
Etupyörien jarrutusvoimia voidaan säätää erikseen, kun taas takapyörien
jarrutusvoimaa säädetään yhteisesti.

Jarrupolkimeen yhdistetty jarrulaite ei käytä moottorin alipainetta tehostus
vaikutuksen aikaansaamiseksi.
Sen asemesta järjestelmässä on sähkökäyttöinen hydraulipumppu, joka
mm. saa aikaan tehostusvaikutuksen.
Paine pidetään halutulla tasolla painekatkaisijalla, joka ohjaa hydraulipumpun moottoria.

Jarrujärjestelmään on kytketty kaksi mittaristossa olevaa varoitusvaloa:
ABS-järjestelmän varoitusvalo ( ANTI LOCK ) sekä käyttöjarrujen varoitusvalo. Jälkimmäinen on myös tavallisen lukkiutuvan jarrujärjestelmän yhteydessä.
Markkina-alueilla US, CA, AU on valossa teksti BRAKE FLUID symbolin asemesta.

Joka kerta kun auto käynnistetään, syttyvät jarrujärjestelmän varoitusvalot siten, että kuljettaja voi nähdä niiden olevan kunnossa.

Kun virta-avain käännetään käynnistysasentoon katkeaa jännite +54 pääreleelle 292, joka päästää.
ABS-varoitusvalo 47Q maadoittuu täten maadoituskohtaan 300 diodin 303A ja relekytkimen kautta.

Koska rele on käynnistyksessä poiskytkeytyneenä vähintään 2 sekuntia, palaa valo tämän ajan ( valo voi palaa jopa 60 sekuntia, kunnes oikea hydraulipaine on saavutettu )

Kun virta-avain käännetään käynnistysasentoon, ohitetaan tällöin myös lukon koestusasento.
Käyttöjarrujen varoitusvalo 47F maadoittuu tällöin virtalukon 20 kautta ja valo syttyy.

Jarrulaitteen paineenvaraajan paine pidetään oikeassa arvossa hydraulipumpulla, jota käyttää moottori 297 ja ohjaa painekatkaisin 294.
Jos käynnistetään ja paine on alle 140bar, on kytkin 4-1 kiinni.
Pumpun releen 293 käämi on tällöin maadoitettu ja moottori 297 saa jännitteen releen kytkimen kautta.

Kun hydraulipumppu on pumpannut painevaraajan paineksi 180bar, aukeaa kytkin ja moottori pysähtyy.
Kun paine ajon aikana laskee 140 bariin, kytkin yhdistää jälleen ja pumppu käynnistyy.
Pumppu saa toimia 10-15 sekuntia paineen nostamiseksi arvosta 140 bar arvoon 180 bar.


No toivottavasti tämä selvensi tilannetta.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000CSE_0598
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 21:31
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Re: ABS 9000CD 2.3T

Viesti Kirjoittaja 9000CSE_0598 »

9000CD23T kirjoitti:Jarrupolkimeen yhdistetty jarrulaite ei käytä moottorin alipainetta tehostus vaikutuksen aikaansaamiseksi.
Sen asemesta järjestelmässä on sähkökäyttöinen hydraulipumppu, joka
mm. saa aikaan tehostusvaikutuksen.
Paine pidetään halutulla tasolla painekatkaisijalla, joka ohjaa hydraulipumpun moottoria.
Ilmeisesti tämä sähkökäyttöinen hydraulipumppu tai sen painekatkaisija ryhtyi itselläni pitämään wanhan ajan ovisummerilta kuulostavaa pärinää.. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13725

Sattuisko jollakulla olemaan tietoa, onko tuosta sähköpumpusta ja kytkennöistä useita versioita vuosien varrelta?
Entä olisko toi painekatkaisija erillisenä vaihdettavissa oleva osa?
9000CD23T kirjoitti:Pumppu saa toimia 10-15 sekuntia...
Meneekö laakerit jos käy pidempään kerrallaan?
Kuuluko nää pumputkin ryhmään "pidä aina varaosa takakontissa" kuten DI-kasetti? :roll:
Oikea Saab 9-5 oli mahtava auto - nyt siitä on vain muistot jäljellä... Tekispä joku taas niitä oikeita isoja Saabeja niin ei tarttis rymistellä ruotsalaisella maatalouskoneella tieliikenteessä.
-
Kahta en silti vaihda: vaihdetta ja Turun Sinappia.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Voi vaihtaa erikseen EPC:n antamat varaosanumerot.
( ehkä kannattaisi etsiä jostain purku tonnarista, myydään osia osastolla muistaakseni on )
Description : Painevartija
PartNo : 8967309
AllNotes : Korvattu numerolla 8994071.
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ke Touko 28, 2008 07:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
JarmoL
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 19:27

Akkumulaattori

Viesti Kirjoittaja JarmoL »

Hmm..

Minun autossa palaa abs ja tcs valot n.30 sek käynnistyksen jälkeen jos auto on seissyt yön yli. Ohjekirjassa mainitaan kuitenkin että saattaa kestää jopa minuutin ennenkuin sammuvat. Tämän perusteella en ole asiaa juurikaan murehtinut.
Tuon em. linkin mukaisessa jutussa tämä kuitenkin viittaisi ilmeisesti akkumulaattorin vuotoon joka taas johtaisi jollain aikavälillä pumpun hyytymiseen. Kertokaahan joku vertailun vuoksi kuinka kauan suunnilleen nuo valot palaa teidän autoissanne aamulla startatessa??

