Syttykatkoksia
Syttykatkoksia
Tai ainakin siltä ne kuulostaa, eli paikallaan käy joutokäyntiä tasaisesti mutta vähän lisää kierroksia niin pätkäisee välillä tai sitten tömpsähtää putkessa...jompsinkumpsin tuota kuvailisin. Sama kylmänä ja kuumana. Ajossa katkoja en huomannut kuin motarilla >120 vauhdissa.
Tulpat on vaihdettu (NGK), toista di-kasettia kokeiltu, uusi kampiakselin asentoanturi (tarvike).
Aiemmin näytteli CE-valoa joka jäi aina uudelleenkäynnistyksen jälkeen pois, mittailtiin (OBD) että lambda säätää aika laiskasti mutta kuitenkin, voisko se aiheuttaa moista?
Autohan on 1½ viikkoa sitten hankittu 2,3TA -97 ja katsastin (puhtain paperein) sen samalla kun rekisteröin itselle, josta arvot tyhjäkäynnillä (2000rpm suluissa) CO% 0,0 (0,02) HC 0 (0) O2 08 (07) CO2 180 (180) Lambda 1,00...laihalla?
E: Ainii! Vanhoilla tulpilla oli ajettu jotain 27tkm, kakkospytyn tulppa oli räiskiny ulkopuolella (kuvassa oikealla) mutta muut oli ihan siistejä, mitä nyt kärkiväli oli hieman kasvanu.
http://i31.tinypic.com/16ih7ab.jpg
Tulpat on vaihdettu (NGK), toista di-kasettia kokeiltu, uusi kampiakselin asentoanturi (tarvike).
Aiemmin näytteli CE-valoa joka jäi aina uudelleenkäynnistyksen jälkeen pois, mittailtiin (OBD) että lambda säätää aika laiskasti mutta kuitenkin, voisko se aiheuttaa moista?
Autohan on 1½ viikkoa sitten hankittu 2,3TA -97 ja katsastin (puhtain paperein) sen samalla kun rekisteröin itselle, josta arvot tyhjäkäynnillä (2000rpm suluissa) CO% 0,0 (0,02) HC 0 (0) O2 08 (07) CO2 180 (180) Lambda 1,00...laihalla?
E: Ainii! Vanhoilla tulpilla oli ajettu jotain 27tkm, kakkospytyn tulppa oli räiskiny ulkopuolella (kuvassa oikealla) mutta muut oli ihan siistejä, mitä nyt kärkiväli oli hieman kasvanu.
http://i31.tinypic.com/16ih7ab.jpg
Re: Syttykatkoksia
Eteen tulleet trionic 5 Saabit tekevät tuota enemmän ja vähemmän. Jos löydät vian niin ilmoita täälläkin 

Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Syttykatkoksia


Tänään taas CE syttyi. Käyntiä kuunneltiin porukalla ja kyllä se taitaa ennemminkin putkessa tömäytellä kuin syttyä katkoa. Huomenna tulee uus lambda, jos vielä sais vaihettuakin sen niin sittenhän tuon näkis/kuulis mitä se vaikuttaa.
Re: Syttykatkoksia
CE valon vilkuttelu ei kuulu ominaisuuksiin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Syttykatkoksia
Ihan samanlaista pätkimistä olen itsekin ihmetellyt jo jonkin aikaa. DI-kassua epäilin mutta ei kait se siitä ole sitten. Eikös tuo lambda 1.00 kerro siitä että säätö toimii just niin kuin pitääkin?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Syttykatkoksia
Toi lamdan 1.0 arvo on ns. paras mahdollinen.
Käy luetuttaan Check Engine niin vika (mikä on muistissa edelleen) selviää eikä tarvi arpoa ja kalliita osia turhaan vaihdella.CDTA kirjoitti:...Aiemmin näytteli CE-valoa joka jäi aina uudelleenkäynnistyksen jälkeen pois...
Re: Syttykatkoksia
Niin on mutta se on "vain" pakoputkenpäästä mitattu, OBD:stä mitattuna lambda ei säädä kunnolla = hidas, ja eikös tuo 2000rpm CO% 0,02 ole rankasti laiha seos?arttu kirjoitti:Toi lamdan 1.0 arvo on ns. paras mahdollinen.
Se lambda on siellä nähtävästi yli 10vuotta säädelly, ei ihme jos on jo vähän laiska, eli ei se hukkaan mene vaikka sen vielä vaihdankin. Jos sekään ei auta niin sitten on varmaankin pakko nöyrtyä ja turvautua §¤&¤##liikkeen sikahintaiseen palveluun

Re: Syttykatkoksia
Ei OBD lukija kerro sitten vikakoodeja. Osta alkuperäinen lambda, niin ei kiusaa seuraavaan 10 vuoteen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Syttykatkoksia
Nyt kun muistas mitä se testeri sano
Ei tullu alkuperäinen lambda vaan "tarvike" Bosch
omalla liittimellään.
Nyt ootellaan koneen jäähtymistä...arvaa vaan että sataako vettä

Ei tullu alkuperäinen lambda vaan "tarvike" Bosch

Nyt ootellaan koneen jäähtymistä...arvaa vaan että sataako vettä

Re: Syttykatkoksia
Katin jälkeen 0,02 on hyvä arvo (olen saanut T7 autolla myös lukemia pyöreät 0 konttorin mittalaitteen tarkkuudella). Laihaa seosta se ei siis kerro, mitä alempi sen parempi, muutenkin stoikiometrisellä seoksella CO:ta ei pitäisi pahemmin syntyä. Päätelmät liian laihasta seoksesta CO-arvon perusteella tyhjäkäynnillä kuuluvat kaasariaikakauteen.CDTA kirjoitti:Niin on mutta se on "vain" pakoputkenpäästä mitattu, OBD:stä mitattuna lambda ei säädä kunnolla = hidas, ja eikös tuo 2000rpm CO% 0,02 ole rankasti laiha seos?arttu kirjoitti:Toi lamdan 1.0 arvo on ns. paras mahdollinen.
Se lambda on siellä nähtävästi yli 10vuotta säädelly, ei ihme jos on jo vähän laiska, eli ei se hukkaan mene vaikka sen vielä vaihdankin. Jos sekään ei auta niin sitten on varmaankin pakko nöyrtyä ja turvautua §¤&¤##liikkeen sikahintaiseen palveluun

Lambdan väsähtäneisyyden voi päätellä sen nopeudesta vaihtaa lukemaa ääripäästä toiseen ja siitä että käykö se riittävän "ylhäällä" ja "alhaalla". Nyt kun kuitenkin uuden lambdan hommasit (ei huono valinta missään tapauksessa) ja aidon Boschin, niin ainakin se mahdollisuus on suljettu pois.
Paikoillaan kevyellä kuormalla ja kierroksilla putkessa paukuttelu voi olla Trionicin sytytyskartan "ominaisuus". Sytytys on myöhäisellä korkeilla alipaineilla kierroksista riippumatta moottorijarrutuksen takia, ainakin vanhemmissa tonnarin kartoissa. Uudemmissa 9-3 kartoissa näyttää olevan hieman fiksummin, ennakon lisäys koko moottorijarrualueelle aiheuttaa sitten kuitenkin putkessa paukkumista ajossa moottorijarrulla.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Syttykatkoksia


Siitä hitaudesta kaveri sano heti kun sai lambdan arvot näytölle. Onko se säätöskaala 0-1 vai mikä, mutta alkuun arvo keikkui 0,3 ja 0,4 tietämillä ja tais kunnolla lämmettyään olla jotain 0,2-0,7.
Välillä tapahtu jotain, olisko säätöarvo menny nollille vai pysähtynyt paikalleen tai vastaavaa, niin kaveri sanoi että kohta syttyy CE, ja niinhän se syttyikin.
Tämä Saapikas kun saattaa viihtyä meillä pitempäänkin, niin aatelin että säästetään sitten vaikka vaimon saunakaljoissa mutta lampaata vaihetaan

Re: Syttykatkoksia
Mitenkäs nyt, entinen lambda on 4-johtoinen ja uusi 3-johtoinen
Toimiiko silti?

Re: Syttykatkoksia
Periaatteessa toimii, Trionic on kyllä hieman kranttu lambdan suhteen että on juuri sellainen kuin speksattu. Eli jos onnistuu niin vaihda tismalleen oikeaan mieluiten.. Kuitenkin puuttuva neljäs johto on ylimääräinen maadoitus joka ei ole sinänsä pakollinen, 3-johtoinen maadoittuu pakoputken kautta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Syttykatkoksia
Joo vaihdetaan oikeaan malliin. Möivät prkl <-95 anturin
ja 4-piuhanen tuleekin sitten Saksasta, aika nopeasti tosin kun perjantaiksi jo lupailivat.

Re: Syttykatkoksia
Joo kannattaa. Itehän vaihdoin tohon automaattipommiin 3 johtosen tilalle 4-johtosen kun vanha porsi. Olin huomaavinani että keskikuluts tippu jotain puolisen litraa. Softakin on MY98, kun sekalaisen ajon keskikulutos on tomskulla alle 10l niin mielestäni ihan jees.CDTA kirjoitti:Joo vaihdetaan oikeaan malliin. Möivät prkl <-95 anturinja 4-piuhanen tuleekin sitten Saksasta, aika nopeasti tosin kun perjantaiksi jo lupailivat.
Kyllä se lambda kannattaa vaihtaa 200tkm /10v välein....