Uudet männät viggeniin?
Uudet männät viggeniin?
Nyt kävi näin että 3syl. mäntä on ilmeisesti halki. Ja kysymys kuuluu että mitä mäntiä porukka on noihin koneisiin laitellut? Wössneriltä löytyy ainakin luettelon mukaan. Wisecolta ei taida edes löytyä mäntiä saabiin..
Re: Uudet männät viggeniin?
http://www.speedparts.se/sale/img/100,574.jpg
Kolvsats
B234 Turbo 90-93
Sats om 4 kolvar och kolvringar Ny 9142522
9142514 100,574 7380 kr 1800 kr
Kolvsats
B234 Turbo 90-93
Sats om 4 kolvar och kolvringar Ny 9142522
9142514 100,574 7380 kr 1800 kr
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Uudet männät viggeniin?
Ei passaa ainakaan vakiokanget noiden pitkälohkon mäntien kanssa (kuten ei T5 mäntienkään kanssa).
En ole Wössnerin mäntiä halvempia löytänyt vielä takomäntäosastolta, JE:ltä taisi olla myös tarjolla ainakin joskus.. 690e/sarja näyttää nuo Wössnerit olevan.
En ole Wössnerin mäntiä halvempia löytänyt vielä takomäntäosastolta, JE:ltä taisi olla myös tarjolla ainakin joskus.. 690e/sarja näyttää nuo Wössnerit olevan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Uudet männät viggeniin?
Vaativat tosiaan B234:n kiertokanget kaveriksi, mutta niitähän löytyy, kun vaparikoneisenkin kanget samat.jcarlson kirjoitti:Ei passaa ainakaan vakiokanget noiden pitkälohkon mäntien kanssa (kuten ei T5 mäntienkään kanssa).
En ole Wössnerin mäntiä halvempia löytänyt vielä takomäntäosastolta, JE:ltä taisi olla myös tarjolla ainakin joskus.. 690e/sarja näyttää nuo Wössnerit olevan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Uudet männät viggeniin?
Abbott racingiltä wössnerit maksaa 425£ = 539,44Eur. Speedpartsilla 7995kr = 846Eur. Maptunilla 6396kr = 677Eur. JE:n katalogista en löytänyt saabiin mitään mäntiä.
Re: Uudet männät viggeniin?
b234 vapari 90-93 pitkälohkos on samat veivit ku turbos, mutta T5 2.3 94-> vapariss on sitten eri veivit. Puristukset noilla pitkälohkon männillä laskee aikalailla alemmaks joten muitakin muutoksia joutunee tekemään.ng900aero kirjoitti:Vaativat tosiaan B234:n kiertokanget kaveriksi, mutta niitähän löytyy, kun vaparikoneisenkin kanget samat.jcarlson kirjoitti:Ei passaa ainakaan vakiokanget noiden pitkälohkon mäntien kanssa (kuten ei T5 mäntienkään kanssa).
En ole Wössnerin mäntiä halvempia löytänyt vielä takomäntäosastolta, JE:ltä taisi olla myös tarjolla ainakin joskus.. 690e/sarja näyttää nuo Wössnerit olevan.
Paras vaihtoehto varmaan on ne wössnerit.
Re: Uudet männät viggeniin?
Lisäksi männän helmoista joutuu ottamaan muutaman millin pois, koska ottaa kiinni triggerilevyyn nelospytyssä. Myös männän paino on aika lailla eri kuin B235:ssa eli tasapainotuksen toiminta on kyseenalainen.JouniCSE kirjoitti:b234 vapari 90-93 pitkälohkos on samat veivit ku turbos, mutta T5 2.3 94-> vapariss on sitten eri veivit. Puristukset noilla pitkälohkon männillä laskee aikalailla alemmaks joten muitakin muutoksia joutunee tekemään.ng900aero kirjoitti:Vaativat tosiaan B234:n kiertokanget kaveriksi, mutta niitähän löytyy, kun vaparikoneisenkin kanget samat.jcarlson kirjoitti:Ei passaa ainakaan vakiokanget noiden pitkälohkon mäntien kanssa (kuten ei T5 mäntienkään kanssa).
En ole Wössnerin mäntiä halvempia löytänyt vielä takomäntäosastolta, JE:ltä taisi olla myös tarjolla ainakin joskus.. 690e/sarja näyttää nuo Wössnerit olevan.