Jarmo
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kyllä se sen 20 - 30s kestää.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Akkumulaattori

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

JarmoL kirjoitti:Hmm..

Minun autossa palaa abs ja tcs valot n.30 sek käynnistyksen jälkeen jos auto on seissyt yön yli. Ohjekirjassa mainitaan kuitenkin että saattaa kestää jopa minuutin ennenkuin sammuvat. Tämän perusteella en ole asiaa juurikaan murehtinut.
Tuon em. linkin mukaisessa jutussa tämä kuitenkin viittaisi ilmeisesti akkumulaattorin vuotoon joka taas johtaisi jollain aikavälillä pumpun hyytymiseen. Kertokaahan joku vertailun vuoksi kuinka kauan suunnilleen nuo valot palaa teidän autoissanne aamulla startatessa??

Jarmo

Mun autossa "ABS" -valo palaa aamukäynnistyksessä max. 5 sek.
Näyttää olevan yksilöissä eroja.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

tcs ja antilock palaa n. 30 sek. Onneks tuo tcs kuitenkin sammuu...
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Näitä ABS-järjestelmiä on kahta mallia II ja IV

II-malli on käytössä 80-luvun tonnareissa ja kaikissa, joissa on TCS. Vastaavasti 93 ( muistaakseni ) alkaen tuli IV-malli.

II mallissa merkkivalo(t) palaa selvästi pidempään >30 sek.

II mallin tunnistaa helpoimmin pitkän ( korkean ) muotoisesta jarrunestesäiliöstä.
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ABS 9000CD 2.3T

Viesti Kirjoittaja Boiga »

9000CD23T kirjoitti:
Jarrupolkimeen yhdistetty jarrulaite ei käytä moottorin alipainetta tehostus
vaikutuksen aikaansaamiseksi.
Sen asemesta järjestelmässä on sähkökäyttöinen hydraulipumppu, joka
mm. saa aikaan tehostusvaikutuksen.
Paine pidetään halutulla tasolla painekatkaisijalla, joka ohjaa hydraulipumpun moottoria.
Eikös yleensä käytetä alipainetta tehostuksen aikaansaamiseksi (erillistä pumppua turboissa ja dieseleissä)?
Ja eikös toi hydraulipumppu ole kaikissa abs järjestelmissä?
"ABS järjestelmä kumoaa jarrupolkimen jarrupaineen" lainaten erästä autoteknikkoa jolla on oma korjaamo.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

pevi kirjoitti:II-malli on käytössä 80-luvun tonnareissa ja kaikissa, joissa on TCS. Vastaavasti 93 ( muistaakseni ) alkaen tuli IV-malli.

II mallissa merkkivalo(t) palaa selvästi pidempään >30 sek.
Hmm, mulla palaa myös aika pitkään tuossa uusimmassa perheenjäsenessä, ensin sammuu anti lock ja sitten jarrunestevalo.

Enpä ole jaksanut jäädä noita odottelemaan yleensä, vaan katselen ajon aikana, kun valot sammuvat.

Onko näissä vanhoissa aina ollut noin hidas pumppu, vai hidastuuko se iän myötä? Kysyn siksi, että ajattelin, joskos hommaisi jossain välissä tuoreemman pumpun.. Mikäli prosessi ei siitä nopeudu, niin en taida vaivautua. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ei siinä pumpussa mitään vikaa ole, se on ominaisuus tuo 30s.
Mutta jos se minuutti tolkulla rupeaa olemaan ja joka polkaisun jälkeen
valot lävähtää tauluun, niin tällöin vika luuraa paineakussa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ok, en siis ole huolissani.

Kuuluuko kivettynyt poljintuntuma myös vuosimallin ominaisuuksiin?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kyllähän tuo melko kovalta tuntuu.
Mutta ei se pahaa tee jos tarkastaa ne jarrusatulat ( etenkin takaa )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Betsy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 14:07

Re: ABS 9000CD 2.3T

Viesti Kirjoittaja Betsy »

Anteeksi vanhan topicin nosto mutta olisi kysyttävää tuosta.

Eli tänään menin parkkipaikalle ja käynnistin tonnarin, yleensä kun on laittanut virrat päälle niin alkanut "surina" jonka yhdistäisin tuohon abs yksikön hydraulipumppuun. Tänään se teki siten että toi surina loppui pätkittäen ja anti-lock ja jarrunesteen valo jäivät palamaan... Mutta oli kuitenkin pakko lähteä duuniin ja sitten ennen kun pääsin kurvaa duunin parkkipaikalle niin jarruen tehostus hävisi ja meinasi peräänajo tulla :/

Mutta nyt alkaisin selvittämään jos tuosssa abs pumpun releessä olisi joku vika että mistä se löytyisi?
Saab 9000 2.0 -91
BMW 518i E28 -88
Lada 1500S -91
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: ABS 9000CD 2.3T

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Muistaakseni löytyy rintapellistä ( akvaariokotelon seinässä )
erillinen laatikko.
Näkyy tuossa jarrunestesäiliön vasemmalla puolella..
Akusta seuraava kabiiniin päin.
http://home.q03.itscom.net/saab-mk/imag ... onHose.jpg

http://simon.nw-i.com/saab/manuals/saab ... 02-ABS.gif
http://simon.nw-i.com/saab/manuals/saab ... .2-308.gif
http://simon.nw-i.com/saab/manuals/saab ... i-Spin.gif
http://simon.nw-i.com/saab/manuals/saab ... .2-314.gif
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin