Juu, okei, mutta pointtina oli kuitenkin että muilta asemilta tankatessa tankkiin ei vahingossakaan joudu neste futuraa, jos siis muut yhtiöt lisäaineistavat bensansa itse. Esim. abc, tai st1 eivät ainakaan mainosta mitään ekobensaa..MacTurbo kirjoitti: Jos meinaat ajaa jonkun muun bensalla kuin Nesteen niin pitää tankata Ruotsista, Suomessa kun ei ole kuin yksi jalostamo -Nesteellä
Bensan tuonti on marginaalista, vai tuokohan sitä maahan tällähetkellä kukaan?
Rajan pinnassa Venäjälläkin tankattu bensa saattaa olla Nesteen jalostamosta.
Keskittäminen bensa-asemaan
-
- "Aero"
- Viestit: 400
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
- Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä
Re: Keskittäminen bensa-asemaan
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Re: Keskittäminen bensa-asemaan
Mistä v-power on peräisin, tekeekö neste senkin?
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo
Re: Keskittäminen bensa-asemaan
St1 mainostaa tv:ssä etanoli bensaansa ja on jo useampi etanoli tehdas maassa, tai ainakin vuoden loppuun mennessä ja ABC myy samaa kamaa bensansa joukossa.saapasjalkakissa kirjoitti:
Juu, okei, mutta pointtina oli kuitenkin että muilta asemilta tankatessa tankkiin ei vahingossakaan joudu neste futuraa, jos siis muut yhtiöt lisäaineistavat bensansa itse. Esim. abc, tai st1 eivät ainakaan mainosta mitään ekobensaa..
"Vuoden alussa voimaan tulleen EU-direktiivin perusteella liikennepolttoaineiden jakelijoiden on vuonna 2008 lisättävä myytäviin polttoaineisiin 2 % etanolia. Vuonna 2009 vaatimus on 4 % ja vuodesta 2010 eteenpäin 5,75 %".
Taitaa siis olla aika vaikeaa tai käytännössä lähes mahdotonta löytää bensaa missä etanolia ei olisi.
http://www.abcasemat.fi/uutiset/puhdasta_etanolia
http://www.st1.fi/index.php?biofuels_fi
Re: Keskittäminen bensa-asemaan
myös minä käytän ABC asemaa kun tuo henkilökunta-alennus on niin pieni. (lue töissä Nesteellä ) ja ruokaostokset on keskitetty S-ryhmän kauppoihin ja vakuutukset IF:iin
#2304
Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 -88 Cabriolet
Saab 900 i -88
Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 -88 Cabriolet
Saab 900 i -88
Re: Keskittäminen bensa-asemaan
Niin tuosta etanolista vielä, sehän on ilmeisesti matala energisempaa kuin bensiini ja varmaan vartavasten tuotettuna kallistakin? eli tällä reseptillä käsittääkseni saadaan kallista polttoainetta jota auto kuluttaa enemmän.
Sehän on polttoaineen myyjille ja valmistajille vain hyvä asia, mutta liekköhän viisaat miehet huomioineet että vaikka etanoli puhdistaisi pakokaasua niin sitä puhtaampaa pakokaasua tulee nyt enemmän?
Sehän on polttoaineen myyjille ja valmistajille vain hyvä asia, mutta liekköhän viisaat miehet huomioineet että vaikka etanoli puhdistaisi pakokaasua niin sitä puhtaampaa pakokaasua tulee nyt enemmän?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Re: Keskittäminen bensa-asemaan
olen tehnyt (ainakin omasta mielestä) mielenkiintoisen havainnon asemien völisessä hinnoittelussa.
kaupungissa ja harvemmin liikennöidyillä reiteillä bensa on järjestäen halvempaa kuin ns. valtaväylien varrella jossa asemat a) myy paljon b) kovalla hinnalla
ennen oli ennen, mutta ennen kaupungissa sai maksaa nemmän aineesta kun valtateiden varsilla "keskellä ei mitään".
mitä abc ja neste-kuvioihin tulee... oi maamme suomi, monopolien ja veljeskuntien valtakunta, vaikkakin voimallisesti verotettu...
on pistänyt harkitsemaan kaasuautoilua ihan tosissaan nämä hinnat
kaupungissa ja harvemmin liikennöidyillä reiteillä bensa on järjestäen halvempaa kuin ns. valtaväylien varrella jossa asemat a) myy paljon b) kovalla hinnalla
ennen oli ennen, mutta ennen kaupungissa sai maksaa nemmän aineesta kun valtateiden varsilla "keskellä ei mitään".
mitä abc ja neste-kuvioihin tulee... oi maamme suomi, monopolien ja veljeskuntien valtakunta, vaikkakin voimallisesti verotettu...
on pistänyt harkitsemaan kaasuautoilua ihan tosissaan nämä hinnat
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Keskittäminen bensa-asemaan
Oma henkilökohtainen arvioni on, että mikäli nykyinen marginaalisen pieni kaasun käyttö yleistyy vähänkään yksityisautoilussa, ei mene montaakaan hetkeä kun verokarhu hyökkää jollain rangaistusmaksulla kaasulla autoilevien selkänahkaan.a9000 kirjoitti:... vaikkakin voimallisesti verotettu...
on pistänyt harkitsemaan kaasuautoilua ihan tosissaan nämä hinnat
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Keskittäminen bensa-asemaan
Eikös tälläkin hetkellä kaasukäyttöisissä autoissa peritä ns. dieselvero, eli käyttövoimavero normaalin vuotuisen ajoneuvoverotuksen lisäksi?V.J.S kirjoitti:Oma henkilökohtainen arvioni on, että mikäli nykyinen marginaalisen pieni kaasun käyttö yleistyy vähänkään yksityisautoilussa, ei mene montaakaan hetkeä kun verokarhu hyökkää jollain rangaistusmaksulla kaasulla autoilevien selkänahkaan.a9000 kirjoitti:... vaikkakin voimallisesti verotettu...
on pistänyt harkitsemaan kaasuautoilua ihan tosissaan nämä hinnat
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Keskittäminen bensa-asemaan
http://www.ake.fi:ihottuma kirjoitti: Eikös tälläkin hetkellä kaasukäyttöisissä autoissa peritä ns. dieselvero, eli käyttövoimavero normaalin vuotuisen ajoneuvoverotuksen lisäksi?
Polttoainemaksusta ovat vapaita nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta käyttävät kuorma- ja linja-autot sekä metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot
Maakaasu/nestekaasu on n. 99% metaanista koostuva kaasu = ei polttoainemaksua. Siis vielä, mutta jos nuo alkaa yleistymään, ei varmasti mene kauan, kun keksivät vaikkapa jonkun ylimääräisen pakollisen "vuositarkastuksen" kaasulaitteistolle, jolle rätkäyttävät hintaa n. dieselveron verran. Metaanikaasu itsessään on EU:n toimesta ymmärtääkseni direktiivillä määrätty "verottomaksi".
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Keskittäminen bensa-asemaan
no tuota veron mätkäytyksen houkutusta en epäile hetkeäkään, lienee parempi kun emme ideoi täällä potentiaalisia toteutustapoja... skeptisesti asiaan on varmasti viisasta suhtautua. Uskoisin kuitenkin että mainittu EU-tasoinen linjanveto verottomuuden suhteen ainakin hillitsee tehokkaasti maakaasun liikennekäytön verottamista.
Ps. eihän kuorma-autoilijatkaan saa/saaneet verohelpotuksia dieselin polttoaineverosta, joten jos maakaasubussit ovat jo pitkään ajaneet verottomalla aineella - olisiko verottomuudesta muodostunut jo sillä tavalla käytäntö että joku yhdenvertaisuusperiaate estäisi maakaasun käytön verottamisen yksityisautoilussa... ainakin ellei aine mene verolle kaikille sitä käyttäville... vaikka verottajaahan ei pidättele juurikaan mikään... EU on tuonut sentään jonkun verran suitsia mielivallalle, esim. autoveromuutokset, joten ehkä asiaan on perusteita suhtautua myös kevyen optimistisesti..?
Arvelen edellä mainituin perustein että em. EU-tasoinen verottomuuslinjaus ainakin hillitsee tehokkaasti maakaasun liikennekäytön verottamista myös Suomessa ja olenkin innolla ryhtynyt selvittämään maakaasuautoilun mahdollisuuksia!
Ps. eihän kuorma-autoilijatkaan saa/saaneet verohelpotuksia dieselin polttoaineverosta, joten jos maakaasubussit ovat jo pitkään ajaneet verottomalla aineella - olisiko verottomuudesta muodostunut jo sillä tavalla käytäntö että joku yhdenvertaisuusperiaate estäisi maakaasun käytön verottamisen yksityisautoilussa... ainakin ellei aine mene verolle kaikille sitä käyttäville... vaikka verottajaahan ei pidättele juurikaan mikään... EU on tuonut sentään jonkun verran suitsia mielivallalle, esim. autoveromuutokset, joten ehkä asiaan on perusteita suhtautua myös kevyen optimistisesti..?
Arvelen edellä mainituin perustein että em. EU-tasoinen verottomuuslinjaus ainakin hillitsee tehokkaasti maakaasun liikennekäytön verottamista myös Suomessa ja olenkin innolla ryhtynyt selvittämään maakaasuautoilun mahdollisuuksia!
Re: Keskittäminen bensa-asemaan
Suomalainen verotus tulee aivan varmasti tuossakin kokeilemaan laillisuuden rajat ja tulee menemään EU:ssa tuomiolle asti ennenkuin täällä uskotaan. Tuokin nähtiin tuontiautojen verotuksen kohdalla.a9000 kirjoitti: Arvelen edellä mainituin perustein että em. EU-tasoinen verottomuuslinjaus ainakin hillitsee tehokkaasti maakaasun liikennekäytön verottamista myös Suomessa ja olenkin innolla ryhtynyt selvittämään maakaasuautoilun mahdollisuuksia!
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Keskittäminen bensa-asemaan
Sitä tuossa eilettäin mietin että mikä estäisi maakaasun jakelua samaan tapaa kuin bensaa? Bensa viedään autoilla tankkausasemille josta asiakkaat tankkaa autoihinsa. Miksi ei maakaasua ryhdytä levittämään samalla periaatteella? Maakaasun jakelussa näköjään pitäydytään ainakin toistaiseksi siinä että jakelua tehdään vain siellä missä on maakaasuputki josta saadaan aine suoraan. Tietääkö joku että miksi näin? Luulisi kaasua voivan tankata sinne tankkiautoonkin (siihen tarkoitukseen rakennettuun säiliöön) korkeaan paineeseen ja kuljettaa asemille jotka eivät sijaitse maakaasuputken kyljessä.
Mimmi kirjoitti:Saman EU:n ja sen jäsenmaan Suomen lait kieltää yksiselitteisesti verotomasta veroa tai veronkaltaisia maksuja.V.J.S kirjoitti:Metaanikaasu itsessään on EU:n toimesta ymmärtääkseni direktiivillä määrätty "verottomaksi".
Re: Keskittäminen bensa-asemaan
Offtopickia (sorry) maakaasusta
http://en.wikipedia.org/wiki/Liquefied_natural_gas
...but LNG is relatively high cost of production and the need to store it in expensive cryogenic tanks have prevented its widespread use in commercial applications.
http://en.wikipedia.org/wiki/Liquefied_natural_gas
...but LNG is relatively high cost of production and the need to store it in expensive cryogenic tanks have prevented its widespread use in commercial applications.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Keskittäminen bensa-asemaan
arvelenpa että tässä on syy miksi ministeri Pekkarisen bi-fuel volvo poistui käytöstä vähin äänin... nimimerkillä kohta kaasubemari saksasta! (ehkä.. projektiasteella vielä )Mimmi kirjoitti:Saman EU:n ja sen jäsenmaan Suomen lait kieltää yksiselitteisesti verotomasta veroa tai veronkaltaisia maksuja.V.J.S kirjoitti:Metaanikaasu itsessään on EU:n toimesta ymmärtääkseni direktiivillä määrätty "verottomaksi".
Re: Keskittäminen bensa-asemaan
Bensan hinta näyttää tällä seudulla tulevan alaspäin, paitsi ABC:llä.
ABC on tällähetkellä kallein tankkauspaikka (erästä Teboilia lukuunottamatta ), ero jo 7snt/l.
ABC on tällähetkellä kallein tankkauspaikka (erästä Teboilia lukuunottamatta ), ero jo 7snt/l.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."