¤%&##" huomiovalot
¤%&##" huomiovalot
Helkkarin valoista ei löytyny 0-asentoa joten foorumilta lukeman perusteella naama sulakerasiaan kiinni ja tarkistamaan. Numero 4 oli Turbossa "day driving lamps" ja se sulake lähti heti pois, ja niin lähti huomiovalotkin. Nyt saa pirssin pimeäksi, hyvä esim. talvella kun jättää kovalla pakkasella käymään parkkiin.
Tosin yhden huomion arvoisen asia tuli esille. 0-asennossa ainakin valokatkaisijassa, takalasin lämppärin katkaisijassa ja hätävilkun katkaisijassa paloi valot, muuten koko mittaristo oli pimeä. Parkki ja ajovaloasennossa paloi sitten takasumuvalon katkaisijassa valo. Persgrillin katkaisijasta on ilmeisesti valo palanut, kun siinä ei näy valoa.
Tosin yhden huomion arvoisen asia tuli esille. 0-asennossa ainakin valokatkaisijassa, takalasin lämppärin katkaisijassa ja hätävilkun katkaisijassa paloi valot, muuten koko mittaristo oli pimeä. Parkki ja ajovaloasennossa paloi sitten takasumuvalon katkaisijassa valo. Persgrillin katkaisijasta on ilmeisesti valo palanut, kun siinä ei näy valoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Hmm. eikös satkuissa kuulu mittariston taustavalojen olla päällä aina, kun kone käy?
Ps. meikän satku käy kylmenemään, jos yli -25 pakkasella käyttää tyhjäkäyntiä. Lämpöviisari vaan lähtee surutta menemään alaspäin. Eipä siis paljon lohduta käyttää autoa paikallaan, kun motti jäähtyy jokatapauksessa.
Ps. meikän satku käy kylmenemään, jos yli -25 pakkasella käyttää tyhjäkäyntiä. Lämpöviisari vaan lähtee surutta menemään alaspäin. Eipä siis paljon lohduta käyttää autoa paikallaan, kun motti jäähtyy jokatapauksessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Eipä tuossa Turbossa ainakaan ole, siis 0-asennossa. Annissakaan ei ole. Siinä olen nuo huomiovalot kytkenyt pois sulakerasian vieressä olevasta liittimestä.
Tuosta paikoillaan käyttämisestä. Huomasin tuossa yksi päivä Turbosta sen, että pari kolme kertaa huudattaa flektiä tyhjäkäynnillä, kun tarpeeksi kauan antaa käydä. Sitten lämmöt jämähtää siihen normaaliin eikä nouse eikä laske. Pitääpä talvella kokeilla, jos on oikein kunnon pakkasia laskeeko. Annissa ainakin -38 pakkasessa lämmöt jää pikkuisen alle normaalin vaikka tyhjäkäytti kaksi tuntia
Tuosta paikoillaan käyttämisestä. Huomasin tuossa yksi päivä Turbosta sen, että pari kolme kertaa huudattaa flektiä tyhjäkäynnillä, kun tarpeeksi kauan antaa käydä. Sitten lämmöt jämähtää siihen normaaliin eikä nouse eikä laske. Pitääpä talvella kokeilla, jos on oikein kunnon pakkasia laskeeko. Annissa ainakin -38 pakkasessa lämmöt jää pikkuisen alle normaalin vaikka tyhjäkäytti kaksi tuntia

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Taitaa olla taas näitä vuosimallieroja, tai sitten meikäläisen satkussa on jotakin muuteltu. Tuossa meikäläisen 900i:ssä sammuu kuitenkin kaikki ulkopuolen valot valokytkimen nolla-asennossa. Mittarivalot jää päälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Valokytkin
Aerossa on joku Italian-markkina -alueen ominaisuus, itse valokytkimessä on joku pieni ohituslanka, kojelautaan tulee vihreä ajovalojen merkkivalo ja valot tottelevat valokytkintä 0-asennossa kojelauta on valaistu ja muissa asennoissa ulkomaailmakin valaistuu. Ihan kätevä, vanhoissa suomi-satkuissahan oli "valomuisti".. Pitänee joskus tutkia itse sulakerasiaa, jos sieltäkin löytyisi jotain erilaista 

Re: Valokytkin
Siis sulla aerossa ei toimi valomuisti missään asennossa?petteri75 kirjoitti:Aerossa on joku Italian-markkina -alueen ominaisuus, itse valokytkimessä on joku pieni ohituslanka, kojelautaan tulee vihreä ajovalojen merkkivalo ja valot tottelevat valokytkintä 0-asennossa kojelauta on valaistu ja muissa asennoissa ulkomaailmakin valaistuu. Ihan kätevä, vanhoissa suomi-satkuissahan oli "valomuisti".. Pitänee joskus tutkia itse sulakerasiaa, jos sieltäkin löytyisi jotain erilaista
Taitaa olla eka saab mikä mulle on tullu "vastaan" noin.
Vuosimalleissa n.87-89 taitaa olla juuri noin että valot saa myös sammutettua eli ei ole huomiovaloja.
Sitä että palaako mittarivalot samaan aikaan en muista, kesäautossa kun niille tuli sähkö radion takaa.

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: ¤%&##" huomiovalot
Mites on oks niitä kaikkia lamppuja edes asennettu. Tuossa kun tutkin sähköpeilin vipuja niin niissä ei ollut lamppuja eikä johdotuksia vaikka paikat lampuille oli?dimebak kirjoitti: Persgrillin katkaisijasta on ilmeisesti valo palanut, kun siinä ei näy valoa.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Sitä en tiedä onko niissä valoja. Vasta käytin mittariston irti ja sen kojelaudan naamaosakin oli irti eikä tullut katsottua. Tuosta persgrillin katkaisijasta sen verran, että siinä ainakin polttimo on, kun käytin vanhan osina ennen kuin laitoin roskiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Omassa satkussa sammuu 0-asennossa kaikki valot ulkoa ja sisältä mittarivaloja myöten. Tieten merkkivaloista esim. käsijarrun valo palaa jos on päälle kiskottu. Voi talvipimeällä hämysti lymyillä parkissa palelematta...Mertmi kirjoitti:Taitaa olla taas näitä vuosimallieroja, tai sitten meikäläisen satkussa on jotakin muuteltu. Tuossa meikäläisen 900i:ssä sammuu kuitenkin kaikki ulkopuolen valot valokytkimen nolla-asennossa. Mittarivalot jää päälle.
edit: jahas, eli ilm. sama meininki kuin dimebakilla, tosin noiden katkaisijavalojen tilannettapa en muista, mielikuva ois että koko kajuutta pimeni.
#2029 Kari Kutuniva
Mulla jäi ajovalo-, hätävilkun- ja takalasinlämppärin katkaisijoihin valot. Mm. takasumuvalon katkaisijasta valot sammui ja tulevat tieten takaisin, kun valokatkaisijasta kääntää esim. parkit päälle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: ¤%&##" huomiovalot
900i -92 on lyhyessä pätkä ajossa ja meinasin nyppästä talveksi automaattisen penkinlämmittimen johdot irti.
Toinen juttu on sitten se, että pitäisi saada kaikki muukin "turha" virransyönti pieneksi, että akku kestäisi paremmin, kun ajetaan lyhyttä pätkää.
Onko nuo alkuperäiset "huomiovalot" minkälaiset? 0 asennossa palaa siis alennetulla jännitteellä lähivalot verrattuna katkaisimen 1 asentoon?
Mitäs tämä alennettu jännite meinaa virrankulutuksen kannalta? Jos jännitettä hävitetään jonnekin niin eikös se vie virtaa jopa enemmän kuin normaalisti lyhyet valot?
Polttimoitahan tämä säästää, mutta ei virtaa.
Jos autoon veivaisi ihan erilliset huomiovalot missä on pienempi tehoiset polttimot (21W tai jotkut valomallit 6W) kuin auton omissa lähivaloissa niin rupeisi virtaakin säästymään.
Voiko jostakin johtosarjasta/liittiimestä/sulakepesältä vetää suoraan erillisille huomiovaloille ohjauksen vai peräti päävirran? Vai pitääkö kikkailla vaihtoreleelle ohjaus sekä pitkiltä ja lyhyiltä valoilta, että huomiovalot sammuu, kun valot käännetään päälle niinkuin laki vaatii.
Saabissa varmaan pääsee helpolla tossa kytkennässä, kun vaan tietää mitä tekee ja täällä varmaan joku on huomivalot laittanut?
Valot toimisi sitten näin. 0 asennossa parkit ja erilliset huomiovalot, kun auton käynnistää. Parkki asennossa vain parkit, 1 asennossa lyhyet valot ja pitkät saisi viiksestä päälle, huomiovalot pimeänä sekä lyhyillä ja pitkillä.
ps. Huomiovaloja on ollut jo pitkään myynnissä kirkkaina ja ovat hyväksyttyjä ja tyylikkäitä (ei siis keltaisia). Toisessa autossamme on semmoiset kirkkaat. Ainoa huono puoli niissä on, että joitakin valot tuntuu "häiritsevän" ja vilkuttelevat pitkiä koko suoran matkan minkä tulevat vastaan. Valot ei häikäise kyllä ja tuntuvat he kuitenkin huomaavan ne, koska yleensä samat heput ränkkäävät autonsa sumareita päälle/pois. Ovat meinaa meillä puskurin kulmissa niinkuin monissa autossa sumarit vakiona.
Tulipas pitkä tarina.
Toinen juttu on sitten se, että pitäisi saada kaikki muukin "turha" virransyönti pieneksi, että akku kestäisi paremmin, kun ajetaan lyhyttä pätkää.
Onko nuo alkuperäiset "huomiovalot" minkälaiset? 0 asennossa palaa siis alennetulla jännitteellä lähivalot verrattuna katkaisimen 1 asentoon?
Mitäs tämä alennettu jännite meinaa virrankulutuksen kannalta? Jos jännitettä hävitetään jonnekin niin eikös se vie virtaa jopa enemmän kuin normaalisti lyhyet valot?
