900i 8v virranjakajan kannen kosteus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

900i 8v virranjakajan kannen kosteus

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Joskus aikaisemminkin kirjoittelin aiheesta, ja muistaakseni näin jonkun toisenkin ketjun tästä, mutta sitä ei löytynyt joten:

Mistä tulee märkää virranjakajan kanteen? Se ei voi tulla mitenkään ulkopuolelta, vaan sen täytyy tulla jakajan läpi. Nykyinen kastumistahti on muutenkin sen verran tiheä että se ei voi olla kondenssia. Kansi on vaihdettu. Hiushalkeamat on poissuljettu ja kondenssi.

Miten jäähdytysnestettä voi päästä jakajan kanteen?
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: 900i 8v virranjakajan kannen kosteus

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Niin virranjakajan pohjassa tosiaan on o-rengas. Mutta mielestäni se toimii moottorin öljytilantiivistäjänä. Eli jos se vuotaa tippuu moottoriöljyä maahan virranjakalan "alta".

Jäähdytinnestettä ei hevillä kyllä pääse virranjakajaan.

Mielestäni se kyllä saattaa olla kondenssivettä taikka siis ilmankosteutta. Myös pesu jäljiltä kannen sisäpuolella saattaa olla vettä joka kuumetessaan sitten höyrystyy ja aiheuttaa ongelmia.

Mutta jos kondenssivesi ongelmaa on alinomaa, ja etenkin kesällä (ei niinkään talven kovilla pakkasilla). Sen täytyy tulla ulkoilmasta.

Selityksen tähän muodostaa SAABin (Bosch:in valmistamien) virranjakajien rakenne ja alipainesäätimen rikkinäisyys. Jos alipainesäädin on rikki, eli kumikalvo vuotaa pääsee se vetämään ilmaa kannen alle. Ilmaa menee virranjakajaan ja sieltä aina imusarjaan kun imusarjassa on alipaine. Eli jos ajaa kaasupohjassa niin vika ei haittaa.

Ilmahan sisältää välillä huomattaviakin määriä kosteutta.
SAAB
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: 900i 8v virranjakajan kannen kosteus

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Jatkoa:

Siinä lähellähän on juurikin jäähdytin, joka aina välillä pysähtdyttäessä tai pesun jälkeen höyryää paljonkin.

Joskus saattaa jäähdytin vuotaa, ja sentakiakin höyrytä. Mutta ihan jäähdyttimen ulkopinnallakin oleva vesi aiheuttaa höyryämistä ja nimenomaan paikallaa koska pysähdyttäessä jäähdyttimen pintalämpötila nousee.
SAAB
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900i 8v virranjakajan kannen kosteus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Sori,
joskus ei vain ymmärrä lukemaansa. Poistin kommentin kun vikadiagnoosia tarjosin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900i 8v virranjakajan kannen kosteus

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Juu, renkula vaihdettu, ei ollut siitä, kai... Siinä vieressä taitaa olla termarikotelo? Siitä jostain se ruikkii sopivasti jakajan päälle ja siitä sisään, kai.... Varmaan ne jouset joilla jakaja on kiinni, ei ole enää ihan iskussaan. Siinä jakajan kannessa on joku ihme muovitiiviste, pitäiskö olla muuta tiivistettä. Tai sitten siitä jostain jäähdytinletkun välistä... Ihme vika... no mutta kun sen tietää niin ei paljon haittaa, rätillä on pyyhitty "muutamaan" kertaan. :D
Vastaa Viestiin