Saab 900 -88 (Episode II - Karvalakista Deluxeen)
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Mielenkiintoinen projekti Taitaa tulla komea peli tuosta.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Projektoija on vasta 17v., mutta rakentelee itse itselleen auton kevääksi, kun silloin olisi tarkoitus ajaa kortti. On sitten oman maun mukaan rakennettu opetteluauto valmiina. Oppia tulee autosta ja tekniikasta roppakaupalla.
Jos haluaa persoonallisen auton, se on tehtävä itse.
Jos haluaa persoonallisen auton, se on tehtävä itse.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Tänään jatkoin hitsauksia. Paikkasin oikeanpuoleisen takahelman ja sisätiloista ne kaksi isoa reikää pyöränkoteloiden kohdilla.
Sitten otin myös vetokoukun pois... tai ainakin yritin. Kokonaan se ei halunnut lähteä, vaan puomi ja auton alla oleva kiinnitysosa jäivät paikalleen, kun olivat niin hyvin hapettuneet. Katsotaan josko ne saisi jotenkin pois sieltä. Rälläkällä sitten, jos ei muuten. Vetokoukku on Saabin alkuperäinen.
Katu-uskottavuus nousi kerta heitolla roimasti
Sitten otin myös vetokoukun pois... tai ainakin yritin. Kokonaan se ei halunnut lähteä, vaan puomi ja auton alla oleva kiinnitysosa jäivät paikalleen, kun olivat niin hyvin hapettuneet. Katsotaan josko ne saisi jotenkin pois sieltä. Rälläkällä sitten, jos ei muuten. Vetokoukku on Saabin alkuperäinen.
Katu-uskottavuus nousi kerta heitolla roimasti
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Tänään hitsasin peräkontissa olevan reiän umpeen. Sisätiloissa ei ole oikeastaan enää kuin kaksi paikattavaa reikää, toinen peräkontissa ja toinen kuskin jalkatilassa lokasuojassa. Aloittelin myös pyöränkaarien sisäosissa olevien ruostekohtien rälläköimisen. Oikeassa takakaaressa on melkoisesti hommaa, mutta eiköhän siitä hyvä tule. Luultavasti menee päivä sen kanssa. Onneksi on tälle viikolle luvattu sopivaa projektikeliä.
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Tänään jatkui lokasuojien rälläköiminen. Etupää on onneksi suht hyvässä kunnossa, mutta takapäässä on tosiaankin sitten töitä.
Vetokoukku saatiin irti tänään ja laitettiin tilalle hinausrinkulahomma (mikä lieneekään oikealta nimeltään... )
Kuvia laittelen jossain vaiheessa taas... luultavasti huomenna. Ei ole muistanut ottaa kameraa mukaan parina päivänä, eikä sitten ole jaksanut hakea sitä täältä sisältä muutaman kymmenen metrin päästä Hirvittävää laiskuutta...!
Vetokoukku saatiin irti tänään ja laitettiin tilalle hinausrinkulahomma (mikä lieneekään oikealta nimeltään... )
Kuvia laittelen jossain vaiheessa taas... luultavasti huomenna. Ei ole muistanut ottaa kameraa mukaan parina päivänä, eikä sitten ole jaksanut hakea sitä täältä sisältä muutaman kymmenen metrin päästä Hirvittävää laiskuutta...!
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Vetosilmukka ?Pohjalainen jr. kirjoitti: Vetokoukku saatiin irti tänään ja laitettiin tilalle hinausrinkulahomma (mikä lieneekään oikealta nimeltään... )
Käytetään mm. mahdollisesti käyntiin lähtemättömien Volvojen hinaamiseen
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Tänään pääsi taas hitsauksen makuun. Aloitin siis pyöränkaarien hitsauksen. Etupää meni muuten helposti, mutta kun oli iskarin taakse tullut kolo, niin sitä oli hieman hankala työstää. Sain kuitenkin jonkinmoisen lapun sinne tehtyä, mutta pitää katsoa, jos talvella alustan päivityksen yhteydessä sitä hieman entrailisi. Siihen kun ei vaan tahtonut päästä käsiksi...
Etukaaren etuosassa oli kaksi helpompaa reikää, jotka meni ihan sujuvasti.
KLIK
Oikeanpuoleisessa takakaaresta sain kolme paikkaa tehtyä.
Palkista oli lähtenyt pala pois.
ENNEN
... ja JÄLKEEN. Ei siitä nyt ihan oikeanlainen tullut, mutta eiköhän tuokin käy.
Tämän palapelin jätin ihan suosiolla seuraavaan kertaan...
Hitsaukset alkaa olemaan jo loppupuolella, mikä on ihan hyvä asia. Pääsee laittamaan ruosteenestoaineita ja pystyy aloittamaan kittaamisen ja hiomisen. Kyllähän tuo hitsaaminen alkaakin jo maistumaan hieman puulle, mutta minkäs teet, paikat on tehtävä.
Edit: Väärä kuva vaihdettu... tällä kertaa...
Etukaaren etuosassa oli kaksi helpompaa reikää, jotka meni ihan sujuvasti.
KLIK
Oikeanpuoleisessa takakaaresta sain kolme paikkaa tehtyä.
Palkista oli lähtenyt pala pois.
ENNEN
... ja JÄLKEEN. Ei siitä nyt ihan oikeanlainen tullut, mutta eiköhän tuokin käy.
Tämän palapelin jätin ihan suosiolla seuraavaan kertaan...
Hitsaukset alkaa olemaan jo loppupuolella, mikä on ihan hyvä asia. Pääsee laittamaan ruosteenestoaineita ja pystyy aloittamaan kittaamisen ja hiomisen. Kyllähän tuo hitsaaminen alkaakin jo maistumaan hieman puulle, mutta minkäs teet, paikat on tehtävä.
Edit: Väärä kuva vaihdettu... tällä kertaa...
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Heh, muistuu ihan oma 17v kesä kun paikkasin tuon teinipirssin läpikotaisin kanssa. Vetaritunneleiden pohjat lienee hyvässä kunnossa? Kannattaa ainakin paskat kaapia pois jos ei reikänen ole. Itsellä meni ammattimiehen hitsattavaksi v.t.pohja kun ei enää itseä innostanut ekan katsastusyrityksen jälkeen kun oli auto jo muuten kasassa. Nyt se hoituisi käden käänteessä kun on oikea hylsy ja kunnon pukit. Ja pari jo irroitettua alatukivartta Kannattaa sinunkin vaan varoa niitä *********** jos paljon pks:llä ajelet. Ihan vain näin kokemuksella. Huonolla sellaisella.
Tsemppiä projektiin, kyllä siinä lopussa on luvassa iso hymy.
Tsemppiä projektiin, kyllä siinä lopussa on luvassa iso hymy.
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Ei nyt varmaan hirveästi tule ajeltua pääkaupunkiseudulla, mutta jonkun verran kuitenkin. Jos sitä sinne itsekin lähtee sitten opiskelemaan, niin sitten tulee varmaan enempi ajeltua siellä. Mutta, nyt ennen kuin itse sinne mahdollisesti lähden, niin varmaan kuitenkin juna on se väline, jolla sinne tulee mentyä (ajokortin saatuakin).Brakke kirjoitti:Heh, muistuu ihan oma 17v kesä kun paikkasin tuon teinipirssin läpikotaisin kanssa. Vetaritunneleiden pohjat lienee hyvässä kunnossa? Kannattaa ainakin paskat kaapia pois jos ei reikänen ole. Itsellä meni ammattimiehen hitsattavaksi v.t.pohja kun ei enää itseä innostanut ekan katsastusyrityksen jälkeen kun oli auto jo muuten kasassa. Nyt se hoituisi käden käänteessä kun on oikea hylsy ja kunnon pukit. Ja pari jo irroitettua alatukivartta Kannattaa sinunkin vaan varoa niitä *********** jos paljon pks:llä ajelet. Ihan vain näin kokemuksella. Huonolla sellaisella.
Tsemppiä projektiin, kyllä siinä lopussa on luvassa iso hymy.
Eiköhän tämä tästä taas etene. Vähän tänään olen listaa tehnyt hankittavista osista ym. tarvikkeista. Jos joltain löytyy esim. nahkainen vaihdetangonnuppi ja -palje, niin kiinnostusta löytyy. Nupin saa kyllä uutenakin, mutta hyvä kuntoinen käytettykin käy ihan yhtä hyvin. Palje saattaa olla hankalampi löytää. Jos ei löydy myynnissä olevaa keltään, niin sitten pitää laittaa joululahjalistaan...
Toinen asia mitä pitäisi löytää olisi sellaiset leveät lokasuojanlevikkeet, mitkä on esim. nimim. "pakinen" projektissa.
Ovat aika kiven alla ilmeisesti. Ei jenkeissäkään ole niitä kuulemma paljoa, kun kysyin tutulta. Käyvät ainakin minun mielestä erinomaisesti tuon aero -satsin kanssa. Nyt olisi viistokeulan leveät listat (mitkä on ollut esim. aeroissa) odottamassa tallissa, ei nekään huono vaihtoehto ole.
Edittiä: Nahkainen vaihdetangonnuppi ilmeisesti sitten löytyykin jo hyllystä
Ei kaikkea voi tietää, mitä kotoa löytyy
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Tänään sain toisen takapyöränkaaren palapelin ratkaistua. Kyllähän siihen niitä paloja meni ainakin kuusi, mutta ihan hyvä siitä tuli. Kuva jäi ottamatta, mutta otetaan myöhemmin. Ajattelin, että jos huomiseksi saisi toisenkin takapyöränkaaren tehtyä valmiiksi niin olisi hyvä. Sen jälkeen ei olisi enää kuin kaksi hitsauspaikkaa tehtävänä.
Hitsauksien jälkeen sitten alan laittamaan hitsattuihin paikkoihin ruosteenestomaalia ym. tököttejä, ettei ainakaan sitten niistä ruostu seuraavan kerran. Sitten pitää aloittaa pakkeloiminen, ruostesuojaus ja sisätilan puhdistaminen. Vielä olisi edessä sitten ankara hiomistalkookin...
Pahasti rupeaa näyttämään siltä, ettei kerkiä oikein kunnolla aloittamaan kokoamista loman aikana
Noh, onpahan ainakin sitten tekemistä viikonloppuisin.
Hitsauksien jälkeen sitten alan laittamaan hitsattuihin paikkoihin ruosteenestomaalia ym. tököttejä, ettei ainakaan sitten niistä ruostu seuraavan kerran. Sitten pitää aloittaa pakkeloiminen, ruostesuojaus ja sisätilan puhdistaminen. Vielä olisi edessä sitten ankara hiomistalkookin...
Pahasti rupeaa näyttämään siltä, ettei kerkiä oikein kunnolla aloittamaan kokoamista loman aikana
Noh, onpahan ainakin sitten tekemistä viikonloppuisin.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Kasaaminen puhtailla tai uusilla osilla on sellaista herkkua, että siitä pitääkin nauttia pitemmän aikaa. Auto vain asennustalliin, kun se on ensin taas kerran pesty. Nythän se lienee kokenut salamaniskun
Mutta niihän se aina projektien aikaan.....
Mutta niihän se aina projektien aikaan.....
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Tänään taas pienen pakollisen tauon jälkeen sain jatkettua projektia. Sateet ja Espoon asuntoremontti viivästytti etenemistä
Sain hitsattua viimeisen pyöränkaaren kuntoon ja siltä osin alkaa hitsaukset olemaan lopuillaan. Enää takakontissa yksi paikattava kohta, johon on jo joskus tehty paikka, mutta paikka on tehty sen verran kehnosti, että pitää itse se uusia... kuka lienee tehnyt
Sitten on vielä kuskin jalkatilassa yksi kohta, joka vaatii vähän hitsillä täyttämistä. Sitä tehdessä pitää hiukan siirtää ja suojata jarruputkia, mutta muuten on nopea paikata.
Englannista löysin tällaiset lokasuojan listat, mutta olivat juuri myyneet viimeisen satsin. Toivottavasti saavat lisää niitä ja ilmoittavat sitten. Ovat kuulemma jonkin erikoismallin listat, olisikohan ollut 300 viimeisessä Englantiin viedyssä 8 turbossa. Hinta ei kuitenkaan ollut paha minun mielestäni, 15 puntaa muistaakseni (+ postituskulut).
Sain hitsattua viimeisen pyöränkaaren kuntoon ja siltä osin alkaa hitsaukset olemaan lopuillaan. Enää takakontissa yksi paikattava kohta, johon on jo joskus tehty paikka, mutta paikka on tehty sen verran kehnosti, että pitää itse se uusia... kuka lienee tehnyt
Sitten on vielä kuskin jalkatilassa yksi kohta, joka vaatii vähän hitsillä täyttämistä. Sitä tehdessä pitää hiukan siirtää ja suojata jarruputkia, mutta muuten on nopea paikata.
Englannista löysin tällaiset lokasuojan listat, mutta olivat juuri myyneet viimeisen satsin. Toivottavasti saavat lisää niitä ja ilmoittavat sitten. Ovat kuulemma jonkin erikoismallin listat, olisikohan ollut 300 viimeisessä Englantiin viedyssä 8 turbossa. Hinta ei kuitenkaan ollut paha minun mielestäni, 15 puntaa muistaakseni (+ postituskulut).
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
No jos noita löytyy niin melkein lieneis kimppatilauksen paikka?!?
Omassa 2d satkussa pakkaa nuo cross spoket tulemaan liikaa ulos korista vakkarilistoilla
Omassa 2d satkussa pakkaa nuo cross spoket tulemaan liikaa ulos korista vakkarilistoilla
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Eiköhän sekin onnistu. Pitää vain ensin saada vastaus myyjältä, että onko niitä saamaksessa. Ei ole vielä vastannut lisäkysymyksiin, jotka laitoin pari päivää sittenmiksaus kirjoitti:No jos noita löytyy niin melkein lieneis kimppatilauksen paikka?!?
Omassa 2d satkussa pakkaa nuo cross spoket tulemaan liikaa ulos korista vakkarilistoilla
Edittiä: Toisesta paikasta kysyttyäni en ole ihan varma, että onko noita saamaksessa ollenkaan, koska sieltä tuli että on todella harvinaisia... ja hintakin oli toisenlainen (jos siis samoista listoista kyse). Mutta kyllä ainakin täällä (Hagstrom Saab Online) hinta on sen 15 puntaa, mutta out of stock tosiaankin. Kts. Wheels Arch Trim Extra Wide tuolta linkistä.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Nöyrästi tunnustaa kötöstelynsä hän.....Pohjalainen jr. kirjoitti: Enää takakontissa yksi paikattava kohta, johon on jo joskus tehty paikka, mutta paikka on tehty sen verran kehnosti, että pitää itse se uusia... kuka lienee tehnyt
Piti vaan saada nopeasti veden pitäväksi....silloin joskus
# 419 Vesa Pohjalainen