Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Mites sulla oli toi sytkän ohjaus?Jakaja lukittu vissiin mutta mites kytkennät/lautaan modit?Millaisia ennakoita kestää nakuttamatta?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Ennakot tulee vielä virranjakajalta, on vielä työnalla tuo jakajan lukitseminen. Boksi on kyllä valmiina tuolle boschin modulille muutettuna, mutta en nyt muista mitä sille piti tehdä. Manuaalista löytyy tuo muutos ohje. Nyt ei tarvisi kuin vähän johtotöitä enää ja hyvää tuuria...
Varmaan tuon tonnarin kuulerin letkuttamisen jälkeen heitän jakajan kiinni. Nyt on aikaa mennyt autotunella ja megalogviewerillä karttaa ajellessa kuntoon.
Ennakko on nyt alipaineletku irti joku 20astetta @ 2000rpm maksimi oletettavasti jotain 27-28 astetta. Alipainekelloa en käytä ollenkaan joten ahdoilla löytyy myös tuo ennakko, kun pelkkä keskipakosäätö on käytössä. Omalla minikuulerilla aika maksimi kun baarin ahdoilla mennään.

Ennakko on nyt alipaineletku irti joku 20astetta @ 2000rpm maksimi oletettavasti jotain 27-28 astetta. Alipainekelloa en käytä ollenkaan joten ahdoilla löytyy myös tuo ennakko, kun pelkkä keskipakosäätö on käytössä. Omalla minikuulerilla aika maksimi kun baarin ahdoilla mennään.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Lukittu jakaja on ihan toimiva konsti ja helppo rakentaa, sellainen on itselläkin käytössä. Eipä se vaan mikään kovin tarkka ole, jakopään ja käyttöakselin hahlon löysät välissä ja triggaus parin sentin säteeltä. Lampulla kun katselee niin tyhjäkäynnillä ennakot heittelee monta astetta vaikka mega käskee koko ajan samaa.
Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Joo saman heilumisen huomioin jo nyt tällä alkuperäiselläkin kokoonpanolla.
Sama heiluminen löytyy myös kilpaministä, jossa sama jakaja ja moduli.
Tarkkuutta tuolla megan ohjauksella ei paranneta yhtään, se on totta. Ehkä paras ja mielenkiintoisin hyöty on kuitenkin tuo ajoituksen muuttaminen kartalla oman halun mukaan ilman mitään kiinteää käyrää. Se on jo kieltämättä iso etu tälläisessä nakutusherkässä riihimoottorissa...
Sama heiluminen löytyy myös kilpaministä, jossa sama jakaja ja moduli.
Tarkkuutta tuolla megan ohjauksella ei paranneta yhtään, se on totta. Ehkä paras ja mielenkiintoisin hyöty on kuitenkin tuo ajoituksen muuttaminen kartalla oman halun mukaan ilman mitään kiinteää käyrää. Se on jo kieltämättä iso etu tälläisessä nakutusherkässä riihimoottorissa...

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Eilen ajelin karttoja noin tunnin verran ja aika verraton värkki tuo Vemssin laajakaistalamppu on näissä hommissa. Autotunella sai jo ihan kivaa jälkeä, mutta Megalogviewerillä ja sen VE analyysillä mielestäni sain kartan yleisen muodon AFR target karttaan nojautuen paremmin selville. Loput aukkopaikat sain säädettyä käsipelillä. Nyt tyhjäkäyntialue jossain AFR 13.0, cruisailualue AFR 14.5 ja täyskaasulla ahdoilla n. AFR 12.5. Pakolämmöt täyskaasulla maksimissaan n. 880 celsius astetta. Lienee aika hyvät olosuhteet huomiooon ottaen. Syttymuutoksella voisi koittaa myöhemmin vaikuttaa noihin lämpöihin vielä.
Voi olla että hiukan nousevat, kun tuntuu että nyt on sytty aika varhaisella siellä 4000-5000rpm nurkilla. Tahtoo nakutella silloin tällöin....
Voi olla että hiukan nousevat, kun tuntuu että nyt on sytty aika varhaisella siellä 4000-5000rpm nurkilla. Tahtoo nakutella silloin tällöin....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Täälä foorumilla kun oli muillakin ongelmia tuon JT:n downpipen ja ahtimen välin tiivistämisen kanssa niin omasta loppui suhinat ja vuodot, kun laitoin kaksi 1.5 kuparilevyä lämmitettynä tiivisteeksi. Materiaalit kustansi yhden euron.... 

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Tässä kuvia joista aiemmin ollut juttua.
Kuparilevyt Downpipen tiivisteenä ja pakokaasunlämpötilaanturi
Vemssin laajakaista lambda/pakolämpömittari
Just kävin purkamassa pikkukuulerin letkuineen ja pommarin kuuleri jo istuu paikoillaan. Huomenna arvotaan letkukasasta vielä ahtoputket paikoilleen niin päästään testaamaan. Perhana, ihan kuin tuo satku alkaisi valmistua pikkuhiljaa. No vielä on todo listalla vielä muutama rivi... Haaveissa elää kuitenkin päästä ahvenistolle....
Kuparilevyt Downpipen tiivisteenä ja pakokaasunlämpötilaanturi
Vemssin laajakaista lambda/pakolämpömittari
Just kävin purkamassa pikkukuulerin letkuineen ja pommarin kuuleri jo istuu paikoillaan. Huomenna arvotaan letkukasasta vielä ahtoputket paikoilleen niin päästään testaamaan. Perhana, ihan kuin tuo satku alkaisi valmistua pikkuhiljaa. No vielä on todo listalla vielä muutama rivi... Haaveissa elää kuitenkin päästä ahvenistolle....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Viimein on tonnarin cuuleri keulalla ja ihan kivan putkiston sain värkättyä. Mittaa ei tullut mielestäni liian pitkästi ja mutkatkin ovat mukavan loivia. Aika käsittämättömän pitkiä huokauksia boschilainen pässi päästelee, todella paljon virtaavampi putkisto/jäähdytin kuin tuo satkun orggis. Vielä viimeiset siistimiset konehuoneessa muutamien nippusiteiden muodossa ja ei muutakuin vahaa pintaan.... Uskaltaisikohan tuolla rakennelmalla lähteä ahvenistolle syssymmällä... 

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Tässä pari kuvaa konehuoneesta vaikka eipä tuo paljon kerro tuosta cuulerista.
Jokatapauksessa ostokamaa oli n. 50cm pätkä 51mm letkua ja 30cm 50mm alumiiniputkea. Sekä tietysti tonnarin uudemmanmallinen cuuleri ja ne jyrkät kumimutkat mitkä jo niin monen satkun puskurin alta pilkistävätkin.
Konehuone kuskinpuolelta
Konehuone apukuskin puolelta
Putkisto kuskinpuolelta
Putkisto apukuskinpuolelta
Testilenkillä alkoi taas kenkkuilla tuo bensapumpun rele. Onkohan tuohon vaihdettavissa joku halvempi versio, esim. 16v ruiskusta, jossa ei enää olisi tuota kierrosluvunrajoitinta/polttoainekatkaisua. Aika kallis vain näyttää olevan uusi osa ja tuota on jo edellinen omistaja näemmä joskus kolvaillut.
Tässä kuva releestä.
Jokatapauksessa ostokamaa oli n. 50cm pätkä 51mm letkua ja 30cm 50mm alumiiniputkea. Sekä tietysti tonnarin uudemmanmallinen cuuleri ja ne jyrkät kumimutkat mitkä jo niin monen satkun puskurin alta pilkistävätkin.
Konehuone kuskinpuolelta
Konehuone apukuskin puolelta
Putkisto kuskinpuolelta
Putkisto apukuskinpuolelta
Testilenkillä alkoi taas kenkkuilla tuo bensapumpun rele. Onkohan tuohon vaihdettavissa joku halvempi versio, esim. 16v ruiskusta, jossa ei enää olisi tuota kierrosluvunrajoitinta/polttoainekatkaisua. Aika kallis vain näyttää olevan uusi osa ja tuota on jo edellinen omistaja näemmä joskus kolvaillut.
Tässä kuva releestä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Jotain muutoksia/parannuksia tuli taas tehtyä. Bensapumpun releeksi heitin ihan perus releen alkuperäiselle paikalle. Relettä ohjaa nyt Megasquirt boksi.
Kiihdytysrikastukset ja kylmäkäynnistysasetukset alkaa olla jo melko kohdallaan. Hyvin lähtee käymään kelillä kuin kelillä.
Pientä miinusta havaitsin tosin testilenkillä kun yritin ajaa tällä uudella setupilla tonnarin kuulereineen jne jne uutta 80-120 aikaa. 0.8 sekuntia huononi aika....
Olisiko käynyt nyt niin että viritys on onnistunut jos tehot ei pienene yli kymmentä heppaa....
No ei vaiskaan, sen verran tuli lisää herkkyyttä, että kytkin ei enää pysy mukana ja väännöllä ajettaessa(4:lla veto) tuloksena vain väkevät slipit kytkimen osalta.
No joskus sitten sillä uudella koneella....
Kiihdytysrikastukset ja kylmäkäynnistysasetukset alkaa olla jo melko kohdallaan. Hyvin lähtee käymään kelillä kuin kelillä.
Pientä miinusta havaitsin tosin testilenkillä kun yritin ajaa tällä uudella setupilla tonnarin kuulereineen jne jne uutta 80-120 aikaa. 0.8 sekuntia huononi aika....