Polttimoitahan tämä säästää, mutta ei virtaa.
Jos autoon veivaisi ihan erilliset huomiovalot missä on pienempi tehoiset polttimot (21W tai jotkut valomallit 6W) kuin auton omissa lähivaloissa niin rupeisi virtaakin säästymään.
Voiko jostakin johtosarjasta/liittiimestä/sulakepesältä vetää suoraan erillisille huomiovaloille ohjauksen vai peräti päävirran? Vai pitääkö kikkailla vaihtoreleelle ohjaus sekä pitkiltä ja lyhyiltä valoilta, että huomiovalot sammuu, kun valot käännetään päälle niinkuin laki vaatii.
Saabissa varmaan pääsee helpolla tossa kytkennässä, kun vaan tietää mitä tekee ja täällä varmaan joku on huomivalot laittanut?
Valot toimisi sitten näin. 0 asennossa parkit ja erilliset huomiovalot, kun auton käynnistää. Parkki asennossa vain parkit, 1 asennossa lyhyet valot ja pitkät saisi viiksestä päälle, huomiovalot pimeänä sekä lyhyillä ja pitkillä.
ps. Huomiovaloja on ollut jo pitkään myynnissä kirkkaina ja ovat hyväksyttyjä ja tyylikkäitä (ei siis keltaisia). Toisessa autossamme on semmoiset kirkkaat. Ainoa huono puoli niissä on, että joitakin valot tuntuu "häiritsevän" ja vilkuttelevat pitkiä koko suoran matkan minkä tulevat vastaan. Valot ei häikäise kyllä ja tuntuvat he kuitenkin huomaavan ne, koska yleensä samat heput ränkkäävät autonsa sumareita päälle/pois. Ovat meinaa meillä puskurin kulmissa niinkuin monissa autossa sumarit vakiona.
Tulipas pitkä tarina.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Re: ¤%&##" huomiovalot
Se on kato ku tyhmä rahvas ei osaa erottaa huomiovaloja sumuvaloista.Saapas_saabas kirjoitti:Ainoa huono puoli niissä on, että joitakin valot tuntuu "häiritsevän" ja vilkuttelevat pitkiä koko suoran matkan minkä tulevat vastaan. Valot ei häikäise kyllä ja tuntuvat he kuitenkin huomaavan ne, koska yleensä samat heput ränkkäävät autonsa sumareita päälle/pois. Ovat meinaa meillä puskurin kulmissa niinkuin monissa autossa sumarit vakiona.
Ja moni ei tajua että mitään huomiovaloja vois ollakaan, kun ne on jostakin saanu sen käsityksen että vain auton omat lähivalot saa autossa olla päällä.
Tontussa kyllä pitää vähän asennuksia tehdä jos sulakkeelle 31 ei alunperin mene toista piuhaa, eli sulakkeen kautta pitää virta viedä valokytkimen 54 liittimelle ennenkuin liittimeltä S saa huomiovaloille virtaa.
Re: ¤%&##" huomiovalot
Kyllä se säästää virtaa. Valopolttimoiden kanssa kytketään sarjaan vastus. Resistanssi siis kasvaa. Kun muistetaan ohmin laki: U/R=I ja resistanssia siis kasvatetaanSaapas_saabas kirjoitti: Mitäs tämä alennettu jännite meinaa virrankulutuksen kannalta? Jos jännitettä hävitetään jonnekin niin eikös se vie virtaa jopa enemmän kuin normaalisti lyhyet valot?
Polttimoitahan tämä säästää, mutta ei virtaa.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: ¤%&##" huomiovalot
Siis, jos auto vaan sattuu olemaan semmoista mallia, että tuosta S nastasta lähtee jännite niin siihen voi suoraan tempaista huomivalot jopa ilman relettä kiinni. (kaikista 900 ei vissiin S nastasta tule +12v)Mimmi kirjoitti: Eli: Ajovalokytkimen liittimestä S lähtevään johtoon kytketään huomiovalot (tai niiden rele). Mitään muuta muutosta ei tarvitse tehdä.
Eli S nastasta häviää jännite, kun ajovalot käännetään 1 asentoon. S nastasta lähtevä alkuperäinen johtohan on irroitettava? Eihän siihen rinnalle vain laiteta huomiovaloja.
Valot siis toimisi näin.
0 asento ja virrat päälle/auto käyntiin. Edessä ja takana palaa parkit ja lisäksi edessä huomiovalot.
parkki asennossa ainoastaan parkit
1 asennossa lyhyet valot ja parkit. Pitkät saa viiksestä päälle.
Mitään diodeja ei tarvita eikä vaihtorelettä mille ohjaus lyhyiltä/pitkiltä valoilta?
Tuntuu uskomattoman helpolle, jos näin on. Ton toisen auton kanssa sai päivän vedellä johtoja aikoinaan...
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
-
- "Viggen"
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
- Paikkakunta: Oulu
Re: ¤%&##" huomiovalot
Edit
Viimeksi muokannut Kaks-Seiska, Ma Tammi 26, 2009 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Saab 9-3 ss -05