Miten k-jet toimii?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Miten k-jet toimii?

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Osaatko kertoa toimintaperiaatteen ja tärkeimmät moottorin käyntiin vaikuttavat komponentit?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Miten k-jet toimii?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jos englanti sujuu, niin tuolta löytyy kaikki tarpeellinen:
http://www.scribd.com/doc/3299223/Bosch ... l-?page=40
Tarkka selitys alkaa s.13.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Miten k-jet toimii?

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Kiitos , lueskellaan tuota...

Warm up regulator, mikä se on suomeksi, mistä niitä saa ja paljon maksaa?
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Miten k-jet toimii?

Viesti Kirjoittaja rr »

Ääni kirjoitti:Kiitos , lueskellaan tuota...

Warm up regulator, mikä se on suomeksi, mistä niitä saa ja paljon maksaa?
Oisko tuolla: http://www.motonet.fi -> Varaosat -> SAAB -> 900 79-93

"Paineregulaattori Bosch 0438140020 2,0i 79--82 ja 85--88. . 28-3372 349.00"

Löytyy kyllä käytettynäkin, varsinkin turbottomaan...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Miten k-jet toimii?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ääni kirjoitti:
Warm up regulator, mikä se on suomeksi, mistä niitä saa ja paljon maksaa?
Ohjauspaineen säädin. Käytettynä vapariin kympin-pari, turboon hiukan enemmän.
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: Miten k-jet toimii?

Viesti Kirjoittaja Rate »

Erittäin hyvä tuo Boscin K-jet materiaali. Jäin vain miettimään pa-pumpun toimintaa. Kaaviokuvasta saa sen käsityksen, että pumpun koko roottori lillii bensassa. Voiko pitää paikkansa?

Asia kiinnostaa pumpun voitelun kannalta. Joku on jokus sanonut, että K-jetille tekisi hyvää lorauttaa aina silloin tällöin snadisti 2-t-öljyä bensan joukkoon. Onko tässä urbaani legendassa mitään perää?

Kyselen tätä siksi, että omalla 900i:llä on alkuperäisellä pumpulla ajettu 21 vuotta ja 304.000 km. Pelittää ja räpättää ihan asiallisesti edelleen. Jos ikää voi jatkaa pienellä lisävoitelulla, niin mikä ettei.

Oman autoni ruiskutussuuttimia ei myöskään koskaan ole avattu/huollettu. Kannattaisiko tehdä jotain, esim. käyttää puhdistusaineita yms.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Miten k-jet toimii?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Rate kirjoitti:Erittäin hyvä tuo Boscin K-jet materiaali. Jäin vain miettimään pa-pumpun toimintaa. Kaaviokuvasta saa sen käsityksen, että pumpun koko roottori lillii bensassa. Voiko pitää paikkansa?
Tarkoititko nyt nimenomaan pumpun roottoria vai bensapumppua yleisesti? Kaikkien saabien sähköiset bensapumputhan kuitenkin lillii bensassa. Joissakin pumppumalleissa liittimiä myöden.

Pienen pienen lorauksen 2T-öljyä on tosiaan kerrottu auttavan K-jetin pysymään toiminnassa, mutta tuskinpa puhe on ollut kuitenkaan mistään 2% seoksista? Tuntuu aika paljolta 4T koneeseen mihin ei normaalisti kuulu öljyä ollenkaan, voisi kuvitella että menee joku paikka tukkoon jo?

Seossuhteeseen olisi hyvä kuulla jonkun tietävän kommentti.

Öljyähän bensan sekaan on lisätty jotta K-jetin liikkuvat mekaanisen bensan kanssa kosketuksissa olevat osat saisivat voitelua, mm. määräjakajassa ja suuttimet?

Ihan normaaleita bensalisäaineita voinee myös harkita 2T öljyn sijasta, hyöty on vähän kyseenalaista kuitenkin.

Voit kuitenkin lisävoitelulla myös vaan rikkoa hyvin toimineen pumpun. Itse jatkaisin samalla reseptillä mihin tähänkin saakka hyvin on menty. Ja jos tuo pumppu kuitenkin alkaa olla lopussa niin 2T öljy ei varmasti noilla kilsoilla sitä enää pelasta!
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Miten k-jet toimii?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jäin vain miettimään pa-pumpun toimintaa. Kaaviokuvasta saa sen käsityksen, että pumpun koko roottori lillii bensassa. Voiko pitää paikkansa?
Kyllä: Bensa kulkee koko pumpun läpi ja voitelee samalla sen laakereita ja jäähdyttää itse pumpua.
Seossuhteeseen olisi hyvä kuulla jonkun tietävän kommentti.
Itse olen käyttänyt öljypullon korkillisen (n. 0,5 dl) / täysi tankkaus (~40l). Vajaisiin tankkauksiin en ole öljyä lisännyt enkä aina täysiinkään. Joka tapauksessa enintään 0,25% seos niin ei savuta, karstoita eikä haise. Ja tämä siis ainoastaan K-jetissä. Sähköisiin ruiskuihin ei pidä öljyä laittaa.
Öljyähän bensan sekaan on lisätty jotta K-jetin liikkuvat mekaanisen bensan kanssa kosketuksissa olevat osat saisivat voitelua, mm. määräjakajassa ja suuttimet?
Olennaisin osa, jota öljy auttaa, on määräjakajan säätömäntä.
Ja jos tuo pumppu kuitenkin alkaa olla lopussa niin 2T öljy ei varmasti noilla kilsoilla sitä enää pelasta!
Juurikin näin. Bensapumpulle on parasta, jos ei päästä sitä koskaan imaisemaan tyhjää. Rullakennopumppu kuluu kuivana käydessään väljäksi todella nopeasti.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: Miten k-jet toimii?

Viesti Kirjoittaja Rate »

Tarkoititko nyt nimenomaan pumpun roottoria vai bensapumppua yleisesti? Kaikkien saabien sähköiset bensapumputhan kuitenkin lillii bensassa. Joissakin pumppumalleissa liittimiä myöden.
Joo, tarkoitin tosiaan pumpun kaikkia liikkuvia osia. Ja tuossahan tulikin jo vastaus. Aika jännä systeemi.

Itsekin olen joskus lirauttanut 2t-öljyä juuri noita määriä, mitä mainittiin. Ja ymmärtänyt, että juuri tuo määräjakaja voi olla siitä mielissään. Mutta tuskin pa-pumpun laakeritkaan siitä panevat pahakseen.

Vielä pari kysymystä: antaako pa-pumppu mitään ennusmerkkejä mahdollisesta hajoamisestaan? Eli milloin pitäisi vaihtaa? Vai pitäisikö lentokonetehtaan tuotteessa noudattaa lentokoneista tuttuja kalenteriaikoja: 20 vuotta on kulunut ja vaihtoon.

Ajattelin lähipäivinä myös uusia himmeiksi käyneet mittariston ym. valot. Kuinkas monta polttimoa joudun ostamaan, jos kaikki aion vaihtaa?
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Miten k-jet toimii?

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Rate kirjoitti:
Ajattelin lähipäivinä myös uusia himmeiksi käyneet mittariston ym. valot. Kuinkas monta polttimoa joudun ostamaan, jos kaikki aion vaihtaa?
Ooksää ny varma ettei sul oo mittarivalaistuksen säätönamiska pienellä...
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Miten k-jet toimii?

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Rate kirjoitti: Vielä pari kysymystä: antaako pa-pumppu mitään ennusmerkkejä mahdollisesta hajoamisestaan?
Toiset väittää että ne sirisee sitä kovempaa mitä huonommassa kunnossa ne on. Jos noin muuten toimii hyvin niin vaihda suodatin niin pumppu jaksaa puskea vielä muutaman kymmenen tuhatta, kun on turhat tulpat pois tieltä.
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Miten k-jet toimii?

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Onko se nyt muuten varma että kaikissa 8venasissa kattivehkeissä on se k-jetti?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Miten k-jet toimii?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ääni kirjoitti:Onko se nyt muuten varma että kaikissa 8venasissa kattivehkeissä on se k-jetti?
Jos se ei mikään itsetehty sovellutus ole, niin on.

Suomessahan katillista 8-venttiilistä myytiin vain vapaastihengittävänä ja tasan yhden mallivuoden verran eli mallivuosi 1990 (alkusyksystä 1989 loppukesään 1990). Muilla markkinoilla on myyty paljonkin aikaisemmin ja myös turbolla, mutta näissäkin tapauksissa ruiskuna on k-jet.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: Miten k-jet toimii?

Viesti Kirjoittaja Rate »

Ooksää ny varma ettei sul oo mittarivalaistuksen säätönamiska pienellä...
Joo, olen. Potikat on kaakossa, mutta himmeys vallitsee. Kojetaulun lamppuja ei ole vaihdettu/uusittu 21 vuoteen. Ajattelin, että illan ratoksi voisi yrittää vaihtaa polttimot. Jos sinnne pieni kätönen nyt edes ylettyy.

Niin, onko kenelläkään aavistusta, kuinka monta lamppua pitää vaihtaa, jos kaikki panee uusiki?
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Miten k-jet toimii?

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Rate kirjoitti: Niin, onko kenelläkään aavistusta, kuinka monta lamppua pitää vaihtaa, jos kaikki panee uusiki?
Kaikki 2 jotka mahtuu vaihtamaan kun nostat kajarin edestä pois. Venyttele se kurttuputki sitten vähän pidemmäksi kun laitat kaiutinta paikoilleen että se on tarpeeks pitkä pysyäkseen kunnolla paikoillaan. Omasta näyttää tärinästä se putki yrittäneen ottaa hatkat, täytynee laittaa se kunnolla paikoilleen. Olen myös kajarilevyn raosta auttanu sitä (kurttu)putken yläpäätä paikoilleen ohuella ruuvimeisselillä.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Vastaa Viestiin