OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
samaa mieltä kuin useimmat karpaasit edellä, niillä halvoilla kartiomallisilla vastakierretapeilla ei varmaankaan tee muuta kuin itselleen kiusaa, jos kierre on niin juntturassa, jotta sydänpoikkipinta murtuu väännöstä ( kertokoon ken niillä on jotain ulos ottanut). Samoin tässä hommassa ei välttämättä enää tarvi tohoa, kun vääntiö on kerran kalvettu pois. mutta poria aina tarvitsee muissakin jutuissa ja useita, koska herkästi tylsyvät ja harvempi harrastelija kait niitä käsivaralta edes teroittelee. Mitään ihan halpasatsiporia ei kandee riesakseen hommata, pitää olla pikaterästä HSS ( high speed steel) ja mieluusti vielä joku koboltti tai titaaninitrauspinta.
palautin muuten B: n laajimman kierretyökalusatsin kokeiltuani, ei hyvä, ja olen sentään eräänkin kierteen nykäissyt. Jotain vikaa oli, ei leikannut silleen kuten terävän kuuluu leikata, oli kuin tylsä jo syntyissään. Varmaan viimeistely ja materiaalin laatu heikkoa.
palautin muuten B: n laajimman kierretyökalusatsin kokeiltuani, ei hyvä, ja olen sentään eräänkin kierteen nykäissyt. Jotain vikaa oli, ei leikannut silleen kuten terävän kuuluu leikata, oli kuin tylsä jo syntyissään. Varmaan viimeistely ja materiaalin laatu heikkoa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Ruuvi jumittaa nimenomaan siitä kartio-osasta jossa sitä pinta-alaa on
Kun saat porattua kartion irti niin kyllä ruuvin kierreosa 80% varmuudella irtoaa asiallisilla pihdeillä varsinkin kun levyn irrotettua ruuvista saa pihdeillä kiinni.
Paras tapa tehdä elämä ankeaksi on katkaista B-teeman rimpula siihen ruuviin.
Jos jossain ei pidä säästää työkaluissa niin ne on ulosvetäjät ja vastakierretapit

Kun saat porattua kartion irti niin kyllä ruuvin kierreosa 80% varmuudella irtoaa asiallisilla pihdeillä varsinkin kun levyn irrotettua ruuvista saa pihdeillä kiinni.
Paras tapa tehdä elämä ankeaksi on katkaista B-teeman rimpula siihen ruuviin.
Jos jossain ei pidä säästää työkaluissa niin ne on ulosvetäjät ja vastakierretapit

9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Melko kovapintainen,sananmukaisesti,on 14mm pitkän ruuvin oltava jos ei näin suurella miesjoukolla ja runsaalla ohjeistuksella aukeaisi.Yllättävän paljon mielenkiintoa herättävä ruuvi.
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
joo, näinhän se on. johtuu nääs siitä, kun on niin vietävän hyvä bilika. Kun ei oo kunnon vikoja niin on ihan tikusta tehtävä asiaa.neville kirjoitti:Melko kovapintainen,sananmukaisesti,on 14mm pitkän ruuvin oltava jos ei näin suurella miesjoukolla ja runsaalla ohjeistuksella aukeaisi.Yllättävän paljon mielenkiintoa herättävä ruuvi.

Mutta vakavasti sanoen , monelle toi ruuvi on nopeasti ylläri kun onnistuu vääntiön kovin helposti korkkaamaan ja ns. porauskynnys on useinkin aika korkealla. Pulttimopollakin kun heti tarjoaa max vaihdetta niin korkkaa herkästi, pitäisi muistaa alkaa aina pienemmillä iskuilla, niin ei pieni vääntiö niin hevin pyörähdä sileäksi.
Kyllä ne "esileikit" ovat monessa kohteessa poikaa.

900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Eileeeen, irroitin kaksi muljottua ja survattua ruuvin kipaletta ihan vain lyömällä tuurnalla oikeaan suuntaan, vaatii tosin hieman opettelua, mutta ei helpompaa tapaa tuolle ole!! Eikö kukaan muka ole tämmöistä vanhaa tapaa käyttänyt?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
ihan suositeltava tapa tuokin, varsinkin tässä kun ruuvin kanta on hyvin esillä. Pitää vain omistaa laadukas pistepuikko tai sitten porata pikkumonttu siihen ruuvin kannan reunaan, jotta surkeammankin puikon pää siinä pysyy.himmee kirjoitti:Eileeeen, irroitin kaksi muljottua ja survattua ruuvin kipaletta ihan vain lyömällä tuurnalla oikeaan suuntaan, vaatii tosin hieman opettelua, mutta ei helpompaa tapaa tuolle ole!! Eikö kukaan muka ole tämmöistä vanhaa tapaa käyttänyt?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Kun kantaa on vielä jäljellä niin Dremelillä tai sen kopiolla ja minilaikalla siisti hahlo ruuvinkantaan ja iskumeisseliä isolla talttaterällä perään.
Itse ainakin tulee toimittua niin että välttää viimeiseen asti kierteiden pilalle poraamista, eli muljahtaneisiin kuusiokantaisiin muttereihin tai pultteihin kaksi sivua suoriksi niin että kiintoavain sopii napakasti, ja uppokantaisiin kuusiokolo- ja Torx ruuveihin em. hahlo.
Tämä B*lteman 19.90€ köyhändremelikin on maksanut hintansa moninkertaisesti takaisin jo.
Itse ainakin tulee toimittua niin että välttää viimeiseen asti kierteiden pilalle poraamista, eli muljahtaneisiin kuusiokantaisiin muttereihin tai pultteihin kaksi sivua suoriksi niin että kiintoavain sopii napakasti, ja uppokantaisiin kuusiokolo- ja Torx ruuveihin em. hahlo.
Tämä B*lteman 19.90€ köyhändremelikin on maksanut hintansa moninkertaisesti takaisin jo.
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Mä sain niillä neljä katkennutta pinnapulttia tonnarin kannesta irti. Tainnu vahinkossa osua kelvollinen sarja.stara kirjoitti:samaa mieltä kuin useimmat karpaasit edellä, niillä halvoilla kartiomallisilla vastakierretapeilla ei varmaankaan tee muuta kuin itselleen kiusaa, jos kierre on niin juntturassa, jotta sydänpoikkipinta murtuu väännöstä ( kertokoon ken niillä on jotain ulos ottanut).

saatto kyllä olla että noi ei vaatinu voimaa kauhesti kuhan oli saanu reiän porattua, poranterä tais maksaakki ainakin tuplaten tuohon sarjaan verrattuna.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Mulla on tuollainen hyvin hakattu, ei teräväkärkinen lyömätaltta, jolla ensteks tehdään pieni kolo ja sitten aukastaan.stara kirjoitti:ihan suositeltava tapa tuokin, varsinkin tässä kun ruuvin kanta on hyvin esillä. Pitää vain omistaa laadukas pistepuikko tai sitten porata pikkumonttu siihen ruuvin kannan reunaan, jotta surkeammankin puikon pää siinä pysyy.himmee kirjoitti:Eileeeen, irroitin kaksi muljottua ja survattua ruuvin kipaletta ihan vain lyömällä tuurnalla oikeaan suuntaan, vaatii tosin hieman opettelua, mutta ei helpompaa tapaa tuolle ole!! Eikö kukaan muka ole tämmöistä vanhaa tapaa käyttänyt?
offtobic: uudemman tonnarin jarrut on muuten mahtava update satkuun..

VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Tohotin/pienliekki ei toiminut, mutta ehkä jossain toisessa kohteessa? Vastakierretappisarjaa ei tullut edes avattua. Iskuavain ei tuottanut haluttua tulosta. Mutta Bilteman juuttuneiden ruuvien avaussarja toimi suorastaan loistavasti.
Ensin sarjaan kuuluvalla terällä reikä, sitten isketään vaarna, vaarnaan vääntöosa ja jakoavaimella auki. Kaiken hakkaamisen, kuumentamisen ja irroitusöljyjen käytön jälkeen joutui silti käyttämään voimaa. Ja kyllähän ne itse jarrulevytkin vaativat kunnolla vasaraa irrotakseen, toivottavasti laakereihin ei tullut hirveästi vammaa..
Jarrusylinterit olivat aika lailla jumissa, Girling taisi olla luettavissa jossain. Itse jarrulevyt olivat vaihdettu aika hiljattain, alkup. SAAB-osaa. Oli sääli laittaa nimetöntä Biltemaa tilalle, vaikka takana olisikin sama valmistaja. Jarrujen ilmauksessa tuli melkein vaikeuksia, kunnes laitettiin säiliö piripintaan asti täyteen ja sitten ei pumpattukaan enää pelkkää ilmaa. Täytyy vaihtaa jarrunesteet vielä taakse, vanhalla ja uudella nesteellä oli jonkin verran eroa.
No, eilen illalla klo 22 suoritetun lyhyen koeajon jälkeen voisi varovaisesti toivoa, että jarrujärjestelmässä ei ole ilmaa ja että auto pysähtyy. Varmasti menee useampi sata kilometriä ennen kuin jarrut ovat kunnolla sisäänajettu, mutta nyt kyyti on kieltämättä mukavaa. Vaihtoon menivät jarrusylinteri mäntineen, levyt ja palat. Nyt voi jatkaa perushuoltoa, eli öljyjen vaihdot, ilmansuodatin, tulpat, pyörijä, virranjakajan kansi, imuputkien puhdistus, coolerin putsaus yms. pientä.
Mutta mutta, tuo uudemman tonnarin jarrujen siirto satkuun kuullosti jo mielenkiintoiselta. Menevätkö etu- ja takajarrut heittämällä, tarvitaanko paljon modifiointia ja tarvitseeko esim. pääsylinteriä vaihtaa?
EDIT: Tappi ja kartioruuvi vaihdettu uusiin, ei viitsinyt jättää asennusta puolitiehen. Kuparitahnaa tuli käytettyä ns. runsaasti..
Ensin sarjaan kuuluvalla terällä reikä, sitten isketään vaarna, vaarnaan vääntöosa ja jakoavaimella auki. Kaiken hakkaamisen, kuumentamisen ja irroitusöljyjen käytön jälkeen joutui silti käyttämään voimaa. Ja kyllähän ne itse jarrulevytkin vaativat kunnolla vasaraa irrotakseen, toivottavasti laakereihin ei tullut hirveästi vammaa..
Jarrusylinterit olivat aika lailla jumissa, Girling taisi olla luettavissa jossain. Itse jarrulevyt olivat vaihdettu aika hiljattain, alkup. SAAB-osaa. Oli sääli laittaa nimetöntä Biltemaa tilalle, vaikka takana olisikin sama valmistaja. Jarrujen ilmauksessa tuli melkein vaikeuksia, kunnes laitettiin säiliö piripintaan asti täyteen ja sitten ei pumpattukaan enää pelkkää ilmaa. Täytyy vaihtaa jarrunesteet vielä taakse, vanhalla ja uudella nesteellä oli jonkin verran eroa.
No, eilen illalla klo 22 suoritetun lyhyen koeajon jälkeen voisi varovaisesti toivoa, että jarrujärjestelmässä ei ole ilmaa ja että auto pysähtyy. Varmasti menee useampi sata kilometriä ennen kuin jarrut ovat kunnolla sisäänajettu, mutta nyt kyyti on kieltämättä mukavaa. Vaihtoon menivät jarrusylinteri mäntineen, levyt ja palat. Nyt voi jatkaa perushuoltoa, eli öljyjen vaihdot, ilmansuodatin, tulpat, pyörijä, virranjakajan kansi, imuputkien puhdistus, coolerin putsaus yms. pientä.
Mutta mutta, tuo uudemman tonnarin jarrujen siirto satkuun kuullosti jo mielenkiintoiselta. Menevätkö etu- ja takajarrut heittämällä, tarvitaanko paljon modifiointia ja tarvitseeko esim. pääsylinteriä vaihtaa?
EDIT: Tappi ja kartioruuvi vaihdettu uusiin, ei viitsinyt jättää asennusta puolitiehen. Kuparitahnaa tuli käytettyä ns. runsaasti..

Viimeksi muokannut petteri75, Ma Elo 11, 2008 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
http://www.kolumbus.fi/travi/jarrut/ Tuossa hyvät ohjeet. Eli jarruputkien paikkaa pitää vaihtaa, Kilpeä hieman muokata. Satulan pulttien alle täytyy myös laittaa prikat tai lyhentää pulttia.
Takajarrut on samat.
Takajarrut on samat.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Mä tein aikoinaan tuohon -86:seen tonnariin saman upgradin kun siinä on samat etujarrut mitä satkus ja ero oli huomattava!himmee kirjoitti:http://www.kolumbus.fi/travi/jarrut/ Tuossa hyvät ohjeet. Eli jarruputkien paikkaa pitää vaihtaa, Kilpeä hieman muokata. Satulan pulttien alle täytyy myös laittaa prikat tai lyhentää pulttia.
Takajarrut on samat.
Ja noi isommatkin levyt ja palat oli käytettyjä että ero ei tullu pelkästään siitä.
Noi tonnarin jarrujen jarrupala on noin neljänneksen isompi(haulla löytynee kuva,itse en enää löytäny) ja myös levyn halkaisija on isompi.
Sattumalta multa noi jarrut olis taas myytävänä, myös uudet tonnarin jarruletkut löytyis mitä tuossa muutoksessa tarvitaan.
Tarjota saa, alle satkulla lähtee!
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Onko tuo levykin tosiaan isompi? tuossa linkissä näyttäisi ainakin "täyttävän" jarrukilven samalla tavalla kuin alkuperäinenkin. Jarrupala sen sijaan on jo selkeästi isompi.
Pitäisi tässä kohtapuolin palat ja levyt vaihtaa ja samalla tietysti tekisi tämänkin jos siitä kertaa on selvää hyötyä. Ettei homma jäisi liika yksinkertaiseksi...
Pitäisi tässä kohtapuolin palat ja levyt vaihtaa ja samalla tietysti tekisi tämänkin jos siitä kertaa on selvää hyötyä. Ettei homma jäisi liika yksinkertaiseksi...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Ei pitäis ulkomuistista kirjoitella, levyn paksuudessa on puoltoist milliä eroa uudempien hyväksi, halkaisija sama.JuHem kirjoitti:Onko tuo levykin tosiaan isompi? tuossa linkissä näyttäisi ainakin "täyttävän" jarrukilven samalla tavalla kuin alkuperäinenkin. Jarrupala sen sijaan on jo selkeästi isompi.
Suosittelen, helpommallahan pääsee tietty vaihtamalla jotku tuninki levyt ja palat mutta tonnarin jarruosilla raaskii jatkossaki uusii paloja ja levyjä ajoissa.JuHem kirjoitti: Pitäisi tässä kohtapuolin palat ja levyt vaihtaa ja samalla tietysti tekisi tämänkin jos siitä kertaa on selvää hyötyä. Ettei homma jäisi liika yksinkertaiseksi...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: OG900 - etujarrulevyjen vaihto / jumiutunut ruuvi
Satkun jarruputkilla kyllä selviää, kun kääntää ne toisinpäin. Ihan kuin tuossa laittamassani linkissä kerrottaan.
VW transporter 2.5tdi vm.99