Peruutustutkan asentaminen
Peruutustutkan asentaminen
Hei!
Olen ajatellut asentaa itse peruutustutkan Saab 9-3/1998.
Varmaan jotkut ovat asentaneetkin sen ja heillä on kokemusta siitä.
Asennetaanko anturat puskurin mustaan muovikuoreen (voiko sen muuten irroittaa ja jos voi niin miten?). Koko puskurin irroittaminen näyttäisi vativan neljän mutterin irroituksen verhoilun purkamisen lisäksi, mutta miten ne molemmanpuoliset puskurin "siivekkeet" eteenpäin ovat kiinnitetty?
Vastauksista etukäteen kiittäen
Tahvo
Olen ajatellut asentaa itse peruutustutkan Saab 9-3/1998.
Varmaan jotkut ovat asentaneetkin sen ja heillä on kokemusta siitä.
Asennetaanko anturat puskurin mustaan muovikuoreen (voiko sen muuten irroittaa ja jos voi niin miten?). Koko puskurin irroittaminen näyttäisi vativan neljän mutterin irroituksen verhoilun purkamisen lisäksi, mutta miten ne molemmanpuoliset puskurin "siivekkeet" eteenpäin ovat kiinnitetty?
Vastauksista etukäteen kiittäen
Tahvo
Tahvo
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Re: Peruutustutkan asentaminen
Puskuri on kiinni neljällä mutterilla ja kahdella muovilistalla (2 ruuvia/lista). Tavaratilan verhous nousee irroittamalla kuormansidonta koukut ja ottamalla kynnyssuoja pois.
Jos haluat paikat alkuperäisen mukaan, niin käy mittaamassa jostakin uudemmasta, koska ainakin porukoiden -00 kolkista löytyy puskurista paikat antureille. Omassa -99 vuosimallissa niita ei vielä ole
.
Jos haluat paikat alkuperäisen mukaan, niin käy mittaamassa jostakin uudemmasta, koska ainakin porukoiden -00 kolkista löytyy puskurista paikat antureille. Omassa -99 vuosimallissa niita ei vielä ole

Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Peruutustutkan asentaminen
Miten nuo paikat näkyvät?porukoiden -00 kolkista löytyy puskurista paikat antureille
Sama homma olisi suunnitelmissa täällä, vielä kun tietäisi minkälaisen tutkan tuohon laittaisi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Peruutustutkan asentaminen
Hei!
Sehän olisi hyvä, jos ei koko puskuria tarvitse irroittaa.
Mutta mihin paikkaan puskuria anturat sijoitetaan? Ylhäällähän on ensin maalattua peltikuorta, sitten musta välillä ja sitten taas maalattua peltikuorta. Asennetaanko anturat tämän mustaan osaan? Voiko sen irroittaa ja miten?
Mitä puukolla tehdään?
Anteeksi, tässä tuntee itsensä tosi tietämättömäksi!
t. Tahvo
Sehän olisi hyvä, jos ei koko puskuria tarvitse irroittaa.
Mutta mihin paikkaan puskuria anturat sijoitetaan? Ylhäällähän on ensin maalattua peltikuorta, sitten musta välillä ja sitten taas maalattua peltikuorta. Asennetaanko anturat tämän mustaan osaan? Voiko sen irroittaa ja miten?
Mitä puukolla tehdään?
Anteeksi, tässä tuntee itsensä tosi tietämättömäksi!
t. Tahvo
Tahvo
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Re: Peruutustutkan asentaminen
Hei!
Tämän peruutustutkan asennusohjeen mukaan asennus tehdään maasta 50-80 cm:n korkeudelle. Tällöin 50 cm osuu tälle mustalle alueelle. Siis mustalle alueelle voidaan asentaa?
Eikö sahalaitainen anturapora poraa myös kuoren alla olevaa pehmeämpää ainetta (tosin pohjahan pitää jotenkin kovertaa irti, siis puukolla?).
Peruutustutkan ehdin jo hankkia. Laatu on siis sitä mitä on. Mainos kyllä lupaa laadukkaan peruutustutkan, aika näyttää miten on.
t. Tahvo
Tämän peruutustutkan asennusohjeen mukaan asennus tehdään maasta 50-80 cm:n korkeudelle. Tällöin 50 cm osuu tälle mustalle alueelle. Siis mustalle alueelle voidaan asentaa?
Eikö sahalaitainen anturapora poraa myös kuoren alla olevaa pehmeämpää ainetta (tosin pohjahan pitää jotenkin kovertaa irti, siis puukolla?).
Peruutustutkan ehdin jo hankkia. Laatu on siis sitä mitä on. Mainos kyllä lupaa laadukkaan peruutustutkan, aika näyttää miten on.
t. Tahvo
Tahvo
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Re: Peruutustutkan asentaminen
Onko tämän tyyppisistä kellään kokemuksia?
http://www.ipcmax.com/product_info.php?products_id=1339
Tai vaihtoehtoisesti mikroaaltotutkasta, jonka anturit voi jättää puskurimuovin taakse piiloon?
http://www.ipcmax.com/product_info.php?products_id=1339
Tai vaihtoehtoisesti mikroaaltotutkasta, jonka anturit voi jättää puskurimuovin taakse piiloon?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Peruutustutkan asentaminen
Itsekkin olen ajatellut tuota peruutustutkaa, varsinkin tuohon Cabbeen.
En ole vaan koskaan saanut oikein selvää millainen tutka olisi oikeasti hinta-laatusuhteeltaan hyvä.
Harakiriliikkeet ovat pullollaan halpoja tutkia, mutta miten niistä erottaisi oikeasti käyttökelpoiset mallit?
Pistäkääs omiin tutkiinne tyytyväiset rohkeasti merkkejä ja malleja esille.
En ole vaan koskaan saanut oikein selvää millainen tutka olisi oikeasti hinta-laatusuhteeltaan hyvä.

Harakiriliikkeet ovat pullollaan halpoja tutkia, mutta miten niistä erottaisi oikeasti käyttökelpoiset mallit?
Pistäkääs omiin tutkiinne tyytyväiset rohkeasti merkkejä ja malleja esille.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Peruutustutkan asentaminen
Bilteman halvinta tutkaa (pelkkä äänimerkki) on monelta taholta kehuttu, täytynee hankkia sellainen. Vai onko noista hienoista etäisyysnäytöistä sun muista iloa? Äkkiseltään kuvittelisin, että peruutellessa on muutakin katseltavaa kuin se tutkan näyttö...
Mites nuo etupään tutkat muuten yleensä on kytketty, ovatko aina päällä?
Mites nuo etupään tutkat muuten yleensä on kytketty, ovatko aina päällä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Peruutustutkan asentaminen
Hyvin on bilteman tutka toiminu avossa ja pojan 9-5.sessa
as. ng.ssä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... highlight=
as. ng.ssä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... highlight=
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Re: Peruutustutkan asentaminen
Hei!
Kiitoksia ohjeista; peruutustutka asennettu. Mimmin luettelo tarvittavista työkaluista oli täydellinen. Puskuriakaan ei tarvinnut irroittaa.
Asennuksen aikana ymmärsin varsin hyvin sen tosiasian, että kannattaisi kerralla asentaa laadukas tuote. Sen verran työlästä homma meinasi olla ettei aivan heti huvittaisi tehdä hommaa uudelleen. Mutta nyt laite toimii varsin hyvin
ja pitää vain toivoa sille kestävyyttä.
Kesäterveisin
Tahvo
Kiitoksia ohjeista; peruutustutka asennettu. Mimmin luettelo tarvittavista työkaluista oli täydellinen. Puskuriakaan ei tarvinnut irroittaa.
Asennuksen aikana ymmärsin varsin hyvin sen tosiasian, että kannattaisi kerralla asentaa laadukas tuote. Sen verran työlästä homma meinasi olla ettei aivan heti huvittaisi tehdä hommaa uudelleen. Mutta nyt laite toimii varsin hyvin

Kesäterveisin
Tahvo
Tahvo
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Re: Peruutustutkan asentaminen
Kysyn uudelleen, miten nuo paikat on merkitty ja mihin?Jos haluat paikat alkuperäisen mukaan, niin käy mittaamassa jostakin uudemmasta, koska ainakin porukoiden -00 kolkista löytyy puskurista paikat antureille.
Tuohon mustalle alueelle noita ei taida siististi saada sopimaan (pinta liian kaareva), joten täytynee asennella mustan raidan alapuolelle ja maalata anturit.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Peruutustutkan asentaminen
Mustan listan alapuolella on pienet syvennykset. Huomaa vahatessa autoa. Saattaa olla, että jubilee mallin puskureissa niitä ei ole.SS kirjoitti:Kysyn uudelleen, miten nuo paikat on merkitty ja mihin?Jos haluat paikat alkuperäisen mukaan, niin käy mittaamassa jostakin uudemmasta, koska ainakin porukoiden -00 kolkista löytyy puskurista paikat antureille.
Tuohon mustalle alueelle noita ei taida siististi saada sopimaan (pinta liian kaareva), joten täytynee asennella mustan raidan alapuolelle ja maalata anturit.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Peruutustutkan asentaminen
Ok, kiitos! Täytyypä käydä pihalla tutkimassa. Jubileessa lienee alahelmoja lukuunottamatta samat puskurit kuin muissakin malleissa.
E: No nyt on tutkittu 03 Jubileen ja 02 karvalakkimallin puskurit. Kummastakaan ei löydy minkään sortin syvennyksiä. Ilmeisesti ovat jättäneet nuo jossain vaiheessa pois
No, täytynee mittailla paikat asennusohjeen mukaan jahka tuota innostun asentelemaan.
Mitäs kautta ne johdot muuten saa siististi antureilta sisään konttiin?
E: No nyt on tutkittu 03 Jubileen ja 02 karvalakkimallin puskurit. Kummastakaan ei löydy minkään sortin syvennyksiä. Ilmeisesti ovat jättäneet nuo jossain vaiheessa pois

No, täytynee mittailla paikat asennusohjeen mukaan jahka tuota innostun asentelemaan.
Mitäs kautta ne johdot muuten saa siististi antureilta sisään konttiin?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Peruutustutkan asentaminen
Anturajohdot voi viedä sisälle samasta paikasta vetokoukun johtojen kanssa ja sopivat myös saman tiivistysrenkaan sisälle.
Anturajohtojen "pujottaminen" puskurin läpi oli vähintään hankala homma hyvästä apuvälineestä; rautalanka, huolimatta. Tämän johdosta kannattaa varmaan tehdä yksi reikä (12 mm) puskurin palkkiin, josta johdot on helppo pujottaa läpi.
Niin hyvin kuin laite näyttikin aluksi toimivan, niin käytäntö on vajaan viikon aikana osoittanut vakavia puutteita toiminnassa. Yritän nyt saada uudet anturat. Jos nämä saan, niin ennen vaihtoa poraan sen reiän palkkiin.
Niin, kiinnittäkää huomiota todella laatuun.
Anturajohtojen "pujottaminen" puskurin läpi oli vähintään hankala homma hyvästä apuvälineestä; rautalanka, huolimatta. Tämän johdosta kannattaa varmaan tehdä yksi reikä (12 mm) puskurin palkkiin, josta johdot on helppo pujottaa läpi.
Niin hyvin kuin laite näyttikin aluksi toimivan, niin käytäntö on vajaan viikon aikana osoittanut vakavia puutteita toiminnassa. Yritän nyt saada uudet anturat. Jos nämä saan, niin ennen vaihtoa poraan sen reiän palkkiin.
Niin, kiinnittäkää huomiota todella laatuun.
Tahvo
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Re: Peruutustutkan asentaminen
Kannattaa muuten testailla kaikki anturit yksitellen läpi niin saattaa löytää viallisen yksilön. Saanko udella, minkämerkkisen ostit?
Hain Biltemasta jo etäisyysnäytöllisen mallin, mutta totesin ettei tuo näyttö sovi oikein mihinkään siististi. Täytyy käydä vaihtamassa tuo näytöttömään tai peilinäytölliseen malliin.
Hain Biltemasta jo etäisyysnäytöllisen mallin, mutta totesin ettei tuo näyttö sovi oikein mihinkään siististi. Täytyy käydä vaihtamassa tuo näytöttömään tai peilinäytölliseen malliin.
Mieluusti, mutta kokeilematta noiden laadusta on mahdotonta hirveästi sanoa. Toki ostamalla jonkun VDO:n tai Cobran saa varmasti laadukkaan, mutta noiden hinnat ovat poskettomia...Niin, kiinnittäkää huomiota todella laatuun.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2