pitäis varmaan vilkaista tuosta 8 venttiili kaasarisatkusta (-85) nuo venttiilinvälykset. Alkaa olla 45tkm ajettu mun omistuksessa ilman että olisin välyksiä tarkistellut, ja edellisen omistajan ajot siihen vielä päälle. Löytyiskö speksejä mihin nuo pitäisi säätää, ja miten Venttiilikoppa auki (uusi tiiviste tietty Motonetistä), rakotulkki käteen ja ihmettelemään? Muistelisin tuon säädön tapahtuvan jollain shimmilevyillä tms, vai onko pettämätön muistini taas pettänyt...Haulla ei hirveitä apuja löytynyt vanhoista viesteistä, joten kiitollisena otetaan tietoa vastaan!
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Välysten tarkastaminen on aika helppoa hommaa, eli ihan vain liuskamitalla tökit menemään.
Tulpat pois, nelonen tupaan ja lykkimään.... Mäntää ylös ja jos molemmat venttiilit ovat kiinni niin tästä pytystä voi tarkastaa välykset(virranjakajasta voi tarkastaa että paukku on kyseisellä pytyllä).
Ja jos oikein tarkasti haluaa mitata niin ajattelee venttiilit toistensa pelikuviksi keskeltä. Eli kun ykkösventtiili (jakopään puoleinen) on täysin alhaalla, niin tarkasta venttiili numero kaheksan(virranjakajan puoleinen). Kun kakkonen on täysin auki niin säädä seiska jne...jne...
Sitten sama vielä toisinpäin eli kun kasi auki niin ykkönen tarkastetaan jne.....jne.... Aika sekavaa ehkä, mutta kilpurissa oon säätäny noin ja ei oo venttiileitä palanu. Ite oon saabissa käyttäny kuitenkin tuota säätöä työtahdin mukaan.
Jos joutuu vaihtaan (harvinaista jos ei mitään ole tehty) paloja niin se vaatii jo aikalailla työtä. Nokka akseli irti ja uudet palat paikoilleen.
Olikohan välykset 0.2-0.25 imussa ja 0.4-0.45 pakoventtiilissä. Kannattaa tarkasta vaikka alfameristä. Sit vaan sen mukaan mimmoinen rako on niin säätöpalan paksuutta muutetaan sen mukaan. Tässä kannattaa olla tarkkana ja laskea muutoksen suunta ainakin kahteen kertaan!
Paloja saa melkein mistä vaan autokorjaamolta ja jotkut jopa ottavat vaihdossa "epäkelvot" palat ja vaihdokeille ei tule hintaa paljon mitään.
PS. mittaa millaisia tarvit niin voihan täältäkin joku varmasti lähettää kirjekuoressa jos sattuu löytyä sopivat.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)