Takaiskarin vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Takaiskarin vaihto

Viesti Kirjoittaja kena »

Noniin, nyt ois sitten ilmeisesti se tonnarin ihanin toimenpide edessä, vanhoista ketjuista päätellen.

Hankittuna H&R jousisarja sekä uudet iskarit taakse. Mitä nyt tuossa lueskelin, niin ilmeisesti työtä tulee tuottamaan saada takaiskarin alapäätä ja kallistuksenvakaajan puslaa pitävä pultti irti. Pultti käsittääkseni jumii nimenomaan kallistuksenvakaajan puslaan. Ruostuuko se kiinni vai puristuuko puslan holkki liitosta kiristettäessä pulttiin?

Onko aiheellista suoraan hikoilematta leikata vanha pultti pois ja hankkia uudet puslat sekä pultit? Mitä muuta tarvitsen tähän operaatioon?

Pultti on siten, että mutteri on ulkopuolella ainakin EPC:n mukaan. Onko siis mahdollista saada kallistuksenvakaajaa väännettyä sisäänpäin siten, että sen saisi pujotettua ulos iskarista ja antaa ruosteisen pultin olla siinä kallistuksenvakaajassa?

Nyt kaikki (varsinkin kuvallinen) materiaali on tervetullutta!
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Takaiskarin vaihto

Viesti Kirjoittaja kena »

Sen verran katsoin juuri alle, että nehän on suoraan siellä palkin sisällä molemmat (iskarin sekä vakaajan puslat), joten suoraan tankoa taivuttamalla niitä ei saa pihalle.

Onko siis ainoa vaihtoehto jumivan pultin kanssa leikata se poikki siitä vakaajan puslan ja tukivarren latan välistä?
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Takaiskarin vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Hae kaupasta uudet pultit ja kallistuksen vakaajan puslat.

Sen jälkeen ota alatukivarsi etupäästä irti (korista 2pulttia), mutta huomioi ABS anturin johto. Poista takajousi. Rällköi pultti poikki molemmilta puolilta iskaria iskarin kumin läpi. Tee toiselle puolelle sama homma. Ota kallistuksen vakaaja irti ja vaihda uudet kumit. Kumien laittoon löytyy vinkkejä haulla. Irrota iskarit yläpäästä ja asenna uudet paikoilleen. Asenna kallistuksen vakaaja ja kiinnitä iskarin alapäät uusilla pulteilla.

Ensin voi yrittää aukaista pultteja, mutta todennäköisesti joutuu rälläköimään. Yhdestä tonnarista on lähtenyt alapään pultti vetämällä pois (Massattu uutena).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Takaiskarin vaihto

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

Itsellä on sama toimenpide tulossa. Käykö uudeksi pultiksi ihan tavallinen rautakaupasta saatava esim. 100 mm M12 pultti, vai pitääkö olla joku erikoiskestävä? Vakaajan puslat on jo hommattu.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Takaiskarin vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

saab90087 kirjoitti:Itsellä on sama toimenpide tulossa. Käykö uudeksi pultiksi ihan tavallinen rautakaupasta saatava esim. 100 mm M12 pultti, vai pitääkö olla joku erikoiskestävä? Vakaajan puslat on jo hommattu.
Kovuus on todennäköisesti 8.8, mutta voi olla myös 10.9. Muistaakseni pulttisarja maksoi n.15€, kun viimeksi hommasin PCS:ltä. Pituus ja malli kannattaa olla lähellä alkuperäistä, jotta puslat kiristyy oikein.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Takaiskarin vaihto

Viesti Kirjoittaja kena »

Puskaradio kertoi kovuudeksi 8.8, eli ihan tavan rautakaupan pultti käy sen suhteen. Pituudeksi mittailin n. 108-110mm päästä päähän, jolloin kuusiokantaiselle pultille se tekisi mitaksi juurikin tuon 100mm tai hyvin lähelle sitä. Luulen, että pitää vähän hamuilla, jotta löytyisi pultti, jossa on suoraa osuutta riittävästi ja kierre sitten vasta iskarin puslan jälkeen alkavaksi, jolloin molemmat helat olisivat suoralla ja mutterille vain kierrettä tarpeeksi. Epäilisin, että pultin pituus menee johonkin 120 tai 130 saakka ja ylimääräinen pituus sitten pois.

Itse haen myös töiden jälkeen kallistuksenvakaajan helat tuosta Härskiltä, hintaan vähän toista kymppiä kipale. Tuohon hintaan en ala arpomaan sitä pulttien irrotusta muutamaa minuuttia pidempään, vaan otan vinkulelun kauniiseen käteeni ja katkon pultin sopivista paikoista mikäli ei ensiyrittämällä irtoa.

Sen verran pohjustanut tätä operaatiota, että olen suihkinut Würthin rost off iceä ns. Runsaasti tuonne sektorille parin päivän ajan.
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Takaiskarin vaihto

Viesti Kirjoittaja kena »

Minkäs kokoiseksi kannattaisi sorvata tuon kallistuksenvakaajan uuden kumipuslan työntöön tarkoitetun kartioholkin pienempi pää? Ja onko 90 asteen kartio liian jyrkkä?
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Takaiskarin vaihto

Viesti Kirjoittaja patu »

Laita sitten tarpeeksi kuparitahnaa tai kiinnileikkautumisen esto mönjää on sitten ensikerralla mukavampi ruuvailla irti :lol:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Takaiskarin vaihto

Viesti Kirjoittaja kena »

Näin oli tarkoitus, vaikka tuskin tuon auton elinkaareen enää iskarinvaihtoa sattuu =)
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Takaiskarin vaihto

Viesti Kirjoittaja kena »

Takaiskareiden vaihto sujui mainiosti.

Ostin kallistuksenvakaajan puslat ja pari M12x120 8.8 pulttia, iskarit, H&R jousisarjan ja askin tupakkaa. Sitten vein auton kaverille laittoon ja lähdin itse jyrsimään hänelle pakosarjan laippaa... :lol:

Heti kahden aikaan yöllä oli molemmat hommat valmiit sekä keulan jouset asennettu.

Istuu H&R -40/-40 sarja mainiosti CD-tonnariin 225/45/17 pyörien kanssa 7" vanteella ET 25. Kokeilin, että miten kovaa pitää laskea johonkin töyssyyn, että ottaa renkaat kiinni koteloon ja voin sanoa, että ei vahingossa kyllä ota.

Nyt auto on saamassa uusia kumitassuja alleen sekä pyöränkulmien suuntauksessa. Hyvä fiilis.

Edit: kiitos Henkka! =)
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
Vastaa Viestiin