Manuaalilaatikko pitäisi ottaa auki, varmaan jokin laakeri menossa kun pitää pientä rohinaa.
Kysyisin mitä pitää huomioida laatikkoa avatessa ? Pitääkö olla tietyssä asennossa, onko esim. neulalaakeria joka voisi hajota. Mikä laakeri, tai jokin muu mahdollisesti on vikaantunut. Vaatiiko erikoistyökaluja ?
Kaikkia hyviä neuvoja saa laittaa, kiitos.
Laatikko auki
Re: Laatikko auki
Jos sinulla ei ole reilusti kokemusta lootaremonteista, suosittelen jättämään homman osaavalle ammattilaiselle. Toki korjaamokäsikirjaa seuraamalla voi saada homman onnistumaan, mutta vaatii seurakseen kasan erilaisia ulosvetäjiä, prässin, heittokellon... itse en lähtisi edes yrittämään, vaikka kokemusta löytyykin muuten konehuoneen puolelta.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Laatikko auki
Itellä ois samat suunnitelmat syksyn päälle eli loota pitäs avata samalla kun kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä menee vaihtoon.
Toinen paikallisista merkkikorjaamoista ei ole kuulemma avannut ennen 9-5:n laatikkoa joten tuskin se osaaminen sitten on sielläkään paljon sen paremmalla tasolla kuin oma yritys. Erikoistyökaluja niillä tietty on mutta pitänee tässä ainakin yrittää ja katsoa kuinka paljon vahinkoa saa aikaseksi. On menny nuo korjaamoiden tuntitaksat niin järjettömiksi että joutuu ite yrittämään järjettömyyksiäkin
Äkkiseltään vilkaistuna se ei niin älyttömän mutkikkaalta hommalta kyllä vaikuta.
Tuolla on vähän keskustelua asiasta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lilaatikon
Tuolla puolestaan on tonnarin laatikon avaus kotikonstein ja ainakin päällepäin tuo 9-5:n laatikko on kovalti samanlainen kuin tonnarin. http://www.thesaabsite.com/9000/9000transrepair.htm
Kerrohan kokemuksia miten homma meni jos ite avaat.
Toinen paikallisista merkkikorjaamoista ei ole kuulemma avannut ennen 9-5:n laatikkoa joten tuskin se osaaminen sitten on sielläkään paljon sen paremmalla tasolla kuin oma yritys. Erikoistyökaluja niillä tietty on mutta pitänee tässä ainakin yrittää ja katsoa kuinka paljon vahinkoa saa aikaseksi. On menny nuo korjaamoiden tuntitaksat niin järjettömiksi että joutuu ite yrittämään järjettömyyksiäkin

Äkkiseltään vilkaistuna se ei niin älyttömän mutkikkaalta hommalta kyllä vaikuta.
Tuolla on vähän keskustelua asiasta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lilaatikon
Tuolla puolestaan on tonnarin laatikon avaus kotikonstein ja ainakin päällepäin tuo 9-5:n laatikko on kovalti samanlainen kuin tonnarin. http://www.thesaabsite.com/9000/9000transrepair.htm
Kerrohan kokemuksia miten homma meni jos ite avaat.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Laatikko auki
Ihan hyvä oli tuo lootan purkulinkki, mutta mitään käytännön hyötyä siitä ei ole, koska laakereiden vaihdosta ei ole mitään, synkroja ei sen kummemmin käsitellä purettuina ja lootakin vain vedetään nippuun sen kummemmin välyksiä testailematta. Ja tuolla osaavalla ammattilaisella en tarkoita merkkiliikkeen tai jonkun muun korjaamon työntekijää, joka veloittaa tuntitaksaa. Huolellisia tekijämiehiä löytyy muualtakin, jopa klubilaisista.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Laatikko auki
Tuo oikeisiin välyksiin saaminenhan se itteäkin eniten mietityttää tuossa lootan aukasussa. Sitten taas toisaalta ei näytä oikeilla välyksilläkään olevan paljon vaikutusta jos laakeroinnit ei tuon pitempään kestä. Tai sitten ne on kasattu jo tehtaalla miten sattuu.
Osaavia tekijöitä varmasti löytyy klubinkin suunnalta mutta taitavat piilotella kivien alla tai ainakin jossain kaukana.
Osaavia tekijöitä varmasti löytyy klubinkin suunnalta mutta taitavat piilotella kivien alla tai ainakin jossain kaukana.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Laatikko auki
Jos ei ole vehkeitä välysten tarkkaan mittaamiseen ja WISsiä niin en suosittele. Ei siinä muuten mitään ongelmaa ole kunhan tekee rauhassa ja ajatuksella. Itellä jäi laakereiden "asettelu" tekemättä ja siten myös välykset yläkanttiin. Loota toimii ihan mainiosti mutta pitää ääntä. Kantapään kautta...
Taitaa olla femman laatikko sisuskaluiltaan melko identtinen tontun kanssa pl. synkat?
Taitaa olla femman laatikko sisuskaluiltaan melko identtinen tontun kanssa pl. synkat?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Laatikko auki
Juu, aika lailla samaa tavaraa pitävät sisällään. Tontun -94 -> lootaan käy mm ysiviitosen lootan korjaussarja, rattaat ovat samat, välityksissä pieniä eroja. 3,4 ja 5 synkrot käy sekaisin, eli aika lailla yhteensopivia keskenään.ysikoo kirjoitti:Taitaa olla femman laatikko sisuskaluiltaan melko identtinen tontun kanssa pl. synkat?
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki