Automaatti ei vaihda isommalle?
Automaatti ei vaihda isommalle?
Joopajoo.
ilman esioireita, pihasta lähdin kone kylmänä, mutta eipä vaihda ykköstä isommalle.
Pakkikin löytyy- ja kumpikin, siis ykkönen ja pakki vaihtaa nätisti. Pihassa ei öljyläikkiä, öljyä lisätty maxiin. Matolaatikon jouset on vaihdettu vuosi-pari sitten, ja kaikki siis toimi eilen viimeksi täysin oikein. Mistäpä lähtisi vikaa kaivelemaan.
Vaijerin kiinnityksen laatikon puolella aattelin käydä tarkistamassa kunhan vitutukseltani ehdin. Mitä tuommoselle 412 ajetulle automaattilootalle ylipäätään voi tehdä.
ilman esioireita, pihasta lähdin kone kylmänä, mutta eipä vaihda ykköstä isommalle.
Pakkikin löytyy- ja kumpikin, siis ykkönen ja pakki vaihtaa nätisti. Pihassa ei öljyläikkiä, öljyä lisätty maxiin. Matolaatikon jouset on vaihdettu vuosi-pari sitten, ja kaikki siis toimi eilen viimeksi täysin oikein. Mistäpä lähtisi vikaa kaivelemaan.
Vaijerin kiinnityksen laatikon puolella aattelin käydä tarkistamassa kunhan vitutukseltani ehdin. Mitä tuommoselle 412 ajetulle automaattilootalle ylipäätään voi tehdä.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Automaatti ei vaihda isommalle?
Tarkasta se vaihteiston öljyn suodatin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Automaatti ei vaihda isommalle?
Ok, will do.
Mites tuossa ne "pantojen" säädöt, pääseekö niihin käsksi kun ottaa laatikon Jossakin oli hyvät linkit tuohon lootan tutkailuun, mutta en enää löydä mitään.
Onko tuossa jotain "yläpään" tiivistesarjaa tms. mitä voisi kokeilla vaihtaa, ilman että pitäis purkaa koko lootaa. Tuntuis että öljynkierron ongelmista tässä on kysymys, koska teki temput ilman mitään ennakkovaroitusta. Eli siellä olis joko lauennu joku tiiviste tai sitten öljyreikä jostakin tukossa?
Niin ja onko jollakin tietoa, kuka olis Oulun alueella OSAAVA henkilö/paja noitten tonnarin lootien suhteen??
Mites tuossa ne "pantojen" säädöt, pääseekö niihin käsksi kun ottaa laatikon Jossakin oli hyvät linkit tuohon lootan tutkailuun, mutta en enää löydä mitään.
Onko tuossa jotain "yläpään" tiivistesarjaa tms. mitä voisi kokeilla vaihtaa, ilman että pitäis purkaa koko lootaa. Tuntuis että öljynkierron ongelmista tässä on kysymys, koska teki temput ilman mitään ennakkovaroitusta. Eli siellä olis joko lauennu joku tiiviste tai sitten öljyreikä jostakin tukossa?
Niin ja onko jollakin tietoa, kuka olis Oulun alueella OSAAVA henkilö/paja noitten tonnarin lootien suhteen??
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: Automaatti ei vaihda isommalle?
Tuossa on vianetsintäkaavioita:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... oflow1.htm
Tuossa jarrupannan säätöohje, vaikka luulen että vika ei nyt ole siinä mutta ei oikea säätö koskaan pahaksi ole, oikea kiristysmomentti on 10Nm:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... andadj.htm
Tässä ohjeet keskipakosäätäjän O-renkaiden vaihtoon, ja itse veikkaisin syyn olevan näissä olettaen että laatikossa on öljyä ja vaihdevaijerin säätö oikein/vaijeri yleensä paikallaan sekä loodan päässä että keppimekanismissa:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... sealsb.htm
Tuo keskipakosäätäjä kun kertoo laatikolle kulkunopeuden ja vaihtamistarpeen muuttaen pyörimisnopeuden ohjauspaineeksi varsinaiselle hydraulikoneistolle joka ohjaa vaihteistoa.
Ja tämänhän kerroit jo tehneesi, mutta eihän toki mahdotonta ole että hiljattain vaihdettu jousikin olisi poikki..:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... -49ksb.htm
Myös "Etsi":llä löytyy tusinoittain juttuja, vinkkejä ja jippoja aiheesta.
Ja on tuo ZF niin yleinen laatikko ollut ainakin aikoinaan että mikä tahansa automaattikorjaamo voinee auttaa, ei luulisi tarvittavan erikseen mitään
- tietämystä.
http://townsendimports.com/Web/transmis ... oflow1.htm
Tuossa jarrupannan säätöohje, vaikka luulen että vika ei nyt ole siinä mutta ei oikea säätö koskaan pahaksi ole, oikea kiristysmomentti on 10Nm:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... andadj.htm
Tässä ohjeet keskipakosäätäjän O-renkaiden vaihtoon, ja itse veikkaisin syyn olevan näissä olettaen että laatikossa on öljyä ja vaihdevaijerin säätö oikein/vaijeri yleensä paikallaan sekä loodan päässä että keppimekanismissa:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... sealsb.htm
Tuo keskipakosäätäjä kun kertoo laatikolle kulkunopeuden ja vaihtamistarpeen muuttaen pyörimisnopeuden ohjauspaineeksi varsinaiselle hydraulikoneistolle joka ohjaa vaihteistoa.
Ja tämänhän kerroit jo tehneesi, mutta eihän toki mahdotonta ole että hiljattain vaihdettu jousikin olisi poikki..:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... -49ksb.htm
Myös "Etsi":llä löytyy tusinoittain juttuja, vinkkejä ja jippoja aiheesta.
Ja on tuo ZF niin yleinen laatikko ollut ainakin aikoinaan että mikä tahansa automaattikorjaamo voinee auttaa, ei luulisi tarvittavan erikseen mitään

Re: Automaatti ei vaihda isommalle?
Kiitän Minuteman, tuo keskipakosäätäjä-sana avasi ihan uusia ovia hakutoiminnolle.
Olen eilisestä asti ettiny vaikka ja millä hakusanoilla, mutta nyt vähän valkenee.
Tuolla saab-osaamisella tarkoitin, kun moneen paikkaan soittaessa niitä ei kiinnosta/ei osata 20v vanhan auton lootaan edes koskea..sen kuulee jo puhelimessa. siksi maksaisi mieluummin semmoiseen paikkaan missä on sitä osaamista, ettei maksa turhasta, tai siitä että joku opettelee eka kertaa moisen laatikon kimpussa. Automaattikorjaamoitakaan ei Oulussa tunnu oikein olevan.
Usa- parts vissiin.

Tuolla saab-osaamisella tarkoitin, kun moneen paikkaan soittaessa niitä ei kiinnosta/ei osata 20v vanhan auton lootaan edes koskea..sen kuulee jo puhelimessa. siksi maksaisi mieluummin semmoiseen paikkaan missä on sitä osaamista, ettei maksa turhasta, tai siitä että joku opettelee eka kertaa moisen laatikon kimpussa. Automaattikorjaamoitakaan ei Oulussa tunnu oikein olevan.
Usa- parts vissiin.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: Automaatti ei vaihda isommalle?
Jos itsellä pysyy T-27 Torx- avain, 36mm hylsy ja väännin, kuumailmapuhallin ja liukuvasara kädessä niin eipä tuosta säätäjän tiivisteiden vaihdosta tarvitse kenellekään ammattiansa inhoavalle ammattilaiselle maksaa. 

- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Automaatti ei vaihda isommalle?
Ja jos tarve tulee niin tiedossa on ( n.200km ajettu ) ZF 4HP18 laatikko.
Käy 2.0t malliin ( ei 2.3T, tai kyllä käy mutta kestoikä putoaa rajusti )
Ai mistäkö tiedän, no tämä aski oli omassa ex SAABissa ja laatikko rupesi pitämään
ääntä ( tehdasuusi laatikko ) luulin että tämä ei käy minun 2.3T malliin.
Ja toinen uusi laatikko tilattiin, ja sama ääni tuli takaisin melkopian.
Mutta mutta....syyllinen olikin jakolevy jota kukaan ei älynnyt missään vaiheessa
tarkastella.
Joten nyt se yksi laatikko lojuu erään hallin perällä, muovin alla.
Auto missä se oli kiinni oli 9000CD 2.3T vm 1991.
Käy 2.0t malliin ( ei 2.3T, tai kyllä käy mutta kestoikä putoaa rajusti )
Ai mistäkö tiedän, no tämä aski oli omassa ex SAABissa ja laatikko rupesi pitämään
ääntä ( tehdasuusi laatikko ) luulin että tämä ei käy minun 2.3T malliin.
Ja toinen uusi laatikko tilattiin, ja sama ääni tuli takaisin melkopian.
Mutta mutta....syyllinen olikin jakolevy jota kukaan ei älynnyt missään vaiheessa
tarkastella.
Joten nyt se yksi laatikko lojuu erään hallin perällä, muovin alla.
Auto missä se oli kiinni oli 9000CD 2.3T vm 1991.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Automaatti ei vaihda isommalle?
Tämä laitetaan korvan taakse, jos remppa menee vituilleen, tai jos vikaa ei ala löytyä. YV laiteltu9000CD23T kirjoitti:Ja jos tarve tulee niin tiedossa on ( n.200km ajettu ) ZF 4HP18 laatikko.

EPC ei tunne noita O-renkaita, mutta vanhoista viesteistä tein seuraavan yhteenvedon, onkohan nuo nyt sitten tuosta ZF 4HP18 laatikosta nuo osanumerot?
Säätimen O-renkaiden
ZF-osanumero 0501 306 310, Saab-osanumero 7557465
Säätimen päässä olevan männänrenkaan mitat on 52,0 * 56,0 * 2,5 mm,
ZF-osanumero 0750 113 025 H, Saab-osanumero 7592272
ja joku oli hakenut samat osat citikan tiskiltä(confirm anyone?):
kumitiivisteet saabosano 7557465, citroen no 257806
männänrengas saabosano 7592272, citroen no 259404
Eli nuo jos hommailis, ja sitten vielä sen tiivisteen. Sattuuko kukaan tietämään mikä sen "paperitiivisteen" osanumero on?
Tämän jälkeen naapureiden iloksi parkkipaikkakorjaamo käyntiin, katotaan miten äijän käy.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: Automaatti ei vaihda isommalle?
Ehkäpä helpoimmalla päässee soittamalla PCS:lle ja kertomalla auton ja laatikon tyypin ja vuosimallin ja tilaten sieltä. Tosin voivat juuri nyt olla kesälomilla.?
Ja jos ovat lomilla, niin mistä tahansa asiansa osaavasta vaihteistokorjaamosta tilaamalla ilmoittaen lootan kilvessä näkyvät tiedot, pitäisi löytyä oikeankokoiset tiivisteet jos oikeasti osaavat asiansa.
Vaihteiston päätykannen tiiviste oli omasta mielestäni suhteettoman kallis ollakseen vain päätykannen paperitiiviste (18€), ja leikkasinkin sen itse tiivistepaperista. Tässä on myös huomioitava se että olkoonkin tiiviste "tehtaalainen" tai ei, mitään tiivisteliimoja ja missään nimessä tiivistesilikoneja ei tule käyttää, vaan tiivistepaperi on asennettaessa siveltävä öljyllä tai vaseliinilla.
"Männänrengas" harvoin on kulunut miksikään, mutta samalla vaivalla senkin uusii. Tämä männänrengas on sitten päistään lukittavaa mallia joka toimenpide on ehdoton ennen säätäjän takaisinasennusta.
Ja jos ovat lomilla, niin mistä tahansa asiansa osaavasta vaihteistokorjaamosta tilaamalla ilmoittaen lootan kilvessä näkyvät tiedot, pitäisi löytyä oikeankokoiset tiivisteet jos oikeasti osaavat asiansa.
Vaihteiston päätykannen tiiviste oli omasta mielestäni suhteettoman kallis ollakseen vain päätykannen paperitiiviste (18€), ja leikkasinkin sen itse tiivistepaperista. Tässä on myös huomioitava se että olkoonkin tiiviste "tehtaalainen" tai ei, mitään tiivisteliimoja ja missään nimessä tiivistesilikoneja ei tule käyttää, vaan tiivistepaperi on asennettaessa siveltävä öljyllä tai vaseliinilla.
"Männänrengas" harvoin on kulunut miksikään, mutta samalla vaivalla senkin uusii. Tämä männänrengas on sitten päistään lukittavaa mallia joka toimenpide on ehdoton ennen säätäjän takaisinasennusta.
Re: Automaatti ei vaihda isommalle?
Kertokaahan nyt vielä mikä vika tai irti omassa laatikossa:
Laatiikko toimii ihan hyvin mutta lämmetessä tyhjäkäynnilla alkaa pirunmoinen kalkatus. Kierroksia ei tarvi nostaa kun 200 niin ääni lakkaa ja kylmänä ei pidä mitään ääntä.
