
Satkun lasien vaihto, millainen homma?
Satkun lasien vaihto, millainen homma?
Pitäisi toisesta satkusta ottaa sävylasit toiseen. Samalla saan ehjän tuulilasin ja aukeavat takalasit sekä mustat listat
Onko millainen homma vaihtaa, että saako ne listat takaisin järkevästi? Vai pitäisikö suosiolla unohtaa koko projekti.

900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
Re: Satkun lasien vaihto, millainen homma?
Vanhat listojen kiinnikkeet hajoavat helposti. Jos vanhoja ovia ei tarvitse säästää, niin kannattaa leikata rälläkällä vähän lisää tilaa oven rakenteisiin. Lasit saa silloin irti huomattavati helpommin.
Itse laitan jossain vaiheessa nuo 900 turbon sähkö/sävylasit 99:iin.
Itse laitan jossain vaiheessa nuo 900 turbon sähkö/sävylasit 99:iin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Satkun lasien vaihto, millainen homma?
Joo ei tarvitse vanhan laseja säästellä, paaliin lähtee auto. Lähinnä listojen kiinnitys arveluttaa. Kaverit puheli, ettei niitä saisi takaisin. Ainakaan niin, että näyttäisi vielä joltain 

900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Satkun lasien vaihto, millainen homma?
kyllä ne saa takaisin jos vaan saa ehjänä irti yleinsä ovat aikas haperoita vanhimmiten.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Satkun lasien vaihto, millainen homma?
En ihan päässy kärryille niistä sävylaseista, ne on ilmeisesti sivulasit?? Mutta se tuulilasi homma voi olla v****mainen. Männä vikkolla laitettiin Land cruiseriin takalasi paikalleen, eikä hommassa mwenny kun neljä tuntia!!! Tiivisteen rikkoo äkkiä, kun se jää lasin väliin nalkkiin ja sieltä yrittää kammeta sitä pois. Ei kannata käyttää mitään teräviä työkaluja koska niillä viimeistään saa tiivisteen rikki. Mutta homman puitäis olla simppeli jos osaa käyttää sitä narujippoa. Naru tiivisteeseen, kaveri painaa lasia alas päin ja ite vetää narua pois välistä. pitäis mennä paikolleen.jpjk kirjoitti:Pitäisi toisesta satkusta ottaa sävylasit toiseen. Samalla saan ehjän tuulilasin ja aukeavat takalasit sekä mustat listatOnko millainen homma vaihtaa, että saako ne listat takaisin järkevästi? Vai pitäisikö suosiolla unohtaa koko projekti.
Land Cruiserin lasi on samalla systeemillä kiinni nimittäin kun satkun tuulilasi--luulisin.
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Re: Satkun lasien vaihto, millainen homma?
Siis kaikki lasit pitäisi siirtää. Tuulilasi on halki tuossa projektissa ja purkuautossa olisi ehjä. 2vk päästä olisi tarkoitus lähtee kaverin kans kokeilemaan, mitä tuostakin tulee 

900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
Re: Satkun lasien vaihto, millainen homma?
Tuulilasin tiiviste kannattaa leikata reilusti mattopuukolla rikki, niin, että irrotettaessa ei tarvitse käyttää voimaa.jpjk kirjoitti:Siis kaikki lasit pitäisi siirtää. Tuulilasi on halki tuossa projektissa ja purkuautossa olisi ehjä. 2vk päästä olisi tarkoitus lähtee kaverin kans kokeilemaan, mitä tuostakin tulee
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Satkun lasien vaihto, millainen homma?
Ei sen tiivisteen pitäisi kovin helpolla hajota. Koristelista veks, ruuvari tiivisteen alta ja jollain tukevalla raapalla kampeaa ikkunan ulos. Näin on monta ikkunaa jo purettu eikä yksikään hajonnut. Uuden ikkunan saa kiinni samalla tavoin tai sitten helpommalla kun laittaa kumitiivisteen sisään kestävän narun va vetelee sitä tiivisteestä pois sitä mukaa kun ikkunaa painaa sen väliin. Toimii
Saippuavesikin auttaa joskus.

Saab SS Vector -04/05 Myyty 

Re: Satkun lasien vaihto, millainen homma?
Tarkoitinkin, että jos vanhaa tiivistettä ei ole tarkoitus käyttää tuosta lasien luovuttajasta, niin turvallisinta on leikata se rikki, ellei ole aiemmin lasia irrottanut. Lasin saa toki irti ehjänä ilman tiivisteen leikkelyäkin, mutta se vaatii hieman kärsivällisyyttä.Danger kirjoitti:Ei sen tiivisteen pitäisi kovin helpolla hajota. Koristelista veks, ruuvari tiivisteen alta ja jollain tukevalla raapalla kampeaa ikkunan ulos.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Satkun lasien vaihto, millainen homma?
Kun vaihdat tuulilasia, tulee ottaa huomioon muutama asia. Jos kojetaulu on paikallaan kannattaa irroittaa rikkinäinen lasi niin että tiiviste jää koriin. Se tapahtuu niin, että poistat kulmapalat ja koristelistat tiivisteestä minkä jälkeen SAAPPAAT tuulilasille sisäpeilin molemmin puolin ja työntöä samalla kun kaveri auttaa kulmista pyöristetyllä meisselillä (ettei tiiviste murru).
Uuden tuulilasin asennus tiivisteeseen on helpompi homma kuin koko tiivisteen irroitus ja lasin veto paikalleen narulla. Asennus: Tiivisteen ura putsataan, myös alakulmissa olevat viemärit. Saippuavettä uraan. Lasin asennus aloitetaan asettamalla lasi alhaalta keskeltä uraan. Sen jälkeen tiivisteen nostoa sentti kerrallaan ulospäin ja lasi on paikallaan kun ollaan sisäpeilin kohdalla. Tämä kaikki yhtä aikaa molemmilla puolilla. Kämmenellä taputtelu lasiin varmistaa lopullisen asettumisen. Sitten asennat koristelistat ja kulmapalat.
Jos kojetaulu on irrallaan, kannattaa tuulilasi ehdottomasti asentaa "perinteisellä tyylillä", tiiviste lasiin ja veto narulla ja liukasteena saippuavettä.
Asennustyökalusta kirjoitin palstalla alempana takaluukun yhteydessä.
Käytä nahkakäsineitä ja nahkasaappaita näissä hommissa ettet sotke hyvää autoa verellä.
Tuulilasin irroitus ehjänä vanhasta on haastavaa, mutta mahdollista.
Uuden tuulilasin asennus tiivisteeseen on helpompi homma kuin koko tiivisteen irroitus ja lasin veto paikalleen narulla. Asennus: Tiivisteen ura putsataan, myös alakulmissa olevat viemärit. Saippuavettä uraan. Lasin asennus aloitetaan asettamalla lasi alhaalta keskeltä uraan. Sen jälkeen tiivisteen nostoa sentti kerrallaan ulospäin ja lasi on paikallaan kun ollaan sisäpeilin kohdalla. Tämä kaikki yhtä aikaa molemmilla puolilla. Kämmenellä taputtelu lasiin varmistaa lopullisen asettumisen. Sitten asennat koristelistat ja kulmapalat.
Jos kojetaulu on irrallaan, kannattaa tuulilasi ehdottomasti asentaa "perinteisellä tyylillä", tiiviste lasiin ja veto narulla ja liukasteena saippuavettä.
Asennustyökalusta kirjoitin palstalla alempana takaluukun yhteydessä.
Käytä nahkakäsineitä ja nahkasaappaita näissä hommissa ettet sotke hyvää autoa verellä.
Tuulilasin irroitus ehjänä vanhasta on haastavaa, mutta mahdollista.
Re: Satkun lasien vaihto, millainen homma?
Totta, tapoja on monia. Itse olen aina koittanut säästää vanhan tiivisteen jos on ollut hyväkuntoinen.
Terveisin
Mikko
Terveisin
Mikko
Saab SS Vector -04/05 Myyty 

-
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Satkun lasien vaihto, millainen homma?
Ja makuja on monia, sano Musti kun muniaan nuoli.Danger kirjoitti:Totta, tapoja on monia. Itse olen aina koittanut säästää vanhan tiivisteen jos on ollut hyväkuntoinen.
Terveisin
Mikko

Saab... Ainut millä jotain tekee!