99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon
Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon
Ei mene kyllä oikein nuo ajotilapiirroksen laskut. Ts. virheitä joissain muuttujissa. On tuollainen tullut itsekin joskus väännettyä ja totesin että hyvin herkästi menee pieleen jos on vähänkin heittoa parametreissa. Tässä tapauksessa taitaa ilmanvastuksen arviointi mennä yläkanttiin.. Todellisuudessa huippuja löytyy enemmän eikä 262km/h tarvitse noin paljoa tehoa.
Lootan kannalta voisi ehkä olla järkevää pitää vääntö alle vaikkapa 450Nm.
Lootan kannalta voisi ehkä olla järkevää pitää vääntö alle vaikkapa 450Nm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon
Perävälityksiä on ilmeisesti 2 erilaista; 9:35/3.89 ja 9:33/3.67 välityssuhteilla? Paljonkos noiden ero vaikuttaa esim. 4v laatikossa #7 enskalla 100km/h nopeudessa? Tai vastaavasti esim. 3000 1/min kierrosluvulla? Eli toivottavasti ajotilapiirrokset on nyt korjattu niin otetaan ne käyttöön taas
Ja kumpi perä tuossa omassa 5v laatikossa on? #8 enska, renkaat 195/65R15, 100km/h vauhdissa ~2300rpm, 80kmh ~2000rpm.
Edit: Taitaa olla se lyhyempi kun on ilmeisesti vuosimalli on -90 ja silloin oli vain tuo lyhyempi välitys tarjolla.
Satku 4v laatikolla ja #7:n enskalla ottaa muistaakseni vähän päälle 110kmh 2.:lla ellen paljon valehtele. Rajoitin jossain 6500rpm jälkeen. Eli luulisi olevan ainakin se pisin perä kun orkkis enska ko. laatikossa taisi olla peräti #5 (?).
Ja kumpi perä tuossa omassa 5v laatikossa on? #8 enska, renkaat 195/65R15, 100km/h vauhdissa ~2300rpm, 80kmh ~2000rpm.
Edit: Taitaa olla se lyhyempi kun on ilmeisesti vuosimalli on -90 ja silloin oli vain tuo lyhyempi välitys tarjolla.
Satku 4v laatikolla ja #7:n enskalla ottaa muistaakseni vähän päälle 110kmh 2.:lla ellen paljon valehtele. Rajoitin jossain 6500rpm jälkeen. Eli luulisi olevan ainakin se pisin perä kun orkkis enska ko. laatikossa taisi olla peräti #5 (?).
Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon
Ilmanvastus aiheuttaa isoimman virheen. Pikkupuskurisen cd on 0,34. Noissa laskuissa olen käyttänyt 0,37 isompien peilien ja puskurien, sekä leveämpien renkaiden takia. Toinen hihasta ravistettu merkittävämpi arvo on vaihteiston hyötysuhde, joka ensiövedon takia on hieman alhaisempi, kuin perinteisemmässä ratkaisussa. Massa on samoin arvioitu yläkanttiin, 1400kg.jcarlson kirjoitti:Ei mene kyllä oikein nuo ajotilapiirroksen laskut. Ts. virheitä joissain muuttujissa. On tuollainen tullut itsekin joskus väännettyä ja totesin että hyvin herkästi menee pieleen jos on vähänkin heittoa parametreissa. Tässä tapauksessa taitaa ilmanvastuksen arviointi mennä yläkanttiin.. Todellisuudessa huippuja löytyy enemmän eikä 262km/h tarvitse noin paljoa tehoa.
Lootan kannalta voisi ehkä olla järkevää pitää vääntö alle vaikkapa 450Nm.
Originaali 99 turbo kulki 145hv:llä n. 200 km/h. 175 ei kyllä riitä kovin paljoa pidemmälle. Sanoisin, että vakiotekniikalla 220 jää kyllä saavuttamatta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon
Kun lasketaan ihan vaan teoreettisia nopeuksia eri kierrosluvuilla, ei tarvita mitään hihavakioita:f-19 kirjoitti:Perävälityksiä on ilmeisesti 2 erilaista; 9:35/3.89 ja 9:33/3.67 välityssuhteilla? Paljonkos noiden ero vaikuttaa esim. 4v laatikossa #7 enskalla 100km/h nopeudessa? Tai vastaavasti esim. 3000 1/min kierrosluvulla? Eli toivottavasti ajotilapiirrokset on nyt korjattu niin otetaan ne käyttöön taas
4v vaihteistoa ei tietääkseni ole koskaan ollutkaan #7 enskalla mutta eipä tuo haittaa.
3,67 perällä 100 km/h kuljetaan n. 2300 kierroksella ja 3,89:llä 2450 kierroksella
vastaavasti 3000 kierroksella vauhtia on 129 tai 122 km/h.
Jos vääntöä piisaa, niin 6500 kierroksella kuljetaan 3,67 perällä 280 km/h.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon
Milläs setillä ylitetään maaginen 300km/h
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon
Ei ole ei ollut 4v lootaa ja #7 enskaa tehtaalta mutta kyllä se silti ihan toimiva paketti on noin jokapäiväisessä käytössä. Bolt-on.
Entäs 5v laatiko #8 enskalla, pitää varmaan olla se pitkä perä ja kiertää päälle 7000rpm että pääsee edes teoriassa yli 300km/h?
Entäs 5v laatiko #8 enskalla, pitää varmaan olla se pitkä perä ja kiertää päälle 7000rpm että pääsee edes teoriassa yli 300km/h?
Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon
4v ja 5v vaihteistoissa suurin vaihde on aina ns. suora, eli kampiakselin kierroslukua pienentävät ainoastaan enska ja perävälitys.f-19 kirjoitti:Entäs 5v laatiko #8 enskalla, pitää varmaan olla se pitkä perä ja kiertää päälle 7000rpm että pääsee edes teoriassa yli 300km/h?
#8 enska, 3.67 perällä ja 185/65R15 renkailla riittää 6950 kierrosta.
Tosin 185/65 renkaita ei saa Y-nopeusluokassa...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon
Löytyihän se virhe, eikä ihan vähäinen ollutkaan. Olit aivan oikeassa ilmanvastuksen suhteen. Auton otsapinta-ala oli kaavassa kahdesti. Olin lisännyt Excelin kaavaan viittauksen alan sisältävään soluun, mutta en ollut poistanut kaavasta paljasta lukua. Ilmanvastukseen vaikuttava ala oli siis A*cd+A.jcarlson kirjoitti:Ei mene kyllä oikein nuo ajotilapiirroksen laskut. Ts. virheitä joissain muuttujissa. On tuollainen tullut itsekin joskus väännettyä ja totesin että hyvin herkästi menee pieleen jos on vähänkin heittoa parametreissa. Tässä tapauksessa taitaa ilmanvastuksen arviointi mennä yläkanttiin.
Nyt alkaa 99:kin kulkea.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon
Mulla on 7-enska T16 99:ssä, en välttämättä lyhyempää laittaisi, kakkosella piirtää sillon tällön siihen malliin ettei lyhyemmässä välttämättä ole järkeä.
Loota on alkuperäinen vm84 5-lovinen.
On mukava ajella sekä maantiellä että kaupungissa.
Loota on alkuperäinen vm84 5-lovinen.
On mukava ajella sekä maantiellä että kaupungissa.
Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon
Mulla on 99 vakio 6-enskainen ja jos voimaa on enemmän kuin vakiossa niin ehdottomasti 7-enska.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 99 T16: 6 vai 7 enska vaihteistoon
Ja millanen ajettava 99 on kolmensaan vauhisa? Voipi olla tukka pystysä kauan ennen ko vauhtia on tuon verranFrostwind kirjoitti:Milläs setillä ylitetään maaginen 300km/h
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva