Minuteman kirjoitti:
Ja jos ja kun nyt lipsun Voimavirtavekottimiin, niin ohuen pellinkin hitsaaminen niillä on yhtä juhlaa verrattuna valovirtakoneisiin vaikka "maalaisjärki" sanoisikin että heikkoja peltejä hitsattaisiin heikoilla vehkeillä. Sähköjen ja vaiheiden luonteesta en tiedä sitten yhtään mitään, mutta jostakin syystä voimavirtakoneella hitsatessa ei peltien tai muun materiaalin ole oltava läheskään niin vimpanpäälle puhdasta kuin valovirtakoneella, että hitsattava kohde ei räkisi knöölejä ympäriinsä (ja varsinkaan korvakäytävään, tärykalvolle saakka porisemaan), vaan kaunista ja ennenkaikkea pitävää jälkeä syntyy jopa suurinpiirteinsäädöillä aloittelijaltakin.
Omien kokemusten pohjalta näyttäisi jopa siltä että halvimmilla valovirtavehkeillä aloittelevan hitsarin kokemukset voivat olla niin karuja, että hitsaamisen aloittelu tyrehtyy siihen luuloon että hitsaajassa olisi vikaa.
Ehkä voimavirtakoneen valokaari on stabiilipi kuin valovirtaisen, tai näin olen ymmärtänyt, ja varmasti asia on näin. Itselläni on kokemusta ainoastaan tuosta meidän vm. 1989 Kempin Super Kempomatista, ja uudesta Kempin "TM-testivoittaja" -Miggeristä.
"Lyhyesti todeten": tuliterä Migger aivan **ska, ja vanha kunnon, noin 50-kiloinen Kempomat ihan pirun paljon parempi, ja tehokkaampikin. Ehkä hitsauslaitetekniikka on mennyt noiden invertterien myötä takapakkia, ja paljon, mutta nimenomaan uudella Kempillä sai silmät, korvakäytävät, ja nenän täyteen knöölejä, eikä säätöjä ollut ollenkaan tarpeeksi, ja kone mutenkin typerä käyttää (mm. jännite jäi päälle lankaan vaikka kahvan liipaisimen oli jo vapauttanut, jne, josta tuloksena lisää knöölejä naamassa

).
Aika vaikea kuitenkin keksiä miten tuon pian 20-vuotiaan Kempomatin toivoisi olevan parempi, sillä kun saa aika lailla haluamaansa saumaa aikaiseksi, ainevahvuudesta riippumatta (ok, yli 8mm:n tavaraa en ole koettanutkaan hitsata, mutta siihen ainakin potku riittää), ehkei sillä tosiaan mitään laivanrunkoja kuitenkaan hitsattaisi
Ehkä jos hitsaisi voimavirtakoneella, olisi tunnelma kuin siirtyisi ruosteisen 99:n ratin takaa tuliuuden BMW:n puikkoihin (:D) tms.
Nuo Kempin uudet laitteet on ilmeisesti hyvin läheistä sukua noilla italialaisille halpismigeille, mutta joskin laadukkaampia. Kun TM:n "testivoittaja" oli niin huono kuin se Migger, niin helppo kuvitella että niillä vielä halvemmilla saa lähinnä vain palovammoja naamaansa