Laatiikko toimii ihan hyvin mutta lämmetessä tyhjäkäynnilla alkaa pirunmoinen kalkatus. Kierroksia ei tarvi nostaa kun 200 niin ääni lakkaa ja kylmänä ei pidä mitään ääntä.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Automaatti ei vaihda isommalle?
Jakolevy...jakolevy....jakolevy.et kirjoitti:Kertokaahan nyt vielä mikä vika tai irti omassa laatikossa:
Laatiikko toimii ihan hyvin mutta lämmetessä tyhjäkäynnilla alkaa pirunmoinen kalkatus. Kierroksia ei tarvi nostaa kun 200 niin ääni lakkaa ja kylmänä ei pidä mitään ääntä.
( nimim kokemusta on )
Ikinä ei pitänyt kylmänä tuota kalkatusta, mutta jo n.5min päästä käynnistyksestä
se alkoi, ja aina hävisi kun antoi kierroksia.
Ja aina palasi kun päästi tyhjäkäynnille.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a
Kuvassa erään myllyn jakolevy, ( ei SAABin ) eli mitä sieltä voi löytyä.

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Automaatti ei vaihda isommalle?
Kiitos paljon! Tuo vika se on varmasti.9000CD23T kirjoitti: Jakolevy...jakolevy....jakolevy.
( nimim kokemusta on )
Hammaskehä näytti olevan tukevasti kiinni ja näkyi olevan pari mutteriakin kiinni mutta pitää tutkia pyörittämällä. Starttauksessa ei ole vikaa kunhan vain herätevirta tulis kunnolla mutta ihmetyttää miksi kylmänä ei kuulu ääntä ja kierrokset vie sen pois...
Re: Automaatti ei vaihda isommalle?
Päivitetäänpäs. eli nuo Saab-osanumerot täsmää. laatikko on sama vm. 85-91.
Voin kertoa, että osat ainakaan Saanbin tiskillä ei ollu halventunu edellisien ostajien jälkeen..
Akkuteline lienee voi olla paikallaan tuon operaation aikana??
en oo vielä nähny vaivaa alkaa irroittelemaan sisälokaria ym. kun osat on vasta tulossa, joten en ole niin tarkkaan myöskään tuota asiaa kattonu. Joten jos joku tuoreemmin muistaa, niin saa kommentoida.
-J-
Voin kertoa, että osat ainakaan Saanbin tiskillä ei ollu halventunu edellisien ostajien jälkeen..
Akkuteline lienee voi olla paikallaan tuon operaation aikana??
en oo vielä nähny vaivaa alkaa irroittelemaan sisälokaria ym. kun osat on vasta tulossa, joten en ole niin tarkkaan myöskään tuota asiaa kattonu. Joten jos joku tuoreemmin muistaa, niin saa kommentoida.
-J-
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: Automaatti ei vaihda isommalle?
Jos meinaat siis tuota keskipakoissäätäjän tiivistettä vaihtamaan, niin se tapahtuu sisälokarin kautta. Ei tartte akkutelinettä irrottaa. Ennen kun avaat sen vaihdelaatikon kannattaa ympäristö siivota puhtaaksi ettei kaikenmaailman rapaa roisku sine lootaan. Myös uusi tiiviste tai sen tekoa varten riittävän iso pala tiivistepaperia päätykoteloa varten kannattaa olla käsillä. Mulla oli tuo tiiviste ainakin aikalailla haperoa. T27 kannattaa olla jämäkkää räikkämallia ja riittävästi jatkovartta niin ei tarvitse kyykkiä lokarin sisällä. Ruuvattavaa riittää ja muutamat olivat hapettuneet aika tiukkaan.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Automaatti ei vaihda isommalle?
Kuten edellä, sisälokarin etupuoliskon irroitus riittää, ja kannattaa huomata että avainkoko on todellakin T-27, vaikka aluksi näyttäisi kokoa pienemmältä. Ne pari- kolme vetarinpuoleista pultinkantaa etenkin jotka ovat olleet näkösällä sisälokarin alta ja alttiina suolasumulle, voivat olla ruosteessa ja tukossa kannaltaan eli kannattaa rassata jollakin rautalangalla tai neulalla ym. kantit puhtaiksi.