No joskus sitten sillä uudella koneella....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Onko toi imusarjaan kiinni menevä kumimutka vahvistamatonta? Siinon se bypassi kanssa kiinni.
Jos on kudosvahvistamatonta kumia niin halkeaa varmasti.
Jos on kudosvahvistamatonta kumia niin halkeaa varmasti.

99T-museopeli
Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Passi kirjoitti:Onko toi imusarjaan kiinni menevä kumimutka vahvistamatonta? Siinon se bypassi kanssa kiinni.
Jos on kudosvahvistamatonta kumia niin halkeaa varmasti.
Moro!
Joo imupuolelta on kumilerssi päässyt pässin kanssa painepuolelle hommia hoiteleen.
Hyvin se on kilon paineita kestänyt kun paineiskuja ei oikein enää tule kun tuo pässi aukeaa ennemmin kuin läppä on mennyt kiinni. Ennen pässiä ei kilon paineilla ollut toivoakaan että kunnolla monottaessa olisi letkut pysyneet kiinni....

Kun sopivan hintainen patelainen tulee vastaan niin sitten tuo huokausulaite lähtee tuosta pois jokatapauksessa. Ihan naurettavan pitkiä puhalluksia päästää tuolta pässistä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Talven aikana kolvailin DIY Autotunen MSII V3.o sarjasta itselleni uuden boksin joka nyt on jo asennettu ja karttojakin on ajeltu pariin otteeseen. "Paljon" mukavammin toimii ja uusia ominaisuuskai on taas tarjolla. Boksi osaa nyt ainakin laukoa itse puolaa ilman ~139 modulia joka on hyvä juttu. Mysö uudenlainen kiihdytysrikastus on tarjolla. Niin ja tietysti kartta on nyt 16x16 joka jo riittää neitipaineille ihan kivasti.
DIY:n rakennussarjaa ja puolivalmista johtosarjaa voin kyllä suositella. HOmma rokkasi tosi hyvin ja piirilevy oli mielestäni helppolukuinen kuten myös ohjeet.
DIY:n rakennussarjaa ja puolivalmista johtosarjaa voin kyllä suositella. HOmma rokkasi tosi hyvin ja piirilevy oli mielestäni helppolukuinen kuten myös ohjeet.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Auto olisi myynnissä liian halvalla pois uuden projektin alta. Kannattaa kysellä ennenkuin mieli muuttuu..
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Huomasinkin ilmoituksen ja ihmettelin hintaa... harmi vaan, ettei tässä pihassa ole enempi tilaa harrasteautoille.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki