Auton tehot ilmastointi päällä
Auton tehot ilmastointi päällä
Ihan kuriositeettina aloin pohtimaan, että paljonkohan ilmastoinnin päällä olo syö tehoja? Lienee aika vähän, mutta onko kellään faktaa? Joku tuttava joskus puhui, että kesähelteellä huomaa, kun ilmastointi on päällä, että auto on selkeästi tehottomampi. Itse en ole suurta eroa, jos lainkaan, huomannut.
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
Re: Auton tehot ilmastointi päällä
No huh ... nyt olis jo kvia saada faktatietoa tuosta , 10-15 kilowattia ??? Kyllä tuollaisen tehonpudotuksen jo huomaisi jos kompura alkaa pyörimään kesken ohituksen. Kyllä tuo vähän vie, mutta että noin paljon ?
Käyppä koeajamassa jotakin uutta autoa jossa ei ole automaatti ilmastointia ja joka on varustettua 1 litran moottorilla.
Kiihdytä täysillä 0km/h eteenpäin vaikkapa 120km/h ja kytket ilmastointia on ja off...Alkaa muuten aikamoista nykimistä ja puutumista tuntua.
Eli lyhyesti jos nainen joka painaa 100kg laihduttaa sen 10 tai 15kg niin muodonmuutos ole yhtään niin radikaali kuin jos 50kg nainen laihduttaa sen saman.
Isolla moottorilla ei välttämättä huomaan niin hyvin hävikkiä.
Kiihdytä täysillä 0km/h eteenpäin vaikkapa 120km/h ja kytket ilmastointia on ja off...Alkaa muuten aikamoista nykimistä ja puutumista tuntua.
Eli lyhyesti jos nainen joka painaa 100kg laihduttaa sen 10 tai 15kg niin muodonmuutos ole yhtään niin radikaali kuin jos 50kg nainen laihduttaa sen saman.

Isolla moottorilla ei välttämättä huomaan niin hyvin hävikkiä.
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Käsittääkseni ainakin joissain autoissa toimintaa on ohjattu siten, ettei kompura kytkeydy päälle / kytkeytyy pois päältä esim. täyskaasukiihdytyksen ajaksi.
Näin ollen tehonkulutusta ei välttämättä suorituslukemista huomaa, mutta ajotuntumasta (esim. kaasuun vastaaminen kevyessä ylämäkivedätyksessä) ja polttoaineenkulutuksesta sen voi huomata. Erityisesti pienitehoisessa autossa, kuten sanottua.
Näin ollen tehonkulutusta ei välttämättä suorituslukemista huomaa, mutta ajotuntumasta (esim. kaasuun vastaaminen kevyessä ylämäkivedätyksessä) ja polttoaineenkulutuksesta sen voi huomata. Erityisesti pienitehoisessa autossa, kuten sanottua.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Kyllä sen ACC kompuran päällä olon huomaa Saabissakin, koko auto tuntuu kompura päällä niinkuin jarrut laahaisi. Kaasua saa painaa enemmän ja meno tuntuu tukkoiselta. Nykimisiä ei sentään aiheuta. Täyskaasulla kytkeytyy kompura tosiaan pois. Parani kyllä selvästi sillä kun muokkasin sytkäkarttoja uuteen uskoon ja lisäsin alipainealueelle ja varsinkin liikkeellelähtöön sytkää. Ei tunnu yhtään niin siirappiselta meno ja paikaltaanlähtö pirteämpi. Matka-ajossakin kulutus tippui pari desiä.
Trionic7 autossa kompuraa ei tuntenut läheskään niin selvästi koska sähköinen kaasuläppä kompensoi itse lisäkuormituksen pois avaamalla läppää enemmän samalla polkimen asennolla.
Trionic7 autossa kompuraa ei tuntenut läheskään niin selvästi koska sähköinen kaasuläppä kompensoi itse lisäkuormituksen pois avaamalla läppää enemmän samalla polkimen asennolla.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Itse olen noteerannut pienen nykäyksen kun kompura lähtee päälle. Nykäisee vähän isommassakin vauhdissa. Pienellä kaasulla ajettaessa tosiaan tuntuu, että saisi vähän kaasua lisätä, mutta "jarrutus" on kuitenkin aika vaisu. Omassa tapauksessani ei siis ainakaan tunnu kuin jarrut laahaisi. Jos mulla on niin rajut voimat tuossa autossa
Kuitenkin, aika annos tehoa siihen ACC:hen saattaa mennä, kun sen ihan tuntee.

Kuitenkin, aika annos tehoa siihen ACC:hen saattaa mennä, kun sen ihan tuntee.
No ei se nyt aivan oikealta jarrujen laahaukselta tunnu mutta tunne on sen tyyppinen vrt. ilman kompuraa päällä. Tuntee siis että tehoa hukkuu johonkin, vähän reippaammin kaasua painaessa ei tietenkään mitään enää huomaa. Matka-ajossa ei myöskään juuri mitään huomaa, pehmeän nykäisyn korkeintaan kytkeytyessä. Automaatti muuten varmaan auttaa omansa tehonhukan piilottamiseen.