Eikös tästäkään ole kuulunut vielä mitään?booster1000 kirjoitti:Sähköisesta rattilukosta asennuksineen päivineen antoivat hinnaksi n.700-800e.mmyllari kirjoitti:Paljonko muuten maksoi virtalukon / rattilukon vaihto? Mulla kuuluu silloin tällöin käännettäessä naksuntaa, ja kerran on tullut lukitusvirheestä kertova viesti. Epäilen, että sama vika voi olla myös minulla. Saab 9-3 Aero vm 03.
Edelleen odotellaan vastauksia alihankkijalta..
Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!
Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!
EIKÖ VIELÄKÄÄN TIETOA RATTI-JUMI / RATTILUKKO ASIASTA
Entä, eikö kukaan tiedä lukkoversioista per vuosimallit?
Entä, eikö kukaan tiedä lukkoversioista per vuosimallit?
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ti Kesä 05, 2007 10:08
- Paikkakunta: Naantali
Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!
Soitin viimeksi heinäkuussa asiaa hoitavalle edustajalle.ptpjok kirjoitti:EIKÖ VIELÄKÄÄN TIETOA RATTI-JUMI / RATTILUKKO ASIASTA
Entä, eikö kukaan tiedä lukkoversioista per vuosimallit?
Tällä kertaa sanottiin että vastauksen saaminen voi kestää jopa vuoden(?). Saamani tiedon mukaan on joku toinenkin juttu tutkimuksissa ja sen tiedon saaminen on kestänyt jo pidemmän aikaa.
Olisiko jollain laittaa vertailukuvaa vm-02/03 rattilukosta? Lähinnä kiinnostaa niiden kahden "rautapiikin" kärjet (jollain tarkempaa termiä tiedossa?) jotka tulee ulos. Käsittääkseni niissä kärjissä ei pitäisi olla mitään kulumia/jälkiä (paitsi tummaa likaa). Minun rattilukossa oli kummankin kärjen päässä täysin kirkkaat ja puhtaat parin millin viirut(kun rauta hangannut rautaa tmv. vasten).
Kiinnostaisi kanssa tietää nuo rattilukkojen versiot (milloin vaihtunut uudempaan) kun kerran kolmea eri versiota on käytössä.
Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!
Nostetaas tää ketju ihan mielenkiinnosta ylös ja kysytään onko jumituksesta johtunut ongelma selvinnyt? Jos kyseisen ongelman omistaja on vielä kuulolla.
Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!
Ihan yleisesti ottaen tämäkin taas muistuttaa mieleen että rattilukko on kyllä yksi käsittämättömimmistä "turvavarusteista" joita autoilun historiassa on kehitetty. Ei tulisi kuuloonkaan nykyään kehitellä mitään toimintaa joka vikaantuessaan saattaa johtaa ohjauksen lukkiutumiseen. Toivottavasti tämäkin varuste saataisiin vähitellen kiellettyä.
Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!
Ajonesto estää autoa käynnistymästä ja siten ajamasta autoa. Rattilukon tehtävä on estää auton hinaaminen tai ainakin vaikeuttaa sitä. Tuskin tulee poistumaan. Tilalle pitäisi kehittää jokin muu järjestelmä estämään luvaton hinaaminen, jos ratti kuitenkin kääntyy. Vaihtoehtona voisi olla pysäköintilukko lukitsemalla renkaat. Lavetilla pois vientiä ei estä edellisetkään, mutta näin hyvin "varustautuneita" varkaita vastaan ei ole ollut tarkoituskaan suojautua.
Sähköinen rattilukko on pyritty toteuttamaan niin, ettei se voi laueta päälle kesken ajon. Kyseeessä on kuitenkin tekniikka, joka voi pettää varmuustoimista huolimatta. Riski on kuitenkin minimoitu. Minun mielestäni rattilukko ei ole ollenkaan käsittämötön keksintö. Useissa autoissa ei ole murtohälyttimiä ja niidenkin suoja perustuu kuulo/näköhavaintoon ko. murtotapahtumasta. Röyhkeät varkaat murtautuvat autoon ja hinaavat sen muualle rauhallisempaan paikkaan putsattavaksi, jos ratti- tai pyörälukkoa ei ole.
Sähköinen rattilukko on pyritty toteuttamaan niin, ettei se voi laueta päälle kesken ajon. Kyseeessä on kuitenkin tekniikka, joka voi pettää varmuustoimista huolimatta. Riski on kuitenkin minimoitu. Minun mielestäni rattilukko ei ole ollenkaan käsittämötön keksintö. Useissa autoissa ei ole murtohälyttimiä ja niidenkin suoja perustuu kuulo/näköhavaintoon ko. murtotapahtumasta. Röyhkeät varkaat murtautuvat autoon ja hinaavat sen muualle rauhallisempaan paikkaan putsattavaksi, jos ratti- tai pyörälukkoa ei ole.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!
Sen hinaamisen estää Saabin muinaiset vaihdelukotkin, vaikka ei ne auton varastamista estä. Joskus 80-luvulla oli paikallislehdessä juttu jonka mukaan oli anastettu 96:n Hyvinkäältä ja yritetty ajaa peruuttamalla Mäntsälään, mutta ote oli herpaantunut ennen maalia, ja kuuppa livennyt ojaan ja ohikulkijan ilmoituksesta poliisit korjanneet "peruutusmestarin" talteen. Sitkeä sissi, niska varmaan kipeenä, mutta kai se kävelyn voittaa.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!
Vaihdelukko on tosiaan paljon turvallisempi, toki siinäkin vikaantuminen voi aiheuttaa vaaratilanteen mutta esim moottorin sammuminen ajossa yllättäen on yleensä paljon vaarallisempi kuin että pakki vaikka jäisi päälle tai jotkin vaihteet ei menisi päälle niinkuin viallisissa 99/900OG lukoissa saattaa käydä.
Jos hinaamista haluaa haitata niin ettei kytkin pohjassakaan onnistuisi, voisihan laittaa jonkun lukkosysteemin vaikka takapyörään ja mitoittaa niin että vauhdissa päällemennessä salpa hajoaisi suurella todennäköisyydellä.
Jos hinaamista haluaa haitata niin ettei kytkin pohjassakaan onnistuisi, voisihan laittaa jonkun lukkosysteemin vaikka takapyörään ja mitoittaa niin että vauhdissa päällemennessä salpa hajoaisi suurella todennäköisyydellä.