Vaihdelaatikosta... (loppusuorallako?)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
sc^
"Tuplakaasari"

Vaihdelaatikosta... (loppusuorallako?)

Viesti Kirjoittaja sc^ »

Elikkäs. Aiheena 5-vaihteinen loota ´87 ogsatkusta. Katoin tänään ekaa kertaa vaihteistoöljyn tikkua, niin näyttää aika pitkälti kuivalta.
Oletan että tuolla lootalla on ajettu TOSI pitkään kuivana.
Kannattaako tässävaiheessa vaihtaa (laittaa) sinne öljyt?
Auto pitää liikkuessaan veto päällä pientä "turbotyylistä" ääntä. (jolla voi jo melkein määrittää auton vauhdin)
Vaihtaminen pitää toteuttaa nykyään aika varovaisesti, 1-2 vaihto, sekä isommilta vaihto takaisin kakkoselle aiheuttaa sorvausäänen, jos vaihtaa liian vikkelästi. Muutenkin vaihtaminen on aika voimahommaa, vaihteet tosin löytyy helposti, mutta niitä joutuu painamaan aika kovaa sisään,
ja pakille vaihtaminen aiheuttaa aika "tum" -äänen, joka tuntuu heilauttavan koko autoa hieman.
Lootalla on ajettu samanverran kuin moottorillakin: ~360tkm
Eli pointti oli:

1. Kannattaako tässävaiheessa vaihtaa öljyt lootaan?
2. Jos näin, niin mitä ostan, miten paljon laitan ja mistä kaadan sisään?
3. Voiko öljyt olla suurikin osatekijä tuolle vaihtamisen vaikeudelle?

Kiitoksia jo etukäteen.
-----------------------------
Saab 900i -87
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä öljyt kannattaa laittaa laatikkoon. Muutamat saabistikaverit on kertoneet, että ulvovalla laatikollakin voi parhaimmillaan ajaa vuosia, kunhan siellä on öljyä sisällä! Öljyksi kannattaa valita Neste MP SAE 75W vaihteistoöljy. Kaikenmaailman opukset tarjoaa moottoriöljyä, mutta olen itse tuon homman todennut, ja monet muutkin saabistit, että SAE75W on sopivan liukasta öljyä kylmänä ja kuumana. Etenkin synkronointi toimii todella mallikkaasti.

Mun 900i:n vaihteistolla olin ajanut 10W40 moottoriöljyllä reilu 70tkm ja miten paljon lie edellisetkin käyttäneet tuota öljyä. Vaihteiden synkrot jysähteli ja 1->2 vaihto oli tosi tahmeeta alussa talvella, mutta myöhemmin myös kesälläkin. Nyt muutama tuhat kilometriä SAE75W öljyn laiton jälkeen vaihteet tuntuu toimivan aina vaan paremmin ja paremmin. 2-vaihteen synkrokin on vähentänyt kurahtelua ja vaihteet menee päälle ja pois ilman ylimääräistä voimaa. Autolla on rullattu nyt 358tkm ja menipä eilen katsastuksesta läpi ilman huomautuksia (luulen että vaihteisto on alkuperäinen). 8)

Tuon mainitsemani öljyn ainoana hankaluutena on saatavuus, koska sitä voi ostaa vain 20litran astioissa. Jos ei ole noin paljolle tarvetta, niin kannattaa etsiä joku kaveri kimppaan, tai kysellä mahdollisuutta ostaa tuota kaverilta pienempi astiallinen, niinkuin minä tein Bluewolfin kanssa. Vaihteistoöljyistä on käyty keskusteluja aiemminkin, joten laita hakupalvelu käyttöön.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
sc^
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja sc^ »

okei, pitää koittaa kaivella tuota öljyä. kiitoksia neuvoista. ja se öljyn lisääminen tapahtuu siitä tarkistustikun reiästä?
-----------------------------
Saab 900i -87
ASTech
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ASTech »

sc^ kirjoitti:...ja se öljyn lisääminen tapahtuu siitä tarkistustikun reiästä?
Sieltäpä :)
mcfeast
"Aero"

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

sc^ kirjoitti:okei, pitää koittaa kaivella tuota öljyä. kiitoksia neuvoista. ja se öljyn lisääminen tapahtuu siitä tarkistustikun reiästä?
Siitähän se, huuhtele loota ihmeessä kerran jollain öljyllä ennenkuin vaihdat. Näin mahdolliset roskat eivät pääse aiheuttamaan tuhoja kun uudet öljyt alkavat irroittaa likaa.
Vastaa Viestiin