Paras vaihtoehto varmaan on ne wössnerit.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Uudet männät viggeniin?
Nyt löyty JE:n männät-> genuinesaab.com. Männät, renkaat ja tapit yht.519$
Re: Uudet männät viggeniin?
"Triggerilevyyn ottaa mäntä kiinni".. mitä tarkoitat triggerilevyllä, eikös siinä pitäisi olla kiinni kampiakselin asentoanturi, ja xsen pitäisi sijaita öljypumpunkin ulkopuolella, ts. kampiakselilla ö-pumpusta ulospäin (tai sitten olen väärässä, EPC ei tunne mitään triggerilevyjä, joten vaikea tietää mistä on kyse, moisia levyjä en ole koskaan missään Saabin koneessa nähnyt tuolla kampikammiossa, ehkä olen puusilmä).9000LPT kirjoitti: Lisäksi männän helmoista joutuu ottamaan muutaman millin pois, koska ottaa kiinni triggerilevyyn nelospytyssä. Myös männän paino on aika lailla eri kuin B235:ssa eli tasapainotuksen toiminta on kyseenalainen.
Männän painolla ei ole mitään merkitystä, jos vain kaikki neljä mäntää ovat keskenään samanpainoisia, ja samanlaiset tasapainoakselitkin noissa lyhyt- ja pitkälohkoissa kuitenkin on, täristyshän kuitenkin alkaa ennen pitkää kun se fillarinketju, joka pyöritää niitä akseleita, venyy.
Puristussuhde ei muutu niin paljoa, että siitä tarvitsisi huolestua, loppuunajettu (eli yli 200tkm) kone falskaa kyllä sen verran ulos venoista tai männänrenkaista, ettei ole sekään ihan uuden spekseissä.
Männäthän kyllä kannattaa käyttää puntarissa, ja tehdä niistä mahdollisimman lähelle samanpainoisia keskenään, ja laittaa kaikki muukin kerralla uusiksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Uudet männät viggeniin?
Triggerilevyllä tarkoitetaan kampuran nelospytyn päässä olevaa reikälevyä(EPC:n nimitys on aukkolevy), joka toimii kampiakselin asentoanturin kaverina ja asentoanturi on lyhytlohkoissa nelospytyn päässä koneen etupuolella. EPC:n kuvissa tuo aukkolevy löytyy ainankin B204 koneen kampiakselin kuvista. Jostain syystä EPC näyttää myös virheellisen sijainnin asentoanturille ainakin tonnarin lyhytlohkoisiin. Frostgreyllä on ainakin kokemuksia B234 mäntien laitosta B235 koneeseen, olikohan peräti jotain projektikertomustakin.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Uudet männät viggeniin?
Just joo, eli siis tuo ennen vauhtipyörää tuleva lätkä, jossa on hammastukset asentoanturia varten (taas oppii uutta) on nimety triggeripyöräksi tms.G-mies kirjoitti:Triggerilevyllä tarkoitetaan kampuran nelospytyn päässä olevaa reikälevyä(EPC:n nimitys on aukkolevy), joka toimii kampiakselin asentoanturin kaverina ja asentoanturi on lyhytlohkoissa nelospytyn päässä koneen etupuolella. EPC:n kuvissa tuo aukkolevy löytyy ainankin B204 koneen kampiakselin kuvista. Jostain syystä EPC näyttää myös virheellisen sijainnin asentoanturille ainakin tonnarin lyhytlohkoisiin. Frostgreyllä on ainakin kokemuksia B234 mäntien laitosta B235 koneeseen, olikohan peräti jotain projektikertomustakin.
Matti
Mutta osuukohan tuo oikeasti edes nelosmäntään, vai liippaakohan vain läheltä (jos välissä on esim 0.1mm niin se on tarpeeksi)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Uudet männät viggeniin?
Kai se osuu, kun muistan Frostinkin joutuneen sorvauttamaan mäntiä ettei osuisi...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=33897
Matti
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=33897
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Uudet männät viggeniin?
Kyseisessä projektissa jouduttiin ottamaan helmoista pois. Mittaa ei muisteta, koska koneistamo teki homman.G-mies kirjoitti:Kai se osuu, kun muistan Frostinkin joutuneen sorvauttamaan mäntiä ettei osuisi...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=33897
Matti
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx